Скот Карпентър от легендарната първа седморка на NASA почина на 88 години

Скот Карпентър през 1962г.

© Associated Press

Скот Карпентър през 1962г.



Малкълм Скот Карпентър, един от седмината членове на космическата програма "Мъркюри 7" - първият екип американски астронавти, почина в четвъртък на 88 години.


През 1962г. той стана вторият след Джон Глен представител на страната си, обиколил Земята на борда на кораба "Аурора 7", с който направи три прелитания. Карпентър така и не получи втори шанс да лети в космоса, вероятно заради споровете около това дали е виновен за неудачите на неговия полет.


След като се оттегли от програмата през 1969г. Карпентър се занимаваше с океанографски изследвания за военноморските сили и помогна да се усъвършенстват капсулите, с които се приводняваха следващите екипажи.




Джон Глен, първият, извършил орбитален полет, е и последният жив член на отряда "Мъркюри".



Карпентър е роден в Боулдър, щата Колорадо, записва се в американските ВМФ през 1949 г. и  служи като пилот по време на Корейската война.


През април 1959г. той има изключителния шанс да бъде сред една седмината американци, подготвяни да станат първите астронавти на страната си. Карпентър се подготвя специално за комуникации и навигация и е заместващ пилот на Джон Глен за първия полет на САЩ през февруари 1962гг.  Той е и автор на прочутата в Америка фраза Godspeed, John Glenn!, с която изпраща колегата си при запалването на двигателите.


Когато идва неговият ред в космоса вече са летели Юрий Гагарин, Герман Титов, както и колегите му в американския отряд Алън Шепърд и Върджил "Гъс" Грисъм. Но за последните двама и до днес се спори дали са астронавти, защото са извършили 15-минутни суборбитални полети без обиколка на Земята. Затова Скот Карпентър е шестият или четвъртият човек в космоса, в зависимост от гледната точка.


Карпентър през 1959г. с един от прототипите на скафандри.

© Associated Press

Карпентър през 1959г. с един от прототипите на скафандри.


По това време американската програма има много да наваксва, докато достигне постиженията на бившия СССР. Когато Глен прави за пръв път три обиколки на Земята за около 5 часа, руснаците вече са провели успешно полета на Герман Титов, прекарал малко над едно денонощие в орбита на 6-7 август 1961г. Полетът на Грисъм през лятото на 1961г., например, едва не завършва с трагедия, когато при приводняването по неизвестни причини експлозиви изхвърлят люка на капсулата и астронавтът едва не се удавя.


Нещата не вървят гладко и с полета на Скот Карпентър - когато той се приводнява, капсулата се оказва на около 400 километра от мястото, където я очакват. NASA и милиони американци, които следят на живо по телевизията събитието, не знаят дали той е оцелял в продължение на ужасяващи 39 минути.


Капсулата на астронавта се приводни на 400 км от мястото, където я очакваха.

© Associated Press

Капсулата на астронавта се приводни на 400 км от мястото, където я очакваха.


Спасителен хеликоптер го открива насред Карибско море в надуваема лодка, в която той прекарва още 3 часа в компанията на спуснати при него водолази, докато дойде самолетоносачът "Интрепид" да го прибере.


Почти 50 години по-късно Карпентър сподели в Музия "Смитсониън": "Гледаш тотално черното небе отвън, виждаш висотомера да показва 90 000 стъпки (почти 27.5 км) и осъзнаваш, че продължаваш да се изкачваш право нагоре. И тогава си помислих "Какви ги върша?".


За причината за приводняването на неговата капсула на 24 май 1962г. чак край Пуерно Рико се спори и до днес, като има версия, че той е допуснал грешка малко преди края на 5-часовия полет. 


Една от съществените разлики между съветските и американските апарати е, че едните са автоматизирани, а другите позволяват известен ръчен контрол и управление от астронавта. Оборудването за ориентиране на капсулата на Карпентър не работи добре, той запалва ракетните двигатели за спускане към Земята с 3 секунди по-късно, те не създават очакваната тяга, а накрая астронавтът се оказва и с малко гориво, понеже неволно е оставил да работят две контролни системи едновременно.


Първите седем американски астронавти.

© Associated Press

Първите седем американски астронавти.

Според едни представители на NASA Карпентър се е паникьосал, но медицинските показатели не регистрират характерните признаци за това. Той е известен и с това, че по физическа подготовка надхвърля няколко от стандартите на агенцията.


Известният с чепатия си характер ръководител на полетите Кристофър Крафт пиш ев мемоарите си през 2001г., че "той напълно пренебрегваше настояванията ни да провери инструментите си. Заклех се, че Скот Карпентър никога повече няма да полети в космоса. Така и стана."


Крафт не е справедлив. Мисията на Карпентър е доста по-сложна от тази на Джон Глен. Той трябва да снима с фотоапарат, да проведе няколко експеримента, включително да яде първата твърда космическа храна, температурата в капсулата се покачва над нормата и когато се обърква ориентацията й астронавтът трябва визуално да опита да определи височината, на която се намира. Разследването показва, че заради 25-градусова грешка в позиционирането на капсулата ракетите за забавяне на скоростта за спускане насочват струите си в грешна посока и траекторията я насочва на 300 км от прогнозната зона за приводняване. Още 120 км грешка идва от секундите забавено включване и недостатъчната тяга.


"Последните 30 минути от полета бяха хазарт. По онова време не го възприемах така. На първо място, бях обучен да не възприемам ситуации като катастрофални, да си мисля за опасностите или какво би могло да се случи. Освен това бях твърде зает", споделя той в биографията си през 2002г.


Преди това той коментира по повод обвиненията на Крафт, че "ако нямаше човек на борда, провалът на системите, с които се сблъсках, щеше да доведе до загуба на капсулата и пълен провал на мисията. Подробната информация, която дадох доведоха до важни промени в дизайна и плановете за полет."


През 1965г. той става единственият астронавт, станал акванавт - живее и работи един месец на дъното на океана в проекта "Сийлаб" край Сан Диего. Това помага за програмите за обучение на астронавти в басейни, симулиращи безтегловност.


След нараняване заради инцидент с мотоциклет през 1964г. Скот Карпентър губи шансовете да полети отново, както и да се спуска на океанското дъно и напуска NASA през 1967г.


"Записах се в космическата програма по две причини. Едната от тях, честно казано, беше, че си мислех, че това е шанс да се обезсмъртиш. Да си сред първите в космоса е нещо, за което с готовност бих дал живота си."


На 92 години Джон Глен е единственият жив от голямата седморка на "Мъркюри 7". Грисъм загива през 1967г. в трагичния пожар в тренажьора на кораба "Аполо". Алън Шепърд - единственият от групата, стъпил на Луната, почина през 1998г. Л. Гордън Купър си отиде през 2004г., а Уолтър Шира - през 2007г.

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1143 Неутрално

    Пионерите в астронавтиката, наистина са много смели хора.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  2. 2 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    Светла му памет.

    При това трябва да се помни, че зад първите космически полети стои изчислителна мощ (компютри и т.н., всичко заедно, и на САЩ, и на СССР), каквато почти всеки тинейджър носи в джоба си днес.

  3. 3 Профил на Irina
    Irina
    Рейтинг: 1391 Неутрално
  4. 4 Профил на theGame
    theGame
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Почти 50 години по-късно Карпентър сподели в Музия "Смитсониън": "Гледаш тотално черното небе отвън, виждаш висотомера да показва 90 000 стъпки (почти 27.5 км) и осъзнаваш, че продължаваш да се изкачваш право нагоре. И тогава си помислих "Какви ги върша?".

    ---------------------

    Много големи хора започнаха да си отиват, а като че ли има все по-малко съвременници, които продължават достойните им дела.

  5. 5 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    [quote#4:"theGame"]Много големи хора започнаха да си отиват, а като че ли има все по-малко съвременници, които продължават достойните им дела.[/quote]

    Големите хора не са вечни. Рано или късно си отиват. Поне Карпентър е преживял дълъг, смислен и достоен живот. Проблемът е в съвременниците, но пък не ги подценявай нашите съвременници. Има една искра, която винаги ще е жива, колкото и човек да е смъртен.

  6. 6 Профил на theGame
    theGame
    Рейтинг: 450 Неутрално

    [quote#5:"8th_ball"]Има една искра, която винаги ще е жива, колкото и човек да е смъртен.[/quote]

    Съгласен съм.

  7. 7 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 557 Неутрално

    До коментар [#4] от "theGame":

    какво е днешното предизвикателство?

    (чудо невиждано в днешни дни няма)

  8. 8 Профил на theGame
    theGame
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#7] от "ana_ni":

    Във времена, в които почти всичко е измислено, е много трудно да се създаде нещо ново, което да остави дълбока следа след себе си.

  9. 9 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#7] от "ana_ni":

    Лунна база, човек на марс, да преборим рака, СПИН, глобалното затопляне.

    Разбира се по-лесно е да се вкопчиш в битието и да се чудиш какво е днешното предизвикателство.....

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  10. 10 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    До коментар [#8] от "theGame":

    Звучиш ми като Конан Дойл. Не мога сега да ти дам заглавието на статията, чел съм я много отдавна, но ако проявяваш интерес ще ти помогна да я намериш (имам я на хартиено издание, което зная къде е, просто сега не ми се рови). Та той (не в края на живота си, някъде през 1880-те години) твърди - имаме влакове, имаме телеграф, просто не мога да си представя накъде повече може да се развива човешката технология.

    Имам и една книжка, казва се "Въздушният океан", София, 1908. Май е преводна, макар авторът да не си го признава. Подзаглавието е "История на въздухоплаването от началото до наши дни". Та там, освен последните рекорди, като 400 км без междинно кацане и т.н., се обяснява каква утопия е хеликоптерът. И че колкото самолетите да дърпат напред, все пак бъдещето е на всичките му там балони с хелий или горещ въздух.

    Толкова по този офтопик.

  11. 11 Профил на richardnixon
    richardnixon
    Рейтинг: 672 Неутрално

    това са истинските хора - великолепната седморка астронавти, всеки полет на които си е била почти смъртна присъда
    Поклон!

  12. 12 Профил на Медий
    Медий
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Кое му е легендарното?

    I'm addicted to the truth.
  13. 13 Профил на Медий
    Медий
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#9] от "epoc":

    Безжичен ток.
    Ами сега?

    I'm addicted to the truth.
  14. 14 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    До коментар [#12] от "Туктам":

    Карпентър, наред с Леонов, са първите хора, които реално са работили в космоса, без да бъдат просто багаж и опитни зайчета.

    Оттук насетне си отговори сам на въпроса.

  15. 15 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1428 Неутрално

    До коментар [#2] от "8th_ball":

    Бяха велики и неповторими времена. Жалко че ние не ги оценихме пълноценно, а бяхме едностранчиви и преобзети от омразата между държавите. Лека му пръст на Скот.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  16. 16 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1428 Неутрално

    До коментар [#12] от "Туктам":

    [quote#12:"Туктам"]Кое му е легендарното? [/quote]

    Ама разбира се. Кое му е легендарното и на Джокондата? Парче плат намацано с боя. Не се притеснявай, превземат се.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  17. 17 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 244 Неутрално

    До коментар [#1] от "grand funk railroad":

    Смелост, хазарт, май са слаби думи в случая. Но добре е, че ги е имало тогава. Както се казва "смелостта не е отсъствие на страх, а усещане, че нещо друго е по-важно"

  18. 18 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 244 Неутрално

    До коментар [#14] от "8th_ball":

    Явно, че и там такива, които носят на раменете си останалите, не се котират високо. Справка - какво е казал шефът му и какво се е случило. Ако беше слушкал сигурно щеше да литне още няколко пъти.

  19. 19 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    Поклон за Карпентър.
    Не са много хората с неговите постижения.

  20. 20 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    "Малкълм Скот Карпентър, един от седмината членове на космическата програма "Мъркюри 7" - първият екип американски астронавти, ..."

    Споменавате, че са били седмина, а в писанието има само шест имена - Шепърд, Грисъм, Глен, Карпентър, Гордън и Шира. Да добавя и седмият - Доналд Слейтън. Единственият, който не е летял с Мъркюри. Стана член на екипажа на Аполо в съвместният полет със Съюз през 1975.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  21. 21 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1518 Любопитно

    Много интересна история, която обаче е осеяна с правописни грешки които дразнят.
    Да си призная не знаех за този човек никакви подробности, а е водил интересен живот.

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  22. 22 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    Една легенда! Ще го помним!

  23. 23 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2319 Неутрално

    Бог да го прости!
    Славни хора във велики времена - първите стъпки в космоса...

    I Want To Believe
  24. 24 Профил на theGame
    theGame
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#10] от "8th_ball":

    съгласи се, че има разлика между това да откриеш нещо съвършено ново за този свят и това да развиваш нещо вече измислено. Аз съм човек, който се интересува от технологии, такова е и образованието ми. За мен развитието на технологиите е нещо съвсем нормално и ежедневно. Ако днес прочета някаква статия за някаква най-нова технология, то тя утре ще е морално остаряла, защото някой някъде ще разработва нещо още по-ново и много по-добро. Та, това, което исках да кажа в предишния си коментар, е, че технологиите ни изненадват много повече с усъвършенстването на това, което вече имаме, отколкото с изобретяването на нещо невиждано. Откакто съм роден - вече 20+ години, нищо не ме е изненадало кой знае колко - може би масовата употреба на мобилни телефони, но те са измислени технологично много преди да знаем за тях. За разлика от нас, предците ни, които, следвам примера ти, никога не са били виждали влак, за тях това е било наистина някакво технологично чудо. Според мен днес технологиите си се развиват в рамките на очакваното.

  25. 25 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1391 Весело

    [quote#13:"Туктам"]Безжичен ток.
    Ами сега?[/quote]

    Има. Нарича се радиовълни и се ползва от поне 100 години. Детекторен приемник със слушалки работи без батерия; захранва се изцяло от радиовълните.

    Ами сега?

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  26. 26 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1391 Весело

    До коментар [#24] от "theGame":

    Човече, за теб имам това:

    http://ireality.hit.bg/statii/eskov.htm

    Може би ще си промениш мнението за "революционна технология". Радвам се, че си на 20+, но преди 20 години беше цяло чудо да имаш 3 компютъра свързани в мрежа. За по-малко от 15 години интернет еволюира от текстова електронна поща до www, ютюб и фейсбук.

    Толкова за технологиите.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK