Десетте най-големи научни истории за 2011 г.

Контролната зала на Големия адронен колайдер в CERN

© Reuters

Контролната зала на Големия адронен колайдер в CERN

Неутрино частиците изглежда опровергаха теорията на Айнщайн като бяха забелязани да се движат по-бързо от светлината, а откритие на няколко подобни на Земята планети събудиха заспалите надежди за откриване на живот в друга галактика. Ето десетте най-големи истории свързани с науката през отиващата си година в класацията на в. "Guardian".

Графенът ще е материалът на XXI век

Графенът представлява единичен равнинен лист от въглеродни атоми с дебелина един атом. Той може да бъде използван за направата на всичко от пластмаси до тъчскрийн екрани, но по-евтино и по-ефективно, казват учени. Тези постижена са още далече в бъдещето, но очакванията са оптимистични. Според Джеймс Хоун от университета Colmobia, графенът е най-здравият някога измерен материал и около 200 пъти по-здрав от използваната в строежите стомана. "Ще ви трябва слон, балансиращ върху молив, за да пробиете лист графен с дебелина колкото една торбичка", казва Хоун пред Би Би Си. Не става дума само за здравина – многостранната приложимост на графена е основната причина за вниманието на учените към специалния материал. Смята се, че той може да бъде използван за направата на електроника, сплави и друг материали. Вероятно за това технологичните гиганти IBM, Samsung и Nokia инвестират милиарди долари в изследването на графена.

Движението по-бързо от светлината може да е възможно

Въпреки Айнщайн, който ни убеждаваше преди един век, че нищо не може да се движи по-бързо от светлината, изглежда тази година учените са намерили аномалия, която отхвърля това правило. През септември учените в CERN в Женева изстрелват сноп неутрино частици към колегите си в лабораторията Гран Сасо в Италия на разстояние 730 км. За учудване на изследователите неутрино частиците пристигат толкова с такава скорост, че са се движили по-бързо от светлината, макар и много малко по-бързо – около 60 милиардни от секундата. Повечето експерти смятат, че експериментът не е бил извършен правилно и ще бъде опроверган ако бъде повторен. Второто изстрелване на сноп неутрино частици обаче показва подобни резултати. Това поставя професор Джим ал Халили от университета Surrey в доста неудобна ситуация – той обещава да "си изяде шортите" наживо по телевизията, ако бъде доказано, че неутрино частиците се движат по-бързо от светлината.

Открити в Италия и Англия зъби и кости доказват, че съвременните хора са дошли в Европа около 5 000 години по-рано от смятаното досега. Според изследване публикувано в списание Nature откритите фрагменти са на възраст между 41 и 45 хил. години, а досега съществуваше разбирането, че хомо сапиенс е дошъл малко след като неарденталците са започнали да измират – преди 35-40 хил. години. Досега се смяташе, че ако наистина хората са заместили неарденталците, то те са действали наистина много бързо. Новата информация обаче показва, че всъщност двете раси са населявали континента едновременно. "Смятаме, че хората са живеели заедно с неарденталците между 3 и 5 хил години," казва д-р Том Хигъм от Оксфордския университет. Този период може да е бил достатъчен на прадедите ни да изтрият от лицето на земята неарденталците, коментира в. "Guardian".

Графенът е най-тънкият и най-здрав познат материал

© Wikimedia Commons

Графенът е най-тънкият и най-здрав познат материал

Женският мозък свети по много специален начин след оргазъм

През ноември учени съобщават, че са успели да заснемат първия в света клип на женски мозък в състояние на очакване, изпитване и отшумяване на оргазъм. Анимацията показва как невроните решително се събират "светвайки" на екраните на учените, след това избухват лудо преди отново да се успокоят, докато тестовият образец получава оргазъм. Според професора по психология Бари Комисарук от университета Rutgers в Ню Джърси, откритията може да помогнат в разбработване на лечения за мъже и жени, които не могат да достигнат сексуален климакс. Кейт Съкел, която е обектът на изследване, казва пред в. "Guardian", че е успяла да се стимулира, въпреки че е лежала в малката кабинка на ядрено магнитния резонанс. "Ако мърдаш прекалено много, може да провалиш експеримента," казва Съкел. "Не беше много лесно да достигна оргазъм, но не се оказа толкова трудно, колкото смятах."

Астрономи откриха планета, на която е най-вероято да има живот

Наблюдения на телескопа Kepler откриват планета около друго слънце, която е най-подобното нещо до Земята засичано досега. Kepler 22-b е около 2.4 пъти по-голяма от Земята и се намира в т.нар. зона "Goldilocks"  около звездата си. С други думи, това означава, че атмосферата й не е нито прекалено гореща, нито прекалено студена. Според учените температурата на повърхността е около 22 градуса, а годината продължава 290 земни дни. Астрономите също така спекулират, че на Kepler 22-b  има вода. "Това е най-важното събитие в търсенето на близнак на Земята," казва ученият Дъглас Хъджинс от програмата Kepler. За съжаление планетата се намира доста далече – на 600 светлинни години от Земята. Това означава, че едно радио съобщение, което да пита евентуалното й население как е, ще има нуждата от 1200 г. за да получи отговор.

Може да спечелиш Нобелова награда, въпреки че си мъртъв

Едно от най-стриктните правила на комисията, отговорна за изпълнението на молбата на Алфред Нобел за раздаване на награди за научни постижения, е решението, че само живи хора могат да получават приза. "Работа на починал човек няма да бъде разглеждана (за награда)," гласи постановлението. На 3 октомври комисията обаче обявява Ралф Стайнман за лауерат по медицина, без да знае, че канадският имунолог е починал предишния петък. След бърз преглед на книгата с правила и извънредна среща на нобеловското събрание се взима решението, че присъждането на наградата остава "защото е направена с добра воля, основавайки се на схващането, че лауреатът е бил жив." Всъщност постановлението, че починали хора не могат да получават Нобелова награда, е взето през 1974 г. Преди това е било възможно наградата да бъде получена посмъртно, ако научното постижение е било номинирано преди февруари на същата година – както в случая на Даг Хамаршолд, който печели наградата през 1961 г. Тази година Стайнман споделя приза си с американеца Брус Ботле и френският биолог Жул Хофман. Всички са наградени заради изследвания на имунната система. Преди да почине Стайнман се е самолекувал с терапия, базирана на собствените му изследвания, но умира след четиригодишна битка с рак на панкреаса.

Канадският имунолог Ралф Стайнман получи Нобелова награда за медицина след смъртта си

© Associated Press

Стволовите клетки може да не са голямата надежда на медицината през XXI век

Мечтата на парализираните хора да отново да проходят след инжекции със стволови клетки бе съкрушена от решението на гиганта в биотехнологиите Geron да се откаже от първите експерименти с хора. Според Geron трудната икономическа ситуация, която не позволява събирането на достатъчно пари, ги е принудило да спрат работата върху проекта със стволовите клетки. Решението е голям удар за хората, които са се надявали терапията със стволови клетки да се превърне в норма. В експериментите на Geron участват едва четирима души, като целта е просто да се разбере дали терапията е безопасна. Не се наблюдават странични ефекти, но пациентите също така не проявяват никакви признаци на подобрение, въпреки че лабораторните експерименти с плъхове са обнадеждаващи. Въпреки неуспеха на Geron други учени работещи със стволови клетки за лечение на заболявания като болестите на Алцхаймер и Паркинсон се надяват да постигнат повече.

Марс продължава да е препъни камък за човечеството

Въпреки повече от половин век изпращане на сонди до Червената планета, космическите инженери все още са твърде несигурни при всяко изстрелване. От 38 мисии до Марс 19 имат сериозни проблеми, което е провал на 50% от опитите. Последната жертва на "големия галактически таласъм", както е наричан Марс от изследователите, бе руската мисия "Фобос-Грунт", която трябваше да потегли на 10-месечна мисия до Червената планета. Вместо това космическата сонда заседна в орбита около Земята и все още кръжи някъде там. Всички опити неподатливият сателит да бъде накаран да рестартира системите си и да се самоизстреля към Марс завършиха с неуспех и "Фобос-Грунт" изпрати едва няколко радиосигнала преди да се изключи. Сега надеждите за изследване на Марс са насочени към гигантската мобилна лаборатория Curiosity (Любопитност – бел.ред.), построена от САЩ, която успешно полетя към Червената планета. Очаква се тя да кацне през август 2012 г. и да обикаля повърхността на Марс, събирайки проби от почвата и анализирайки ги на място. Една от основните цели на мисията е да разбере, дали някога Червената планета е била способна да поддържа живот.

Неуспешната мисия до Марс на руската космическа агенция се очаква да падне на Земята на 11 януари

© Roscosmos

Археоптерикса може да не е бил първата птица

Изследователите на еволюцията при птиците бяха изненадани от изследването на Синг Су от университета Лини в Китай, който заедно с колегите си проучва нова вкаменелост подобна на археоптерикса. Съществото, наречено "сиаотинджи женги", прилича на птица, но не принадлежи към родословното им дърво, а всъщност по-скоро е част от вид динозаври, наричани дейнонихозаври. Те са ходили на два крака, яли са месо и са имали прибиращи се нокти, като вероятно най-известният им представител е велосираптора. Най-интересното откритие на китайските учени обаче е, че археоптерикса също принадлежи към групата на дейнонихозаврите. Така това означава, че археоптериксът може да не е пряк прадядо на съвременните птици.

Частицата на Бог наистина съществува

Всъщност, най-вероятно съществува или поне шансовете за това са доста големи. След десетилетие на проучвания и около 9 млрд. долара инвестиция за построяването на Големия адронен колайдер в Женева, най-накрая в средата на декември учените съобщиха, че най-вероятно са успели да зърнат митичния Хигс бозон. Той е наричан "крайъгълният камък на Вселената" и "божествената частица". Смята се, че се е появил при Големия взрив преди 13.7 млрд. години и е нещо като "лепилото", което е събрало летящите из Космоса частици, за да формират галактики, звезди и планети. За да бъдат потвърдени подозренията на екипа специалисти обаче е нужна повече информация, така че светът остава в очакване.

1. 1 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа

Само светлината след оргазъм ще ни приближи до "частицата Бог", защото вече си имаме заместител на стволовите клетки – каза ни го ББ

Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  2. 2 Профил на Рубиконан от Балъкимерия
    Рубиконан от Балъкимерия

[quote#0:"статията"]...хораа са живеели заедно с неарденталците между 3 и 5 хил години...Този период може да е бил достатъчен на прадедите ни да изтрият от лицето на земята неарденталците... [/quote]
    А ние си живеем с циганите по тия места от има-няма илядо години... Рано е да се каже кой-кого!

[quote#0:"статията"]...женси мозък в състояние на очакване, изпитване и отшумяване на оргазъм... Кейт Съкел, която е обектът на изследване, казва пред в. "Guardian", че е успяла да се стимулира, въпреки че е лежала в малката кабинка на ядрено магнитния резонанс. "Ако мърдаш прекалено много, може да провалиш експеримента," казва Съкел. "Не беше много лесно да достигна оргазъм, но не се оказа толкова трудно, колкото смятах."[/quote]
    Тая палавница си е представяла премиера наш, май...

3. 3 Профил на RED MAFIA
    RED MAFIA

Произход на Вселената, антиматерия може да промени света.

Когато стоиш достатъчно дълго до брега на реката и гледаш, ще видиш как пред теб по водата преминава трупът на врага ти
  4. 4 Профил на nicoleta
    nicoleta

А аз се чудех защо мъжат ми казваше след всеки мой оргазъм , че в стаята светело като дискотека.

5. 5 Профил на Realistka
    Realistka

Графенът - невероятно като постижение. Няколко милиарда долари инвестиции. Това в парично изражение. А колко денонощия труд на химици, физици, електроници и Господ знае какви още топ-специалисти, работили стотици и хиляди часове. Калко надежди - измамени и осъществени, колко разочарования и колко радостни мигове е имало в техния път към тази цел. Това е голяма история. Браво на тези умни мъже и жени, чиито имена едва ли някога ще узнаем. Не защото техните имена са тайна, а защото тези хора обикновено не се вълнуват от суетата човешка, а са следвали някакъв свой вътрешен подтик. Много силен подтик.

The best way out is always through Robert Frost
  6. 6 Профил на bati vi
    bati vi

До коментар [#4] от "nicoleta":

"казваше" ???
    Недей така .....

Меня постоянно преследуют умные мысли! .. Но я быстрее ....
  7. 7 Профил на nicoleta
    nicoleta

До коментар [#6] от "batkoti":

Грешката е моя,е все още Казва

8. 8 Профил на Ognyan Gerassimov
    Ognyan Gerassimov

" Движението по-бързо от светлината може да е възможно

Първо нищо не са намерили наистина все още. В момента има хиляди експеримента които подтвърждават както специалната и общата теория. Също Магнитното поле се обяснява като следствие на специалната теория. Само ще кажа че в този експеримент (Опера) има корекция на времето която да отчете за колко време сигналът от събитието вътре в детектора до там където го регистрират и те опера пресмятат че трабва да извадят 960 наносекунди от крайният резултат и получават скорост по-висока от тази на светлината. Ако имат грешка в калибрирането на апаратурата си вероятно ще се опровергае. Така си мисля, но късметът е на тяхна страна защото няма къде да се направи за момента подобен експеримент.

9. 9 Профил на bati vi
    bati vi

До коментар [#7] от "nicoleta":

Да бъде светлина !!!

Меня постоянно преследуют умные мысли! .. Но я быстрее ....
  10. 10 Профил на Ognyan Gerassimov
    Ognyan Gerassimov

"Марс продължава да е препъни камък за човечеството"

Препъпи-камък е само за руснаците. Американският Curiosity пътува и е в добро състояние. И как няма да у препъни-камък след като голяма част от съветската наука се движеше от евреи които след 1990 заминаха за Израел. А руснаците явно не са успели да си отгледат следващото поколение учени. Тъй де то и мракобесният комунизъм начело с другаря сталин доста са затрили от научният елит на някогашната Руска империя.

11. 11 Профил на quasimodo
    quasimodo

"Неутрино частиците изглежда опровергаха теорията на Айнщайн като бяха забелязани да се движат по-бързо от светлината"
    Бяха забелязани?!? Вярно, че статията не е строго научна, но... остана и да споменете случайния минувач, който ги е забелязал...

12. 12 Профил на Ognyan Gerassimov
    Ognyan Gerassimov

[quote#7:"nicoleta"]Грешката е моя[/quote] хах хах офтопик но явно на грешката се зарадваха някои хора ...

13. 13 Профил на quasimodo
    quasimodo

Интересна статия. Има любопитни и нови за мен неща.
    За съжаление... май доста статии напоследък страдат от превода и редактирането.

14. 14 Профил на merovig
    merovig

До коментар [#8] от "ognyang":

прочетете Теорията на относителността, понятите ТАХИОН, и ефект на Черенков.Материята в тази статия в детайли е за спезиалисти...

15. 15 Профил на orehovka
    orehovka

"гигантската мобилна лаборатория Curiosity (Любопитност – бел.ред.)"
    ---------
    Хехе, "Дневник", откога думата "любопитство" си има женски род и се брои за еквивалент на Curiosity?

16. 16 Профил на Ognyan Gerassimov
    Ognyan Gerassimov

[quote#14:"merovig"]ТАХИОН[/quote] ок ще прочета внимателно планирал съм си го но и както предполагах ... no experimental evidence[5] wiki tachion

17. 17 Профил на Mylène Jampanoï
    Mylène Jampanoï

[quote#4:"nicoleta"]А аз се чудех защо мъжат ми казваше след всеки мой оргазъм[/quote]

мажат ти кво и къде? масло? ма то па не говореше, гаче ли

The Man Who Mistook His Wife for a Hat
  18. 18 Профил на Mylène Jampanoï
    Mylène Jampanoï

[quote#7:"nicoleta"]Грешката е моя,е все още Казва
    [/quote]

е, ти си по грешките, ма язе твърду вервам, чи си способна да напишеш коентар без правописни грежкий... един ден

The Man Who Mistook His Wife for a Hat
  19. 19 Профил на Thoth
    Thoth

"Съвременните хора са населявали Европа хиляди години по-рано от колкото смятахме досега"

Поправка: отколкото ВИЕ смятахте!

“Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.” - Seneca
  20. 20 Профил на merovig
    merovig

До коментар [#16] от "ognyang":

Ефект на Черенков или излъчване на Черенков се нарича излъчването на светлина (излъчване на Черенков) когато заредена частица се движи през среда със скорост, по-голяма от фазовата скорост на светлината в тази среда.
    Снимки тук

21. 21 Профил на merovig
    merovig

писането на "ИСТОРИЯТА" или машина на времето=ключа е в тахионите.А и безплатна енергия...има много приложения. За да не изпадаме в общи приказки , най доброто четиво по темата за неспециалисти и специалисти е поредицата ФОНДАЦИЯТА на А.Азимов.Има добри приложения и в СТАР ТРЕК /Азимов и там е консултант/

22. 22 Профил на Realistka
    Realistka

Все си мисля за този графен. То нали названието му произлиза от "графит"! Та, ако навремето когато следвах химия някой студент кажеше на нашия професор по неорганична химия, че ще се създаде такъв продукт със мономолекулна структура, професорът щеше да му лепне една двойка с чиста съвест. Ха-ха-ха! Какъвто беше лют, нямаше въобще да се замисли повече от 1 минута! Ха-ха-ха!
    Спомням си го с умиление този професор. Имахме един Иван от рабфак! Тъп като галош. И професорът му вика:
    - Иване, това е ХИ-МИ-Я, не е какво рекъл Сталин, какво рекал Ленин, дето го учите във вашето ГПУ (искаше да каже ПВХО, което ни задължаваха да учим : Противовъздушна и химическа отбрана) Нали все щяха да ни нападат империалистите, та трябваше да сме готови за отбрана! Ха-ха-ха!

The best way out is always through Robert Frost
  23. 23 Профил на nikolaaay
    nikolaaay

Джеймс Хоун от университета Colmobia

имате предвид университета Columbia

24. 24 Профил на Rage Against
    Rage Against

До коментар [#4] от "nicoleta":

"Женският мозък свети по много специален начин след оргазъм"

вгледай се във видеото... това, което свети са "shopping" центровете в женския мозък. което означава, че веднага след оргазъм жената си мисли:
    "какво да го накарам да ми купи тоя път"

РЕФОРМИ !
  25. 25 Профил на Rage Against
    Rage Against

До коментар [#20] от "merovig":

това звучи като Ефекта на Червенков...

РЕФОРМИ !
  26. 26 Профил на Iron Maiden
    Iron Maiden

У нас Неандерталецът е на път да изтрепе хората.

а също така и вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица
  27. 27 Профил на Иван Петров
    Иван Петров

Не мога да си го обясня това - скорост на светлината.
    Ако приемем, че светлината е поток от фотони, съществуват два варианта :
    1. Всички фотони навсякъде се движат с една и съща скорост (което за мен е много малко вероятно).
    2. Тази скорост е средна за фотоните в потока. В този вариант ще има фотони, движещи се със скорост по-малка и такива, които се движат със скорост по-голяма от тази на светлината.

Някой, моля, ако може да ми обясни!

28. 28 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода

Много неща ми се искаше да напиша под тази статия... Точка по точка... Ама няма да го направя. По ред причини. Включинелно и поради това, че се почувствах доста уморен от студа. Ще редуцирам всичко до една или две гениални мисли. Физиката като такава е функция на нашата сетивност и рационалност. Вие не очаквате много от тях, нали?

29. 29 Профил на Мастър Йода

[quote#27:"Иван Петров"]Ако приемем, че светлината е поток от фотони[/quote]

Поле, ако я разглеждаме като корпускули, и поле, ако приемем, че е вълна. А това с вълната е много, много сложно. Кое определя качеството на вълната? Апропо, енергията универсална ли е?

30. 30 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода

До коментар [#27] от "Иван Петров":

Уф, грешка съм направил! Да се чете "Поток, ако я разглеждаме като корпускули".

31. 31 Профил на Иван Петров
    Иван Петров

Чувал съм за дуализма корпускула/вълна. И от този дуализъм се губи универсалността на обяснението.
    Което само по себе си не е отговор на въпроса ми.

32. 32 Профил на epoc
    epoc

До коментар [#14] от "merovig":

Тахионите са Концепция от 60-те, която към момента е експериментално отхвърлена.

Ефектът на Черенков се наблюдава, когато електрон се движи по-бързо от СКОРОСТТА НА СВЕТЛИНАТА В ДАДЕНА СРЕДА (а не във вакуум). Ако не знаеш, в стъкло и вода скоростта на светлината е по-малко от 300 000 километра в секунда.

А в теорията на относителността нищо не се казва за частици като неутриното, за които още се спори имат ли маса или не.

Та в този ред на мисли, какво точно си искал да кажеш с коментара си?

Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  33. 33 Профил на merovig
    merovig

До коментар [#27] от "Иван Петров":

законите на Поазиой за вискозен поток и тези за Нютоновите течности са за флуиди.не важат в квантовата механика.Прочетете повече относно теориите за строеж на веществото.И да не забравяме че още няма универсална такава) Забавлявайте се...

34. 34 Профил на Иван Петров
    Иван Петров

До коментар [#33] от "merovig":

Благодаря, т'ва за пръв път го чувам.

35. 35 Профил на merovig
    merovig

До коментар [#32] от "epoc":

ами потърсете какво точно търсят в ЦЕРН. а иначе форумите са за забавление.тук не е мястото за строги научни дискусии. а и нали се сещате че знанието струва време и пари)) Весела Нова Година!

36. 36 Профил на merovig
    merovig

До коментар [#34] от "Иван Петров":
    Моля) ако не е със сарказъм отговорът Ви...Иначе си струва да погледате малко научнопопулярни филми като The Elegant Universe или една хубава книжка на БГ Теория на торсионните полета
    Все пак това са теории=модели. Не са универсални.
    Весела Нова Година!

37. 37 Профил на Иван Петров
    Иван Петров

До коментар [#36] от "merovig":

Разбирам, че се образовате от научнопопулярни филми, за което усилие несъмнено заслужавате похвала.
    Дерзайте!

38. 38 Профил на merovig
    merovig

До коментар [#37] от "Иван Петров":

Блаженни са.... благодаря!

39. 39 Профил на merovig
    merovig

като се видим дай боже по света=ще ви го подам като парола) успех

40. 40 Профил на merovig
    merovig

До коментар [#32] от "epoc":

база за коментар с Вас би могло да има ако сте наясно с Бифуркациите и Теорията на относителността.Или поне малко с Теория на хаоса.В очакване=Ваш съфорумник

41. 41 Профил на Иво
    Иво

Чудесна статия.... поздравявам екипа на "Дневник" за това, че сте я публикували!

"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  42. 42 Профил на merovig
    merovig

До коментар [#41] от "Иво":

"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, но в замяна на това погуби душата си" Евангелие на Марко, Глава 8:36
    Благодаря за напомнянето! Весела Нова Година!

43. 44 Профил на Иво
    Иво

До коментар [#42] от "merovig":

Благодаря ви, весело посрещане на новата година... дано 2012г. ви донесе много щастие, любов и успехи!

44. 45 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght

До коментар [#8] от "ognyang":

"В момента има хиляди експеримента които подтвърждават както специалната и общата теория."

Нищо подобно. Не само не са хиляди експериментите, но няма и не е възможно да има даже и един експеримент, който да потвърждава Айнщайновата "теория" на относителността, защото още специалната е вътрешно противоречива (няма обща без специална.) Мантрата за някакви експерименти, потвърждаващи въпросната "теория" е единствено нескопосна пропаганда. Ето защо даже не е нужно да се поставят експерименти с неутрино, ако целта е да се проверява валидността на споменатата "теория".

Скорост,по-голяма от скоростта на светлината!Това погледнато от гледна точка на Айнщайновата теория значи,че времето тече в обратна посока!И като следсвие на това,когато тръгнеш за някъде,ще се върнеш,преди да си тръгнал?!Това е невъзможно,освен в даден момент,да прескочиш в друга паралелна вселена,но и да нямаш спомен,че си тръгнал!Не изключвам тия възможности,но за първата вселена от която си тръгнал,ти вече не съществуваш!

46. 47 Профил на mrtoyaga
    mrtoyaga

Хубаво е, че има научно обосновано съмнение дори в такива всепризнати постулати като този за скоростта на светлината. Науката винаги се е борела с догмите, дори и с тези, които сама създава. Спомнете си за историята по откриването на Хокинговото излъчване на черните дупки (поради квантови ефекти)... или представата за абсолютно пространство и време, господствала във физиката още по времето на Нютон. Ако може така да се каже, научните догми властват по волята на институционализираните учени с големи кариери, а научните пробиви по правило стават в необременените глави на "интердисциплинарно" мислещите млади учени.

47. 48 Профил на biba_jaba
    biba_jaba

Откритията във фундаменталната наука стават само с инвестиция, която не всеки осъзнава.
    За много .....това са пари на вятъра за "беловласи стрци", но социалнато осъзнатите инвестиращи в наука имат не по-малка роля от учените.

Пребиваването в социалните мрежи от служебния компютър е по-голяма заплаха за капитализма от пролетарска революция.
  48. 49 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght

@biba_jaba, изразът, който наскоро беше използван, критикувайки БАН, е "феодални старци". Не "синодални старци", нито "беловласи старци". Акцентът е не толкова върху "старци", колкото върху "феодални", тоест, обсебили БАН като да е тяхна собственост, диктувайки й схоластични представи, предимно резултат на слугинаж, за лично облагодетелстване, нямащо нищо общо с науката. Нещо като схема за източване на пари или да си осигуриш заплатка. ЦЕРН пък е доказателство, че тезата ти, че откритията във фундаменталната наука ставали само с инвестиция, е необоснована. Небивалите инвестиции в ЦЕРН са дали много малко на фундаменталната наука и по-голямата им част са пари хвърлени на вятъра от манипулативна клика, представяща се за учени. Това, че предвидими технически постижения като www, с предимно социален ефект, далеч от фундаменталната наука, били дошли от там, не е аргумент в подкрепа на тезата ти.

49. 50 Профил на yustal
    yustal

Ех да можех да отида на тази планета, може пък да ми провърви!

50. 51 Профил на yustal
    yustal

До коментар [#49] от "bryghtlyght":

51. 52 Профил на yustal
    yustal

Интересно ми е, и дали някой може да ми даде информация, за последното откритие на великобританските учени относно доказателства за паралелния свят? Имаше кратко съобщение, и повече не открих нищо

52. 53 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght

До коментар [#51] от "yustal":

"ЦЕРН тепърва ще даде много. Няма нужда от изказвания дошли от времето на ВЕЛИКАТА ИНКВИЗИЦИЯ"

Не, нямаш основание за такъв оптимизъм. Досегашният опит го доказва. Самият начин на функциониране на ЦЕРН е такъв -- бюрократичен, самоцелно консервативен, манипулативен, обърнат единствено към неоправдано източване на финанси от страните-членки -- за да подхранва оптимизъм като твоя. Не едно и две са подобните звена, но ЦЕРН е наистина драстичен случай на прахосване на средства. Процесът на творчество в науката е сложен и освен адекватно финансиране (не самоцелно раздуто) изисква талант и всеотдайност, подкрепяни от мъдро ръководене. Не е такъв обсъжданият случай и да го оправдаваме като се опираме на вяра ("тепърва ще даде много", е тъкмо средновековното, дошло от времето на великата инквизиция.