Шефът на "Старбъкс": Бойкотирайте политическите дарения!

Хауърд Шулц

© Reuters

Хауърд Шулц



Президентът и главен изпълнителен директор на "Старбъкс" (Starbucks) Хауърд Шулц винаги е бил от шефовете, които ясно изразяват мненията и емоциите си. Затова нямаше момент на изненада за служителите в Starbucks, когато миналия понеделник той изпрати дълъг пламенен мейл до всички тях, озаглавен "Да водиш през несигурни времена", пише в. "Ню Йорк таймс".


В него той пише за неудовлетвореността си от "липсата на сътрудничество и безотговорността между избраните чиновници, които са сложили партийните си цели преди тези на хората", създавайки огромна криза на доверие в процеса.


Шулц казва, че Starbucks носи отговорността "да действа по начини, които да облекчат всеобщата тревожност във и извън компанията". Компанията трябва да продължи създаването на работни места. Тя трябва да поддържа щедрия си пакет за придобивки на служителите. И е изключително важно за служителите "да спечелят доверието на нашите клиенти, като уважават житейските им ситуации – каквито и да са те".




Изненадата не беше писмото, а това, което се случи после. Макар че Шулц е правил доста дарения за политически кампании - "на кандидати и от двете партии", той не е политически активист. Въпреки това отговорът на писмото му – не само от компанията, но и от група от 50 бизнес лидери, с които той го сподели – беше толкова поразителен, че го накара да действа.


Дори и преди да изпрати писмото, в мислите му беше започнала да се оформя идея за това как да накара нефункционалните политици в страната да спрат да слагат интереса на партиите си над тези на страната и да се държат като лидерите, които би трябвало да бъдат. В петък Шулц беше готов не само да сподели идеята си, но и да поведе цяло движение, ако се наложи.


Всъщност Шулц смята, че страната трябва да стачкува срещу политиците си.

"Основният проблем е, че призмата, през която Конгресът подхожда към проблемите, е преизбирането. А сърцето на кампаниите за преизбиране са политическите дарения." Шулц иска сънародниците му – големи и малки дарители, корпорации и съюзи – да спрат да правят политически дарения в кампаниите за президент и Конгрес. Толкова е просто. Икономистите обичат да говорят за това как стимулите променят поведението. Шулц предлага американците да дадат на Вашингтон стимул да започнат да се държат отговорно. Това е прекрасна идея.


За Шулц кризата с тавана на дълга – толкова унищожителна за страната, а формирана заради политически ползи – беше последната капка.


"Дълговата криза е символ на по-голям проблем и той е, че нашите водачи не ни водят."


Според него истинската криза е криза на лидерство в Белия дом и в Конгреса, която подкопава доверието. "Лидерите на Америка трябва да се поставят на мястото на работещите американци. Вместо това те мислят само за политическите си интереси."


Шулц е започнал и малко проучване. Според него през 2000 г. всички дарения за кампании за всички политици са били на стойност 3 млрд. долара. Четири години по-късно сумата е била 4 млрд. През следващата година на избори – 2008, "числото се вдигна с още милиард до 5 млрд. долара. Бях удивен." Той започва да свързва числата във въпрос, който си задава: "Какво е необходимо, за да накараме Вашингтон да ни чуе?" Сега отговорът изглежда очевиден: пари. "Тъжно е, когато единственото, в което ще се вслушат политиците, са парите", отбелязва той. Но ако е необходимо да се заложи на парите, така да бъде.


Бойкотът на даренията, както Шулц си го представя, трябва да е и за двете партии; по друг начин няма да сработи. Шулц не иска от Вашингтон да излезе с решения, които са в унисон с политическите му вярвания (той е демократ), а такива, които са одобрени и от двете партии и които ще помогнат на страната да се изправи отново на крака.


Шефът на "Старбъкс" смята, че Конгресът трябва да прекъсне августовската си почивка, вместо да чака до септември. След това президентът и Конгресът трябва да изготвят сделка за дълга, която да възстанови доверието. И най-важното, те трябва "маниакално" да се фокусират върху най-належащия проблем в страната – създаването на работа. След като се справят с тези искания, бойкотът ще бъде вдигнат.


Хубавото в идеята на Шулц е, че не е поредният зов за компромиси и любезност, които не правят нищо в посока промяна на политическото поведение. Идеята е здравомислеща и практична, каквато бихме очаквали от добър бизнесмен, отбелязва "Ню Йорк таймс".


Дали идеята на Шулц е нереалистична? Да. Струва ли си да опита? Можете да се обзаложите, че да.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK