Lockheed Martin ще прави нова версия на F-16

F-16 прави лупинг на фона на луната

© Ройтерс

F-16 прави лупинг на фона на луната



Американската компания Lockheed Martin обяви, че разработва нова версия на изтребителя F-16 Fighting Falcon, която ще се нарича F-16V, съобщи Flightglobal, цитиран от Lenta.ru. Буквата V в името на модела идва от Viper (усойница).


Новият изтребител ще бъде снабден с радар с активна фазирана решетка (АФР), нов бордови компютър и с някои подобрения в пилотската кабина. Според компанията всеки изтребител F-16 ще може да се модернизира до нивото на Viper.


Lockheed Martin не разкрива технически подробности за новия самолет. Не се знае например какъв радар ще използва изтребителят. В момента американските компании Northrop Grumman и Raytheon предлагат радари с АФР от моделите SABR и RACR съответно. Обединените арабски емирства използват F-16 Block 60 с радар с АФР APG-80.




Не е изключено в избора на радар за Viper основна роля да изиграят резултатите от търговете в Тайван и Южна Корея за радиолокационна станция с АФР. От резултатите от тези търгове се интересуват и американските военновъздушни сили, които също трябва да изберат радар с АФР, който да монтират на своите изтребители.


Lenta.ru отбелязва, че изтребителят F-16IN се предлагаше под означението Viper на търга MMRCА в Индия, на който Делхи обяви, че възнамерява да купи 126 бойни самолета.


Lockheed Martin ще прави нова версия на F-16

© Ройтерс


"Вярваме, че F-16V ще удовлетвори новите изисквания на клиентите ни и ще ги подготви за по-добро взаимодействие с изтребителите от пето поколение F-35 и F-22", коментира Джордж Стендбридж, вицепрезидент на Lockheed Martin Aeuronautics, отговарящ за бизнес развитието.


Изтребителите F-16 са въведени на въоръжение в САЩ още през 70-те години. Оттогава са произведени над 4500 самолета. В момента F-16 има шест основни версии. Моделът е на въоръжение в 26 държави, сред които САЩ, Израел, Бахрейн, Чили, Дания, Гърция, Индонезия, Пакистан, Полша, Тайланд и Турция.

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Вашето име
    Вашето име
    Рейтинг: 426 Неутрално

    ф-16 самолет антика сащ още ли летът на него ако летът срам за тях.

  2. 2 Профил на Михаил
    Михаил
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#1] от "Повелителя":

    Препинателни знаци!

    Scientia non habet inimicum praeter ignorantem.
  3. 3 Профил на Рубиконан от Балъкимерия
    Рубиконан от Балъкимерия
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    F-16V? Ама че майтап... Тя и моята Астра е 16V, обаче не F, а G

  4. 4 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    До коментар [#3] от "Twinston Myth":

    Жалко, колега! Ако беше F, можеше да й викаш "Fast-ra"

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  5. 5 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2740 Весело

    Стара чанта! Ама ципа нов!
    Търсят се будали ! С много пари!!!

  6. 6 Профил на Newave
    Newave
    Рейтинг: 531 Весело

    Всичко в Америка се казва Viper

    Само българите, можем да направим Бългaрия велика...
  7. 7 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1316 Весело

    "Американската компания Lockheed Martin обяви, че разработва нова версия на изтребителя F-16 Fighting Falcon, която ще се нарича F-16V,"

    А за нас ще направят ЛИ друга версия F-16В , като Балканец, Бойко Борисов, Бунак и т.н.т? И във връзка с Руския монопол върху авио горивото желая да го направят, с "камшично запалване" и "педално задвижване" за да отговаря напълно на вижданията на Слънцето за Авиацията и ролята и като развозвач на правителсгвени тикви и глави!

    Хитростта пречи на мисълта!
  8. 8 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1316 Весело

    До коментар [#2] от "Михаил":

    Човекът лети,
    а Ти го спъваш с препинателни знаци!
    Срам за тебе!

    Хитростта пречи на мисълта!
  9. 9 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3049 Неутрално

    Предполагам, че тази версия ще ни я предложат и на нас.

    Gunter glieben glauchen globen
  10. 10 Профил на gunio
    gunio
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Работата е ясна - богатите страни минават на безпилотни изтребители, а за по-бедните ще правят кавъри на антики. Дано не се наредим сред колекционерите...

  11. 11 Профил на power_decided
    power_decided
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Самолетът е стар, но има редица достойнства. Модернизацията вероятно няма да се ограничи само с радар. Все пак самолетът разполага с ракетите амраам, което не трябва да се пренебрегва. Изглежда затрудненията с приемането на въоръжение и масово производство на Ф - 35 са големи. Оказа се че няма да се изнася тази машина и до 2017, а САЩ не искат да губят присъствие на оръжейните пазари. Особено като се има предвид, че напоследък френските самолети добре се продават. Руските су - 30 МК също са търсени. Очаква се Миг - 35 от тази година да влезе на сериино производство и да започне постепенно да се налага и той.

  12. 12 Профил на power_decided
    power_decided
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#9] от "g_t":

    Предложението към нас беше съвсем ясно. Става въпрос за 12 употребявани ф - 16 от първите версии, които те изписват. Цената от 800 + млр. долара без да е включено въоръжението, резервните части ( каквито ще бъдат много необходими за стари машини ), обучението на пилотите и техниците и адаптирането на нашите системи ще се плащат отделно. Дано нашите не сключат тази сделка. Далеч по добре е да вземем рафалите или миговете, които ни се предлагат.За тази сума можем да вземем нови или повече самолети като всички допълнителни разходи са влизат.

  13. 13 Профил на power_decided
    power_decided
    Рейтинг: 531 Неутрално
  14. 14 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3049 Неутрално

    До коментар [#12] от "power_decided":

    Какви мигове, ние си ги имаме и сега. И когато руснаците тръгнаха да ги модернизират, не спазиха нито срока, нито цената. България е страна-членка на НАТО, може би си забравил.

    Gunter glieben glauchen globen
  15. 15 Профил на Николай_1
    Николай_1
    Рейтинг: 746 Неутрално

    До коментар [#1] от "Повелителя":

    F-16 във всичките му модификации е най-успешната бойна машина в цялата история на авиациата след края на 2-рата СВ.
    Не напразно е наречен "Бойния сокол".
    В основата на определнието "успешен боен самолет" стои съотношението "брой бойни полети"/" брой поразени цели".
    Ето защо и до ден днешен F 16 е ненадминат - като се започне от прочутата битка над долината Бекаа-Ливан през 1982 г., където Израел натиква бойната авиация на Сирия в миша дупка. Маршал Руцкой също е свалян над Афганистан от пакистански F 16 през 1988 г.



  16. 16 Профил на Вашето име
    Вашето име
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#15] от "Николай_1":
    леле а стига бе нерно ли.Това от каде го намери

  17. 17 Профил на power_decided
    power_decided
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#14] от "g_t":

    България ако е свободна страна сама ще избира какво да си купува за да гарантира сигурноста си. От САЩ ни доставиха транспортен самолет с пробит двигател, който дори не е в екплоатация защото 2 години вече се чудят как да го ремонтират. Няма смисъл да се плащат купища пари за вехотиите на големия брат, който вместо да ги изхвърли гледа да ги отика. Те ни ги предлагат един стар на цената на 2 нови ?! Сделката за модернизиране въобще не се случи както очевидно незнаеш. Взеха решение да се използват 1 - 2 машини за резервни части и да се купуват нови, но не е ясно още какви. Доколкото се писа из вестниците миговете, които се предлагат са с двигатели с отклоняем вектор на тягата, с радар Жук - А ( вероятно някаква експортна версия ), увеличена далечина на полета и боен товар. Като цяло превъзхожда по свойте характеристики няколко пъти ранните версии, които имаме ние.

  18. 18 Профил на Вашето име
    Вашето име
    Рейтинг: 426 Неутрално

    самолет за България втора ръка еврофаитър е супер за нас или грипен нов.Стига с тези американски боклуци направени през 1970-та

  19. 19 Профил на power_decided
    power_decided
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#15] от "Николай_1":

    При бомбардировките над Ирак, Афганистан и Югославия Ф - 16 винаги е съпровождан и осигуряван от Ф - 15 едно много важно условие за неговата ефективност. Пускането на бомви по кервани с мулета, камили и щуращи се чалми не е никакъв критерии. Без аукс-а и защитаващите го от въздушни нападения Ф - 15 и предварителната обработка на целите му с крилати ракети и тежки авиобомби от бомбардировачите, това самолетче нямаше нищо да направи.

  20. 20 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 695 Неутрално

    [quote#11:"power_decided"]Особено като се има предвид, че напоследък френските самолети добре се продават.[/quote]

    Е Rafale-а за сега никъде не е продаден. Има само изразени намерения за преговори от страна на Индия и Бразилия. Eurofighter-а е на доста по високо ниво но и цената му е такава, а и има някои слабости които обаче постепенно се изглаждат. И да не забравяме шведския Grippen който за сега с огромен успех се конкурира и с двата изброени горе.
    Това е най-доброто което може да се купи в момента. Руските и американски машини от това поколение тепърва навлизат в серийно производство (F-22 не се продава), и около тях има доста неясноти.
    Но проблемът с изтребителите е ясен... След края на студената война навлязохме в епоха на асиметрични конфликти където не е изкуство да имаш по-развита техника. Модерната авиация не помогна на американцитя нито в Ирак, нито в Афганистан, да не говориме за Руснаците в чечения и Грузия. както и при конфликта в Либия. Във всички тези сллучаи въздушните мисии можеха да бъдат осъществени и от машини предпоследно поколение (което се и случи). А разработката на нова техника струва много пари...

  21. 21 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman
    Рейтинг: 950 Весело

    Само една американска фирма прави повече и по-качествени самолети от цяла бивша империя
    Ако бях русофил щях да си мълча под такива статии

    Виолетовите боклуци са по-големи боклуци от червените боклуци , на които служат! Гъз е тяхното знаме!
  22. 22 Профил на power_decided
    power_decided
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#20] от "antikommunist":

    Недей така за рафалчето. То спечели конкурса в Индия и ще доставят над 100 бройки. Ролята на авиацията в локалните конфликти съвсем не е малка. Скоротечни сухопътни операции с малко жертви се постигат с подчертано въздушно превъзходство и добро взаимодействие между родовете войски. В Либия бунтовниците никога нямаше да победят Кадафи ако последният не изгуби тежките си оръжия - танкове, самоходна, реактивна артилерия, хеликоптери, поразени от чуждестранни ВВС.

  23. 23 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#22] от "power_decided":

    Ами това и аз казвам. Но за операции в такива страни не ти трябва техника последно поколение, не ти трябват непременно рафали или еврофайтъри, или стелт технологии, в Либия голямата част от мисиите беше изпълнена от самолети Торнадо и то с голям успех.
    Това не значи че изброените горе самолети са лоши - напротив.
    Но в последно време си пролича голямата дилема: за какво да се дават грешни пари за Еврофайтъри или F-22 колкото и добри технически дати да имат, след като няма сериозен противник срещу когото да се използват. Затова и най-успешно продавания изтребител последно поколение е шведския Гриппен, който отстъпва в някои отношения на еврофайтъра и рафала но затова пък е значително по евтин, и въпреки това е един превъзходен самолет...

  24. 24 Профил на Николай_1
    Николай_1
    Рейтинг: 746 Неутрално

    До коментар [#16] от "Повелителя":

    Сега , пак ме питай откъде съм го намерил:
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    F-16 - 'БОЙНИЯТ СОКОЛ' НА САЩ

    Раждането на концепцията, по която бе създаден F-16, датира още от края на 60-те и началото на 70-те години. Горчивите уроци на Виетнамската война и развитието на фронтовата авиация на вероятния противник - СССР - наложиха създаването на лек изтребител, оптимизиран за близък въздушен бой, който да повтори успеха на F-86 "Сейбър". Тенденцията ВВС на САЩ (USAF - United States Air Force) да приема на въоръжение през 50-те и 60-те години само изтребители от тежък клас се оказа грешна. Натъпканите с електроника и въоръжени с управляеми ракети със средна далечина на стрелбата F-4 "Фантом" така и не станаха идеалните изтребители за съпровождане и завоюване на превъзходство във въздуха във Виетнам. Нискотехнологичните виетнамски изтребители МИГ-17 и по-модерните МИГ-21ПФ/ПФМ почти във всяка схватка налагаха своята тактика за водене на въздушния бой - маневрен, на дозвукова скорост, с използване на оръдията от МИГ-17 и внезапни ракетни атаки на бързите МИГ-21.

    В същото време американските военни стратези предсказват голям военен конфликт в центъра на Европа, където източният блок разполага с голямо количество бойни самолети, повечето от които МИГ-21 от различни модификации. По онова време тактическата авиация на USAF се изгражда на количествения принцип - относително неголям брой тежки изтребители от класа на F-4, който се очаква да бъде заменен от F-15. Анализите обаче показват, че и те няма да могат да се справят с лавината от МИГ-21, които по онова време са основата на изтребителната авиация на страните на Варшавския договор. За целта е нужен нов боен самолет - високоманеврен и в същото време достатъчно евтин, за да се произвежда в големи количества.

    Това мнение се отстоява твърдо и налага упорито от група влиятелни специалисти в авиационните среди, известни като "изтребителната мафия". Те успяват да наложат на командването на USAF да обяви конкурс за лек и евтин изтребител, който да служи като допълнение към тежкия и скъп F-15 при изпълнение на задачи по завоюване превъзходство във въздуха. В него вземат участие само две фирми - "Дженерал Дайнамикс" и "Нортроп". Първата от тях предлага еднодвигателен вариант - YF-16, а втората - двудвигателния YF-17. Двата прототипа изпълняват своите първи полети на 2 февруари и 9 юни 1974 г. съответно и след почти година интензивни летателни изпитания за по-добър е признат YF-16.

    На 13 януари 1975 г. YF-16 официално е избран за победител в конкурса и фирмата получава поръчка за пълномащабна разработка. Към първоначалните изисквания USAF добавя и възможността за използване на самолета като изтребител-бомбардировач. Това налага промени в конструкцията, инсталиране на радиолокатор и нова навигационна система, които увеличават собствената маса, влошават летателните характеристики на изтребителя.

    ИСТИНСКИЯТ ЛЕК ИЗТРЕБИТЕЛ

    Производството на предсерийните шест едноместни F-16A и два двуместни F-16B започва през юли 1975 г. Първият полет на предсериен изтребител е изпълнен на 8 декември 1976 г. Летателните изпитания започват в края на годината в изпитателния център на USAF Едуардс в Калифорния. Първата част е завършена в средата на 1978 г., когато е започнато серийното производство - отначало за USAF, а след това и за експорт. Първият сериен самолет 78-0001 излита на 7 август 1978 г. и постъпва на въоръжение в 388-а тактическа авиоескадрила на базата Хил, щата Юта, на 6 януари 1979 г. Ескадрилата достига боеготовност през октомври 1980 г., когато самолетът получава официалното име "Файтинг Фолкън" (боен сокол). През 1978-1979 г. "Дженерл Дайнамикс" спечели "сделката на века" - конкурса за нов изтребител за ВВС на Белгия, Холандия, Дания и Норвегия, който да замени F-5 и F-104. За тези страни бе организирано серийното лицензно производство от фирмите Fokker в Холандия и SABСA в Белгия.

    Програмата стартира през 1972 г. с първоначалната цел да създаде боен самолет, който да служи основно като допълнение към F-15, но успя да прерасне в една от най-успешните инициативи за създаване на боен самолет, сравнима по масовост само с програмите за F-5 и МИГ-21. Съгласно FLIGHT International - рубриката "Military Aircraft of the World" - до януари 1997 г. са произведени 3970 самолета, а до момента са произведени около 4050 серийни самолета. F-16 е основен тактически изтребител в 18 въздушни армии по света и взе успешно участие в няколко десетки локални конфликта от 80-те и 90-те години. На базата на F-16 бяха създадени израелският изтребител "Лави" и японският F-2.

    Инженерите на "Дженерал Дайнамикс - Форт Уърт" реализираха в началото на 70-те години отдавнашната мечта на всеки авиоконструктор, като създадоха най-лекия, най-тяговъоръжения (отношение на тягата на двигателя към теглото на самолета) и най-маневрения боен самолет, известен дотогава. През 1993 г. "Локхийд" закупи изтребителния бизнес на "Дженерал Дайнамикс" и в резултат поделението на фирмата, занимаващо се с разработката и производството на F-16, бе преименувано на "Локхийд - Тактикъл Еъркрафт Системз", а след обединяването на "Локхийд" и "Мартин Мариета" стана "Локхийд Мартин - Тактикъл Еъркрафт Системз".

    ВАРИАНТИТЕ

    Първите серийни F-16А и В са в производство за USAF от 1977 до 1985 г., но доставките за експорт продължават и до днес. Произведени са общо 1744 машини от тази модификация, разпределени в блокове (серии) 01, 05, 10, 15 и 20. Последният клиент на F-16А/В е Тайван. Островната държава поръча през 1995 г. 150 самолета, оборудвани по стандарта на блок 20, но с авионика по стандарта MLU (Mid-Life-Update - Модернизация по средата на техническия ресурс). Доставките на първите самолети започнаха през 1996 г. Благодарение на новата авионика тайванските F-16А имат по-високи бойни възможности от ранните блокове на С варианта.

    През 1996-1997 г. започна щирокомащабна модернизация на западноевропейските А и В варианти по стандарта MLU, който включва пълна замяна на авиониката, ново оборудване на кабината и промени в конструкцията за повишаване на ресурса.

    През 1986 г. F-16А/В бе избран за прехващач от ново поколение на системата за ПВО на Северна Америка, който да замени F-4 и F-106 в 11 ескадрили на Въздушната национална гвардия, която организационно влиза в състава на USAF. Общо 272 построени по-рано F-16, от които 30 двуместни, преминаха модернизация, включваща инсталиране на специално радиолокационно обрудване и добавянe на възможност за използване на ракети със средна далечина на стрелбата AIM-7 и AIM-120 AMRAAM. Първият самолет F-16ADF постъпи на въоръжение на 1 февруари 1989 г., а доставките завършиха през 1992 г. С промяната на международното положение и разпадането на СССР прехващачите загубиха важната си роля и повечето от тях в момента са изведени от въоръжение.

    Най-масовите варианти на F-16 станаха C и D, които се отличават един от друг само по наличието на втора кабина при последния. При тях са приложени всички нови технологии в края на 70-те години, които осигуриха значително повишаване на бойните възможности на "Сокола". С и D са в производство от 1984 г. до днес за USAF и за още седем други въздушни армии. Според оборудването и времето на построяване те се делят на блокове 25, 30, 32, 40, 42, 50 и 52. 300 самолета от блокове 40 и 42 ще бъдат модернизирани в щурмови самолети F/A-16 до края на века. Те ще са предназначени за непосредствена поддръжка от въздуха на войските на бойното поле, като заменят в тази роля А-10.

    Освен във Форт Уърт производството на F-16C/D се извършва в Турция от компанията ТАI и в Южна Корея от "Самсунг". По заявка на клиента "Локхийд Мартин" е готов да започне производството на блокове 60 и 62, в които се използват най-съвременни технологии от средата и края на 90-те години. Общият брой на поръчаните С и D варианти до средата на 1997 г. достигна 2253, от които 1428 за USAF. 22 F-16C и 4 F-16D постъпиха на въоръжение в изтребителната школа на флотската авиация "Топ Гън", като получиха новите означения F/TF-16N.

    Освен описаните основни варианти съществуват и множество експериментални модификации, описанието на които ще отнеме място за още една статия. Затова те ще са обект на разглеждане в друг брой на списанието през тази година.

    КОНСТРУКЦИЯТА

    Началните опитно-конструкторски работи по създаването на лек изтребител от ново поколение започват още в края на 60-те години едновременно с поредния скок в авиокосмическите технологии и поява на нови материали, двигатели, авионика и въоръжение, както и в изучаването на интегралната аеродинамична схема и вихровата аеродинамика, които осигуряват висока маневреност на самолета на дозвукови скорости.

    Планерът на самолета е изпълнен по революционно новата за началото на 70-те години интегрална аеродинамична схема. Нискоразположеното трапецовидно крило с умерена стреловидност - 400 по предния ръб - преминава постепенно в тялото, с което е съединено посредством зализи (наплави) с голяма стреловидност, които започват още от носовата част. Наплавите служат като генератори на мощни вихри при полет на големи ъгли на атака, които увеличават подемната сила и подобряват управляемостта на самолета. Използването на наплавите намалява драстично устойчивостта на самолета, като го прави естествено нестабилен. Това увеличава маневреността, като съществено намалява времето за влизане в маньовър. Наплавите осигуряват и допълнителни вътрешни обеми за разполагане на гориво и авионика.

    Крилото е изпълнено от леки сплави и се състои от 11 надлъжника, 5 ребра, горна и долна обшивка от единичен панел. Изменението на кривината на плоскостта му при маневриране се постига посредством предкрилки, които се отклоняват автоматично в зависимост от скоростта и ъгъла на атака. Механизацията на крилото включва още и флаперони (елерони-задкрилки).

    Фюзелажът е тип полумонокок и се състои от предна част, завършваща зад кабината, централна и опашна част и въздухозаборник, който осигурява минимални загуби на налягане на въздушния поток в широк диапазон на изменение на ъглите на атака и плъзгане. Опашното оперение се състои от един вертикален стабилизатор с голяма площ (необходима за запазване на управляемостта при полет на големи ъгли на атака) и изцяло подвижен хоризонтален стабилизатор. Атакуващият им ръб е изпълнен от стомана, а на края на вертикалния стабилизатор има радиопрозрачен обтекател, под който са разположени антени на системите за РЕБ и навигация. Два подфюзелажни контракила в опашната част служат за подобряване на пътната устойчивост. В самия край на фюзелажа - между конзолите на хоризонталния стабилизатор и кока на соплото, са разположени въздушни спирачки. Те са от разделящ се тип с горна и долна повърхност(тип крокодил), отклоняващи се на 600. За управление на кормилата за посока и височина се използват сервоприводи, които получават командите от компютъра на системата за управление на полета във вид на електрически сигнали. Ресурсът на планера е 8000 часа.

    Колесникът е от класически тип - триопорен, максимално олекотен и оптимизиран за опериране от писти с добро качество на изкуственото покритие и добре почистени от странични предмети. Носовата стойка е разположена зад въздухозаборника, като по този начин се избягва хвърлянето на странични предмети от колелото във въздухозаборника при движение на самолета по земята. За аварийно спиране на писти, снабдени с авиофинишьор самолетът има спирачна кука в опашната част.

    ДВИГАТЕЛЯТ

    Изборът на двигател има много голям принос за успеха на F-16. Последните варианти C и D използват последните серийни модификации на два алтернативни двуконтурни турбореактивни двигателя с форсаж. Това са F100-GE-129 на "Дженерал Илектрик" с максимална тяга на форсаж 131,6 kN (13 420 kgf) и F100-PW-229 на "Прайт енд Уитни" с максимална тяга на форсаж 129,4 kN (13 200 kgf). Те са в експлоатация от 1991 г. на самолетите от блокове (серии) 52 и 50 съответно, които са в производство и до днес. От общо 1416 самолета F-16C и D, поръчани от USAF, 555 са снабдени с различни модификации на F100, а 861 с F110.

    Стандартният горивен запас във вътрешните резервоари на F-16С е 3986 l, а на двуместния вариант със запазени пълни бойни възможности F-16D е 3297 l. Той се разполага в крилото и в пет отсека на фюзелажа, които образуват два горивни резервоара. За дозареждане във въздуха самолетът има приемен възел, разположен непосредствено зад кабината. Допълнителният горивен запас, който може да носи самолетът, се разполага в един подфюзелажен резервоар от 1136 l и два подкрилни резервоара с вместимост 1402 l всеки. Резервоари от 2271 l се използват само от израелските F-16.

    КАБИНАТА

    Системните конструктори полагат големи усилия, за да създадат на пилота оптимални ергономични условия за водене на маневрен въздушен бой. За по-лесно понасяне на високите претоварвания при бойно маневриране облегалката на катапултното кресло "Макдонел-Дъглас" ACESS II (Air Crew Escape System) от клас 0/0 е отклонена назад на 300. Фанарът се състои само от една част. Той е с необичайно големи размери и има капковидна форма, която осигурява на пилота прекрасна кръгова видимост в хоризонталната плоскост - реално пилотът може да види и кока на соплото, като обърне назад главата си.

    Едно от революционните нововъведения в F-16 е използваната за първи път страничноразположена ръчка (Sidestick) за управление на самолета, която се отличава с много малки размери,подобна на джойстик за електронна игра, и ограничен ход.

    При А и В вариантите на приборното табло се използват конвенционални прибори за изобразяване данните на полета и работата на системите, а радарната информация се подава на екран, разположен между краката на пилота. F-16C и D са снабдени с модерно приборно табло с два дисплея за изобразяване на информацията, екран за данни от радара и малък брой конвенционални прибори, използвани като резервни. От 1997 г. започна замяна на монохромните дисплеи с цветни.

    Голямо значение при воденето на близкия въздушен бой има изобразяването на нужната прицелна и пилотажна информация в подходящ за възприемане от пилота вид. При F-16 това е ефективно решено посредством широкоъгълния дисплей за проектиране на информацията на фона на челното стъкло (система HUD - Head-Up Display). При F-16C/D той е производство на GEC-Маркони и работи на холографски принцип, като върху него може да се изобразява дори разстерното видеоизображение, получавано от контейнера за нощно виждане на системата LANTIRN.

    Друго революционно нововъведение в F-16, което се използва за първи път на самолет от изтребителен клас, е електродистанционната система за управление (ЕДСУ - Fly by Wire - "Управление по жица" на полета. При А и В вариантите тя е от аналогов тип, а при С и D е вече изцяло цифрова. Използването на ЕДСУ се налага от естествената нестабилност на самолета, необходима за повишаването на неговата маневреност. Управлението и създаването на изкуствена устойчивост се осъществявят посредством компютър, който получава входна информация от преместванията на органите за управление, режима на работа на двигателя, параметрите на полета - скорост, височина, ъгъл на атака и пространственото положение на самолета. На базата на тази информация компютърът изработва команди за кормилата, които се подават към сервоприводите, осигуряващи необходимото завъртане на управляващите плоскости. По този начин става възможно налагането на твърди ограничения при маневрирането на опасни режими и се повишава бойната живучест на самолета - липсват преминаващите по цялата дължина на фюзелажа механични тяги за управление.

    ПРИЦЕЛНИТЕ СИСТЕМИ

    F-16C/D е снабден с усъвършенствания импулсно-доплеров радар AN/APG-68 на "Нортроп Груман", който има значително подобрени характеристики в сравнение с APG-66, използван на F-16A/B.

    APG-68 има антена с фазирана решетка и висока подвижност, и притежава възможност за откриване на изтребители, летящи в насрещен курс на разстояние над 100 km. Той може да захваща и съпровожда до 10 цели едновременно и да разделя отделните цели, летящи в група. Има режими на работа за близък въздушен бой и осигурява насочване на ракети със средна далечина на стрелбата AIM-7F и AIM-120. В режим "въздух-повърхност" APG-68 осигурява картографиране на терена и откриване на подвижни земни и морски цели и измерва разстоянието до тях или до характерни ориентири.

    От началото на 90-те години част от ескадрилите на USAF, въоръжени с F-16C/D от блокове 40 и 42, започнаха да използват нощната нисковисочинна прицелно-навигационна система LANTIRN (Low Altitude-Navigation and Targeting Infrared in the Night). Тя осигурява нощен полет на пределно малка височина, откриване на целите и насочването в тях на авиобомби и ракети, управлявани по лазерен път. Турция също закупи 60 такива системи. Гърция предвижда да направи същото през 1998-1999 г. Израелските F-16 носят аналогичната система "Литенинг".

    Част от холандските F-16А са модернизирани да носят разузнавателния контейнер "Орфеус", а датските - аналогичния по възможности "Пер Удсен". През 1995 г. "Локхийд Мартин" демонстрира нов подвариант на F-16В, снабден със специално разработен електрооптически разузнавателен контейнер, който вече е в редовна експлоатация в 192-а изтребителна група на Въздушната национална гвардия на щата Вирджиния.

    Самозащитата на изтребителите от блокове 50 и 52 се осигурява от системата AN/ALR-56М на "Лорал". Алтернативни варианти на системи за РЕБ, които могат да се използват от почти всички варианти на F-16, са ALQ-165, ALG-135 или ALQ-184. Част от израелските F-16D от блок 30 са снабдени със системата за РЕБ SPS 3000 на "Елисра", разположена в специален обтекател зад кабината. Тези самолети са предназначени за борба с противниковите радари, като използват специални ракети, местно производство. Съществуват и други варианти за системата за самозащита, предлагани за експортните варианти. През 1997 г. USAF поръча за своите F-16 975 буксируеми капана AN/ALQ-50V, които заблуждават главите за самонасочване на противниковите ракети.

    ОРЪЖИЕТО

    Първоначално F-16 е замислен само като чист изтребител за водене на близък въздушен бой с второстепенни възможности за унищожаване на земни цели. През 80-те години той стана пълноценен изтребител-прехващач, унищожаващ цели на средни дистанции и изтребител-бомбардировач за действие по всяко време на денонощието и във всякакви метеоусловия с широк набор от управляемо въоръжение.

    Вграденото оръжие на самолета се състои от стандартното за USAF оръдие М61А1 "Вулкан" - шестцевно, с максимална скорострелност 6000 изстрела в минута и боезапас от 515 снаряда. То е разположено в левия наплав.

    Окачваемото въоръжение се разполага на шест подкрилни и един подфюзелажен възел, а на краищата на крилото може да се монтират пускови установки за ракети "въздух-въздух" AIМ-9L/M или AIM-120. При изпълнение на задачи "въздух-въздух" самолетът може да носи до 6 ракети - комбинация от 2-4 AIM-120 и AIM-9L/P/M. От 1991 г. израелските F-16 използват високоманеврената ракета за близък въздушен бой "Питон-3", сходна по характеристики с руската Р-73, която може да използва и нашлемно целеуказание от системата DASH (Display and Sight Helmet - шлем с вграден дисплей и прицел).

    Общата маса на бойния товар за работа по земни цели при намален горивен запас достига до 6900 kg, а при пълен горивен запас е 4990 kg. F-16 може да носи цялата номенклатура от неуправляемо западно въоръжение и голяма част от съвремнно управляемо оръжие, включително противокорабните ракети "Харпун" и "Пингвин Мк3". Американските F-16 от блокове 50 и 52 са допълнително модернизирани да използват противорадиолокационните ракети AGM-88 HARM и ще могат да изстрелват и управляемите ракети с касетъчна бойна част JDAM и JSOW, които ще постъпят на въоръжение в края на века. Самолетите на USAF, които се модернизират в щурмовия вариант F/A-16, могат да носят 30-mm оръдеен контейнер GPU-5/А на подфюзелажния възел.

    ЦЕНИ И КЛИЕНТИ

    Цената на един новопостроен F-16С от блокове 50 или 52 за USAF е $ 18 млн., а за експорт е $ 20 млн. по данни от 1996 г. Модернизацията на западноевропейските F-16A/B по стандарта MLU струва $ 2 млн. за самолет. САЩ предлагат на страни от третия свят варианти А и В втора ръка, производство 1978-1982 г. за $ 10-12 млн. , които след основен ремонт ще могат да се експлоатират още поне 12-15 години.

    До януари 1997 г. са произведени общо 3997 серийни самолета, от които 2200 за USAF, като до 2010 г. ще бъдат получени още 120 самолета. Останалите се разпределят както следва: Бахрейн - 12, Белгия - 160, Дания - 70, Египет - 173 (поръчани са още 21), Гърция - 80 (поръчани са още 40), Индонезия - 12, Израел - 210, Южна Корея - 160 (Ю. Корея засега има 40. Ще произвежда по лиценз 120. Първият самолет излезе от цеха през юли 1997 г.), Холандия - 213, Норвегия - 74, Пакистан - 68, Португалия - 20, Сингапур - 26 (поръчани са още 18), Тайван - 150, Тайланд - 36, Турция - 240, ВМС на САЩ - 26, Венецуела - 24, Йордания - 12.

    "СОКОЛЪТ" В БОЙ

    По фирмена информация на "Локхийд Мартин" резултатът от въздушните боеве с участието на F-16 от постъпването му на въоръжение до средата на 1997 г. е 69:0, постигнат от три въздушни армии - USAF и ВВС на Пакистан и Израел. По независими оценки това е възможно да е близко до истината, но не съвпада напълно. Най-малко един пакистански F-16А е свален при неизяснени обстоятелства от съветски МИГ-23МЛД по време на войната в Афганистан. Сирийските ВВС също претендират за поне шест въздушни победи над F-16, но като се има предвид бойната подготовка на израелските и сирийските пилоти, това е малко вероятно. В ливанското небе израелските "бойни соколи имат поне 30 победи, като само в един ден - на 10 юни - свалят седем сирийски Су-22.

    Пакистанските ВВС имат победа над един Су-25, пилотиран от Александър Руцкой, и поне още 4-5 афганистански бойни самолета, от които два Су-22. По време на войната в Залива от 1991 г. USAF разполагаше с 249 самолета в района на бойните действия. Те бяха използвани само като изтребители-бомбардировач, като извършиха общо 13 500 бойни полета. По официални данни на USAF бойните загуби по време на войната възлизат на шест машини.

    През януари 1992 г. F-16С на USAF за първи път използва ракета AIM-120 в реална бойна обстановка, с която свали иракски МИГ-25П, летящ в забранената зона в южната част на страната. На 28 февруари 1994 г. двойка изтребители F-16С от 555-а ескадрила на USAF свалиха 4 сръбски леки щурмови самолета "Ястреб" в забранената за полети зона над Босна - един с ракета AIM-120 и три с оръдие "Вулкан".



    F-16C - ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

    Размери, m - разпереност
    а) без ракети 9,45
    б) с ракети 10,01
    - дължина 15,03
    - височина 5,09
    Площ на крилото, m2 27,87
    Маса, kg (F-16С с F100-PW-229)
    - празен 8433
    - външен товар 7226
    - макс. излетна (блок 50/52) 19 138
    - норм. излетна 10 659
    Тяговъоръженост (без въоръжение) 1-1,1
    Макс. скорост на 10 000 m над 2 М (2142 km/h на 12190m)
    Таван, m над 15 240
    Радиус на действие, "въздух-земя" с две 907-kg бомби и 5687 l гориво във вън. резервоари, km 1252
    Радиус на действие "въздух-въздух" с 3940 l гориво във вън. резервоари, 2хAIM-120 и 2хAIM-9, km 1485
    Максимална далечита на полета с 5678 l гориво в доп. резервоари, km 4215
    Ограничение по претоварване, g 9
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''





  25. 25 Профил на power_decided
    power_decided
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#23] от "antikommunist":

    Реално погледнато сделката за рафалите е сключена, така че може да се каже че вече има продадени, но това го давам просто като дребно уточнение. От 15 години някъде наистна се набляга на многоцелевите самолети, но всяка голяма военна сила има нужда от самолети за завоюване на въздушно превъзходство. Трябва да опразниш вражеското небе преди да започне изсипването на бомбите ( макар, че последните конфлитуи ударите са обикновенно с много по - малко амуниции, но много по - точни).

  26. 26 Профил на Вашето име
    Вашето име
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#24] от "Николай_1":
    това от американското полоство ли го намери.?? на България и трябва еврофайтър или грипен.Американски боклуци направени през 1970-та нямат място в България.

  27. 27 Профил на Николай_1
    Николай_1
    Рейтинг: 746 Неутрално

    До коментар [#26] от "Повелителя":

    От руското посолство ли ти наредиха , да ми зададеш този идиотски въпрос?
    Материалът е превод от руски източник и е от списание "Криле" 1998 г. брой 3 или брой 4.
    Ти си пример за тежка форма на русифилистия - лечението е почти невъзможно.

  28. 28 Профил на Вашето име
    Вашето име
    Рейтинг: 426 Неутрално

    [quote#27:"Николай_1"]Ти си пример за тежка форма на русифилистия - лечението е почти невъзможно. [/quote]
    НЕ няма такова нещо.Ф-16 е боклук еврофайтър и грипен са по-добри от него.

  29. 29 Профил на tivoli
    tivoli
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#26] от "Повелителя":

    Ако беше "попитал" Google, щеше да намериш източника: http://militaryjet.atspace.com/planes/USA/F-16/F-16.html

  30. 30 Профил на peshistiya
    peshistiya
    Рейтинг: 793 Неутрално

    [quote#10:"gunio"]Работата е ясна - богатите страни минават на безпилотни изтребители, а за по-бедните ще правят кавъри на антики[/quote]
    Браво ахмак,току що откри,че водата е мокра!Естествено,че само най-богатите имат най-доброто.По същата причина и ти не караш "бентли",не защото не те кефи возилото а,защото нямаш пари да си го позволиш.

  31. 31 Профил на JediMonster
    JediMonster
    Рейтинг: 688 Неутрално

    До коментар [#11] от "power_decided":

    "Очаква се Миг - 35 от тази година да влезе на сериино производство и да започне постепенно да се налага и той"

    Колега оправи си информацията! МиГ-35 е само един на брой и е демонстратор, според мен никога няма да влезе в серйно производство! МиГ - 35 беше специално направен за индйският конкурс и го загуби по доста обективни причини! Сега по темата....ако България купи Ф-16 дори да са блок 60+ си е крачка назад за българските пилоти! Понеже сме в НАТО и няма как да копуваме руски самолети(по обесними причини) най подходящ за българските ВВС (макар и доста скъп) е Ф-18 "супер хорнет" към това трябва да се насочат от военното министерство! Иначе аз съм фен на Су-35 смятам го за доста по добар от всички американски самолети от неговият клас само "Раптора" може да му се "опъне" но пак е със по малака далечина на полета и над 8 000 метра все още не са си решили проблема със налягането колкото и да се дуят със този Ф-22 американците!

    Силата ще ти даде свобода!
  32. 32 Профил на power_decided
    power_decided
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#31] от "JediMonster":

    Ф - 18 се използва основно като щурмови самолет с палубно базиране. Възможностите му за водене на въздушен бой макар и теоретично големи не са чак такива . МиГ - 35 съвсем не е само за експортни цели. Той си е новия многоцеливи самолет за руската армия. За експортни цели си има други модификации на миг - 29. Миг - 29К и Су - 33 тепърва ще се търсят защото много страни имат амбиции да градят авионосни групи а тези самолети са отлични за подобни цели.

  33. 33 Профил на JediMonster
    JediMonster
    Рейтинг: 688 Неутрално

    До коментар [#32] от "power_decided":

    Не съм сагласен МиГ - 35 си е само прототип а точно Су-35 е новиат монгоцелеви самолет на руските ВВС + Су-34 който си е чист бомбардировач това горе долу ще представляват руските ВВС до 2020 година след това можеби Т-50 със новите двигатели и прицелно навигационна система!

    Силата ще ти даде свобода!
  34. 34 Профил на power_decided
    power_decided
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#33] от "JediMonster":

    1. Су - 34 се води многоцеливи, но наистина е преди всичо е фронтови бомбардировач.
    2. ПАКФА според официалната програма за превъопръжаване на РФ до е предвидено да влезе на въоръжение през 2015, а до 2020 да има на въоръжение 50 броя. Програмата е публикувана и не е трудно да я провериш. Су - 35 с двигателите си с изменяем вектор на тягата, с новата РЛС погледната реално е на границата между 4 и 5 поколение. Миг - 35 ще влезе също на въоръжение като заместител на миг -29

  35. 35 Профил на rizar1333
    rizar1333
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Хайде, Ф-16 натикал сирийците в миша дупка. Хаха .
    Американски легенди за холувидски почитатели.
    Ф-16 е по-стар от нашите Миг-21 БИС, които са произведени през 1982г.
    Ф-16 е един стар ковчег, който има място единствено във военните музеи да напомня за стара слава и да плаши гаргите, камилите и камиларите им.
    Ф-22 няма да го бъде . Съмнявам се, че и Ф-35 ще го бъде, макар, че може би ще го пооправят с японска помощ и китайски технологии.
    Мъка.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK