Израелец показа как да си изрежеш колело от картон

Ново колело само за 20 долара? Израелски изобретател твърди, че това е напълно възможно.

© Reuters

Ново колело само за 20 долара? Израелски изобретател твърди, че това е напълно възможно.



Велосипед, изработен почти изцяло от картон, притежава потенциал да промени транспортните навици - от задръстeните градове до най-бедните райони на Африка. Така поне смята израелски изобретател.


Reuters разказва за 50-годишния Изхар Гафни, специалист по автоматизирани линии за масово производство. Той е и запален велосипедист аматьор, който от години мисли дали не би могло да се изработи колело от нещо толкова достъпно като картон за кашони. Пред агенцията Гафни направи демонстрация на прототип, който по думите му може да започне да се произвежда след няколко месеца.


"Винаги съм се интересувал от прилагането на нетрадиционни технологии към различни материали и това един от тези случаи. Но все пак става дума за кулминацията от комбинирането на няколко неща. Отне ми четири години да намеря решение за слабите структурни зони на изрязания картон", разказва Гафни.




Рядко някой е гледал на картона като на суровина за продукти, обикновено изработвани от по-здрави материали.

© Reuters

Рядко някой е гледал на картона като на суровина за продукти, обикновено изработвани от по-здрави материали.


По думите му изработването на кашон е лесно и продуктът е солиден и достъпен. "Но да направиш от такъв материал велосипед, се оказала изключително трудно и трябваше да измисля как да сгъвам картона в няколко различни посоки. Година и половина изпробвах и се провалях. Досега".


След като се направят кройките и се изрежат формите, картонът се третира за водоустойчивост и за да не гори, но Гафни не разкрива състава на сместа от органични материали. Накрая всичко се лакира в името на търговския вид.


Изобретателят разказва, че при изпробването за устойчивост държал рамата във вода в продължение на няколко месеца и тя съхранила всичките си характеристики.


Карането на прототипа изглежда доста сковано, но иначе не е по-различно от другите обикновени велосипеди

© Reuters

Карането на прототипа изглежда доста сковано, но иначе не е по-различно от другите обикновени велосипеди


Когато е готов за производство, велосипедът няма да включва метални части - дори джантите и лагерите за педалите ще са от рециклирани субстанции, които засега Гафни крие заради кандидатстването за патент. "Непрекъснато се изненадвам колко твърд е този материал, впечатляващо!"


Бараката в задния двор на Гафни изглежда като местата, в които се раждат изобретения. Пълно е с инструменти и велосипедни части, навсякъде е разхвърлян картон.


Израелецът разказва, че притежава няколко скъпи колелета, всяко от които струва хиляди долари, но когато неговият велосипед стигне масово производство, цената му ще е около 20 долара. Той изчислява, че използваните материали ще излизат по около 9 долара за всеки екземпляр. "Когато започнахме преди около две години, хората ни се смееха. Днес получаваме поне по десетина запитвания по електронната поща къде могат да си купят такова колело. Това наистина ме кара да се надявам, че ще успеем."


Работилницата на Гафни.

© Reuters

Работилницата на Гафни.


Бизнес партньорът му Нимрод Елмиш казва, че картонът и други рециклирани материали могат да променят много неща в сегашните норми за производство, защото грантове и отстъпки ще се правят само за местна продукция и няма да е финансово изгодно да се правят велосипеди в държавите с евтина работна ръка. "Това нещо наистина може да промени правилата - начините за производство и доставка. Фабриките могат да се построят, където пожелаете, вместо да изнасяте производството в пазарите с ниски разходи за труд. Всичко в света на производството може да се промени."


Според него велосипедите може да се изработват на автоматизирани линии, а работниците - включително пенсионери и с увреждания - ще добавят отделните елементи. За подобно производство лесно може да се вземат правителствени помощи. Такъв бизнес модел означава, че от данъчните ще се възстановяват разходи за "зелени" материали, което ще понижи разходите за производство до такава степен, че в бедните държави картонените велосипеди може направо да се подаряват. В същото време международни компании вероятно биха отпуснали средства да се рекламират върху тези колелета.


Картонът, изработен от дървесни отпадъци, е изобретен през ХІХ в. за опаковането на други по-ценни стоки.

© Reuters

Картонът, изработен от дървесни отпадъци, е изобретен през ХІХ в. за опаковането на други по-ценни стоки.


По думите на Елмиш това е сходно на модела в софтуерните компании, където заради вградената в продукта реклама, той се дава за безплатно ползване. Спомената цена от около 20 долара ще е колкото да печелят търговците, ние ще можем да се оправяме само с парите от реклама, допълва той.


Плановете са в следващите няколко месеца в Израел да започне производство на три мотела картонени велосипеди и една инвалидна количка, които да излязат на пазара след около година.  "До 6 месеца ще сме планирали производствените линии за градско колело с електромоторче, детски велосипед за Африка, триколка за най-малките, учещи се да карат плюс инвалидна количка, която наши неправителствени организации искат да изработват в Африка", изброява той.


Израелец показа как да си изрежеш колело от картон

© Reuters


Елмиш описва още, че велосипедите им са леки (9 кг) и няма да имат нужда от ремонт и поддръжка. Цената ще е толкова ниска, че след година просто си купуваш нов, а ако се повреди, го носиш във фабриката, където го рециклират.


Гумите са солидни (изработени от стари автомобилни гуми), не се пукат и могат за издържат 10 години, а вместо верига е използван ремък за двигател. Вариантът за градско колело "под наем" с електромоторче предвижда то да се купува от собственика, който може да си отнася двигателчето вкъщи или в офиса и да го презарежда.


Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK