Войната в Либия е витрина за оръжейния бизнес

Компаниите се борят за 60-милиардния пазар на изтребители




Всички съвременни войни - от Испанската гражданска до Косово - са проверка за нови оръжия


126 изтребителя на обща стойност около $10 млрд. се кани да купи Индия. Четири от участниците в търга имат изтребители над Либия


Всички съвременни войни - от Испанската гражданска до Косово - са проверка за нови оръжия


126 изтребителя на обща стойност около $10 млрд. се кани да купи Индия. Четири от участниците в търга имат изтребители над Либия

За да неутрализират противовъздушните отбранителни системи на Муамар Кадафи, западните сили като Франция и Италия използват точно същите самолети и оръжия, които едва месеци по-рано са демонстрирали пред либийския лидер.




Френски изтребители, като този на изложението през 2009 г. например, извършиха първите въздушни удари над Либия преди две седмици. Сред техните цели във военните действия са също френски самолети - произведените във Франция и закупени от Либия изтребители "Мираж", които Париж неотдавна се съгласи да ремонтира.


Либийската операция, вече прекръстена на "Обединен защитник", отбелязва също и бойното кръщение на "Юрофайтър Тайфун". Той е конкурент на френските рафали. Конструиран е от Великобритания, Германия, Италия и Испания. Използваната от италианските ВВС версия на този самолет също бе фотографирана по време на изложението през 2009 г., домакини на което бяха либийски генерали. Преди две седмици същата тази база, към която през ноември се бяха насочили оръжейни компании като Dassault, беше атакувана от Запада.


Времената се менят, клетвите за вярност изтляват, но оръжейните компании намират купувачи за стоката си. Либия едва ли ще купи нещо от тях в скоро време. Но забранената за полети зона се е превърнала в отлична витрина, на която те да покажат стоката си на други клиенти, подчертавайки силата на западните бойни самолети и умни бомби или напомняйки на потенциалните купувачи за отбранителните системи, необходими за защитата във въздуха.


"Това се превръща в един от най-добрите пазарни прозорци за конкурентните фирми. Дори по-голям от този в Ирак през 2003 г.", казва Франсис Туса, редактор в британското специализирано онлайн издание Defence Analysis. "Наблюдаваме за пръв път п действие "Тайфун" и "Рафал" един до друг, като и двете страни искат да наблегнат на износа. Франция особено отчаяно се опитва да продава рафали."


Сраженията са най-добрата реклама


Почти всеки съвременен конфликт от Испанската гражданска война до Косово е служил като проверка за мощта на въздушните оръжия. Но либийската операция за прилагане на резолюция 1973 на ООН съвпада с нова надпревара във въоръжаването - истинска вълна в търсенето в пазара на изтребители, който възлиза на $60 млрд. годишно, както и идването на ново поколение въоръжение във въздуха и морето. За държавите и компаниите зад тези самолети и оръжия няма по-добър маркетингов инструмент от истинските сражения.


"Веднага щом даден самолет или оръжие се използват на бойното поле, това моментално се превръща в огромен маркетингов ход, защото те са се доказали в бой", казва пред "Ройтерс" бивш износител на оръжие от страна от НАТО, пожелал анонимност.


Въздушни изложения като това край Триполи преди 18 месеца са рутинни събития в маркетинговия календар на отбранителната индустрия. Но за да убедиш купувача, отбранителното оборудване трябва да бъде изпитано и да преживее това, което на жаргон се нарича гореща война.


"Употребата в бой често се използва от оръжейната индустрия като важен аргумент за промотиране на техните продукти пред чуждестранни купувачи", казва Пол Холтъм, директор на Програмата за трансфер на оръжие в Стокхолмския международен институт за мирни изследвания (SIPRI).


"Горещата война" дава на купувачите възможност да проверят извън маркетинговия жаргон дали рекламата е оправдана. "Всеки наблюдава Либия. Това определено е витрина", казва пред "Ройтерс" представител на западна оръжейна компания, пожелал анонимност. Директор в Dassault, също запазил в тайна името си, казва, че рафалите са минали бойното си кръщение в Афганистан през 2007 г.


Залозите са огромни


Индия, Бразилия, Дания, Гърция, Саудитска Арабия, ОАЕ, Оман и Кувейт са в нарастващия списък на купувачи за един или повече модели изтребители, летящи в момента над Либия.
Сделката на момента: Индия планира да купи 126 изтребителя, поръчка, оценявана на $10 милиарда. Надеждността вероятно ще бъде ключова за спечелване на поръчката, смятат експерти от индустрията.


Четири от шестте компании, желаещи да продадат изтребители на Делхи - производителката на рафали Dassault, Eurofighter ("Тайфун"), Lockheed Martin (F-16) и Boeing (F/A-18), вече участват в налагането на забранената за полети зона над Либия. Петият участник в търга - Saab Gripen, пристигна миналия уикенд в Сицилия, готов да вземе участие в първата въздушна битка на шведските ВВС от десетилетия.


Франция използва също и новата си фрегата клас "Хоризонт", както и най-новите си ракети въздух-земя.


Но тук не става въпрос само за нападателно въоръжение като самолети и ракети. Въздушният "шок и ужас" е безплатна реклама и за компании, които произвеждат системи за ранно предупреждение и противоракетна отбрана.


За да убедиш страните да купят скъпоструващо въоръжение, не е достатъчно само да го покажеш. "Ако отговаряш на 100% от операционните изисквания, все още си спечелил едва 25% от състезанието", казва бивш натовски износител на оръжие пред "Ройтерс".


Дипломатически грами на САЩ, публикувани от WikiLeaks, разкриват продължителните усилия на Съединените щати да спечелят политическа подкрепа на високо ниво за изтребители и други поръчки. Усилия, каквито според източници от оръжейната индустрия са полагали също Франция, Великобритания, Русия и други.


Една от грамите, приблизително от времето на либийското авиационно шоу през 2009 г., идва от посолството на САЩ в Делхи и разкрива как Индия, някогашен основен купувач на съветско оръжие, започва все повече да се блазни от идеята за американско оръжие единствено заради доказаната му боеспособност.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на selianin
    selianin
    Рейтинг: 650 Неутрално

    За 2009 г. ПЕЧАЛБАТА на УСА,
    от инос на иракски петрол е 29милиарда$.
    "Войната в Либия е витрина за оръжейния
    бизнес"-е мнение на Евро-оптимист.

    ...каждое новое поколение лучше...V.V.PUTIN
  2. 2 Профил на selianin
    selianin
    Рейтинг: 650 Неутрално

    ХА,ХА,ХА... и США намериха,
    начин "Селианин" и "Карелсон",
    плащат друг прибира " $ ".

    ...каждое новое поколение лучше...V.V.PUTIN
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на kulan
    kulan
    Рейтинг: 1000 Любопитно

    Важното е оръжието да се харчи, заводите да произвеждат, смърт да има - основният фактор за милиарди печалби, нефтът също е добре дошъл... при това безплатен...

    чюфютю-комуно-фашизо-демократичната паплач, обича да стриже овцестадото ! Подстрига ли се днес ?!! Беееееееееееееееегом ! Найс, а ?!
  5. 5 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 761 Любопитно

    А къде е F-22 ?Американците няма ли да го продадат?Сигурно го пазят за "по-големи битки" - с извънземните?

  6. 6 Профил на selianin
    selianin
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#5] от "cobanmaala":

    Спокооо.Преди "извънземните" Иран.
    Нека США да си изберат Президент.

    ...каждое новое поколение лучше...V.V.PUTIN
  7. 7
    ****

    Този коментар беше изтрит в 23:06 на 05/04/2011 от неговия автор.

  8. 8 Профил на trifon74
    trifon74
    Рейтинг: 724 Неутрално

    Страхотен цинизъм е да наречеш една война - "витрина" , а сраженията - "реклама".

    Логично от това следва да приемем избитите хора като манекени или топ-модели.

    Цинично е.
    А фактът, че всичко това е вярно пък е жестокост.


  9. 9 Профил на «◄-Berk®-►»
    «◄-Berk®-►»
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Каддафи е диктатора на Либия то няма спор,но аз си мисля че диктатора на Европа в момента е Саркози който нападна първи либийският народ.Значи все още няма атрофия в чувствата на французите за колконизиране на хората макар да са минали векове.Германците поне не се месят много много в тези военни действия срещу другите народи,сигурно ги е срам от извършените кланета от страна на дедите си Хитлер,но личи си че поробването на хората е проникнало в гените на французите.

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Colonisation2.gif

    Животът е само един миг между две вечности." Платон"
  10. 10 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 761 Любопитно

    До коментар [#6] от "selianin":Ама те май вече имат С-300 и хич няма да се притесняват да го ползват.Пък той летял да 5600 метра височина,щото нагоре на пилотите им ставало лошо?

  11. 11 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода
    Рейтинг: 1167 Неутрално

    "Войната в Либия е витрина за оръжейния бизнес"

    Така е. А зомбитата-"демократи" са неговите оловни войничета.

    Аз не остря моливи, аз руша империи!
  12. 12 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    До коментар [#11] от "master_yoda":

    плачеш, защото мачкат предимно русково въоръжение, или защото Русия си намали шансовете за големи сделки тази година?

    РЕФОРМИ !
  13. 13 Профил на Реконструктор
    Реконструктор
    Рейтинг: 722 Неутрално

    "Сраженията са най-добрата реклама"

    Точно така, сраженията. Само дето не знам след виетнамската война западът да е участвал в реални такива.

    И не правильно думать, что есть чьим-то богом обещанный рай
  14. 14 Профил на Станислав
    Станислав
    Рейтинг: 1447 Разстроено

    Това е тъжната истина! Лобитата на т. нар. ВПК (Военно-промишлен комплекс) са едни от най-влиятелните в Света. Заедно с тези на фармацефтичната и петролната индустрия, разбира се. Реклама и спечелени милиардни контракти, заплатени с човешки животи се считат за напълно нормални, уви... Не искам да прозвучи грубо, но на лозунгите за защита на демокрация или на някакви имагинерни човешки права и свободи в Либия или някъде другаде, където се избиват хора, могат да вярват само наивници или кръгли глупави. Цинизмът и политическата арогантност отдавна са станали неразделна част от ежедневието ни и дори не си даваме сметка колко много сме свикнали с тях!

    “Wine makes daily living easier, less hurried, with fewer tensions and more tolerance” B. Franklin
  15. 15 Профил на Н.Н.
    Н.Н.
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Свръх цинично, но за съжаление истина.
    Спрете земята! Искам да сляза!

    Земята е космическият първенец по брой на идиоти на глава от населението.
  16. 16 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2169 Неутрално

    Общата сума получена от продажба на оръжия през 2010 год е 410млрд далара. В сравнение с 2009 год продажбите са нараснали с около 17 %. За догодина ще видим резултата от "Обединен защитник"

  17. 17 Профил на gwendolin
    gwendolin
    Рейтинг: 667 Неутрално

    Докато има кой да купува оръжия, ще се произвеждат. Ако не се предлагат "Рафал" и "Тайфун", диктаторите ще хукнат да се молят за Миг.

  18. 18 Профил на Dollar Akbar
    Dollar Akbar
    Рейтинг: 1371 Неутрално

    Мафията е стиснала здраво за топките цялата планета, което е и показател дали хората сме нещо повече от животни.

    In debt we trust
  19. 19 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2643 Неутрално

    Стига лиготии. Който не иска да си купува оръжие да не купува. Никому не се дава насила. Правителствата не са малолетни, та да ги пазим, като не им се продават цигари и алкохол.

    подпис
  20. 20 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 1017 Неутрално

    Индия, Бразилия, Дания, Гърция, Саудитска Арабия, ОАЕ, Оман и Кувейт са в нарастващия списък на купувачи за един или повече модели изтребители, летящи в момента над Либия.

    Гърците къде са тръгнали и те изтребители да купуват. Тя държавата фалира те на самолетчета си играят

    Pure Chewing Satisfaction
  21. 21 Профил на gwendolin
    gwendolin
    Рейтинг: 667 Неутрално

    До 18
    но всички мафии бледнеят пред руско-болгарската, стиснала за топките и канчетата втория по "интелигентност" народ в света.

  22. 22 Профил на Вели
    Вели
    Рейтинг: 1028 Весело

    До коментар [#8] от "trifon74":

    Загиналите? Ма те са "негативен ефект" от промоцията!!!!! Кои ли промотарите?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK