"Титаник" и градът, който се гордее, че го построи

"Титаник" (вляво) и неговият близнак "Олимпик" в доковете на Белфаст преди малко повече от 100 години.

© Associated Press

"Титаник" (вляво) и неговият близнак "Олимпик" в доковете на Белфаст преди малко повече от 100 години.



По цял свят името "Титаник" означава трагедия с елементи на романтика, саможертва и лукс. Но в Белфаст, където е построен този гигант, той се възприема като триумф на промишлеността, предприемчивостта и инженерните умения.


Днес в столицата на Северна Ирландия се надяват и светът да започне да гледа по този начин покрай 100-годишнината от трагедията в Северния Атлантик, разказва "Ню Йорк таймс".


Градът, страдащ от 30-годишно насилие между католици и протестанти и затиснат от икономическите проблеми на Европа, рискува със смело начинание. Става дума за музея за "Титаник", с който жителите му да прекрачат в бъдещето и да се гордеят с нещо, които техните предци са постигнали.




Тук няма проблем в свързването на името на Белфаст с това на потъналия кораб.


"Случилото се с "Титаник" е трагедия. Но самият кораб не е бил катастрофа", казва Тим Хъсбанд, директор на Titanic Belfast. Този музей за 100 милиона паунда (около 160 милиона долара) бе открит в края на миналата седмица с надежда да привлече хиляди туристи.


Колин Коб, специалист по "Титаник", развежда групи любопитни гости по доковете и кейовете, където преди век са построили най-големия и най-луксозен дотогава кораб. Неговата сметка е простичка: "Трагедията плюс отминалото време е равно на туристи."


В Titanic Belfast всъщност се разказва не за катастрофата, а за кораба като съоръжение и за хората, които са го построили. Затова и тук предпочитат да не го наричат музей, а център за посетители. Атрактивната сграда с две сребристи крила на брега на река Лаган се издига на мястото на бившите корабостроителници  Harland & Wolff.


"Титаник" напуска това място на 2 април 1912 г. - осем дни преди първото си плаване към Ню Йорк. Само 12 дни по-късно корабът удря айсберг и потъва, отнемайки живота на над 1500 души.


Белфаст обявява траур и след това в продължение на десетилетия си мълчи за връзката с трагедията.


"Потъването му е било огромен шок за града", разказва Сузи Милър, чийто прадядо Томас Милър е бил инженер на борда и загинал с "Титаник".  "Години наред темата дори не е обсъждана. Но сега, в навечерието на 100-годишнината, преоткрихме гордостта от построяването му и отново споделяме тази история с хората."


Проблемът е, че докато милиони зрители на филма на Джеймс Камерън са научили за трагедията, малцина са чували за това къде всъщност се ражда "Титаник".


"Искаше ми се във филма поне веднъж да бяха споменали Белфаст. Щеше много да улесни работата ми", казва Клеър Брадшоу, маркетинг мениджърът на Titanic Belfast.


"Новата изложба има за цел да поправи тази несправедливост и да разкаже за времената, когато Белфаст е бил индустриален център. Хиляди работници се трудят тук в продължение на три години над "Титаник" и неговите копия "Олимпик" и "Британик".


Част от експозицията на новия музей.

© Reuters

Част от експозицията на новия музей.


В музея има триизмерни прожекции, аудио-визуални стени, разходка покрай корпуса със светещи, сякаш нажежени и току-що поставени, нитове и сред шума от металния трясък на чуковете.


Многото подробности ще удовлетворят феновете на кораба и любителите на драмата, разиграла се с него. Историите на няколко от строителите му, на пасажерите и на екипажа са проследени до последните им дни.


Центърът за морски проучвания пък е свързан с работата на Робърт Балард, който през 1985 г. открива останките на дъното на Атлантика.


Ръководството на музея се надява банкетната зала с хиляда места в стила на White Star Line и копието на прочутата централна стълба на "Титаник" да станат популярни за тържества, корпоративни събития и дори сватби (за двойките, които биха пренебрегнали връзката на брака им с потънал кораб).


Илюминациите при откриването на музея Titanic Belfast.

© Reuters

Илюминациите при откриването на музея Titanic Belfast.


Белфаст се конкурира с други градове по света за привличане на туристите, готови да платят заради "Титаник". В музея на Националното географско дружество на САЩ във Вашингтон има изложба на тази тема, а в музея Sea City в английския град Саутхемптън (там пасажерите се качват на кораба) откриха специална секция за катастрофата.


Хъсбандс е сигурен, че северноирландското начинание ще успее. Според него още преди откриването са продадени 80 000 билета, а в първата година прогнозите са за 425 000 посетители. Властите в града залагат на Titanic Belfast да помогне за възраждането, започнало след мирното споразумение от 1998 г., сложило край на кръвопролитните сблъсъци и атентати.


Част от предизвикателството пред Белфаст е да привлече нови видове индустрия, които да заместят изчезналото корабостроене. Едва няколкостотин души произвеждат ветрогенератори в Harland & Wolff, където в годините, когато е построен "Титаник", е имало 36 000 служители.


Атракцията е в новия квартал "Титаник", в който се реставрират старите докове. Тук вече се издигат модерни апартаменти и стадионът "Одисей", дом на популярния хокеен отбор Belfast Giants.


По-късно тази година туристите ще могат да посетят кораба "Номадик" - малък параход, който е превозвал пътниците, включително богаташи като Джон Джейкъб Астор, на борда на "Титаник", докато корабът е направил междинно спиране в Шербур, Франция. До неотдавна корабът бе плаващ ресторант до Айфеловата кула в Париж, но бе върнат в Белфаст и внимателно реставриран.


За екскурзовода Коб новите атракции около "Титаник" съдържат и личен елемент. 39-годишният бивш банков служител и певец по сватби от дете е запленен от историята, правил е макети на кораба и ги потапял в домашната вана. Той организира обиколките за групи от 2008 г. насам  и бизнесът му се разраства. В момента дава работа на 15 души и очаква Titanic Belfast да привлече още хиляди туристи.


Коб е гледал филма "Титаник" 17  пъти и има свой отговор на въпроса защо е толкова магнетична тази трагедия: "Това е нещо, което няма как да измислиш. В тази история е най-големият кораб на света, за който се твърдяло, че е непотопяем, както и разрез на цялото общество от онова време. Освен това се разказва и за най-нелепия край - удар в айсберг. Налице са всички нужни съставки."


"Титаник" е бил изгубен толкова бързо, че не е имало време да се направят много негови снимки, особено на интериора. Кадри от строежа на "Олимпик" демонстрират колко мащабна конструкция са имали тези най-големи за времето си кораби.

© Associated Press

"Титаник" е бил изгубен толкова бързо, че не е имало време да се направят много негови снимки, особено на интериора. Кадри от строежа на "Олимпик" демонстрират колко мащабна конструкция са имали тези най-големи за времето си кораби.


Част от него обаче иска все пак Белфаст да се гордее със стотиците построени тук кораби, които не са потънали. "Олимпик" - близнакът на "Титаник", например е бил звездата на компанията White Star Line, имал е дълга кариера на пътнически кораб и е бил пенсиониран през 1935 г. Повечето хора никога не са чували за него.


"Ако трябва да сме справедливи, би трябвало кварталът да се казва "Олимпик". Тук се отдава почит на "Титаник", докато "Олимпик" е нещо, с което наистина да се гордееш. Но този кораб е бил успешен, а хората не са склонни да помнят успехите."


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Diva
    Diva
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Ега ти гордостта. Да направиш Вавилон на корабите и той да потъне като талпа броени часове след като го пуснеш във вода. Да бяха направили тръстикови лодки -по-рентабилно щеше да е.

    Изчезващ вид под опеката на БКХ. Гледаш и не бараш :)
  2. 2 Профил на miron4o
    miron4o
    Рейтинг: 581 Неутрално

    С помощта на един филм, една стара трагедия се превръща в доходоносен бизнес. Отврат.

  3. 3 Профил на merkantil
    merkantil
    Рейтинг: 466 Неутрално

    ми я разкажете повече за Олимпик... интересно е!

  4. 4 Профил на pop4ebs
    pop4ebs
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Ами то е така , щото има достатъчно прост народ ,да им се връзва на рекламния балон ! Кой нормален човек ще се интересува от трагедията на хората !? Лешоядска работа ! Цинизмът на печалбарството..

  5. 5 Профил на mastikata
    mastikata
    Рейтинг: 730 Неутрално

    Господи стига с този кораб! Повдига ми се вече при вида на поредната обложка, статия, 3D преиздаване на филм и т.н. - много куц ПР на поредната 3D боза Господа!

    Граждани бият ПРАСЕТА брат!
  6. 6 Профил на Рубиконан от Балъкимерия
    Рубиконан от Балъкимерия
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    [quote#0:"статията"]в Белфаст, където е построен този гигант, той се възприема като триумф на промишлеността, предприемчивостта и инженерните умения[/quote]
    Без да съм детайлно запознат, дали пък при изграждането на "триумф"-а не са спестили я от нитове, я от дебелина на стоманата, в сравнение с проекта? Единствената по-широка душа от ирландската е руската, все пак...

  7. 7 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 476 Неутрално

    До коментар [#3] от "merkantil":

    Олимпик - корабът близнак на Титаник е доста интересен като тема той е бил пуснат по-рано на вода и претърпява сблъсък с военен катер и тук започва интересното според конспирацията Олимпик е бил обявен за негоден за ремонт ,но е бил козметично поправен , подменено му е името на Титаник и е отплавал вместо Титаник като доста от екипажа са знаели за сериозната неизправност , има даже съмнения че е имало сблъсък с айсберг ....

  8. 8 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1154 Неутрално

    "Титаник" (от дясно) и "Олимпик" - 16 март 1912 г.

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Olympic_and_Titanic.jpg

    TAKE THE RED PILL!
  9. 9 Профил на zlr
    zlr
    Рейтинг: 466 Весело


    Каква гордост?!?

    Всички знаем, че е потънал бързо именно поради факта, че е бил една голяма техническа недомислица ...

    Човечеството трябва да се срамува (и да се учи) от подобни грешки!

  10. 10 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 975 Неутрално

    До коментар [#9] от "zlr":

    Ами да, каква гордост?!? По онова време всеки е правил къде-къде по-здрави, големи и хубави кораби... особено серящите в дупки туземци от бившите Османски територии...

  11. 11 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    [quote#9:"zlr"]Каква гордост?!?[/quote]
    И аз точно това се чудя, не само техническа, ами и е доказано че метала за нитовете е бил с изключително лошо качество.
    Системи за следене на качеството не е имало и точно това е резултата. Айсберг през който модерните кораби минават и заминават тогава са потопили титаник.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  12. 12 Профил на boris
    boris
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Десен , тука много се изложи , айсбергите са си заплаха както тогава , така и сега , не се изказвай за нещо което не разбираш.

    https://www.youtube.com/watch?v=quPgplfhKbY
  13. 13 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2883 Неутрално

    Стига с този "Титаник",кажете какво стана с айсберга?

  14. 14 Профил на pc_none
    pc_none
    Рейтинг: 581 Весело

    "Титаник" - незабравим круиз из Атлантическия океан със слизане до близо 4 км. под водата!
    Е-е и с малък проблем при излизането... подробности.

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK