Голям, модерен и ужасно скъп - корабът на бъдещето на американските ВМФ

DDG-1000 е първият нови кораби от клас Zumwalt, който се изгражда от Bath Iron Works в Мейн и от Northrop Grumman в Паскагула, щата Мисисипи.

© Associated Press

DDG-1000 е първият нови кораби от клас Zumwalt, който се изгражда от Bath Iron Works в Мейн и от Northrop Grumman в Паскагула, щата Мисисипи.



Огромен, скъп и натъпкан с авангардна електроника - тази визия за американският боен кораб на бъдещето беше почти ликвидирана преди време заради високите разходи, но сега се завръща като част от стратегията на Пентагона за Азиатско-тихоокеанския район.


Така "Асошиейтед прес" представя строителството в Бат, щата Мейн на "стелт" ескадрен миноносец Zumwalt. Въоръжен с управляеми ракети и носещ името на командващият военноморските сили по време на войната във Виетнам, това ще бъде най-големият кораб от този клас, строен някога за ВМФ на САЩ.


Корпусът му проектиран така, че да не се подава много от водата и да разбива лесно вълните, за да се постигне по-голяма скорост и по-нисък разход на гориво. Надстройката е от композитни материали, за да не може да бъде засичан лесно от радари. Оръдията, скрити в кули, могат да изстрелват ракетни снаряди на разстояние до 160 километра. Корабът е по-дълъг и по-тежък от съществуващите есминци, но благодарение на електрониката ще се управлява от два пъти по-малко екипаж.




"Това е нашето бъдеще", каза адмирал Джонатан Грийнърт, командващ военноморските операции на американската армия, при посещението си преди дни в доковете на Bath Iron Works.


Проектът обаче се придвижва много трудно по редица причини.


Главната одиторска служба на държавната администрация изрази съмнения в смисъла да се струпват толкова много нови технологии на едно място. Някои представители на ВМФ твърдят, че Zumwalt е с по-слаба защита от ракети в сравнение със сегашните есминци. Други казват, че при операции в близост до брега, корабът е по-уязвим.


Дори особената форма на корпуса му е критикувана като потенциално нестабилна в някои ситуации. Дължината му принуди General Dynamics да похарчи 40 милиона долара само за изграждане на специален док за сглобяване на готовите сегменти.


Церемония по полагане на кила на първия завършен сегмент от корпуса на новия кораб се състоя на 17 ноември в щата Мейн. Zumwalt са най-големите кораби, изграждани в Бат от почти 30 години насам - след доставката на петролния танкер за военните, предаден за експлоатация през 1984г.

© Associated Press

Церемония по полагане на кила на първия завършен сегмент от корпуса на новия кораб се състоя на 17 ноември в щата Мейн. Zumwalt са най-големите кораби, изграждани в Бат от почти 30 години насам - след доставката на петролния танкер за военните, предаден за експлоатация през 1984г.


И след като всичко е готово идва сметката - впечатляващите 3.8 милиарда долара на кораб.


Ако се добавят разходите за изследвания и разработки, сумата набъбва до 7 милиарда долара, твърди Уинслоу Уийлър, директор на неправителствена организация за прозрачност и реформи в отбраната.


Поради много високите разходи първоначално предвидените 32 кораба бяха намалени до 24, а след това - само до 7. Накрая, заради бюджетни съкращения се оказа, че има пари само за 3. Първият трябва да е готов през 2013г. и да бъде предаден на военните година по-късно.


Адм. Трийнърт обаче твърди, че тази машина идеално пасва на задачата да се увеличи американското военно присъствие в Пасифика в отговор на растящата икономическа значимост на Азия и възхода на Китай като военна сила.


Zumwalt ще разполага с нови технологии, които ще позволят да се контролира и прекъсне агресия, както и да се поддържат действия в райони, където противникът се опитва да не допусне присъствие и операции - едновременно в открито море и покрай бреговете.


Смята се, че 155-милиметровите оръдия на кораба с техните насочвани снаряди ще осигурят при нужда по-добре от крилатите ракети достатъчно пространство за дебаркиране на морските пехотинци.


Със символично разрязване на стоманен лист на 4 април започна строежът на последния от корабите клас Zumwalt в корабостроителницата на Bath Iron Works в Брунсуик, щата Мейн.

© Associated Press

Със символично разрязване на стоманен лист на 4 април започна строежът на последния от корабите клас Zumwalt в корабостроителницата на Bath Iron Works в Брунсуик, щата Мейн.


Специалистите не изключват в бъдеще той да бъде въоръжен с електромагнитно оръдие, изстрелващо снаряди със скорост няколко пъти по-голяма от тази на звука.


След като построят трите кораба от серията, в американските военноморски сили ще се върнат към доказаните и много по-евтини есминци от клас "Арлей Бърк", оборудвани с радарни системи Aegis за защита от балистични ракети.


Президентът Бил Клинтън поздравява адм. Елмо Зумвалт на церемония в Белия дом на 15 януари 1998г. На нея на пенсионирания офицер бе връчен един от най-високите ордени на САЩ в чест на "изключителната му служба на нацията".

© Associated Press

Президентът Бил Клинтън поздравява адм. Елмо Зумвалт на церемония в Белия дом на 15 януари 1998г. На нея на пенсионирания офицер бе връчен един от най-високите ордени на САЩ в чест на "изключителната му служба на нацията".

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK