В Иран египетският сценарий е невъзможен


Ако иранският елит бъде свален, той ще бъде удавен в кръв от ръцете на народа
Ануш Етешами, експерт по Иран в Дърамския университет

Антиправителствените протести в Иран, вдъхновени от революциите в Египет и Тунис, показват, че продемократичното движение в страната все още е живо. Но шансовете в Иран да се получи ефектът на лавината, която помете управляващите в Египет и Тунис, са минимални, поне в близко бъдеще.


Причината е, че силите за сигурност показват единство и лоялност към съществуващата от 32 години ислямска република, коментира в свой анализ агенция "Ройтерс".




Демонстрациите в понеделник в Техеран и в други ирански градове, при които загинаха двама души, а десетки бяха ранени и задържани, бяха първата голяма проява на опозицията, след като властите смазаха протестите срещу президентските избори през 2009 г.


"След като 20 месеца бе потискана и повече от година не бе имала значими обществени прояви, "Зелената вълна" доказа, че все още може да се надигне, въпреки поставянето на ключови опозиционни фигури под домашен арест", коментира анализаторът Скот Лукас от Бирмингамския университет в сайта EA Worldview.


Мащабът на протестите очевидно изненада властите. Държавната телевизия нарече протестиращите лицемери, монархисти, главорези и отцепници, а лидерът на парламента Али Лариджани обвини САЩ и Израел, че ги подкрепят, за да отвлекат вниманието от собствения си провал в Близкия изток.


Твърдолинейните депутати скандираха за смъртни присъди срещу опозиционните лидери Мехди Каруби и Мир Хосеин Мусави, които са бивши съперници на настоящия президент Махмуд Ахмадинеджад на изборите през 2009 г.


По време на вълненията в понеделник и двамата се намираха под домашен арест, а според очевидци имената им почти не са били споменавани от събралите се на Площада на свободата в Техеран. Протестиращите там, представители главно на средната класа, са скандирали предимно срещу върховния лидер аятолах Али Хаменей, наричайки го тиранин, а не толкова срещу президента Махмуд Ахмадинеджад.


Това показва, че подкрепата за реформаторите, които се опитват да променят ислямската система отвътре е била заглушена от по-радикалната съпротива срещу цялата система, коментира "Ройтерс".
И все пак Иран едва ли ще египетския и тунизийския сценарий.


В Иран армията няма същото значение като тунизийската и египетската, а силите за сигурност в ислямската република все още са лоялни към режима и много влиятелни. Ветерани от Революционната гвардия заемат ключови правителствени постове под Ахмадинеджад и контролират важни компании. Милициите "Басидж" пък се намират под силен идеологичен контрол.


За разлика от Тунис и Египет, където армейското командване отказа да открие огън срещу народа, иранските служби показаха през 2009 г., че са готови да използват смъртононосна сила. В същото време редовните армейски сили в Иран са слаби и се държат далеч от въпросите на вътрешната сигурност.


В понеделник по улиците почти не се виждаха представители на елитната Революционна гвардия и на милициите "Басидж". Демонстрацията се контролираше от униформени полицаи и агенти в цивилни дрехи, които използваха сълзотворен газ, вместо да стрелят на месо. Те обаче не разрешиха на протестиращите да останат през нощта на площада, откъдето именно започна ислямската революция през 1979 г. и не допуснаха Площада на свободата да се превърне в ирански аналог на египетския "Тахрир".


"Все още в Иран има твърдо ядро, което вярва в наследството на ислямската революция, съществуват и солидни корпоративни интереси", коментира професор Ануш Етешами, експерт по Иран в Дърамския университет. "За разлика от Тунис и от Египет, ако иранският елит бъде свален, той ще бъде удавен в кръв от ръцете на народа."

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на marsena
    marsena
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    "За разлика от Тунис и Египет, където армейското командване отказа да открие огън срещу народа, иранските служби показаха през 2009 г., че са готови да използват смъртононосна сила."



    Всяка диктатура е обречена и рано или късно се срива.
    И колкото повече кръв пролее, толкова по страшно ще е падането ѝ.

  2. 2 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2072 Неутрално

    ............представители главно на средната класа, са скандирали предимно срещу върховния лидер аятолах Али Хаменей, наричайки го тиранин, а не толкова срещу президента Махмуд Ахмадинеджад..........

    Ами да, разкарат ли аятолаха ахмака сам ще бяга. Не може да не помни за садам.

    Я, каква изненада. И тук комент.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  3. 3 Профил на Quo Vadis
    Quo Vadis
    Рейтинг: 793 Весело

    В Иран днес е имало и голяма демонстрация от студенти и учени който подържаха правителството , та затова там няма да има втори Египет !?
    Е това няма да го пуснат !

    Кога Европа ще стане НЕЗАВИСИМА ? (от американската политика )Кога европейските "независимите и свободни" медии ще станат действително свободни ?
  4. 4 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2072 Неутрално

    До коментар [#3] от "USSR":

    Лъжеш, студнетите са били заключени във ВУЗ-а си, защото не са с ахмака, а против него.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  5. 5 Профил на Quo Vadis
    Quo Vadis
    Рейтинг: 793 Весело

    До коментар [#4] от "Руслан 21":

    Руслане , Руслане !?

    Кога Европа ще стане НЕЗАВИСИМА ? (от американската политика )Кога европейските "независимите и свободни" медии ще станат действително свободни ?
  6. 6 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    До коментар [#1] от "marsena":

    "И колкото повече кръв пролее, толкова по страшно ще е падането ѝ."
    Звучи декларативно и е неверно. В България, след 9.9.44 се проля много кръв, а днес ни управляват все същите. В Русия са били реки от кръв, а никой не ги бутна докато другарите не си спретнаха перестройката. Не защото се умориха да диктаторствуват (те и в момента правят нещо подобно на диктатура), а защото им рухна стопанството. Казано по капиталистически - фалира им измислената от тях държава. В Китай колко кръв се е изляла , сал един Господ знае, пък си диктаторстуват и си свиркат.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  7. 7 Профил на Deep Red Sun
    Deep Red Sun
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#1] от "marsena":

    Съгласен съм с тебе Тоталитарната Пазарна Система ще падне с кръвта на милиарди! Само от ръцете на алчните производители на цигари ще умрат над милиард души в "цивилизованият" 21 век!

    Не ми обръщайте внимание! Аз съм тъп и прост!
  8. 8 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2072 Неутрално

    До коментар [#5] от "USSR":

    Да, да.
    /"студнетите" ги чети "студентите", макар че нищо не си казал за това/.

    Що така за студентите писа. Днес го четох, това че са били заключени и какво странно има, че искам да има по-малко или хич тиранични режими?

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  9. 9 Профил на Deep Red Sun
    Deep Red Sun
    Рейтинг: 479 Весело

    До коментар [#6] от "simval":

    Изпусна САЩ!

    Не ми обръщайте внимание! Аз съм тъп и прост!
  10. 10 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2072 Неутрално

    До коментар [#7] от "Deep Red Sun":

    Че кой ни бие по ръцете да палим цигари?

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  11. 11 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2072 Неутрално

    До коментар [#9] от "Deep Red Sun":

    Не ги изпусна, все пак говорим за последните сто години.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  12. 12 Профил на TRON
    TRON
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#10] от "Руслан 21":

    Внушението/рекламата е много могъщо нещо, не е задължително на сила да накараш някой да направи нещо може и да му вношиш свойте желания и той да си мисли, че са негови. Почти всички "свободни" хора са просто жертва на внушението на една шепа хора!

    БЪЛГАРИЯ САМО ЗА БЪЛГАРИТЕ! СМЪРТ ЗА ИНАКОМИСЛЕЩИТЕ!
  13. 13 Профил на vf315
    vf315
    Рейтинг: 8 Неутрално

    А нас какво ни дреме ?

  14. 14 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2072 Неутрално

    До коментар [#12] от "TRON":

    Е, аз съм пушач и без това /без реклама/. Казваха ни навремето "не пуши", ама някак си не разбрахме какъв мор е това, или лошо ни обясниха. Баща ми не пуши и дядо ми не пушеше, ама аз да. Никой не ми е виновен.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  15. 15 Профил на Quo Vadis
    Quo Vadis
    Рейтинг: 793 Весело

    До коментар [#8] от "Руслан 21":

    Руслане и аз искам да няма тиранични режими !?

    Защо ли грешиш и мислиш , че аз съм за тоталитаризма !?

    Кога Европа ще стане НЕЗАВИСИМА ? (от американската политика )Кога европейските "независимите и свободни" медии ще станат действително свободни ?
  16. 16 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2072 Неутрално

    До коментар [#15] от "USSR":

    Ами някак така внушаваш. Може аз криво да те разбирам, ма то само аз да бях.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  17. 17 Профил на Quo Vadis
    Quo Vadis
    Рейтинг: 793 Весело

    До коментар [#16] от "Руслан 21":

    Тъй е по весело !!!!

    Кога Европа ще стане НЕЗАВИСИМА ? (от американската политика )Кога европейските "независимите и свободни" медии ще станат действително свободни ?
  18. 18 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2072 Неутрално

    До коментар [#17] от "USSR":

    Аз виждам, че бъзикаш, но понеже е нон-стоп малко почва да притеснява. Затова така съм решил за тебе.
    Виждаш, че и аз се веселя и не само вечер, но когато нещата са сериозни никога не го правя.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  19. 19 Профил на РАМ
    РАМ
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Каквото и да значи това, че продемократичното движение в Иран все още е живо, така "желаната" от запада революция, може да засили неуправляемостта на стратегически световни територии, така както се случи след Саддам Хюсеин в Ирак и след талибаните в Афганистан. Едни такива "революции" могат съвсем спокойно да наложат нови световни карти. Ефекта на доминото е разрушителен и непрогнозируем и е по-скоро авантюра, с която се преследват цели, които обикновено не се случват. Там е възможно Израел и САЩ да берат горчивите плодове на политиката си към мюсюлманското море.

    Винаги може да сме по-зле. Значи сега сме добре.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK