Учени създадоха "човешки минимозъци" от стволови клетки

Разрез на органоид, разкриващ оформянето на различни тъкани от човешки мозък.

© Reuters

Разрез на органоид, разкриващ оформянето на различни тъкани от човешки мозък.

За пръв път учени съобщават официално, че са отгледали в лаборатория миниатюрни човешки мозъци, и обясняват, че този успех ще позволи не само да се разбере по-добре как функционира най-сложният човешки орган, но и ще помогне за лекуването на шизофрения и аутизъм.

Публикацията в списание "Нейчър"е на специалисти от Австрия. В нея те разказват, че с помощта човешки стволови клетки са създали т.нар. церебрални органоиди, или минимозъци, съдържащи няколко от характерните зони на човешкия мозък.

С помощта на органоидите специалистите са създали биологичен модел на развитие на състояние, известно като микроцефалия. Това предполага, че същата техника може да се приложи за модели на аутизъм или шизофрения, засягащи милиони хора по света.

"Изследването ни обещава един голям нов метод за разбиране на причините за важни заболявания и разстройства в развитието на мозъка, както и за тестване на потенциалното им лечение", казва Пол Матюс, преподавател в лондонския "Импириъл колидж", който не е част от екипа, но казва, че е впечатлен от резултата.

Увеличено изображение на органоида, създаден в австрийския институт.

© Reuters

Увеличено изображение на органоида, създаден в австрийския институт.

Макар че започва развитието си като относително елементарна тъкан, човешкият мозък бързо се превръща в най-сложната позната ни структура в природата и учените не знаят почти нищо за това как се случва това. По тази причина не може да се разбере и какво се обърква - и как да бъде предотвратено или лекувано - при възникването дори на състояния като депресия.

За да създадат мозъчната тъкан, Юрген Ноблих и Мадлин Ланкастър от Австрийския институт по молекулярна биотехнология и партньорите от британския Департамент по човешка генетика към Университета на Единбург започнали с човешки стволови клетки. Те ги отгледали чрез специална комбинация от хранителни вещества, стимулиращи способността на клетките да се организират в сложни органови структури. Отгледаната тъкан е наречена невроектодерма - слой клетки в зародишите, от която се развиват всички компоненти на мозъка и нервната система.

След това фрагменти от тази тъкан са закрепени за нещо като скеле, поставено във въртящ се биореактор - система, която осигурява кислород и хранителни вещества за израстването до церебрални органоиди.

Месец по-късно фрагментите се самоорганизират в примитивни структури, които са разпознати като зони от развиващ се мозък като хороидния плексус (в който се създава гръбначномозъчна течност) и мозъчната кора.

След два месеца органоидите са достигнали размер от 4 мм и макар да са много малки и много далеч от копие на сложната структура на напълно развит човешки чозък, те съдържат действащи неврони и специфични видове нервна тъкан.

Въртящият се биореактор и снимка в близък план (вдясно), на която се виждат оформящите се органоиди.

© Reuters

"Това е случай, в който размерът в действителност няма значение", казва Ноблих. "Системата ни не е пригодена за създаване на цял мозък и това не беше целта ни. Основната ни цел бе да анализираме развитието на тъканта на човешкия мозък и да създадем модел, който бихме могли да използваме за прехвърляне на познанието ни за животинските модели към човешките."

Първа илюстрация за потенциала на подобни изследвания в бъдеще е използването на органоидите от екипа на Ноблих за моделиране на микроцефалия - рядко срещано неврологично състояние, в което децата остават с необичайно малки глави - и да анализират какво я причинява.

Сравнение на това как изглеждат създаденият в лабораторията органоид (вдясно) и развиващ се мозък на мишка.

© Reuters

Колеги на Ноблих и Ланкастър също предупреждават да няма свръхочаквания от публикацията, защото действителността представлява плашеща със сложността си система от връзки и взаимодействия между различните части от мозъка и човешкото тяло. "Да се твърди, че може да се възпроизведе функциониращ мозък от някаква тъкан в лабораторна стъкленица, е все едно да си изобретил първото сметало и да заявиш, че с него можеш да използваш най-новата версия на Windows", казва Дийн Бърнет, преподавател по психиатрия в Университета на Кардиф.

1. 1 Профил на др. Иванов
    др. Иванов

Бойко за това ходи с охрана, тези го търсели!

Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  2. 2 Профил на lordcris
    lordcris

Да присадят малко на избирателите на БСП.

3. 3 Профил на Long One
    Long One

До коментар [#2] от "lordcris":

Тогава БСП ще остане без избиратели.

"We dance like marionettes, Swaying to the symphony... Of destruction"
  4. 4 Профил на Салмонела
    Салмонела

[quote#1:"др. Иванов"]Бойко за това ходи с охрана, тези го търсели![/quote]
    Иванов, учените са пред прага на откритие, което ще промени цивилизацията, а ти още имаш кошмари и халюцинации от Боко и краткото му управление.

Ами те учените заради такива като тебе правят откритията си - за да те излекуват от психо-соматичните ти прояви...

УСПЕШНА НОВА ГОДИНА!!!
  5. 5 Профил на ju.li
    ju.li

Хъ, познавам организми, които спонтанно са направили тази революционна стъпка

6. 6 Профил на Rage Against
    Rage Against

ха, на Позитано 20 тия минимозъци ги създадоха още в нощта на 8-ми срещу 9-ти септември 44-та.

а днес същите тия минимозъци дори ни управляват

РЕФОРМИ !
  7. 7 Профил на патиуанчо
    патиуанчо

До коментар [#4] от "Депутат 241":

Др. Иванов няма кошмари и халюцинации, а норма да изпълнява.

И страх от минимозъците, които ще го заместят успешно скоро.

ден година храни.
  8. 8 Профил на fonon
    fonon

"...Това е първият случай, когато учени успяват да възпроизведат развитието на мозъчна тъкан в триизмерен орган..."

А до сега?
    Само едномерни и двумерни...

9. 9 Профил на xflood
    xflood

В България минимозъците отдавна не са новост...

Fail with honour then succeed by fraud
  10. 10 Профил на tribiri
    tribiri

Сега вече знам, че този форум има бъдеще!

Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  11. 11 Профил на vicada
    vicada

Хайде стига политически дискусии в статии, които са изцяло научни. Малко ли ви тровят живота политиците, че имате нужда от още? Защото ви гарантирам, че те не прекарват и една секунда в мисъл за вас.

12. 12 Профил на carmello
    carmello

"този успех ще позволи не само да се разбере по-добре как функционира най-сложният човешки орган, но и ще помогне за лекуването на шизофрения и аутизъм."

Е, това е доста голямо изхвърляне Шизофренията е съвкупност от толкова много генети4ни, невробиологи4ни и социални фактори, 4е "лекуване" няма да бъде открито още 200 години

13. 13 Профил на Адриана Димова
    Адриана Димова

Разгеле! Има шанс да се подменят промитите до блясък мозъци в България!
    Няма да го доживея този момент, обаче дано стане, че както бавно, но сигурно я затриват с малоумието си... Дали ще я има?!

Не причинявай другиму това, което не искаш да се случи с теб!
  14. 14 Профил на petergriffin
    petergriffin

Всичко го избивате към безсмислената ни, селска политическа действителност.Дали ще са стволови клетки, язовирни стени, космоса все за бесепета, бойковци и тукашните тъпотии си завтраляте.

The things you own end up owning you
  15. 15 Профил на bylgarche
    bylgarche

"сложната структура на напълно развит човешки чозък, те съдържат действащи неврони и специфични видове нервна тъкан."

Това е хубаво. Преди време бях попаднал и на тази статия. Може да ви се стори интересна:

16. 16 Профил на Граф Влад Задунайски - semper idem
    *****
    Любопитно

[quote#4:"Депутат 241"]откритие, което ще промени цивилизацията[/quote]
    Ша ма прощаваш,ама некви асоциации за „Франкенщайн“ ми изплуват в моя „мини“-мозек!

"Учени създадоха "човешки минимозъци" от стволови клетки"

Тъкмо навреме! Да съберем пари за един на Волен преди парламентарната сесия!

18. 18 Профил на Karla c Україна Hanneman
    Karla c Україна Hanneman

"Да се твърди, че може да се възпроизведе функциониращ мозък от някаква тъкан в лабораторна стъкленица, е все едно да си изобретил първото сметало и да заявиш, че с него можеш да използваш най-новата версия на Windows", казва Дийн Бърнет, преподавател по психиатрия"

Уплашил се е шринка , да не си изгуби клиентелата

To Crush Your Enemies, See Them Driven Before You, And To Hear The Lamentation Of Their Women!
  19. 19 Профил на dedo pepo
    dedo pepo

Мини-мини,все пак някаква надежда за този форум.

20. 20 Профил на apolitichna
    apolitichna

Шизофренията е страшна болест и ако успеят да започнат да я лекуват, това ще бъде направо чудо. Имах съседи, които страдаха от това заболяване, което се предава по наследство, за съжаление. Тези хора до един се самоубиха. Изключително травмиращо за всички около тях. Учените залагат много на стволовите клетки за лечение на редица много тежки болести, дано това да стане реалност.

21. 21 Профил на e.coli
    e.coli

Алоу, мозъчета, Ноблих е Кноблих, щото у Австрия шприхат дойч.
    А милите форумци, освен за Боко, БСП, депутати и т. н. , не могат да мислят за нищо - ТОВА Е СЕРИОЗНО НАУЧНО ПОСТИЖЕНИЕ! Ама нали сте с "необичайно малки глави"...

22. 22 Профил на nikolaydkolev
    nikolaydkolev

сега минимозъците ще станат началник на института.
    еволюция...

23. 23 Профил на gfn_666
    gfn_666

Зави ми се свят, докато четях статията.......

24. 24 Профил на Polusa
    Polusa

Учени създадоха "човешки минимозъци"
    ===============
    Сега остава да ги присадят на КОМАРИТЕ и край на човечеството.

Истина, Енергия и Мотивация на Сила, която Градим за България, не е Материя и не е Емоция!
  25. 25 Профил на lessonsoftime
    lessonsoftime

Мисля, че тези експерименти са доста опасни. Защото живото същество е неговия мозък. Който прави експерименти с мозъци, все едно експериментира с живи същества. Това е все едно да хванеш някой човек и да започнеш да го режеш.

[quote#25:"lessonsoftime"]Мисля, че тези експерименти са доста опасни[/quote]
    Това е бъдещето няма как.Всичко това е само едно плахо начало.Напълно възможно е това да е краят на човшката еволюция по познатия ни начин на бавни и постепенни промени.Бъдещото човечество ще бъде поставено пред сложни избори и проблеми.Можем да създадем богове а можем да създадем и демони.Аз съм оптимист въпреки всичко !

27. 27 Профил на pbd
    pbd

В България БСП без да инвестират и стотинка , че даже им плащат, отдавна са създали такива минимозъци , пък не се хвалят. Мини, мини, ама добра работа им вършат при избори и протести . Вижте колко хиляди подписа събират за седмица. Като зомбита се роят.

28. 28 Профил на Олег Георгиев
    Олег Георгиев

До коментар [#27] от "pbd":

Аз съм един от тях. Нещо да попиташ мозъка, защото предполагам, че някои ги използват за декструкция ипредателство към Родината си?

29. 29 Профил на lessonsoftime
    lessonsoftime

До коментар [#26] от "klimentm":

[quote#26:"klimentm"]Това е бъдещето няма как[/quote]
    Защо да няма как? По тази логика можем да правим експерименти и с живи цигани.

Изкушението е твърде голямо,по този начиин чрез ДНК промени и „внасянето" им в човешкият организъм могат да се създадат много нови лекарства.Да се конструира нов човешки тип,това в далечно бъдеще разбира се.Могат да се направят и много поразии,разбирам това.
    Иначе не съм за експерименти нито с живи нито с умрели цигани.Все пак стволовите клетки не са живи човешки същества.

31. 31 Профил на lessonsoftime
    lessonsoftime

Когато създадеш цял човешки мозък, той е човешко същество.