Частници финансират и строят магистрали в Полша

Частници финансират и строят магистрали в Полша

© Reuters



От покрайнините на малкото градче нови Номи Томишл тръгва нова магистрала с 6 платна и лъскави метални мантинели. Трасето пресича западните селски райони на Полша и след почти 100 километра стига до границата с Германия.


Проектът е финансиран и изграждан от частни оператори, които тази година ще започнат да събират такси от преминаващите. На него се гледа като на модел за изграждане на инфраструктура във времена, когато държавните бюджети в затиснатата от дългове Европа са принудени да следват строги правила за ограничаване на разходите, разказва "Уолстрийт джърнъл".


Частни компании са завършили през миналата година почти 170 километра магистрали на обща стойност от 2.4 млрд. евро. Сега правителството иска да обяви конкурси за публично-частно партньорство за строеж на други 200 километра.




След разрухата от Втората световна война и над 40 години лошо управление и недостиг на инвестиции полската пътна мрежа отчайващо се нуждае от възстановяване и разширяване. Едва сега, 22 години след падането на комунизма, е почти готова магистралата Варшава - Берлин, което е от ключово значение за износителите. Частичното й пускане в действие ще стане през май, за да поеме потока за европейското първенство по футбол, а пълният й капацитет трябва да започне да се използва до края на годината.


Полската икономика се справя най-добре в Централна Европа, но страната трябва да се придържа към ограниченията в дефицита, определени от ЕС. В такава обстановка частните инвестиции са още по-важни. Банките обаче затегнаха кредитирането и частният бизнес пак се оказа принуден да се обърне към държавата за финансиране и гаранции по заемите.


Някои наблюдатели очакват публично-частното партньорство да помогне за финансирането на нови летища, жп линии, училища и болници. Международни частни фондове също се интересуват от възможностите в страни като Полша, Чехия, Словакия и Турция - икономически в добро състояние, но нуждаещи се от инфраструктура.


Те обаче може да се сблъскат с друг проблем - Евростат подготвя промяна в методиката за изчисляване на публичния дълг и може да включи към него и проекти с предимно частно финансиране. Това би увеличило размера на публичния дълг и би принудило правителството да ореже разходи, за да се намести в изискванията на ЕС и да намали рисковете и експозицията си към проекти за публично-частно партньорство.

Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 733 Неутрално

    За българите ще бъде неприемливо да използват частни магистрали, мостове или тунели.

    Правителството да се концентрира върху привличането на частни инвестиции за летища и пристанища.

  2. 2 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Я кво правят по света,тоя Бойко не го е срам да ги копира .

  3. 3 Профил на Santa_Claus
    Santa_Claus
    Рейтинг: 540 Любопитно

    "магистрала с 6 платна " ... е за такова чудо даже и Бойко не мечтае....

    Powerful you have become, the dark side I sense in you.
  4. 4 Профил на msp
    msp
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Това е разликата между нас и тях - Навремето те правеха шокова терапия, ние плашехме с Балцерович, резултатът е икономика, която не влезе в рецесия, а нашата и пеят амин.
    Те са за шистовия газ, ние сме против.
    Те са за частната инициатива във всички сфери, ние не. Резултатът може да се види в магазините за храни . Българинът яде вече зеленчуци от Полша, даже и домати, дори китайско зеле.

  5. 5 Профил на Ристьо
    Ристьо
    Рейтинг: 594 Весело

    да им изпратим професионалисти по строеж на магистрали ....

    да ги поокрадат и тях

  6. 6 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#4] от "msp":

    Още по далече е разликата - навремето те се бореха срещу комунизма, а ние разправяхме вицове за тях. Та такива ми ти работи....

  7. 7 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1341 Весело

    До коментар [#4] от "msp": Строят магистрали, поради възникнала необходимост за експорт на произведените от тях стоки! Е, ние стоки за експорт може и да нямаме, но магистрали ще имаме )) Интересно, кое е по-важното?

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  8. 8 Профил на msp
    msp
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#7] от "ь":

    Ако погледнем икономическата логика и примерът на Полша, първо е реформата на цялостната икономическа система, а магистралите са накрая или поне едновременно.

  9. 9 Профил на БГ Владо
    БГ Владо
    Рейтинг: 611 Любопитно

    браво на поляците

    оти да се косиме, като ке ни мине
  10. 10 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 861 Весело

    До коментар [#7] от "ь":Туризмът се нарича "вътрешен експорт", та магистралки и на нас ще ни трябват... поряците изнасят стоки, ние изнасяме туризъм......

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  11. 11 Профил на Sergey  Yordanov
    Sergey Yordanov
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Даааааа така се прави в нормалните държави,построй си магистрала после си сложи будката и прибирай таксата/държавата печели от данъците без да се харчи за построяването на магистралата/.
    А във българската джамахирия,мутрите строят магистралата с парите на данъкоплатците/български и европейски/,след което идва ,,ИПОН''слага кабинката,и събира таксичката/той печели от таксите без да се е охарчил за магистралка/а държавата в лицето на народа,след като е построила магистралката си плаща за да се вози /когато може /по нея.

  12. 12 Профил на Gouverneur général
    Gouverneur général
    Рейтинг: 968 Весело

    Провежда се план тип "Маршал" с подкрепа на САЩ. Днес в Полша утре и в България.

    1945 г. започна ЗЛАТЕН ВЕК за ЧЕРВЕНАТА МАФИЯ
  13. 13 Профил на jetchev
    jetchev
    Рейтинг: 381 Неутрално

    абе като ви гледам тука май никой не е пътувал по полските магистрали. Полша е по зле от България, това ми го заявиха моите полски приятели , а мога да потврдя 4е в европа няма по лоша пътна мрежа . Сега се надяват на европейското за да пуснат нови магистрали ама не се знае. Казвам го от собствен опит.

  14. 14 Профил на shogun
    shogun
    Рейтинг: 381 Весело

    До коментар [#13] от "jetchev":

    абе навсякъде е по-добре от тука, това е рефрен-закон, защо не го повтаряш ?

  15. 15 Профил на onia_s_konja
    onia_s_konja
    Рейтинг: 519 Разстроено

    Българите масово са с промити от социализма умове и такива понятия като частна инициатива и Бог са мръсни думи... затова сме на този хал

    Първо преди, след това - после.
  16. 16 Профил на StiffUpperLip
    StiffUpperLip
    Рейтинг: 536 Неутрално

    Голямо предимнство е от една страна да граничиш с Германия, от друга да си голяма държава. И от трета да си направил реформите преди 20 години, а не сега да се мъчиш като грешен дявол. Съответно има и желаещи частници да строят магистрали, по които ще пътуват немци и ще ги изплатят. Тук хем няма кой да построи с частен капитал магистрала, хем хората ще са недоволни, че ще плащат такса за да пътуват по нея.

    "Демагогията е на върха на БСП", "партийната аристокрация е една от най-уродливите форми на обществото". Жан Виденов ви го каза.
  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  18. 18 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1341 Весело

    До коментар [#17] от "jetchev":Прав си за пътищата в Полша! Трагични са ! Интересно, защо обаче, въпреки лошите пътища, икономиката им работи? Тезата, че като си оправин пътищата и икономиката ще "дръпне" според мен "издиша". Прилича на оная реклама на бира, дето закараха бар плот на Марс, сервираха бирата и...... чакат )))

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  19. 19 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    До коментар [#3] от "Santa_Claus":

    И нашите са такива, и повечето по света ... по две основни и едно аварийно в посока

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  20. 20 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 769 Неутрално

    [quote#12:"Gouverneur général"]Провежда се план тип "Маршал" с подкрепа на САЩ. Днес в Полша утре и в България. [/quote]
    Не знам за Полша, но от България със сигурност ще им спретнем екомитинг, и ще ги изгоним!

  21. 21 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 769 Неутрално

    [quote#7:"ь"]Е, ние стоки за експорт може и да нямаме, но магистрали ще имаме[/quote]
    Аз още не съм ги видял.

  22. 22 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 769 Неутрално

    [quote#1:"Finland"]За българите ще бъде неприемливо да използват частни магистрали, мостове или тунели. [/quote]
    Защо смяташ така? Когато има платени магистрали, правилото е да има неплатени обходни пътища (не става дума за селски). Т.е. ще имаш избор кой път да плозваш.
    но тук никой няма да инвестира. Строителите на пътища и магистрали чакат обществени поръчки, с друго не се хващат.

  23. 23 Профил на jetchev
    jetchev
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#18] от "ь":

    много е просто, в центъра на Европа са до Германия . Само за миналата година IBM, Capgemini, Nokia Siemens Network, Citibank , Dell отвориха 10-15 000 високо платени работни места

  24. 24 Профил на stoicho2
    stoicho2
    Рейтинг: 594 Неутрално

    А ето как печелят монополистите по поддържането на пътища у нас. Страхотни престъпления направиха управляващите до сега, като приватизираха всичко по строеж и поддържане на пътищата. Обикновено това поддържане се извършва от една частна фирма, която източво огромни държавне средства. Това можеше да се извършва от бившите РПС-та. Ето прочетете:
    КОЛОСАЛНИ СУМИ ХАРЧИ ДЪРЖАВАТА ЧРЕЗ ОБЛАСТНОТО ПЪТНО УПРАВЛЕНИЕ ЗА ПОДДРЪЖКА НА РЕПУБЛИКАНСКИТЕ ПЪТИЩА в цялата Великотърновска област. Пари се дават за абсолютно всичко, включително за залесяване, окопаване, варосване и даже за... броене на колите, които минават, сочат документи, с които „Борба” разполага. Ако се съди по крупните суми, които хазната предоставя, би трябвало да минаваме по супертрасета без дупки, а около нас да има градини с фиданки, разцъфнали храсти и райграс, но не би!
    Основната фирма, която поддържа участъци с дължина от над 900 км, е „Пътни строежи” - Велико Търново. Един от необичайните разходи, които се възлагат, е за броене на трафика. За това фирмата прибира по 6.60 лв. на час. При 8-часов работен ден се получава солидна надница, а като се умножи по обичайните 22 работни дни, се формира доста добра за родните стандарти сума.
    Стотици хиляди се дават и за озеленяване на териториите край пътя, което озадачава болшинството шофьори, пътуващи из Великотърновско, свикнали на традиционните, обрасли с храсталак, трасета. Даже и за най-паметливите ще е трудно да се сетят къде в региона има фиданки и райграс край пътя. Парадоксът става още по-явен, като се има предвид, че само за засаждане на едно дръвче се дават по 41.40 лв. Проверка на „Борба” показа, че младо дръвче в момента струва не повече от 5-6 лв. За да се оправдае фрапиращият размер на сумата, е посочено, че в нея влизат и грижите за дръвчето за период от година, сочат още официалните калкулации. Областното пътно управление плаща и за... варосване на дърветата. За целта се разпределят по 2.08 лв. за всеки избелен ствол. По 19 лв. квадрата пък струва химическото третиране, а 631 лв. на декар е затревяването. Средства са предвидени и за окопаване на крайпътните насаждения. За целта се харчат по 2.40 лв. за брой дърво или храст. Така, обобщено, излиза, че едно-единствено дръвче, засадено край трасетата във Великотърновско, струва над 80-90 лв.
    ЕДВА ЛИ НЯКОЙ Е ВИЖДАЛ ТЕХНИЧЕСКИ ЕКИПИ, КОИТО ДА ИЗМИВАТ ПЪТНИТЕ ЗНАЦИ. УСЛУГАТА ОБАЧЕ Е С ТВЪРДА ЦЕНА ОТ 1.79 ЛВ. на квадрат. Монтаж на табела с основа от един квадратен метър е 259.77 лв., доказват още документите, с които „Борба” разполага.
    Частните фирми, които са натоварени с поддръжката, прибират и доста солидни пари за отстраняване на табели и билбордове. За по-големите рекламни съоръжения се дават между 75 и 110 лв. за бройка, а за обикновени плакати и транспаранти, чието смъкване става за секунди, цената е твърда - 75 лв.
    Ако се вземат предвид калкулациите за изкопни работи, явно е доста по-доходоносно да се работи в пътноподдържаща фирма, отколкото на митницата или в някое държавно учреждение. Така например тънък изкоп до 15 см с площ от един квадрат е оценен на 23.10 лв. Площта буквално се покрива с две-три загребвания на лопатата. За попълването на банкети фирмите прибират по 44 лв. на квадратен метър. Извънредно поставяне на пътна сигнализация автоматично се калкулира по 894 лв. От джоба на данъкоплатеца се измъкват пари даже за… охрана на опорни пунктове, в които се складират инертни материали за третиране на пътищата. Цената също е 6 лв. на час.
    1458 ЛВ. ПЪК СТРУВА МЕСЕЧНОТО ПОЧИСТВАНЕ НА ПЪТ В НАКЛОНЕН УЧАСТЪК. АКО Е РАВНО, ЦЕНАТА ПАДА СЪС СТОТИНА-ДВЕСТА ЛЕВА.
    27.70 пък излиза квадратен метър ремонт на плитка дупка до 4 см. Незнайно защо обаче е предвидена и цена за разваляне на настилката, която е 18.02 лв. за квадрат. Полагането на линеен метър бордюри е 31.89 лв., а металните парапети излизат по 166 лв. на метър. В момента Областното пътно управление плаща и по 8 лв. за линеен метър маркировка.

  25. 25 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#19] от "deepdp":В грешка си! Аварийната лента не се брои. Нашите се водят двулентови

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  26. 26 Профил на Vladimir Karolev
    Vladimir Karolev
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Глупави хора са тия поляци. Как ще крадат депутатите им, ако частници строят пътища и то дори ги строят хубаво, тъй като трябва да правят печалба от тях!?

    Governments never learn. Only people learn.
  27. 27 Профил на 4ove4encence
    4ove4encence
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#26] от "vladimirkarolev":

    Ми да, тук асфалта нали не се ядял. Поне за пиене да ставаше, но уви.

  28. 28 Профил на d.dragomirov
    d.dragomirov
    Рейтинг: 488 Весело

    До коментар [#26] от "vladimirkarolev":

    А пък ако и изгонят изцяло държавата от управлението на пътищата не ми се мисли какво ще стане с катаджиите и подкупите.

    "Show me a sane man and I will cure him."




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK