Защо дерайлиралият в Испания влак се е движил толкова бързо

На това място влакът трябва да се движи с не повече от 80 км/ч зарад изавоя и защото гарата е след около 3 км.

© Reuters

На това място влакът трябва да се движи с не повече от 80 км/ч зарад изавоя и защото гарата е след около 3 км.



Започва разследването на най-сериозната железопътна катастрофа в Испания от десетилетия насам, при която загинаха поне 80 души, а други 94 бяха ранени. Най-важният въпрос, на който следователите ще трябва да отговорят, е защо влакът се е движил с толкова висока скорост, пише Reuters.


Ден след катастрофата, машинистът на влака, който дерайлира в покрайнините на град Сантяго де Компостела, беше в болница под полицейско наблюдение, но не е арестуван.


Съдия от региона Галисия нареди на полицията да разпита машиниста Франсиско Хосе Гарсон като заподозрян по случая, както и да изземе черната кутия на влака.




52-годишният машинист има 30-годишен опит, заявиха от държавната железопътна компания Renfe. Испанските медии съобщиха, че той е влязъл в остър завой с поне два пъти по-висока скорост от разрешените 80км/ч


Много вестници публикуваха и откъси от Facebook страницата му, където Гарсон се хвали, че кара влакове с висока скорост. Рано в четвъртък профилът му в социалната мрежа беше закрит.


Според испанската преса това е машинистът Франсиско Хосе Гарсон веднага след трагедията.

© Reuters

Според испанската преса това е машинистът Франсиско Хосе Гарсон веднага след трагедията.


Машинистът не е коментирал катастрофата и от Reuters не са успели да намерят семейството му или да установят дали е наел адвокат.


Представители на железопътните синдикати казаха, че е прекалено рано да се каже дали вината е била на машиниста.


"Човешката грешка винаги е една от възможностите, но в защита на човешката грешка, какво имаме... имаме технологии, които са за това... но е много трудно да се каже какво се е случило, без да сме чули, например, думите на машиниста в онзи момент", обясни Мигел Анхел Силеро, отговорник по транспорта за един от най-големите испански синдикати UGT.


Докато полицията и съдията разследват дали машинистът е проявил небрежност, Министерството на благоустройството даде началото на техническото разследване. Renfe и Adif, държавната компания за жп инфраструктура, също разглеждат случая.


Кадри от охранителни камери показват как влакът с 247 души на борда се забива в бетонна стена, а вагоните се врязват един в друг.


Кадър с обърнатия влак в мига на катастрофата, запечатан от охранителна камера.

© Reuters

Кадър с обърнатия влак в мига на катастрофата, запечатан от охранителна камера.


Две системи за безопасност


Дерайлиралият влак е от серията 730, използвана от Renfe за скоростната мрежа Alvia, която е по-бърза сравнение с обикновените влакове. По нея все пак композициите не се движат толкова бързо, колкото влаковете AVE, кръстосващи Испания с още по-висока скорост.


Влакът е изработен в периода 2007-2009г., но е модернизиран през 2012г., за да може да използва дизел гориво. Локомотивът, който е част от цялата композиция, е предназначен е за движение по обикновени и високоскоростни релси, които използват две различни системи за безопасност за регулиране на прекалено високата скорост.


По високоскоростните отсечки, влаковете използват системата European Train Control System (ETCS), която автоматично забавя влака, ако той се движи прекалено бързо. По неофициални данни обаче тя не е била инсталирана по цялото протежение на тази отсечка.


По бавните отсечки, влаковете работят със системата ASFA, която предупреждава машиниста, че влакът се движи прекалено бързо, но не забавя машината автоматично.


На мястото на трагедията, само на 3 километра от гарата на Сантяго де Компостела, влакът минава през градска зона по стръмен завой. Според двама експерти, в този момент влакът е използвал по-старата система за безопасност ASFA.


Професор Роджър Кемп, сътрудник в британската Royal Academy of Engineering споделя в интеренет коментар: "Когато машинистът напуска високоскоростната отсечка, за да влезе в по-бавните релси, точно преди да приближи гарата, трябва да е имало поне визуални сигнали, предупреждаващи за намаляване на скоростта, ако не и звукови сигнали и електронна система за контрол на скоростта."


Местните медии съобщиха, че представители на железопътните синдикати повдигнаха въпроса дали високоскоростен влак като този е трябвало да се движи по трасе със завои, предназначено за влакове, движещи се с по-ниска скорост.


Защо дерайлиралият в Испания влак се е движил толкова бързо

© Reuters


Източник, близък до ADIF, заяви, че системата за безопасност е работила нормално и че час по-рано друг влак е преминал без проблеми.


Влакът, пълен със семейства, отиващи на гости на роднини, и гуляйджии, тръгнали към горемия християнски фестивал в деня на Свети Яков, се е движел по разписание и не е закъснявал.


Седемчасовото му пътуване започва в северния регион Гарсия точно навреме в 15:00 централно европейско време. Влакът се разбива в 20:41, две минути преди планираното му пристигане на гарата.

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на zapadnqka
    zapadnqka
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Не е видял завоя

    And Freedom for all
  2. 2 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2589 Неутрално

    Голяма трагедия. Особено като видиш кадрите как влакъс с висока скорост влиза в завоя и започва да се обръща, картината става още по жестока. Бог да прости загиналите.

  3. 3 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1443 Любопитно

    Кадрите, заснети от охранителната камера, в момента на катастрофата са потресаващи...за себе си знам, че от сега нататък, няма да се кача на влак, без значение скоростните му качества...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  4. 4 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1443 Гневно

    Ужас. Няма друга дума. За този машинист ... просто не ми се мисли, как ще му тежат десетки погубени животи и толкова ранени хора...

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  5. 5 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 659 Неутрално

    Щото не е "SKODA", затова.

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  6. 6 Профил на moloko_
    moloko_
    Рейтинг: 602 Разстроено

    Това е страхотна трагедия и дано да е някаква повреда,а не заради машиниста,защото би било много жалко!

  7. 7 Профил на Милен
    Милен
    Рейтинг: 1470 Неутрално

    До коментар [#1] от "zapadnqka":

    Отдавна не бях чел по-голяма тъпотия!

    "Колкото по-малко е умът, толкова по-трудно е да бъде скрит."
  8. 8 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 583 Разстроено

    Мани, мани!
    Много жалко!
    Язък за невинните хорица!
    Това е, съдбата е в чужди ръце!
    (((((

  9. 9 Профил на miami3
    miami3
    Рейтинг: 466 Любопитно

    [quote#1:"zapadnqka"]Не е видял завоя [/quote]

    Е как да види, след като навлязал в завоя с 190 км/ч при разрешените 80 км/ч ?

  10. 10 Профил на lone_S
    lone_S
    Рейтинг: 638 Весело

    До коментар [#1] от "zapadnqka":


    [quote#1:"zapadnqka"]Не е видял завоя [/quote]
    Ха-ха-ха .. Като тебе с капаци ли е бил?

    http://www.youtube.com/watch?v=Q5dieYm04So
  11. 11 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    Коментарите са смешни и жалки,след като не знаем причината за тази невероятна трагедия.

  12. 12 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1443 Любопитно

    До коментар [#11] от "dedo pepo":
    Кои по-точно?

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  13. 13 Профил на BarBQ
    BarBQ
    Рейтинг: 925 Неутрално

    В момента в друг сайт чета, че отказ на спирачната система е вероятната причина за катастрофата.
    А машинистът е записан да казва цитирам: "Движим се със 190 километра в час, ще дерайлираме!"

  14. 14 Профил на poijn
    poijn
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Абе вие нормслни ли сте? Невъзможно вината да е на малиниста. 30 години работи това. Що за глупости? Това да не ви е Русия и България да карат пияни влаковете.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  15. 15 Профил на email
    email
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Интересно какво бихте казали като гледате кадрите? Локомотива си взима завоя съвсем нормално, но първия вагон след него нещо не успява и прескача релсите. Дали на това място има стрелка или са непрекъснати релси? Защо локомотива си взема завоя а останалата част зад него не? Дали защото са по-леки и прескачат релсите или е имало някакво препятствие което ги е извадило високата скорост е ясна и не я коментираме. Мисля че при висока скорост на завой влакът би трябвало да се преобърне странично от центробежните сили... това тук не се наблюдава. Вижда се как първия вагон се опитва да хване друга посока подскача и излиза от релсите. От извъртането на задницата на локомотива изглежда така сякаш вагоните го бутат отзад... ако машиниста е натиснал спирачки и те са хванали само на локомотива, а на останалите вагони не, ефекта пак би бил същия. Ако при опит за спиране хванат само спирачките на локомотива отпред дори и на прав участък вероятността влакът да изскочи от релсите е голяма.

    http://youtu.be/cME_jfuOSS4

  16. 16 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    [quote#11:"dedo pepo"]Коментарите са смешни и жалки,след като не знаем причината за тази невероятна трагедия.[/quote]
    Трагедията е голяма, но засега има само предположения за причините. Да изчакаме заключенията преди да коментираме.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  17. 17 Профил на pontiac
    pontiac
    Рейтинг: 409 Разстроено

    Някъде по новините чух, че машинистът преди година се е хвалил във фейса за скоростта, с която отвявал полицайските радари при доста по-малка позволена! Явно и там органите на реда спят и са пропуснали една предвидима човешка грешка! Ужасно - отговорно е да си човек, всяко твое действие и мисъл се проектират върху други!

  18. 18 Профил на nelva
    nelva
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Когато на забавен ход гледам записа се вижда ,как един от вагоните се надига ,след което започва трагедията.
    Задавам си един въпрос :
    -какво става с нашите мостове по Искърското дефиле.
    -кога са построени, а дали са ремонтирани изобщо някога ?
    - какво ще стане там с влаковете и пътниците ?
    - казват ,че ремонтите които са правени ,са вятър работа.
    - вместо да се укрепват дълбоко в земята , в скалите , се укрепват с нови подпори към старите.

    Накога за мен беше удоволствие и красота да пътувам през ДЕФИЛЕТО.
    СЕГА ЩЕ МЕ Е СТРАХ.

    КАКВО МИСЛЯТ ГОСПОДА ИНЖЕНЕРИ-ТЕХНИЦИ-НАЧАЛНИЦИ-МАШИНИСТИ и т.т. по този въпрос ?

  19. 19 Профил на Ники Горчилов
    Ники Горчилов
    Рейтинг: 1443 Разстроено

    Бог да прости загиналите.

    И една молба към коментиращите тук. Не забравяйте презумпцията за невинност, когато обвинявате машиниста. Още повече на основание на манипулативно поднесени снимки от неговия фейсбук профил. Изглежда твърде опитен за подобна нелепа грешка.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK