Турският премиер Ердоган открива железопътния тунел под Босфора

Турският премиер Ердоган открива железопътния тунел под Босфора

© Reuters



Турският премиер Реджеп Тайип Ердоган ще открие днес в Истанбул жп тунела под Босфора - един от неговите често оспорвани градоустройствени мегапроекти, които подхраниха антиправителствените протести през юни, съобщи агенция "Франс прес".


След деветгодишна работа тунелът с дължина 1.4 километра под дъното на пролива ще даде възможност метрото да свърже за няколко минути двата бряга на турския мегаполис и да облекчи тежките проблеми с транспорта.


Идеята за тунел под Босфора е била спомената за пръв път преди 150 години, но заради липса на техника и средства никога не е била реализирана. Проектът стана отново актуален през 90-те години с демографския взрив на Истанбул, чието население вече надхвърля 15 млн. жители. Първата копка е направена през май 2004 г. от консорциум от турски и японски фирми. Общата стойност на проекта се оценява на 3 млрд. евро.

Ключови думи към статията:

Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на resmiks
    resmiks
    Рейтинг: 471 Неутрално
  2. 2 Профил на Къти
    Къти
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Тук е скрит ключа от вратата за приватизацията на "Товарни превози" към БДЖ?

    Всичко, за пресъпленията на ядрената мафия единствено и само тук: http://gikotev.blog.bg
  3. 3 Профил на nv
    nv
    Рейтинг: 869 Любопитно

    Доколкото разбирам, това е тунел само за градски влакове / метро и май тепърва ще се строи тунел за междуградските и международните, или?

    "The Queen Is Dead" 30 years anniversary
  4. 4 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Отличен проект. Тунела се казва Мармарай. Строителството започна през 2004 г. и се извърши от японската фирма “Тайсей корпорейшън” Този проект ще улесни много връзката между европейската и азиатската част на Истанбул.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3291 Неутрално

    голям проект. голям успех.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4282 Неутрално

    [quote#2:"Къти"]Тук е скрит ключа от вратата за приватизацията на "Товарни превози" към БДЖ? [/quote]
    Китайците и германците точат апетити отдавна но и турците могат да ни купят за жълти стотинки железниците , борбата е голяма зорлем да ги фалират!
    България не е способна да се брани от чуждестранните финансови терористи!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  7. 7 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 750 Весело

    Копане му е макята, а не крадене ))

  8. 8 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1782 Неутрално

    На това се казва управляващите да има сила и воля за разрешаване на даден проблем.

  9. 9 Профил на massa
    massa
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Чисто практически ми е интересно как са решили проблема с честите големи земетресения в Истанбул? Японците би трябвало да имат опит с тези неща. Иначе метро в подобен град е непосилно и супер бавно начинание, там където и да копнееш се намесва археологията. По същата причина и в Рим метрото е толкова смотано. И в София не е лесно. Добре им е на американците - отдолу нищо )

  10. 11 Профил на superstar
    superstar
    Рейтинг: 437 Неутрално

    .."Край Босфора шум се вдига..""
    Браво на турците!
    Епикризата е ,че няма криза!
    Всяка държава,за да върви напред и трябва водач!

  11. 12 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1350 Любопитно

    Дано и родното БДЖ , намаже с товари и пътникопоток от този евроазиатски тунел!!! При всички положения , ще трябва да започне да излиза на печалба. Въпросът е , дали мошениците които го управляват , ще го оставят да плати борчовете си ,или ще я окрадат , както нееднократно са го правили , за да го тласнат към фалит и приватизация на безценица!!!

  12. 13 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3094 Неутрално

    До коментар [#9] от "massa":

    Ами турците едва ли обръщат толкова голямо внимание на археологията, колкото у нас. От една страна това, което излиза отдолу не е тяхна история, от друга разбирането им за демокрация е малко по-различно.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  13. 14 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1764 Неутрално

    Страхотно постижение. Облекчение за истанбулчани от азиатската част. Аз обаче като турист няма да се откажа от фериботите и невероятната, уникална гледка на Босфора.

  14. 15 Профил на massa
    massa
    Рейтинг: 554 Неутрално

    До коментар [#13] от "tribiri":
    Просто не подозираш колко не си прав. Турците не са това което ни учеха в учебниците от татово време.

  15. 16 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 1126 Неутрално

    До коментар [#13] от "tribiri":
    Не съм съгласна, че не обръщат внимание на археологията, защото печелят много от туризма. Ефес е бил гръцки (елински) град, но не им пречи да са направили една чудесна презентация на останките от града. Обиколката му трае 2 часа.

  16. 17 Профил на Петя Сотирова
    Петя Сотирова
    Рейтинг: 586 Неутрално
  17. 18 Профил на Smarty
    Smarty
    Рейтинг: 437 Весело

    Ашколсун, аркадашлар, Машала.
    Нашият ПМ няма ли вече да открива тунела под Шипка?

  18. 19 Профил на Доналд Радев
    Доналд Радев
    Рейтинг: 463 Неутрално

    [quote#9:"massa"]Чисто практически ми е интересно как са решили проблема с честите големи земетресения в Истанбул?[/quote]
    По Дискъвъри даваха етапите от строителството. "Тунелът" не се копае, а се полага на дъното от кухи железобетонни секции - всяка по 30 м. дълга. Единствено при входовете на тунела има изкопни работи, и там археологията ги забави с 3-4 години (намериха някакво византийско пристанище)

    "Америка преди всичко" означава "Майната му на останалия свят"
  19. 20 Профил на Smarty
    Smarty
    Рейтинг: 437 Любопитно

    Язък ефендим, след др. ТЖ и на диктатори не случихме

  20. 21 Профил на Доналд Радев
    Доналд Радев
    Рейтинг: 463 Неутрално

    А и тунелът ще е за комбинирани превози:

    През деня през тунела ще се движат пътнически и метровлакове, а през нощта главно товарни влакове. Разстоянието между двете крайни точки на Истанбул, което надхвърля 250 км, ще се изминава за около 1 час.

    "Америка преди всичко" означава "Майната му на останалия свят"
  21. 22 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3094 Неутрално

    До коментар [#16] от "ikar_01":
    До коментар [#15] от "massa":

    Видял съм и в Ефес. Видял съм и крепостите край Алания.

    Знам, че турците експлоатират историята на Византия и в по-голяма степен от нас правят бизнес от историята си, но са и прагматици. Там където има само история не проявяват сантименти.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  22. 23 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1620 Неутрално

    Ако не беше дошъл Станишко и компания и ние щяхме да сме почнали тунела под Шипка и щяхме да се родим от бърз транспорт Юг-Север.Сега ще чакаме Олигарси да си иде,Европа да си върне доверието и едва тогава да почнем строителството.

  23. 24 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3428 Неутрално

    До коментар [#12] от "kimba3":

    Как бе младеж,как да намаже БДЖ,този тунел свързва две части на Истанбул,а не България с Турция.Това е технически много сложно съоръжение,направено от една високотехнологична нация като японската.Ако ние имаме пари да си платим и на нас ще ни построят тунел какъвто ние желаем.

  24. 25 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 437 Неутрално

    До коментар [#2] от "Къти":

    Много им трябва на хората да се занимават с нас.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  25. 26 Профил на pump it!
    pump it!
    Рейтинг: 246 Неутрално

    До коментар [#23] от "dolna4erti4ka":


    [quote#23:"dolna4erti4ka"]

    Ако не беше дошъл Станишко и компания [/quote]


    Станишко и компания дойдоха след като Боку Ръпоня върна мандата за съставяне на правителство - т.е. твоят Буда официално връчи властта на съпартийците си от БСП.

    Колкото до метрото под Босфора - адмирации за комшиите!

    pump it!
  26. 27 Профил на Schliwobeatz
    Schliwobeatz
    Рейтинг: 498 Неутрално

    До коментар [#6] от "comandante":

    Кви глупости пишеш, бе, железниците са фалирали от 50 години! Какви финансови терористи, какви 5 лева?!

  27. 28 Профил на Schliwobeatz
    Schliwobeatz
    Рейтинг: 498 Неутрално

    До коментар [#13] от "tribiri":

    Тва е все едно да кажеш, че нас не трябвяа да ни интересува много- много какво излиза отдолу, щото е тракийски и нали не е наше.

  28. 29 Профил на jelev_jelqzko
    jelev_jelqzko
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    Помня като малък турските камиони които идваха в България за цимент и то чак в Девня.С две думи-къде бяхме къде стигнахме!?

  29. 30 Профил на walking.dead
    walking.dead
    Рейтинг: 560 Неутрално

    До коментар [#13] от "tribiri":

    Ами просто неси прав, с 4 години закаснени го откриват заради разкопките, и сега ще откриват музей. провери в нета

  30. 31 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 3153 Неутрално

    [quote#29:"jelev_jelqzko"]Помня като малък турските камиони които идваха в България за цимент и то чак в Девня. С две думи-къде бяхме къде стигнахме!? [/quote]Седерастията ни докара до нивото на Папуа-Нова Гвинея по промишленост ... а "остарелите, енергоемки, неконкурентни и негодни" български машини си работят икономически ефективно в Турция, за да киснем ние тук безработни и да бягаме да се спасяваме поединично в чужбина. Изверги !

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  31. 32 Профил на danea
    danea
    Рейтинг: 498 Неутрално

    Браво, голямо постижение.

  32. 33 Профил на soul
    soul
    Рейтинг: 475 Неутрално

    До коментар [#13] от "tribiri":

    Има филм за строителството и пречките по проекта, включително и археологическите.Мисля че беше по Дискаваритата.Ако проявите любопитство ще научите неща, които биха ви направили по компетентен по въпроса!

    „Тази смрад, която изпускаме, поражда около Русия презрение към нас, недоверие, нелюбов. " Никита Михалков
  33. 34 Профил на danea
    danea
    Рейтинг: 498 Неутрално

    До коментар [#29] от "jelev_jelqzko":

    За това не ни е виновен никой, освен самите ние . Ние и управляващите ни, които си избираме ние за такива.

  34. 35 Профил на Memish Mustafov
    Memish Mustafov
    Рейтинг: 493 Неутрално

    За пръв път форумът подкрепя преобладаващо мегапроекта на нашите комшии.Ние също ще ползваме това достижение в строителството.

  35. 36 Профил на xefgo
    xefgo
    Рейтинг: 916 Неутрално

    Турският премиер открива тунел под Босфора, а българският Орехов - голем управленец, спира прокопаването на тунела под Шипка!?

  36. 37 Профил на jelev_jelqzko
    jelev_jelqzko
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    До коментар [#34] от "danea":

    Не мисля,че на неграмотния народ трябва да се вменява вина.Изборите за мен са един ритуал който точно това цели-да се внуши чувството за вина на жертвата.

  37. 38 Профил на Къти
    Къти
    Рейтинг: 682 Неутрално

    До коментар [#25] от "socialen":

    Те не се занимават с нас, но наши "бизнесмени" и поУитици точат лиги, да прилапат "Товарни превози", защото отварянето на този тунел ще натовари много това предприятие и ще валят яки пачки. Сигурно не съм бил разбран по-горе.

    Всичко, за пресъпленията на ядрената мафия единствено и само тук: http://gikotev.blog.bg
  38. 39 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3428 Неутрално

    До коментар [#31] от "EVOLYUCIONER":

    През последните години страната навлезе в период на сериозна криза, на нарастващо социално напрежение и стагнация в своето цялостно развитие. Имаме пред вид следните явления в обществото:

    – стагнация в икономическото ни развитие, застрашително изоставяне на икономиката, застрашително нарастване на външния дълг;

    – увеличаване на инфлацията, тежки трудности на вътрешния пазар и в крайна сметка влошаване на жизненото равнище, наличие на широко разпространена корупция;

    – сериозни поражения в духовния и интелектуалния живот на нацията и упадък на основни морални принципи и ценности.

    За всички нас тук влошаването на положението в страната не бе гръм от ясно небе. Това се виждаше много преди да стигнем до сегашния кризисен етап. Бившето ръководство формираше екипи, създаваше „концепции”. В сферата на държавното и общественото устройство бе създадена обстановка, сходна с феодалното управление. Оформи се малка група начело с Тодор Живков, която узурпира властта. Около тази група, която много бързо придоби семейно-землячески характер, се наслоиха властолюбци и кариеристи от различен калибър. Те получаваха от върховния ръководител ключови постове и облаги, които им позволяваха от негово име и от името на партията и държавата да вършат произвол, да манипулират основни обществени институции. Това бе дълбоко обидно за нашия народ.

    Същевременно трябва да отбележим факта, че в нашите условия с особено сила се прояви деформиращото въздействие на режима на личната власт, който доведе волунтаризма и субективизма в икономическата политика до рядко срещано в другите социалистически страни равнище. За дълъг период от време и особено през последните години решенията по всички основни въпроси в икономиката се вземаха от Тодор Живков често по силата на случайни подбуди и на базата на импровизирани съждения. Тези деформации се задълбочиха през последните няколко години, когато преднамерено се провеждаше линия на замазване на съществуващото положение и отсрочване на решаването на наболелите проблеми по пътя на повишаването на външните и вътрешните задължения на страната. Тази политика с основание може да бъде наречена: „След мен потоп”. По такъв начин българският народ получава в наследство от досегашния режим една тежка ипотека.

    Главната причина за създалото се положение бе неизживяната административно-командна система, монополът на властта, фактическият тотален контрол върху производството и разпределението.

    Първо: В последните години не само че няма никакъв икономически ръст, а напротив, има рязко връщане назад.

    Второ: Особено опасна е нарастващата “пропаст” между паричните средства на населението и наличните стоки и услуги. Сега населението разполага с 25 млрд. лева в спестовни влогове, а има малко стоки, които може да купи. Само за 1989 г. се очакват свободните парични средства да се увеличат с още 1.6 млрд. лева!

    Трето: Много години наред държавният бюджет приключва с големи дефицити. Непризнаването на инфлацията ускорява обезценяването на българския лев, намалява неговата вътрешна и външна покупателна сила. Изключителна тревога буди стремителното нарастване на задълженията ни в свободна конвертируема валута. Сега брутните ни задължения неколкократно надвишават годишните постъпления в свободно конвертируема валута.

    Четвърто: Като цяло можем да говорим за намаляване на ефективността и конкурентоспособността на българската икономика. Народното ни стопанство се намира в период на прогресиращ икономически спад. През последните няколко години ние не успяхме да се адаптираме към световното стопанство, въпреки че конюнктурата беше, общо взето, благоприятна за нас.

    Създаването на аграрно-промишлените комплекси в началото на 70-те години отслаби връзката на селяните със земята. От традиционни износители България стана ежегоден вносител на картофи, фасул, зеле, лук, фураж...

    Това не беше политика, обърната към човека. Тя не служеше за задоволяване на човешките потребности. Създадоха се условия за подкопаването на традиционните за българина трудови добродетели.

    "Нагоре” вървеше лъжлива информация, "надолу" – завишени възнаграждения за мълчание и съучастие, един общ заговор срещу благополучието на народа. Създадоха се условия за корупция, за разгръщане на “икономика в сянка”, за най-различни мафии... Икономиката на командите “от горе” беше на път да унищожи прекрасната българска природа.

    Разклати се вярата на населението към закона, защото той постоянно се нарушаваше. Намесата в дейността на правозащитните органи стана постоянно явление.

    Из доклада на Петър Младенов, произнесен на пленума на ЦК на БКП на 11 декември 1989 г.

    Със съкращения.
    Поздрави от изтъкнатия седераст(каквото и да означава думата седераст) явно ти харесва и затова си позволявам да я използвам за един виден комуняга,който сам си признава,че комунистическата шайка е унищожила България.Ако четете между редовете,червеният боклук Младенов( казва -Другари,няма какво повече да се краде,дайте да си разпределим каквото е останало и да натресем държавата на друг да я оправя.За Младенов не казвам -Бог да го прости-червените боклуци ги прощава или наказва само Кремъл.

  39. 40 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 942 Неутрално

    [quote#35:"memish_mustafov"]За пръв път форумът подкрепя преобладаващо мегапроекта на нашите комшии[/quote]

    За наистина хубави неща трябва да се каже и добра дума. И това няма нищо общо с политиката на исламиста Ердоган или с проблемитe в турската икономика.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  40. 41 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 1126 Неутрално

    До коментар [#29] от "jelev_jelqzko":

    Стигнахме до там, че да внасяме турски цимент!

  41. 42 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4282 Неутрално

    [quote#27:"Schliwobeatz"]Кви глупости пишеш, бе, железниците са фалирали от 50 години! Какви финансови терористи, какви 5 лева?! [/quote]
    Искаш да кажеш в БДЖ се краде от 50 години и още има !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  42. 43 Профил на superstar
    superstar
    Рейтинг: 437 Неутрално

    До коментар [#35] от "memish_mustafov":
    Хубавото си е хубаво!
    Интересно е ,че комшиите разбират от хубаво и са замислили още един тунел Евроазия на юг от Мармай- между Къзълчешме и Гьозтепе с дължина 5.4 км!
    На хаирлия!

  43. 44 Профил на sapka6
    sapka6
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#35:"memish_mustafov"]За пръв път форумът подкрепя преобладаващо мегапроекта на нашите комшии[/quote]

    До коментар [#35] от "memish_mustafov":

    Не бързайте да се радвате , в следващата тема за постиженията на комшиите ще ги закопаме !

  44. 45 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 3153 Неутрално

    [quote#39:"chicago514"]Поздрави от изтъкнатия седераст[/quote]Приятел, по тези времена и аз бях активно в политиката и то срещу номенклатурата ... Лошото е, че после докарахме България до тук - да стане по-зле и от соца. За това сега пак БСП е на власт ... а СДС изчезна. Помисли ЗАЩО ?!

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK