Израелец показа как да си изрежеш колело от картон

Ново колело само за 20 долара? Израелски изобретател твърди, че това е напълно възможно.

© Reuters

Ново колело само за 20 долара? Израелски изобретател твърди, че това е напълно възможно.



Велосипед, изработен почти изцяло от картон, притежава потенциал да промени транспортните навици - от задръстeните градове до най-бедните райони на Африка. Така поне смята израелски изобретател.


Reuters разказва за 50-годишния Изхар Гафни, специалист по автоматизирани линии за масово производство. Той е и запален велосипедист аматьор, който от години мисли дали не би могло да се изработи колело от нещо толкова достъпно като картон за кашони. Пред агенцията Гафни направи демонстрация на прототип, който по думите му може да започне да се произвежда след няколко месеца.


"Винаги съм се интересувал от прилагането на нетрадиционни технологии към различни материали и това един от тези случаи. Но все пак става дума за кулминацията от комбинирането на няколко неща. Отне ми четири години да намеря решение за слабите структурни зони на изрязания картон", разказва Гафни.




Рядко някой е гледал на картона като на суровина за продукти, обикновено изработвани от по-здрави материали.

© Reuters

Рядко някой е гледал на картона като на суровина за продукти, обикновено изработвани от по-здрави материали.


По думите му изработването на кашон е лесно и продуктът е солиден и достъпен. "Но да направиш от такъв материал велосипед, се оказала изключително трудно и трябваше да измисля как да сгъвам картона в няколко различни посоки. Година и половина изпробвах и се провалях. Досега".


След като се направят кройките и се изрежат формите, картонът се третира за водоустойчивост и за да не гори, но Гафни не разкрива състава на сместа от органични материали. Накрая всичко се лакира в името на търговския вид.


Изобретателят разказва, че при изпробването за устойчивост държал рамата във вода в продължение на няколко месеца и тя съхранила всичките си характеристики.


Карането на прототипа изглежда доста сковано, но иначе не е по-различно от другите обикновени велосипеди

© Reuters

Карането на прототипа изглежда доста сковано, но иначе не е по-различно от другите обикновени велосипеди


Когато е готов за производство, велосипедът няма да включва метални части - дори джантите и лагерите за педалите ще са от рециклирани субстанции, които засега Гафни крие заради кандидатстването за патент. "Непрекъснато се изненадвам колко твърд е този материал, впечатляващо!"


Бараката в задния двор на Гафни изглежда като местата, в които се раждат изобретения. Пълно е с инструменти и велосипедни части, навсякъде е разхвърлян картон.


Израелецът разказва, че притежава няколко скъпи колелета, всяко от които струва хиляди долари, но когато неговият велосипед стигне масово производство, цената му ще е около 20 долара. Той изчислява, че използваните материали ще излизат по около 9 долара за всеки екземпляр. "Когато започнахме преди около две години, хората ни се смееха. Днес получаваме поне по десетина запитвания по електронната поща къде могат да си купят такова колело. Това наистина ме кара да се надявам, че ще успеем."


Работилницата на Гафни.

© Reuters

Работилницата на Гафни.


Бизнес партньорът му Нимрод Елмиш казва, че картонът и други рециклирани материали могат да променят много неща в сегашните норми за производство, защото грантове и отстъпки ще се правят само за местна продукция и няма да е финансово изгодно да се правят велосипеди в държавите с евтина работна ръка. "Това нещо наистина може да промени правилата - начините за производство и доставка. Фабриките могат да се построят, където пожелаете, вместо да изнасяте производството в пазарите с ниски разходи за труд. Всичко в света на производството може да се промени."


Според него велосипедите може да се изработват на автоматизирани линии, а работниците - включително пенсионери и с увреждания - ще добавят отделните елементи. За подобно производство лесно може да се вземат правителствени помощи. Такъв бизнес модел означава, че от данъчните ще се възстановяват разходи за "зелени" материали, което ще понижи разходите за производство до такава степен, че в бедните държави картонените велосипеди може направо да се подаряват. В същото време международни компании вероятно биха отпуснали средства да се рекламират върху тези колелета.


Картонът, изработен от дървесни отпадъци, е изобретен през ХІХ в. за опаковането на други по-ценни стоки.

© Reuters

Картонът, изработен от дървесни отпадъци, е изобретен през ХІХ в. за опаковането на други по-ценни стоки.


По думите на Елмиш това е сходно на модела в софтуерните компании, където заради вградената в продукта реклама, той се дава за безплатно ползване. Спомената цена от около 20 долара ще е колкото да печелят търговците, ние ще можем да се оправяме само с парите от реклама, допълва той.


Плановете са в следващите няколко месеца в Израел да започне производство на три мотела картонени велосипеди и една инвалидна количка, които да излязат на пазара след около година.  "До 6 месеца ще сме планирали производствените линии за градско колело с електромоторче, детски велосипед за Африка, триколка за най-малките, учещи се да карат плюс инвалидна количка, която наши неправителствени организации искат да изработват в Африка", изброява той.


Израелец показа как да си изрежеш колело от картон

© Reuters


Елмиш описва още, че велосипедите им са леки (9 кг) и няма да имат нужда от ремонт и поддръжка. Цената ще е толкова ниска, че след година просто си купуваш нов, а ако се повреди, го носиш във фабриката, където го рециклират.


Гумите са солидни (изработени от стари автомобилни гуми), не се пукат и могат за издържат 10 години, а вместо верига е използван ремък за двигател. Вариантът за градско колело "под наем" с електромоторче предвижда то да се купува от собственика, който може да си отнася двигателчето вкъщи или в офиса и да го презарежда.


Ключови думи към статията:

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Къти
    Къти
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Браво на човека!

    Всичко, за пресъпленията на ядрената мафия единствено и само тук: http://gikotev.blog.bg
  2. 2 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1447 Неутрално

    Е с тея Младенов трябва да подписва споразумения за трансфер на знание и обмяна на опит, а не палестинските ... такова..

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  3. 3 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1447 Неутрално

    Да го кръсти Трабант

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  4. 4 Профил на Григор Лилов
    Григор Лилов
    Рейтинг: 931 Неутрално

    И три удивителни не стигат за човека и идеята му !!!

  5. 5 Профил на 2014г.
    2014г.
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Няма грам амортисьор.
    И най-малката неравност по пътя се превръща в удар.

    Наясно ли сте, какво се случва с топките ви, ако колелото попадне в дупка?

  6. 6 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3872 Неутрално

    Картонът за кашони, т. нар. велпапе, се изработва по спец. технология и е многослоен - това обяснява издръжливостта на материала за колело. Само наистина креативен ум може да се досети за идеята, реализацията й е абсолютно възможна!

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  7. 7 Профил на tivoli
    tivoli
    Рейтинг: 442 Неутрално

    [quote#5:"krajnovo"]Няма грам амортисьор. [/quote]
    Никой градски велоипед няма амортисьори - това да не е mountain bike...

    А на човека: Браво за идеята! Успех!

  8. 8 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    Интересно. Дано моделът проработи и стане масово достъпен.

    Доколкото видях, човекът е вдъхновен от Ланс Армстронг.

  9. 9 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Съжалявам за недоверието ми, но това не е нищо повече от един Трабант на 2 колела.. За съжаление - без никаква перспектива, защото в техниката понятия като износоустойчивост и твърдост, са много, много важни..
    Браво за креативността му, но някак си не виждам това чудо в масово производство - то ще е по-лошо от китайските боклуци..


  10. 10 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 768 Любопитно

    До коментар [#5] от "krajnovo":

    може да му сложат амортисьор на седалката

  11. 11 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#5] от "krajnovo":

    Не знам дали ще ми повярваш, но има държави в които по пътищата и велоалеите няма дупки...

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  12. 12 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1447 Неутрално

    [quote#5:"krajnovo"]Наясно ли сте, какво се случва с топките ви, ако колелото попадне в дупка?[/quote]

    [quote#10:"bette"]може да му сложат амортисьор на седалката[/quote]
    Ние с големите топки не се качваме на колелета ако ще да има и кошница за топките

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  13. 13 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3703 Неутрално

    [quote#2:"venci4"]Е с тея Младенов трябва да подписва споразумения за трансфер на знание и обмяна на опит, а не палестинските ... такова.. [/quote]

    Докато муслиманите празнуват "хадж", колят овце, изуват чехли и бият чела в земята, коварните ционисти измислят подобни привидно ненужни неща, но чат-пат взимат и по някой Нобел...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  14. 14 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3238 Неутрално

    Като гледам това нещо сигурно ще е за еднократна употреба и ще ги изхвърлят на всякъде после като амбалажа от минерална вода!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  15. 15 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Не е зле. Предполагам, че ако се импрегнира с нещо може да стане и водоустойчиво, щото това се очертава като проблем.

  16. 16 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3703 Неутрално

    [quote#5:"krajnovo"]Наясно ли сте, какво се случва с топките ви, ако колелото попадне в дупка? [/quote]

    Хм. Едва ли човекът го е конструирал, за да го кара в България.

    Иначе бих казал, че колелото няма да види серийно производство, но ... идеите, приложени в него, ще помогнат за други полезни нещица...

    Така се развива цивилизацията, а дупките са си ... дупки.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  17. 17 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3238 Неутрално

    До коментар [#15] от "blaf":
    Не вярвам това да е от обикновен картон ! Сигурно е матерял подобен фибростъкло а импрегнирането е много вероятно да е с токсични лепила!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  18. 18 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 2062 Неутрално

    велосипеда е само началото, сега остава да видим стадиони как правят от картон

  19. 19 Профил на gabarkov
    gabarkov
    Рейтинг: 660 Неутрално

    [quote#11:"Daniboy"]Не знам дали ще ми повярваш, но има държави в които по пътищата и велоалеите няма дупки... [/quote]
    Няма да повЕРва"Текоу'уа дживотно нЕма", както е казал шопа за жирафа!

  20. 20 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1005 Неутрално

    поне на мен от снимките това ми прилича на пластмаса!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  21. 21 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1447 Неутрално

    [quote#9:"bestbuy"]За съжаление - без никаква перспектива, защото в техниката понятия като износоустойчивост и твърдост, са много, много важни.. [/quote]
    В техниката понятията като износоустойчивост и твърдост, са много, много важни когато струват пари, а ако не се лъжа целта на заниманието е (според статията) прозводството да е спонсорирано от рекламодатели, материалите- рециклирани от боклука, изпълнението- трудова ангажираност за мързеливите негри в Африка някъде си), и крайна цена от около 20-тина $ за маркетинга, даже някъде щели да ги раздават за без пари

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  22. 22 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1447 Неутрално

    [quote#15:"blaf"]Не е зле. Предполагам, че ако се импрегнира с нещо може да стане и водоустойчиво, щото това се очертава като проблем.[/quote]
    Гледай клипа- импрегнирано е, държали са го 3 месеца във вода и е читаво, само че не казват съставката на лаковете заради патентоването

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  23. 23 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4146 Неутрално

    [quote#5:"krajnovo"]Няма грам амортисьор.
    И най-малката неравност по пътя се превръща в удар. [/quote]
    Мисля, че е възможна направата на хартиени амортисьори.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  24. 24 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3703 Неутрално

    [quote#11:"Daniboy"]Не знам дали ще ми повярваш, но има държави в които по пътищата и велоалеите няма дупки... [/quote]

    Най-фантастичните велосипедни алеи, които съм виждал, са в Корея. Черен, гладък и мазен асфалт, светофарчета и ПЕШЕХОДНИ ПЪТЕКИ за майки с колички... И понеже съм запален велосипедист, мои е идвало да си купя за 200 долара един какъв да е велосипед и да покарам, докато имам тази възможност...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  25. 25 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 714 Неутрално

    [quote#21:"venci4"] и крайна цена от около 20-тина $ за маркетинга, даже някъде щели да ги раздават за без пари [/quote]

    Ами то и в момента масовите велосипеди в Америка са по 20$ ... А тези със скорости може да ги намериш спокойно на цена 40-60$..

  26. 26 Профил на mikereto
    mikereto
    Рейтинг: 497 Неутрално

    абе тва колело може да е 20 $ но с тази спекула в тази смотана държава ще струва от 90$ и нагоре а пък втора употреба немски велосипеди струват около 50 или 60 лева а и са с пъти по добри от българските

    Deutschland, Deutschland über alles,Über alles in der Welt,
  27. 27 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1447 Неутрално

    [quote#25:"bestbuy"]Ами то и в момента масовите велосипеди в Америка са по 20$ ... А тези със скорости може да ги намериш спокойно на цена 40-60$.[/quote]
    Цената е определена според израелските стандарти- няма нов велосипед под 30-45$ (половин надница), а тези със скороти гонят 80-те$ и нагоре- до хиляди $ (освен ако не е краден освен това се набляга в статията за "ЕКО"!!! и за създаване на работна ръка в Африката, където само плачат, че нямали храна, защото нямали работа или нямали работа а и затова нямали храна, та станали пирати- не помня как беше..

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  28. 28 Профил на VitaminX
    VitaminX
    Рейтинг: 551 Любопитно

    Не мога да разбера защо го публикувате със седмица закъснение спрямо Engadget?!

    Missão dada é missão cumprida!
  29. 29 Профил на gabarkov
    gabarkov
    Рейтинг: 660 Неутрално

    [quote#13:"dodge_ram"]Докато муслиманите празнуват "хадж", колят овце, изуват чехли и бият чела в земята, коварните ционисти измислят подобни привидно ненужни неща, но чат-пат взимат и по някой Нобел... [/quote]
    Прекалено често взимат Нобели, нихната За съжаление на цяла агитка в клуба

  30. 30 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#5] от "krajnovo":

    Деда ти и преден и заден амортисьор, и дискови спирачки, и карбонова рамка е имал на балканчето...

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  31. 31 Профил на batipetio
    batipetio
    Рейтинг: 388 Неутрално


    До коментар [#5] от "krajnovo":

    И колелетата от 5000 € също нямат амортисьори, така че споко.
    Аз отраснах с Балкан, Школник, Лястовица и трите с твърдо окачване. Топките ми още са здрави📦+✂=🚲
    🏁🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴🏁🚓🚑🚩🚩🚩

    Надявам се да доживея деня в който на митинг някой политик ще спрегне глагол в минало свършено време. Различен от еб.хме ви мамата разбира се.
  32. 32 Профил на mmarto
    mmarto
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Скапана идея. Това е същото като колело от дърво, за мен разлика няма... и дърва няма!

  33. 33 Профил на 123321qq
    123321qq
    Рейтинг: 388 Неутрално

    НИКОЙ НЕ НАПРАВИ ФУНДАМЕНТАЛЕН АНАЛИЗ НА ВИДЯНОТО!
    ИДЕЯТА НАИСТИНА ИМА СВОЕ РАЦИОНАЛНО ЗЪРНО,ВЪПРЕКИ ЧЕ ИМА ПОВЕЧЕ "АНТИ", ОТКОЛКОТО "ПРО".
    НО НИКОЙ НЕ ВИДЯ КРЕЩЯЩОТО ПРОТИВОРЕЧИЕ:
    ЧОВЕКЪТ ИМА И СКЪПИ ВЕЛОСИПЕДИ, НО Е ДЕБЕЛ,ЗНАЧИ НЕ ГИ УПОТРЕБЯВА. А ОСНОВНАТА ИДЕЯ ,ВЛОЖЕНА ВЪВ ВЕЛОСИПЕДА,ОСВЕН ИКОНОМИЯ НА ГОРИВА/СИРЕЧ НА ПАРИ И ПРИРОДА/ Е ЗДРАВЕ И ХАРМОНИЯ. ТОЙ ВЪОБЩЕ САМО ГИ ИМА,НО НЕ ГО ИНТЕРЕСУВА ЗДРАВНИЯ АСПЕКТ.
    КАЗВА ВИ ГО ЧОВЕК, КАРАЩ ВЕЛОСИПЕД ОТ 45 ГОДИНИ И ТО МНОГО АКТИВНО-НАД 200 КМ СЕДМИЧНО.

  34. 34
    ****

    Мненията на потребителя Zlodeyski бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  35. 35 Профил на gabarkov
    gabarkov
    Рейтинг: 660 Неутрално

    [quote#34:"Zlodeyski"]Е то остава и евреите да не ударят кьоравото! [/quote]
    Да ударят кьоравото? Или да мислят различно, иновативно, и да предложат нов продукт на достъпни цени, от достъпна суровина?
    Злодейски, не подценявай евреите. Ако прицесора ти е ИНТЕЛски, разработен е от евреи. Ако си ползвал Кю'то, и то е еврейски продукт. Ако булката/гаджетата ползват анти'бейби хапчетата, и те са продукт на евреин, от български произход

  36. 36
    ****

    Мненията на потребителя Zlodeyski бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK