Започва тиха революция в интернет с домейни .кръсти-го-както-си-искаш

Започва тиха революция в интернет с домейни .кръсти-го-както-си-искаш

© Reuters



Тиха интернет революция започва днес. Организации от цял свят могат да започнат да кандидатстват за име и да му добавят какъвто си искат домейни вместо досегашните .com, .org, .net и т.н..


Очаква се до 2000 молби да бъдат подадени в ICANN - организацията, която контролира системата за определяне на имената на т.нар. международни домейни от висока класа, разказва "Ройтерс".


След три месеца възможността да се заеме атрактивна територия в интернет домейните ще бъде закрита вероятно за години напред.




Най-радикалният ход в 13-годишната история на базираната в САЩ ICANN има за цел да увеличи конкуренцията и иновациите, като позволи на собствениците на домейни да изграждат нови общности, да подсилят връзките си с клиентите и да предоставят повече власт на потребителите.


"Това е вълнуваща нова глава в историята на интернет. Тя отваря нови фронтове в "имотния сектор" на глобалната мрежа, което носи едновременно възможности и заплаха", коментира Джонатан Робинсън, директор на Afilias, подпомагаща кандидатстването за новите домейни и осигуряваща ключова инфраструктура за .org, .info and .mobi.


Повечето от първата вълна молби се очаква да дойде от собствениците на водещи брандове, които виждат в промяната шанс да станат "по-видими" в онлайн пространството или просто ще действат от страх да не би някой да заграби тяхната интелектуална собственост, ако те не си я апазят навреме.


Кандидатурата струва 185 хиляди долара, първоначалната инвестиция за поддържането на новия домейн вероятно ще излиза около 500 хиляди долара, а годишните разходи - близо 100 хиляди долара. Което означава, че в революцията ще участват само компании и организации със солидни възможности.


Очаква се обаче свои домейни да закупят градове и райони със силна идентичност - например .london или .mumbai, както и компании, желаещи да изградят нова идентичност благодарение на разпознаваеми общности, събрани около домейни като .eco или .gay.


От водещата консултантска компания Melbourne IT, подготвяща молбите на около 100 свои клиенти, твърдят, че най-голям интерес е заявен от секторите на финансите и потребителските стоки. "Те търсят нещо, което биха могли да използват като допълнително оръжие. Банките се стремят към повече утвърждаване в интернет, както и предотвратяване на измами и изграждане на доверие. Производителите на потребителски стоки вярват, че могат да използват това, за да станат по-ефективни в онлайн маркетинга и ангажирането на клиентите", обяснява Стюарт Дърам, директор по продажбите в Европа на Melbourne IT.


Клиентите на сайтове, завършващи с .hsbc, например, могат да бъдат по-сигурни, че те наистина се оперират от едноименната банка. Компанията Canon пък може да даде на своите клиенти разширението .canon и така да поддържа с тях по-добра комуникация и да следи какво си купуват.


Впрочем Canon е само една от шепата компании, признали, че кандидатстват за възможността да оперират домейни със собствения си бранд. Други имена са Deloitte и Hitachi. Повечето предпочитат да останат в тайна, опасявайки се от нежелана конкуренция. ICANN ще публикува подробности за подадените молби след затварянето на сесията през април.


Ако има повече от един кандидати с легитимно право да оперира определен домейн - например .apple може да се оспорва от производителя на iPod и от едноименния звукозаписен лейбъл - от ICANN ще организират наддаване.


Организации за защита на търговските марки в САЩ обаче протестират срещу процеса, защото според тях собствениците на брандове ще се окажат принудени да предприемат скъп и ненужен опит да ги защитят онлайн. ICANN отхвърля усилията им да се променят правилата в последния момент и отговаря, че вече има стриктни критерии за защита на интересите им.


Кандидатите трябва да демонстрират основателни претенции за правата върху интелектуалната собственост и подробно да опишат как възнамеряват да се оперира домейнът. Целта е да се предотврати нанасянето в домейни с чужди и ценни брандове, след което те да бъдат оставени безжизнени, докато текат преговори за продажбата им на законните кандидати за тях.


Таксата от 185 000 долара при кандидатстване е много далеч от близо 10-те долара, с които се регистрира сайт с разширение .com и това също отблъсква т.нар. сайбърскоутъри. Кандидатът трябва да попълни обширен формуляр и покрай справянето със сложната задача се вече се заражда цяла индустрия от посредници и консултанти.


"Това не е нещо, което се попълва за 5 минути и плаща с кредитна карта, както се прави днес с домейна .com", обяснява Дърам от Melbourne IT.


Извън групата на наистина големите брандове, революционната промяна в имената в интернет може да даде шанс на по-малкия бизнес да увеличи шанса си за го забележат в интернет.


С въвеждането на географски домейни фирмите за велосипеди например могат да спечелят от имена като bicycles.london или bicycles.mumbai, особено когато е твърде скъпо да се купи сайтът bicycles.com.


Канадската Big Room кандидатства за домейна .eco и според съоснователя й Жакоб Малтус по този начин екологичотно движение по света по-лесно ще се обедини и ще работи по-добре в бъдеще. Организацията му е подкрепена от някои от водещите световни природозащитни мрежи като Greenpeace и WWF International. С такива партньори ще е по-лесно да се провери дали кандидатстващи за домейна организации наистина са екологични и на симуланти няма да се позволи да добавят .eco към адреса си.


"Екологичната общност никога не е имала свой дом в интернет. Гледаме на .eco като на възможност за по-малки компании или организации. Може би .org не казва достатъчно ясно какво точно правят, а .com не е добра комуникация за мисията им."


Малтус прогнозира, че частни структури ще се опитат да доведат кандидатстването за .eco до аукцион и един от начините това да се избегне е да се привлече подкрепата на природозащитната общност и да се акцентира на повече публичност за кандидатурата на Big Room.


ICANN ще се нуждае от известно време да се оправи в процеса и първото връчване на домейните вероятно ще стане към края на 2012 г. За оспорваните домейни срокът за окончателното решение може да се удължи с години.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK