Кой създава картинките на Google

Кой създава картинките на Google

© google.com/doodles



На заглавната страница на търсачката Google шестте цветни букви често са заместени от картинка по някакво събитие или годишнина от конкретния ден. Наричат тези картинки doodles (драскулки) и всяка от тях е гледана от стотици милиони потребители. За мнозина от тях се появяват и хиляди статии.


Но кои са хората, които ги създават?


Всичко тръгва от шеговитата идея за вътрешна употреба - да се замени втората буква "о" с човече от чертички и кръгчета като знак, че екипът не е в офиса, разказва Би Би Си.




Първият doodle се появява като шега в офиса.

© google.com/doodles

Първият doodle се появява като шега в офиса.


Днес "драскулките" са станали сложни графики като китара на Лес Пол, на която може да се свири, игра Pac-Man, в която може да събират точки в Google лабиринт или да се композира и записва на истински мини мууг синтезатор в чест на Робърт Мууг.


През годините се появяват и национални doodles като в архива на Google има поне три, посветени на България.


Над 1000 "драскулки"


Общият брой на "драскулките" надхвърля хиляда. Те разказват както за прочути, така и за по-малко известни събития и личности. На милиони хора по света бе напомнено за 115-та годишнина от рождението на легендарната авиаторка Амелия Иърхарт, както и за Гидиън Съндбек – по повод 132 години от рождението му Google постави върху логото си гигантски цип в чест на неговия изобретател.


С времето авторите им ги правят все повече интерактивни и подходящи за споделяни в социалните мрежи. Това лято във всеки от дните на олимпийските игри в Лондон над прозореца за търсене имаше различна картинка. Някои от тях си бяха направо игрички онлайн, в които можеш да се състезаваш за рекорд.


Всичко това е създавано от малък екип "драскачи" в офис в Калифорния. Върху някои doodles се работи няколко часа, върху други – като сложната анимация в памет на Фреди Меркюри – месеци наред.



Групата на Раян и Дженифър


Лидер на екипа е Раян Джърмик, който споделя, че не се замисля оттова, че стотици милиони хора ще гледат произведението им.


"Човешкият мозък не е устроен да се замисля върху това как стотици милиони хора ще интерпретират нещо. За мен това е по-скоро да видя как колегите ми се смеят или научават нова техника. Тогава знам, че съм си свършил работата", разказва Джърмик.


Колежката му Дженифър Хом също играе водеща роля, а двамата не се възприемат като художници или дизайнери. "Просто се опитваме да представим изкуството и технологията по възможно най-добрия начин", казват двамата. "Намираме се някъде на линията между забавлението, изкуството, технологиите и графичния дизайн. Границите между тях са доста размити."


Джърмик разказва, че хората му опитват да доставят максимално удоволствие с минимален ресурс. В началото много от драскулките са правени от дизайнера Денис Хуанг, поканен през 2000г. лично от Лари Пейдж и Сергей Брин да направи doodle по повод националния празник на Франция. Тогава Хуанг е бил стажант, а сега вече се е преместил на друга позиция извън отдела на "драскачите".


Създателите на doodles не получават индивидуално признание за работата си, но по някои специални постижения има изключения - като това за 117-та годишнина от рождението на хореографа Марта Греъм. "Не става дума за отделните хора, а за Google като култура", обяснява Джърмик.


Няколко от българските doodles

© google.com/doodles

Няколко от българските doodles


Принципът на 20-те процента


Повечето от работещите по техническата част на драскулките го правят по принципа на компанията за 20-те процента – че могат да отделят 20% от работното се време за някакъв проект извън основното им задължение. Крис Хом е един от тези инженери и според него doodles правят по-човешка страницата на търсачката.


Решението какво точно да се пусне в конкретен ден се взима на доста демократичен принцип, разказва още Джърмик. Става дума повече за елемент на изненада и за това да се намери подходящ момент да се почете дадена личност. Ако се чака до 150-та годишнина на Иърхарт, ще минат доста години. Голяма е ролята на предложенията на използващите търсачката, както и на служители от офисите на Google в други страни.


Много от драскулките се създават с цифрови устройства за рисуване, но някои тръгват от съвсем реална картина. Дженифър Хом споделя, че е нарисувала картинката в чест на Густав Климт, започвайки от фолио, имитиращо злато, и картина с маслени бои. "Исках да почета Климт с най-прочутата му картина - "Целувката". Надявам се, че скромната ни драскулка сме е справила с тази задача".



Модерно изкуство?


По този повод възниква и въпросът дали драскулките на Google са изкуство. "Важен елемент в изкуството е, че то е освободено от функции, от предназначение", казва Деян Судич, директор на лондонския музей на дизайна. "Дизайнът, наричан още комерсиално, търговско изкуство – е обвързан със задължението да е функционален. Анди Уорхол е започнал като илюстратор и се е превърнал в художник. Рисунките му като илюстратор се продават много, но не толкова, колкото изкуството му."


Дизайнерът Сай Скот обаче смята, че в наши дни дизайнът, включително картинките на Google, са новото модерно изкуство. С него спори Джасмин Монгомъри, главен изпълнителен директор на маркетинг компанията Seven Brands. "Щом ти плащат за креативност в брандинга или рекламата, това не е изкуство, защото е услуга за комерсиален господар, а не за творчески покровител. Драскулките на Google са част от добре изработен продукт за клиенти. Те са еквивалентни на едно добре направено лоби на хотел или на стока, предлагана в добра опаковка", твърди тя. 


По думите й "други компании могат бързо да изгубят доверието на клиентите си и близостта с тях, ако променят логото се толкова често, докато Google може да си го позволи, защото вече сте там, където те искат да бъдете – на страницата на търсачката им."


Надписът Google като празнично меню за Деня на благодарността през 2010г.

© google.com/doodles

Надписът Google като празнично меню за Деня на благодарността през 2010г.


Разговор край автомата за вода 


Простичките факти зад всяка от драскулките създават "разговор край автомата за вода в офиса", разказва брандинг консултантът Лиза Дауни Мериъм от Merriam Associates. "Те са смешни, чаровни, игриви и интригуващи; повечето са в духа на времето и понякога дори са изненадващи, а всичко това описва по някакъв начин портрета на Google."


"Смятам, че драскулките са игрив начин да се коментира случващото се около нас, но това не е изкуство. Интересни са, защото покрай тях започва някакъв разговор", казва и графичния дизайнер Пол Бейли.


"Не сядам с някой колега да ги анализираме или критикуваме – това е нещо за еднократна употреба. Фактът, че милиони потребители ги виждат, не ги прави добри или пък най-разпознаваеми примери за дизайн. Много неща ни се пробутват и доколкото сме ангажирани с тях за кратко, то и забравяме бързо за тях. Хората отиват на страницата на Google с цел да търсят нещо и картинката може да прекъсне това пътуване."

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1319 Неутрално

    Снощи разлях вино,получи се човечето на Гугъл,интересно нали.Виното беше червено

  2. 2 Профил на townboy
    townboy
    Рейтинг: 495 Неутрално

    Всички тези дребни детайли правят Гугъл толкова велик. Например ако въведеш рождена дата в профила си те поздравява за рождения ти ден. Аз си спомням интернет от преди времето на гугъл и скайп и за това се дразня когато някой младьеж ги напада защото си няма представа тези дадености колко години сме ги чакали.

    Too much цензура Баце.
  3. 3 Профил на k@lcho
    k@lcho
    Рейтинг: 434 Неутрално

    определено картинките създават настроение, но отивайки в търсачката колко често се заглеждате каква е текущата картинка там

    няма кой, значи – аз, няма кога, значи – сега! Control - C Control - V! DONT Control - ME! ... Просто е НАЛИ!
  4. 4 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Имаш крава, пиеш мляко.
    А тия рисувачи са сигурно на над $100К годишно. Само за едни картинки 100 на 50 пиксела.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  5. 5 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 562 Неутрално

    Забързани и отчуждени, като "чуждо" подминаваме и Величието ни дори ...

  6. 6 Профил на greenhrast
    greenhrast
    Рейтинг: 1075 Неутрално

    гугълите са толкова добри, че чак дразнят :)

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  7. 7 Профил на Кукуряк
    Кукуряк
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Преди години, когато пускаха такива doodles през месец да речем, на хората им беше интересно и винаги ги разглеждаха и научаваха нещо ново.
    Сега, когато почти всеки ден има различна картинка, много по-малко хора им обръщат внимание.

  8. 8 Профил на Хипчо
    Хипчо
    Рейтинг: 1344 Весело

    Яд ли ви е, че Гугъл са добри?

    ВОДА, ПОВЕЧЕ ВОДА!
  9. 9 Профил на triton123
    triton123
    Рейтинг: 541 Неутрално

    [quote#3:"k@lcho"]определено картинките създават настроение, но отивайки в търсачката колко често се заглеждате каква е текущата картинка там[/quote]
    НАПРОТИВ,ВИНАГИ ГЛЕДАМ ТАМ КОЕ СЪБИТИЕ ИЛИ ЛИЧНОСТ СЕ ОТБЕЛЯЗВА! БРАВО ЗА СТАТИЯТА,ОТДАВНА МИ БЕШЕ ЛЮБОПИТНО КОИ СА ХОРАТА,ИЗРАБОТВАЩИ ТЕЗИ "ДРАСКУЛКИ" ТАМ! БРАВО,ДНЕВНИК!

  10. 10 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1183 Весело

    Просто са добри. Отделно страницата им е супер-изчистена, нали помните Яхуу в силните си години.
    Така че, докато са добри ще им се радваме после следващите, разстоянието е един "клик".
    А относно 100к на колегата, даже и повече, но не вземат всеки!!!

  11. 11 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1571 Неутрално

    Какъвто е офиса на компанията Гугъл, такава е и работата им, интересна и дори забавна:

    Веселият офис на Гугъл в Мексико, например:
    http://www.studio5555.de/2011/09/22/google-office-in-mexico-city-von-juan-carlos-baumgartner/

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  12. 12 Профил на BGman1
    BGman1
    Рейтинг: 648 Весело

    [quote#1:"xalikarans"]Снощи разлях вино,получи се човечето на Гугъл,интересно нали.Виното беше червено[/quote]
    Интересно,на коклко чаши трябва да е човек за да види човечето на Гугъл

    bigman
  13. 13 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1954 Весело

    Определено талантливи автори имат тези картинки.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  14. 14 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1319 Неутрално

    А тук има пръст Курт,опс гаджето на Лорка

  15. 15 Профил на kama_start
    kama_start
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#6] от "greenhrast":

    Трю стори !





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK