Стволови клетки можели да създават нови яйцеклетки

© Ройтерс

Новооткрити стволови клетки в яйчниците показват възможност за произвеждане на нови яйцеклетки, съобщиха Science News и световните агенции. От 50-те години на 20 век насам, се знае, че жените се раждат с ограничен брой яйцеклетки. Изследване върху мишки и хора, обаче показва, че има стволови клетки, чиято функция е да произвеждат яйцеклетки. Екип от учени, ръководени от Джонатън Тили, специалист по репродуктивна биология в Масачузетската болница в Бостън, е публикувал откритието в Nature Medicine. Находката може да доведе до различно лечение на безплодие и дори до забавяне на менопаузата.

Други учени приветстват откритието и смятат, че може да доведе до революционни последици. "Това е все едно да бъдат открити бактерии на друга планета от нашата слънчева система", казва Кутлук Октай, специалист по репродуктивна биология в Нюйоркския медицински колеж във Валхала. В най-ограничения случай откритието ще позволи да се увеличи възпроизводителният период на жената.

Тили нямал за цел да отхвърли догмата, че жените не могат да създават нови яйцеклетки. Като част от изследването си върху навлизането в менопауза той и колегите му разработили начин да проследяват смъртта на яйцеклетки с времето. Когато учените преброили броя на здравите яйцеклетки в яйчниците на мишки, те видели постепенен спад, както и се очаквало. Екипът обаче забелязал, че умиращите клетки били много повече от първоначалния брой. "Математиката се оказа проблем", заяви Тили. "Впрегнахме всичките си усилия в разрешаване на математическата дилема."

През 2004, екипът на Тили публикува решение на задачата: Има повече умиращи яйцеклетки, отколкото здрави, защото стволови клетки в мишите яйчници непрекъснато произвеждат нови, които умират на свой ред. Това откритие не бива прието добре. "Голяма част от колегите ни не бяха особено прозорливи", казва Тили. Много от тези, които не приели съществуването на стволови клетки, които създават нови яйцеклетки, не очаквали да намерят такива функции и при хората.

Тили и колегите му изолирали стволови клетки от яйчниците на шест жени, премахнати при операции за смяна на пола, в японския медицински център Сайтама. Само около 1.5% от клетките в яйчниците отговарят на профила за стволови клетки. Учените съставили молекулярен профил на клетките и демонстрирали, че стволовите клетки могат да създадат началната фаза на яйцеклетките, които след това да бъдат трансплантирани в други яйчници. Така учените демонстрирали възможността да се създават нови яйцеклетки. "Остава сега да се установи дали тези клетки могат да съзрат гамети", казва биологът Евелин Тефлър от университета в Единбург.

"Ако можем да спрем изчерпването на яйцеклетките или да продължим функционирането на яйчниците, ще решим страшно много здравословни проблеми при жените в менопауза. Ако успеем някак си да поемем контрол над този биологичен часовник, възможностите са безкрайни", смята Тили.

1. 1 Профил на mitkobomb
    mitkobomb

Още преди 20години в един филм мъжете бяха обявени за ненужни ,в бъдещето имаше само жени !!

2. 2 Профил на Øϰϰå Çҩßё
    Øϰϰå Çҩßё

.. това отвори нова вратичка към клонирането на хора.. а както знаем - не може да бъде спрян злия гений имащ пари..

иронията е моята първа, втора и трета природа, аронията няма нищо общо
  3. 3 Профил на петър палчев
    петър палчев

ДАЙ БОЖЕ ДА УСПЕЯТ А ЧЕ БЕЗ НАС МЪЖЕТЕ НЕ МОЖЕ ТОВА СИ Е ЖИВА ИСТИНА.

4. 4 Профил на redguy
    redguy

Сега следват дежурните реплики от филмите: "Не може човек да се прави на бог"...

5. 5 Профил на svetlajd2
    svetlajd2

Тези неща са колкото прекрасни, толкова и опасни. Мисля си за аргументите в едната и другата посока и да знаете има защо да се тревожим.

Свободата, Санчо, ...
  6. 6 Профил на BlueWater
    BlueWater

Това е много добра новина за мнооого хора.

Според мен ако проблемът на една жена да има дете е генетичен, то природата си е казала думата и не трябва да се месим, във всички останали случаи всяка помощ е добре дошла.