Китайското пиратство - от фалшиви стоки към имитации на магазини

В имитацията на "Икеа" в Кунмин мебелите са групирани във вид на готови подредени стаи, досущ като в оригиналния магазин на
шведската марка

© JASON LEE, Reuters

В имитацията на "Икеа" в Кунмин мебелите са групирани във вид на готови подредени стаи, досущ като в оригиналния магазин на шведската марка




- Макар фалшивите магазини да продават оригинални продукти, западните компании нямат контрол върху имиджа на марката


Фалшивият магазин на "Епъл" (Apple) в китайския град Кунмин, превърнал се в края на юли в сензация в интернет благодарение на публикация в блог, отбеляза началото на нов етап в китайското пиратство. Няколко дни по-късно стана ясно, че в същия град има имитация и на магазин на шведската мебелна компания "Икеа" (IKEA).




Това показва, че вече се извършват не само почти перфектни имитации на стоки – от луксозни чанти през DVD-та до спортни обувки, а се копират външният вид, обслужването и изживяването, което създават у клиентите успешните западни марки, отбелязва агенция "Ройтерс".


"Това е нов феномен", твърди специалист по продажбите на дребно в Booz&Co. "Обикновено има много фалшиви продукти, сега виждаме, че се появяват имитации в обслужването под формата на фалшиви формати магазини."


"Фалшивите магазини" в Кунмин свидетелстват за очевидно ненаситния апетит на китайците за западни марки в някои потребителски сегменти, недостатъчно разработени до момента. Явлението се среща предимно в по-малките населени места, далеч от богатите градове по източното крайбрежие.


Проблемът е, че дори фалшивите магазини да продават оригинални продукти, западните компании нямат контрол върху начина, по който техните марки въздействат на потребителите, върху обслужването и върху сервиза след продажбите. Ако клиентите имат проблеми с обслужването в неоторизиран дистрибутор, те могат да се отразят негативно върху имиджа на цялата марка.


Това е сериозно предизвикателство пред всяка компания, планираща експанзия в Китай, където заможната средна класа се умножава с високи темпове. Според "Бостън консълтинг груп" тя ще достигне 130 млн. през 2020 г. в сравнение с 50 млн. през 2010 г.


Оборудван с бялото лого на "Епъл", дървени маси и персонал, който по нищо не се отличава от този в истинските магазини на компанията, имитацията в Кунмин - столица на югозападната провинция Юнан, е успяла да заблуди властите, че дори и служителите си, със своята перфектна фалшификация.


Калифорнийската компания на Стив Джобс, която притежава най-скъпата марка в света (153 млрд. долара), има само четири официални магазина в Китай - два в Пекин и два в Шанхай. Тя има 13 оторизирани китайски дистрибутора, които обаче нямат право да се наричат "Магазини Епъл" или да твърдят, че работят за компанията.


В Китай обаче има и множество търговски обекти, които препродават оригинални продукти на "Епъл", често получени по незаконни канали - нелегална търговия или доставени чрез сивия пазар от агенти или дистрибутори на "Епъл".


От "Епъл" отказаха коментар на разкритията за фалшиви техни магазини в Китай.


Имитацията на "Икеа" в Кунмин носи името 11 Furniture. Този магазин е с емблематичните за шведската марка цветове – жълто и синьо. Копирана е и системата за ориентиране на клиентите вътре в магазина чак до малките моливчета, известни от шведския оригинал. Ресторантът също наподобява оригиналния, макар че менюто е типично за Китай – свинско и яйца, вместо шведски кюфтета и сьомга.


Шведската компания има 9 магазина в Китай, предимно в крайбрежните южни градове, и планира да отваря още по един-два всяка година. От "Икеа" заявиха, че има специални екипи в Швеция и по света, които да следят за спазването на нейната интелектуална собственост.


"Икеа" е една от най-големите компании за мебели и обзавеждане в света и защитата на интелектуалната собственост е от ключово значение (за компанията)", заяви поделението в Китай в съобщение до "Ройтерс".


Как се борят западните компании


Пол Френч, главен анализатор в консултантската компания "Аксес Ейша", смята, че пред "Епъл" има два варианта да се пребори с фалшивите магазини. Първият е да вложи повече пари за по-голям контрол, а вторият - да се реши да продава стоките си само в собствени магазини, като прекрати договорите с дистрибуторите.


На пръв поглед може да изглежда, че компаниите не би трябвало да се безпокоят чак толкова, ако техни оригинални продукти се купуват в други страни или се придобиват по друг начин и се препродават в Китай, тъй като продажбите им тъй или иначе нарастват.


В крайна сметка изграждането на мрежа от магазини в държава като Китай отнема време и е скъпо. Затова и някои компании предпочитат да разширяват присъствието си чрез лицензионни споразумения.


Западни компании напоследък се опитват сами да поемат контрола върху операциите си в Китай макар и за сметка на по-бавен темп на навлизане на пазара, отбелязва "Ройтерс". През миналия месец "Старбъкс" (Starbucks) пое обратно контрола върху търговските си обекти в Южен Китай. Досега те се управляваха чрез смесено дружество.


Макар въпросът за фалшивите магазини все още да не получава същото внимание като пиратството на стоки, властите в Китай побързаха да отговорят на новия проблем, като засилиха наблюдението.


Няколко дни след публикацията за магазина на "Епъл" в Кунмин властите в града провериха 300 обекта и откриха пет "самопровъзгласили" се магазина на американската компания. Те продавали оригинални продукти на "Епъл", без обаче да имат разрешение от компанията. Два от тях бяха затворени, но сред тях необяснимо защо не беше този, на който се натъкна американският блогър.


Пиратството в Китай е в разцвет


Заедно с производствената мощ на Китай бързо нараства и едно явление, на което доскоро се даваше по-малка публичност - неустановен брой неоторизирани дистрибутори на "Епъл", както и на други марки продават оригинални стоки.


Тези местни фирми или ги внасят нелегално с цел да избегнат високите мита в страната, или получават оригинални продукти от местните заводи, които произвеждат по договори със западни компании. Схемата предполага, че просто заводите произвеждат допълнителни количества извън договорените и не ги доставят на поръчителя, а ги изкарват на черния пазар.


Често местни търговци се обръщат към китайски студенти в чужбина да купуват какво ли не - от компютри до козметика, на значително по-ниски цени, след това да ги внасят в страната и да подбиват цените в официалните магазини.


В интернет се срещат обяви, насочени към всеки, който иска да спечели по 100-200 юана (15-30 долара) от всеки iPhone или iPad, вкаран през границата. В Хонконг например iPad 2 струва 499 долара, докато цената този таблет в оригинален магазин на "Епъл" е 572 долара. Повечето неоторизирани търговци продават оригинални продукти в този ценови диапазон.


Случаят с магазините в Кунмин илюстрира един отдавна съществуващ проблем - въпреки обещанията на правителството да се справи с пиратството и производството на фалшификати, то не само не намалява, но дори процъфтява и достига нови висоти.


Публикувано през януари проучване на Американската търговска камара в Шанхай установи, че голям брой американски компании смятат, че спазването на правото на интелектуална собственост се е влошило през миналата година в Китай.


През май за седма поредна година външнотърговското министерство на САЩ определи Китай за страната с най-ниски резултати в превенцията на кражбите на интелектуална собственост.


Американската международна търговска комисия твърди, че пиратството и производството на фалшификати на американско софтуер и редица други защитени с патенти стоки са нанесли загуби на американския бизнес в размер на 48 млрд. долара и са ощетили страната с 2.1 млн. работни места.


Неотдавна Европейската комисия съобщи, че през миналата година на границите на Евросъюза са заловени 103 млн. продукта, нарушаващи правото на интелектуална собственост, почти двойно повече, отколкото през 2009 г. Те са били стойност 1 млрд. евро, като 85% от тях са доставени от Китай, с 64% повече, отколкото предходната година.


Почти по същото време сагата с китайското пиратство придоби нов нюанс с разкритията, че част от луксозните мебели, продавани за китайските новобогаташи, са произведени някъде из китайската провинция, а не в Италия, както гласи рекламата им.


В опит да отговори на критиките на западните държави Пекин предприе през октомври м.г. деветмесечна кампания срещу нарушенията на правата на интелектуалната собственост. Затворени бяха 12 854 незаконни фабрики, произвеждащи пиратски или фалшиви стоки, а полицията арестува 9031 заподозрени престъпници.

Ключови думи към статията:

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на gfn_666
    gfn_666
    Рейтинг: 433 Неутрално

    За това са си виновни самите компании. Поблазниха се да си изнесат повечето офиси и предприятия в страни от Азия, защото там работната ръка е в пъти по-евтина. Предпочетоха да плащат по 200-300 долара месечни заплати на неподготвени работници, отколкото да плащат по 2000-3000 евро/долара заплата на висшисти от развитите и добре управлявани страни. Сега да си плащат компаниите за грешките си, а не потребителите...
    Направено в Китай!

  2. 2 Профил на Фасулко Коматков
    Фасулко Коматков
    Рейтинг: 458 Любопитно

    Какво значи, "фалшиви формати магазини"?! Или са магазини, или не са такива. След като утвърдените търговски марки спят и не предлагат свой франчайзинг на китайците, какво очаквате...

  3. 3 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 909 Весело

    Японците и корейците започнаха също с имитации. После преминаха на съвместни дружества. Приключиха със собствени марки.

    Същото наблюдаваме при китайците. Те вече си купиха ВОЛВО и ХАМЪР. Да си спомним само за размера на Китай и Индия. Интересно какъв ще е облика на света през 2020 година )))

    Който смята, че отделните европейски държави ще успеят да се преборят с АЗИЯ самостоятелно - да се прегледа )))

    и най-умният си е малко прост....
  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1089 Весело

    "...Схемата предполага, че просто заводите произвеждат допълнителни количества извън договорените и не ги доставят на поръчителя, а ги изкарват на черния пазар..."

    комунизъмът сие комунизъм гдето и да го туриш... едно време комшийката бачкаше във фабрика пролетария... и изнасяше тениски адидас под полата... шиткаше ги по 5 кинта парчето...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  6. 6 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Абе тия сигурно и киселото ни мляко имитират вече...
    Мда, доста са наглички определено!
    Ама какво да очакваш от народ(и), които живеят в нещо като социализъм със всичката му там цензура и ДС.
    То не, че и в България при соца случая с пиратството не стоеше по същия начин.
    Проблема е, че китайците са милиард и половина, голяма част от тях пътуват вече по света и щракат яко с апаратчетата си.
    Спасението - крийте си технологиите...

  7. 7 Профил на uran
    uran
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Фалшиви стоки и фалшиви магазини. Сигурно има и фалшиви заводи. Явно Китай няма традиция за контрол на тези неща и гледа с лекота на "усвовяването на чуждия опит".

    Yet another blue planet.
  8. 8 Профил на yaga
    yaga
    Рейтинг: 515 Неутрално

    истината е, че "ментетата" и "оригиналът" се правят на едно и също мястои ние си плащаме само за "марката", тоест за въздух, за рекламата, за измамното усещане за сомвилона "стойност". Това е капитълизъм, сори за неолибералите. пазаратъ е толкова "свободен", колкото никой то тях не иска, неолиберланите популисти искат защита от страна на държавата, искат авторски права, мита, лицензи. Сори пичове, Капитализма е това, което искахте, не може пиле за едни, зеле за други.

  9. 9 Профил на Тя
    Тя
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Интересно ми е каква ще бъде реакцията на големите фирми, които имат заводи в Китай. Дано вече да са свикали кризисните събрания, че не ми изглежда много розова ситуацията.
    Освен това, смятам, че сега е точния момент България да се рекламира (и брандира) като надеждна икономическа дестинация. Хем сме близо до Европа, хем сме им евтини, а пък да тръгнем да копираме Епъл, нямаме достатъчно пари. Рискът е минимален просто.

    Never risk what you cannot afford losing.
  10. 10 Профил на localhost
    localhost
    Рейтинг: 463 Весело

    Шанхай - градът който не спи а копира, копира

  11. 11 Профил на Handy
    Handy
    Рейтинг: 796 Неутрално

    То пък все едно нашето Аико не е 1:1 с Икеа

  12. 12 Профил на Mickey
    Mickey
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Китайците ФАЛШИФИЦИРАТ всички марки!!!!!!!
    До за АйТроловете от Дневник е важно АйСиктирчетата да се се споменават ЕЖЕДНЕВНО!
    Дали пък не са се набутали с акции на Епъл и сега се пънат да ги изкарат на печлба?

    Изгони КомуноЧенгесарския ГЕРБ - спаси България !!! (Ама, не ни натрисай другарите им от БСП пак ! )
  13. 13 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4891 Неутрално

    До коментар [#2] от "Фасулко Коматков":

    Драги ми Фасулко, няма нищо лошо да продаваш iPhone и iPad, но да си кръстиш магазина Apple Store е прекалено! Да си боядисаш магазина за обзавеждане за дома (не само за мебели) в син и жълт цвят е (вероятно) приемливо за Китай, но да го кръстиш Ikea е наистина прекалено!

  14. 14 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4891 Неутрално

    Dolce & CabanaДо коментар [#5] от "tucker case":

    Това все още го има в София. Аз знам магазин където се продават маркови стоки, произведени в България на цени много по-ниски от "нормалните" в Европа! Крадват хората и продават - не говоря за количества, но все пак е нещо и за 100 лева можеш да си купиш истински, наистина истински джинси Dolce & Cabana!

  15. 15 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4891 Неутрално

    "Dolce & Cabana" Sorry! Ромът ми е малко в повече - Gabana! Ама "Cuba - Libre" си е добре!

  16. 16 Профил на полет над КУКУвиче гнездо
    полет над КУКУвиче гнездо
    Рейтинг: 515 Весело

    До коментар [#13] от "vassilun":

    Ами ако думите "Апъл" и "Икеа" значат нещо (друго) на китайски език?

    „По- голямата част от хората са прекалено мързеливи, за да достигнат сами до истината; те се задоволяват с първото попаднало им авторитетно мнение.“ Тукидид
  17. 17 Профил на yaga
    yaga
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Извинявайте, но кой даде технологията, лицензите и схемите на китайците? Същите, които сега реват, че ги копират. А защо отидоха в Китай? Защото там е едно от местата, където милиони китайци мизерстват в коптори и работят в суетшопове, за да си намалят компаниите разходите и където синдикати и права на работниците са нещо непознато.

    Това е капитализъм, още въднъж, сори десни, неолиберални тъпанари.

    Каквото повикало, такова се обадило.

  18. 18 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1609 Любопитно

    Явлението се среща предимно в по-малките населени места, далеч от богатите градове по източното крайбрежие....

    Дневник, моля информирайте се кой/какво/защо е Кунмин преди да преписвате/превеждате така...

    [quote#12:"Mickey"]Дали пък не са се набутали с акции на Епъл и сега се пънат да ги изкарат на печлба? [/quote]

    Наистина си много зле и безнадежден... За какво "набутване" става дума, безнадежден трол!?? Преди 10 години акциите бяха 10 (десет) долара, сега са нейде 400. А де....
    http://finance.yahoo.com/echarts?s=aapl#chart3:symbol=aapl;range=20051003,20110802;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  19. 19 Профил на RUSE
    RUSE
    Рейтинг: 743 Неутрално

    "...Неотдавна Европейската комисия съобщи, че през миналата година на границите на Евросъюза са заловени 103 млн. продукта, нарушаващи правото на интелектуална собственост, почти двойно повече, отколкото през 2009 г. Те са били стойност 1 млрд. евро, като 85% от тях са доставени от Китай, с 64% повече, отколкото предходната година..."
    По митниците на руският троянски кон България, такива продукти, изобщо, ама изобщо не са се появявали. Защото тук всичко се спедира от "БСП-холдинг". Да живее българо-съветската дружба!!!

    не съм избягал
  20. 20 Профил на Lyubomir
    Lyubomir
    Рейтинг: 402 Весело

    Китайците скоро ще са НОМЕР ЕДНО.
    Само те могат да прецакат алчните олигарси-монополисти на Америка и Европа. Очаквам скоро да прецакат петролните магнати с масово производство на ефффтини електромобили.
    Народопсихологията и традициите там са други. Няма като как да ги пречупят. Знаете ли колко са китайските инвестиции в петролният бизнес в Тунис. В прочем защо арабската пролет започна от точно от там?
    Учете китайски език.

  21. 21 Профил на Хипчо
    Хипчо
    Рейтинг: 1416 Весело

    До коментар [#20] от "Lyubomir":
    [quote#20:"Lyubomir"]Китайците скоро ще са НОМЕР ЕДНО. [/quote]

    На това му викат "чуждопоклонничество", хахахахх! И азиатски корени, хахахаха!

    ВОДА, ПОВЕЧЕ ВОДА!
  22. 22 Профил на Restless
    Restless
    Рейтинг: 458 Весело

    Хм, да, Китай ще е скоро наистина номер едно! Участвах в една анкета тук в Берлин, за това какъв чужд език искам да науча. Аз отговорих шведски, който се класира на пето или шесто място /не помня вече точно/. След това ми казаха, че от запитаните около две хиляди души на първо място класират китайският език!

    Учете китайски!

    Стой здраво на краката си в настоящето. Не изпускай бъдещето от поглед. Миналото помни за да не допускаш същите грешки два пъти.
  23. 23 Профил на small
    small
    Рейтинг: 515 Весело

    Оборудван с бялото лого на "Епъл", дървени маси и персонал, който по нищо не се отличава от този в истинските магазини на компанията,...
    Този от персонала сигурно са пиратски клонинги на Американските си колеги...

  24. 24 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 3139 Неутрално

    Китай чрез кражба на интелектуална собственост компенсира покупките на обезценяващи се западни валути

    подпис
  25. 25 Профил на Petar Pountchev
    Petar Pountchev
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До номер 6. Кажете ми, кога и къде точно по времето на социализма нещата у нас са стояли по този начин. Кой и кога е имитирал вериги магазини и стоки по този драстичен начин? И дали изобщо имахме потенциала да го правим?...Вярно, че сега е модерно за щяло и нещяло да се хвърлят плювни по това, което е било преди 1989 година... И все пак - трябва да има граници в измишльотините...

  26. 26 Профил на Ivan Petrov
    Ivan Petrov
    Рейтинг: 789 Неутрално

    Няма такива боклуци, като в "ИКЕЯ"!
    Напазарувах си в Германия от там една бяла маса с два стола и ниска ефектна стена с рафтове за бокса(кухнята-самостоятелна, отделно има трапезария с огромен хол) - масата вече се пропука, поразцепи, столовете засега държат, а рафтовете само изглеждат добре......добре че всичкото ми останало обзавеждане е от реномирани немски магазини, цената им излезна със 70% отстъпка, и успях да ги докарам на цени като в "Икея", но човек трябва да има търпение и да се ориентира бързо...и вкус трябва......, но който каквото има...
    В БГ, ако се поръчат мебелите на мебелна фирма, излизат на цена под "Икея", като качеството им определено е по-добро - зависи от БГ фирмата, разбира се!
    В Германия дървесината е изключително скъпа, сравнена с БГ полунелегалната, която залива пазара, тук мебелите от масив за голям апартамент, струват колкото автопарка пред 20 етажен люлюнски колхоз(блок)!

    "Ако истината, която съм казал, Ви изглежда шега, а всъщност Ви накърти - означава, че съм уцелил шегата - за непросветените: шегувал съм се!" Vankata
  27. 27 Профил на Ivan Petrov
    Ivan Petrov
    Рейтинг: 789 Неутрално

    ...та идеята ми беше:
    Надявам се китайците да са сътворили по-качествено подобие на "Икея", с по-добри цени и повече стил...

    "Ако истината, която съм казал, Ви изглежда шега, а всъщност Ви накърти - означава, че съм уцелил шегата - за непросветените: шегувал съм се!" Vankata
  28. 28 Профил на Минаващ
    Минаващ
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Не е само в Китай, веригата АЙКО също опитваше да копира ИКЕА.

    "На нож препасан и на звяр, на тиха бара, на женски поглед и на цар да нямаш вяра." - Панчатантра
  29. 29 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    Тук има хора които значително надценяват таланта и възможностите на азиатците. Интересно ми е те дали някога са виждали азиатец извън Илиянци и дали си правят изводите на базата на лични впечатления или на базата на списания и прогнози.

    Таванът на отделният азиатец ако е отрасъл извън азиатската среда и култура е като на всеки европеец, но съвсем по друг начин стоят нещата ако е раснал в Азия. Таванът на всички азиатци във всеки един момент е там където в момента се намира западната цивилизация. Ако западът замръзне там където е там и ще остане Азия. С други думи ако Китай, Япония, Корея могат сега да направят нещо като iPhone и ако нещо се случи със западът та изчезне от земята елате след 1000 години и ще видите пак същите iPhone. Няма да са мръднали и на йота защото имат огромен излишък на организация, пожертвожателност и трудолюбие, но имат страхотна и въпиюща липса на въображение и неортодоксалност.

    Те когато са имали цивилизация в Европа е имало само племена от варвари, но се оказва че варварите са се научили по-добре да си използват свободното време. Иначе нямаше единственото с което великата китайска цивилизация може да се похвали да са коприната, порцеланът, барутът, компасът, фойерверките и напомнете ми още какво. Всичко останало около нас е сътворено със знанията и гения на белия човек.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  30. 30 Профил на Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Има и един 3-ти вариант ... просто компанията майка да купи фалшификата, и да го приобщи към нейните структури, според мен това би било най-успешното.
    1) Магазина е създаден почти неотличим, т.е. достатъчно близко до оригинала.
    2) Появил се е в ниша, която явно е била възможно да бъде покрита от компанията майка, но или не е била идентифицирана, или е била заложена за по-късен етап
    3) Това е златна възможност да се реализира и само да се преустрои вече готов продукт, себестойността при транзиция е много по-ниска отколкото на създаване от нулата.

    Който не следва линията на Економедиа е тотално цензуриран!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK