NASA: Не открихме метан на Марс

Sample Analysis at Mars (SAM) - уредът, с който е направено измерването, е най-големият (около 80 кг.) на борда на "Кюриосити"

© NASA/JPL-Caltech

Данни от мобилната ларобатория "Кюриосити" (Curiosity) показват, че на Марс няма метан. Това е изненадващо и разочароващо откритие за изследователите, тъй като предишни данни от американски и други проучвания насочваха към вероятността на Червената планета да има от този газ, съобщи  американската космиселска агенция NASA.

"Кюриосити" е извършил обширни тестове в търсене на следи от марсиански метан, се казва в официалното съобщение. Отговорът на въпроса дали в марсианската атмосфера има метан е обект на голям интерес от години, тъй като това би било потенциален признак за съществуването на извънземна форма на живот, макар че метанът не е задължително да се произвежда от живи организми.

Отсъствието му на Марс не означава, че там няма живот, тъй като на Земята има микроби, които не приозвеждат метан, посочва Майкъл Майер, ръководител на екипа на NASA за изследване на Марс. "Този важен резултат намалява вероятността там да има микроби, произвеждащи метан, но това засяга само организмите с един вид метаболизъм и ще ни помогне да пренасочим усилията си да открием живот на Марс."

"Кюриосити" е анализирал шест пъти проби от асмосферата от октомври 2012г. до юни 2013г. и не е открил никакво съдържание на метан. Предвид чувствителността на използвания лазерен спекрометър, учените изчисляват, че ако днес изобщо има някакъв метан в марсианската атмосфера, то той трябва да е по-малко от 1.3 единици на милиард. Това е едва 18% от досегашните прогнозни изчисления, се казва в публикацията в Science Express.

Предишни измервания от Земята и от марсианска орбита показваха, че на места може би има концентрация на метан до 45 единици на 1 милиард, а това раздуха спекулации, че газът идва от биологични източници на Червената планета. Но "Кюриосити" разби тези изчисления.

Теоретично е допустимо, но практически невероятно, минималните обеми метан да се дължат на локална особеност на мястото, където кацна и работи "Кюриосити". Когато бъде изпуснат метан, той бързо се разпространява в цялата атмосфера. На Земята той се задържа около 300 години, а при условията на Марс би трябвало да остане около 200, а не да изчезне за броени години.

"Няма познат ни начин метанът бързо да изчезва от атмосферата. Метанът има устойчиво присъствие. Той би се задържал стотици години в марсианската атмосфера и измерванията ни показват, че няма механизъм - биологичен, геологичен или от ултравиолетовото декрадиране на органична материя, паднала от метеори или междупланетен плах - който да вкарва метан в атмосферата на планетата", казва Сушил Атрея, един от съавторите на публикацията.

Атрея твърди, че измерената концентрация означава, че в марсианската атмосфера годишно влизат не повече от 10-20 тона метан. За сравнение, в земната атмосфера всяка година попада около 50 милиона пъти по-голямо количество.