За общото между "Окупирай...", Мит Ромни и Батман

Батман сигурно се чуди как точно е предизвикал толкова разнообразни политически интерпретации

© Reuters

Батман сигурно се чуди как точно е предизвикал толкова разнообразни политически интерпретации



Препратки към икономическата криза, към "Окупирай Уолстрийт", към Мит Ромни и дори към Френската революция и терора на монтанярите. Разнообразни коментатори направиха най-различни интерпретации на третия филм от поредицата за Батман, разказва вестник "Монд".


Ако и останалите тълкувания да са съвсем разнопосочни, американските демократи и републиканци се съгласяват с едно: "Черният рицар: Възраждане" е политически филм.


За републиканците последната част от серията разпространява продемократични послания. Причината: името на лошия – Бейн – твърде много напомняло за Мит Ромни, който е съосновател и бивш изпълнителен директор на инвестиционния фонд Bain Capital. "Фонетичният еквивалент е достоен за заговор", казва радиоводещият и силно консервативен политически коментатор Ръш Лимбау.




Освен това, от няколко седмици демократите обвиняват републиканския кандидат за съкращенията на работни места, свързани със закупуването на предприятия от същия този инвестиционен фонд. "Дали се пише Bain и е част от кампанията на Обама, или се пише Bane и е образ от Холивуд, историята е една и съща: високоинтелигентен лош герой с интереси в чужбина, минало, което се опитва да прикрие, много влиятелен баща и изградил властта си, ограбвайки обществото", заяви иронично съветникът на демократите Кристофър Лихейн.


Бейн е лошият герой във филма, в чийто образ някои виждат Мит Ромни

© Warner Bros. Pictures

Бейн е лошият герой във филма, в чийто образ някои виждат Мит Ромни


Няколко часа след това обвинение един от създателите на маскирания герой бил принуден да реагира. Чък Диксън обясни, че тълкуванието е необосновано, тъй като самият той бил консерватор.


От друга страна, според демократичните коментатори и англосаксонската левица последният филм за Батман е на първо място консерваторски манифест срещу движението "Окупирай Уолстрийт". Те виждат в Готъм Сити мечтания от неоконсерваторите град: завръщане към властта на народа, демонстрации на сила срещу богатите и полицията, лозунгът на Бейн: "Жители на Готъм, вземете контрола, вземете контрола върху своя град. Правете това, което ви харесва."


За вестник Telegraph Брус Уейн е само един "индустриален плейбой...таен и удивителен представител на десницата", както и "шампионът на плутократите" (представители на най-богатата част на обществото, които имат голяма власт и влияние, бел.ред.).


Режисьорът Кристофър Нолан е обрисувал движението, организирано от Бейн, като "Окупирай Готъм", пише Guardian. Това движение обаче напада 1% от хората за сметка на останалите 99% и представя свят, пълен с анархисти, подхранвани от страстта към унищожението, а не от желанието да се построи един по-справедлив свят. Според британския всекидневник "Черният рицар: Възраждане" съдържа "една дръзка капиталистическа визия, радикално консервативна и въздаваща справедливост, която внушава по сериозен и разтърсващ начин, че щом богатите твърдят, че искат да правят добро, трябва да следваме техния избор. Мит Ромни сигурно е очарован."


Готъм Сити е смятан за мечтания от неоконсерваторите град

© Warner Bros. Pictures

Готъм Сити е смятан за мечтания от неоконсерваторите град


Критикът Андрю О'Хехир от прогресивното онлайн списание Salon.com отива дори още по-далеч: "Не е преувеличено да се каже, че вселената на "Черният рицар: Възраждане" клони към фашизъм... Сценарият на Нолан води легендата за Батман до своята логическа крайност – това е една визия за човешката история, разбрана като борба между индивидуални висшестоящи воли, една приказка за героизъм и символични жертви, които се противопоставят на безнадеждната поквара на обществото." За американския сайт моделът за този "тираничен и революционен" режим е взет от историческия терор на монтанярите по времето на френската революция.


Никола Лабар, преподавател по американска цивилизация във френския университет Бордо III, споделя в своя лекция следното: "Това е един дълбоко реакционен филм, който разгръща своя консерватизъм. Но той не е радикален консерватизъм. По-скоро това е консерватизъм, възхваляващ установения ред, който, ако не е перфектен, е предпочитан пред хаоса и революционните му алтернативи. Вселената на Бейн прилича почти на утопия, където хората живеят щастливо, но едновременно с това е представена като един тотално хаотичен свят, белязан от гротескния образ на правосъдието."


Фигурата на Бейн – лошият със скрито лице – също предизвиква политически асоциации с действителността. "Това е един анонимен отрицателен герой без харизма, което позволява по-лесно да бъде свързан с различни социални феномени," продължава Лабар. "Филмът използва дискурси и образи, които включват заемки от политиката, но това не го прави задължително политически." Преподавателят обяснява, че политическият дискурс е изоставен във финала на лентата, който се завръща към популярната литература на комикса.


Харисън Шулц, участник в движението "Окупирай...", коментира пред американския сайт The Daily Beast, че е "щастлив да види теми като равенството в достъпа до социални грижи или класовите конфликти да влизат в духа на времето и популярната култура." Според него обаче "Черният рицар: Възраждане" няма никаква връзка с "Окупирай...". Терористите на Бейн имат малко общо с "обединените миролюбиви демонстранти, които в борбата си за социална справедливост се въоръжават най-много с плакати, спални чували, палатки и айфони," добавя Шулц.


Самият Кристофър Нолан обяснява, че филмът му може да предизвика различни интерпретации, в зависимост от политическите възгледи на зрителите. Докато режисирал лентата обаче, той искал да придаде един по-реалистичен привкус на своя герой, за да покаже "нещата, които ни вълнуват днес".


А Батман може да се успокои. От 40-те години до днес той не е единственият супергерой, попаднал под огъня на критиците. "Обвиняват Супермен, че е ницшеански свръхчовек, който, тъй като разполага със сила, има моралната легитимност да се освободи от обществото. Той е този, който решава сам да раздава справедливост. Следователно индивидът застава срещу обществото," заключва Никола Лабар.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK