Две Франции на една улица, или за мързела и фабрикантите

Две Франции на една улица, или за мързела и фабрикантите

© Associated Press



Изпълнителният директор на американския производител на автомобилни гуми Titan International Морис Тейлър, който вбеси французите, обвинявайки ги в мързел, можеше и да си създаде друго впечатление за тях, ако беше пресякъл една улица.


Тейлър посети на два пъти фабриката за гуми Goodyear в северния френски град Амиен, тъй като възнамеряваше да я купи. Той обаче се отказа от идеята си и се оплака, че служителите там прекарват повече време в почивка и сладки приказки, отколкото в работа. Язвителните му думи, отправени в писмо към френския индустриален министър Арно Монтебур, предизвикаха остра реакция в страната.


На същата улица в Амиен, където се намира заводът на Goodyear, обаче има и още една фабрика за гуми – тази на Dunlop, разказва агенция Reuters. Двете са филиали на една и съща корпорация майка – Goodyear Group, а допреди четири години синдикалните им лидери били приятели. През 2009 г. обаче предприятията избират различен път за своето развитие.




Синдикатът на Dunlop приема по-строги трудови правила, докато този на Goodyear ги отхвърля. Резултатът е, че днес фабриката на Goodyear е изправена пред затваряне, докато тази на Dunlop е получила над 50 милиона евро инвестиции.


Две Франции на една улица, или за мързела и фабрикантите

© Associated Press


И двете предприятия са засегнати от общата криза във френската автомобилна индустрия, която страда заради свиващото се европейско търсене. Нейният упадък от своя страна се комбинира с общия спад на френската индустриална конкурентоспособност, резултатът от което е срив в износа. Продукцията и от двете страни на улицата е спаднала – от 20 000 гуми дневно през миналия октомври до 2700 за Goodyear и 9000 за Dunlop сега.


Въпреки това с приемането на допълнителни работни смени Dunlop не е освободила нито един работник, докато Goodyear е пред фалит. Нейният синдикат не прие радикалното предложение на Тейлър да съкрати половината служители и да спаси предприятието. В отговор президентът на Titan International изригна: "Вашето правителство позволи на мързеливите комунистически синдикати да унищожат най-добре платените работни места". При все че определи тези изказвания като "крайни" и "обидни", индустриалният министър Монтебур призна, че ако се появи нов купувач за фабриката, той няма да даде висока цена, тъй като нейната производствена линия не е модернизирана за разлика от тази на Dunlop.


Но и в Dunlop не всички са доволни. Някои работници се оплакват, че условията на труд са станали твърде тежки и че това влияе на здравето и семействата им. Други не вярват, че компромисът, който са направили, ще ги спаси. Те дават за пример близка фабрика за гуми на германската компания Continental, която въпреки приетите през 2007 г. по-строги трудови правила е била затворена три години по-късно.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK