Да спасиш Земята от астероид убиец

Американският астронавт и настоящ президент на Фондацията B612 Ед Лу показва макет на инфрачервения телескоп Sentinel. <br />

© B612 Foundation

За повечето хора полетът в Космоса би бил достатъчно геройство за един живот. Американските астронавти Том Джоунс, Ръсти Суайкърт, Ед Лу, румънският Димитру-Дорин Прунариу и японският им колега Сойчи Ногучи обаче имат още по-големи планове. Да спасят планетата Земя от астероиди*, заплашващи да пратят някой ден човешката цивилизация по пътя на динозаврите.

Посланието на събраните мъже в Американския музей за естествена история в Ню Йорк е кратко и ясно. "Ако падането на Тунгуския метеорит на земята преди сто години беше лош късмет, подобно събитие двайсет години след днешния ден ще е чиста глупост", обобщава американският астронавт Ед Лу. Очевидно те са си поставили за цел подобно нещо да не се случва.

Затова астронавтите се бяха събрали в края на октомври в Ню Йорк да се срещнат с ООН и да привлекат световното внимание към инициативата си. Те имат и конкретен план за действие с основни мерки в него изпращането на мощен телескоп в Открития Космос, за да следи летящите астероиди, и мисия до един от тях да пробва различни методи за неутрализирането им.

Тези дни отпразнуваха и първата си голяма победа след седем години лобиране, когато ООН официално прие предложенията им и специална комисия започна работа по прилагането им. Както петимата астронавти обясняват, обратно на представите истинските предизвикателства не са финансовите средства, а създаването на международен координиран отговор.

Въпрос на време

За мнозинството хора инициативата за защитата на Земята от приближаващи към нея астероиди доскоро звучеше като научна фантастика или силно преувеличение, извадено от холивудски блокбастър. Повърхността на планетата обаче е пълна със следи от паднали метеорити, наистина скрити днес от гори и океани, но само един бърз поглед към кратерите по Луната дава ясна представа колко често ударите са се случвали. Инцидентът през февруари в Челябинск, когато пострадаха над 1200 души, най-после привлече вниманието към потенциалните бедствия, за които учените твърдяха отдавна, че е само е въпрос на време да се случат. Откриването на астероида 2013 TV135 в началото на октомври пък предизвика световна медийна истерия заради възможността планетата Земя да се окаже на пътя му през 2032 г. (НАСА обаче твърди, че 99,998 процента е сигурно, че това няма да стане).

Ако изчезването на динозаврите изглежда като твърде уникално събитие, за да се повтори на такава голяма скала, а разрушителната сила на Тунгуския метеорит от 1908 г. бе известен само на ограничен кръг запалени, то новината за експлозията и разпадането на този над Челябинск тази година обиколи цялата планета. Световноизвестният астрофизик Нийл Деграс Тайсън, който водеше дискусията в Ню Йорк, дори го нарече перфектният удар от политическа гледна точка. Въпреки над хилядата ранени и пострадалите сгради щетите бяха по-скоро ограничени и нямаше убити. Демонстрацията какво може да се случи с по-малко късмет следващия път пък задейства международната общност за активни действия. "Челябинск бе истинско бедствие, реални хора бяха ранени и никой от нас тук не иска да види някой ден внуците си в подобна ситуация", емоционално заявява Ръсти Суайкърт, летял в космическата мисия "Аполо 9" на НАСА.

Експлодиралият над руския град метеор демонстрира освен това истинските предизвикателства пред науката и международните и националните институции, заети със защитата на населението. Обратно на масовата представа истинският проблем не са приближаващите големи небесни тела, защото те ще бъдат забелязани рано и в днешните реалности с достатъчно време за реакция. Както се шегува Нийл Деграс Тайсън, ситуацията, където астероидът от филма "Армагедон" с размера на Тексас изведнъж се появява отникъде и заплашва да удари след няколко дни, е пълен абсурд. "Това може да се случи само ако никой никога не е поглеждал към небето. В реални условия подобен астероид сигурно ще е бил забелязан още около 1800 г.", категоричен е астрофизикът.

Освен потенциално опасни, метеоритите съдържат и ценна информация за произхода и процесите в Слънчевата система. На снимката е показано най-голямото парче, открито от падналия в Калифорния през април 2012 г. т.нар. Сътърс Мил метеорит. Тьй като съдържа някои от най-старите минерали и вещества в Слънчевата система, то бе разрязано и разпределено между пет научни института в САЩ, един от които е Американският музей за естествена история в Ню Йорк.<br />

© Linda Welzenbach/Smithsonian Institution/AMNH

По-опасни са сравнително малките небесни тела като това над Челябинск с диаметър около 17 метра и приближавайки се откъм слънчевата страна на планетата Земя, те са и по-трудни за откриване. НАСА смята, че е локализирала над 90 процента от небесните тела над един километър в Слънчевата система. Проблемът са другите по-малки и особено т.нар. убийци на градове с размери над 40 метра. Достатъчно дребни, за да не бъдат забелязани от Земята, но катастрофални, ако я достигнат. Статистиката дори предвижда, че има 30 процента шанс в следващите 100 години Земята да бъде ударена от астероид от типа "разрушител на градове".

"Знаете ли как НАСА научи експлозията над Челябинск? От "Туитър" и YouTube! Приемливо ли е подобно нещо", казва ветеранът от четири космически полета Том Джоунс и в гласа му няма ирония. "Ако искаме да защитим планетата Земя от астероиди, първата и най-важна задача е да ги открием", обобщава Ед Лу.

Когато Брус Уилис не е наоколо

Откриването на астероидите не изисква разработването на нова техника, а главно желание. Дори финансовите средства за изпращането и поддръжката в Космоса на специален инфрачервен телескоп с пъти по-големи възможности от сегашните са сравнително скромни – около 450 млн. долара за десет години.

Толкова достъпно начинание, че Ед Лу заедно с Ръсти Суайкърт са създали своя собствена фондация B612, вече работеща по проекта и набираща пари от частни спонсори. Така, ако отделните правителства и ООН не успеят да се разберат кой да финансира създаването на мощен телескоп, астронавтите са убедени, че на своя глава ще успеят да изпратят подобен до 2018 г.

Т.нар. Сътърс Мил метеорит падна през април 2012 г. в околността на щатски природен парк в Калифорния без да причини щети освен разтърсени сгради там и в съседна Невада. Смята се, че експлозията при навлизане в атмосферата се е равнявала на 4 килотона тротил. Самото небесно тяло е било с размерите на автомобил, но до момента са намерени само 75 фрагмента, най-големият от които е 205 грама.<br />

© Gregory Urquiaga/UC Davis/AMNH

Наречен Sentinel (т.е. пазител), той ще открива небесните тела не чрез отразена от тях светлина, а чрез доста по-надеждната инфрачерна технология. "Причината да изберем този път е проста – защото можем. Технологията и ноу-хау съществуват и ние осъзнахме, че телескопът ще ни струва колкото построяването на три големи магистрални моста в САЩ. Нещо, което е по силите на частна организация", обяснява Лу. Tелескопът Sentinel обещава да локализира около единия милион потенциално опасни астероиди, които компютърните модели на НАСА изчисляват, че летят из Слънчевата система. Средства за него се събират както през интернет, така и чрез големи международни споносори (оказва се например, че няколко руски олигарси са запалени привърженици на проекта).

Ако се знае достатъчно рано за заплахата – месец, година, десетилетие, или дори едно столетие, човечеството би имало достатъчно време да намери решението, дори за най-голямото небесно тяло.

Втората част от предложените мерки на събралите се в Ню Йорк астронавти е изпращането на специална мисия до 2023 г. до безопасен астероид, за да се изпробват върху него различните възможности за неутрализиране. "Всъщност няма нужда от големи взривове. Невероятното е, че учените са намерили начин да прогнозират доста точно траекторията на астероидите и знаят кога те ще стигнат Земята. Най-лесното и прагматично решение би било да се ударят по-рано с малък космически кораб и така да се измени траекторията им", обяснява Ед Лу.

Върхът на космическата наука и технологии

Въпреки че предложенията за мощни телескопи и начините за неутрализиране на астероидите предизвикват най-много внимание, за много от експертите истинското предизвикателство е намирането на единен международен отговор. "Много хора питат защо се обръщаме към ООН, когато САЩ, Русия, Япония и т.н. имат големи космически програми", казва Ръсти Суайкърт и допълва, че в случая има по-важен проблем от ефикасността.

Често потенциалната катастрофа може да се разпростре над цели региони от света и да прекрачи граници. Освен това, когато една държава, заплашена на територията й да падне метеорит, реши на собствена глава да пренасочи траекторията на небесното тяло, това потенциално може да засегне друга държава. "Ако нещо например се обърка по време на неутрализирането на астероида, това би довело до шок и хаос и опасност за удар по чуждо население. Няма начин например САЩ да седят мирни и доволни, ако Русия реши да отстреля някое тяло над главите ни", обяснява Суайкърт.

Без астронавтът да влиза в детайли, на всички присъстващи им става ясно, че се има предвид идеята за бомбардиране на опасни астероиди с ядрено оръжие. Сериозните намерения на Москва след Челябинск да разработи план за това и хилядите възможности за грешка изправя на нокти експертите на НАСА.

Затова инициаторите настояват за световен диалог и когато има истинска заплаха, да се вземе консенсусно решение за начина за неутрализиране. Първата крачка по пътя към доверието е създаването на глобална мрежа под егидата на ООН за интензивна обмяна на информация и международна комисия, която да съветва и подпомага националните институции за бедствия и аварии и по проблема с опасните астероиди. Дорин Прунариу, първият и единствен румънски космонавт до момента, който в този проект отговаря точно за връзките с ООН, пък добавя, че в разговори много от по-бедните и малки страни в света честно си признават, че не виждат голяма роля за себе си в защитата на планетата Земя. Но не скриват интереса си от възможностите инициативата да се превърне в начин за достъп и за тях до научни изследвания и технологии.

"Представете си, че открием, че голям астероид заплашва да удари планетата Земя след около сто години, казва накрая на представянето на инициативата в Ню Йорк Ед Лу, Създаването на план, прилагането му, неутрализирането на заплахата за човечеството с общи усилия, това за мен би било кулминацията на всичките ни досегашни изследванията и познания за Космоса."

*Астероид се наричат по-малки планетоподобни небесни тела в Слънчевата система
Метеор е астероид или друг обект, който изгаря при навлизането в земната атмосфера
Метеорит – ако метеорът не изгори напълно в атмосферата, това е тази част от него, която се приземи на повърхността

1. 1 Профил на BarBQ
    BarBQ
  2. 2 Профил на Боби Колев
    Боби Колев

Не изчетох цялата статия, но четох сериозна книга отпреди 10-на години в която се цитират учени от разни места на Земята и се твърди, че е абсолютен абсурд да се отклони метеорит от удар в Земята със сегашните технологии.

Книгата е "Кратка история на почти всичко" от Брайсън.

Там се казва, че първо, е практически невъзможно да се следи цялото небе; даваше се пример колко малък телескоп следи колко малка част от небесната сфера. Спомням си, че пишеше, че повечето метеорити минаващи близо до Земята които изобщо биват засечени са открити *след* като са се разминали с нея.

А крайния резултат, дори да успеят да разцепят такъв метеорит, е дъжд от по-малки и крайно радиоактвини метеоритчета по цялата земя, т.е. нетният ефект би бил кажи-речи същия.

3. 3 Профил на emil
    emil

В посока на справянето със заплахата от астероиди се правят редки, но сериозни стъпки. Първата беше с картографирането и постоянното им наблюдение. Най-големият риск идва от предполагаемите няколко процента все още неоткрити астероиди. Второ Deep Impact демонстрира че насрещно движещ се астероид може да бъде "прострелян". Трето имахме няколко апарата които догониха астероиди и влязоха в орбита около тях. Американският Ерос и един японски апарат дори се спуснаха на повърхността им доколкото е възможно при нищожната им гравитация. Предстои американската програма за залавяне на астероид и довлачването му на буксир до Лунна орбита. Сърцевина на сегашната програма на НАСА е изпращане на пилотиран кораб до астероид около 2025.

По-сериозно е какво ще правим когато супервулканът под Йелоустоун избухне и опустоши Америка и измени светът по-значимо и от астероид. Избухва веднъж на мисля около 600 хиляди години и вече закъснява с около 20 хиляди. Няма майтап.

ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  4. 4 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution

До коментар [#2] от "Боби Колев":

Ключовата дума тук е разстоянието. Ако се удари метеорит дори и с камъче на достатъчно голямо разстояние от Земята, то това колкото и малко да промени треакторията му, може да се окаже достатъчно.

Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  5. 5 Профил на manu_chao
    manu_chao

До коментар [#2] от "Боби Колев":

Не е нужно, да се "разцепва" метеорита (освен по филмите).
    Дори, отклоняването на траекторията му (макар и с стотна от градуса), чрез контролиран удар, ще е достатъчно за да се размине катастрофата.

6. 6 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди

[quote#2:"Боби Колев"]Второ, пишеше там, за да се разцепи един средно голям метеорит който би имал някакво съществено последствие върху Земята - май беше взет за пример Тунгуския - са необходими ужасно много - хиляди ли бяха на брой - еквивалентни атомни бомби, което е финансово невъзможно за цялото човечество.
    [/quote]

Четенето на глупости не те прави по умен!

Взривяването на астероиди няма да реши проблема, защото по малките частици ще продължат към земята. При достатъчно време и разстояние минимална енергия от концентрирана слънчева светлина или малък реактивен двигател може да промени траекторията на астероида. В космоса и най-големите обекти са в безтегловност и няма нужда от огромна енергия за промяна на траекториятата!

7. 7 Профил на mrtoyaga
    mrtoyaga

Метеоритната заплаха е поредния тест за интелигентност, на който Вселената подлага всеки разумен живот. И последният, ако въпросния разумен живот се провали на него.

8. 8 Профил на The Core
    The Core

До коментар [#2] от "Боби Колев":

Всичко е бла-бла.. но неизменно завършва с "дайте тука сега едни пари....", което е и "ключа към бараката".
    Иначе - като прочетох пък за онези 30% вероятност "да ни удари" се сетих за един виц за блондинка..
    Питали я каква е вероятността да срещне жив динозавър? А тя отговорила - ами 50% - или ще срещна, или не!
    Така че - вероятността "да ни удари" е 50%.
    Ноо......Споко! Ще го хванем с някой 34 DD.

Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  9. 9 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди

[quote#8:"The Core"]Така че - вероятността "да ни удари" е 50%. [/quote]

Вероятността е 100%! Единственият въпрос е кога?! Челябинст и Тонгузка показват, че изобщо не е рядко явление!

10. 10 Профил на Петя Сотирова
    Петя Сотирова

Връщането във времето на динозаврите няма да се размине и е просто факт от природната цикличност, но нека се забавляваме в технически състезания, по-интересно е, по-доходно, а иначе какво - да признаем, че сме прашинка и че зависим от нещо дето не Го познаваме, а и не сме в състояние да Го познаваме, защото просто не ни и е в егоистичния интерес. Но за всичко си иска време.

11. 11 Профил на dedo pepo
    dedo pepo

Нека се потрудят учените,ще бъде интересно.
    На нас убиец не ни трябва-самоубиваме се успешно.

12. 12 Профил на ugi
    ugi

До коментар [#2] от "Боби Колев":

Технологиите напредват. Както виждаш преди 10 години технологията за мисията на Кюриосити на Марс все още е била фантастика, а ето го вече 1 година се мота оная джипка по Марс. Телескопите също напреднаха сериозно от товага - справка Кеплер, който откри една камара планети, нещо за което се предполагаше само преди 10 години. А наблюдението на цялото небе не е невъзможно, просто трябва да се изпратят в малко по-далечния и тъмен космос няколко телескопа, които да следят специално за астероиди, което както виждаш е въпрос на няма и 1 милиард долара в рамките на 5-6 години, което е просто смешка на фона на бюджетите на космическите и военните програми на страните. А относно разцепването - не виждам никаква причина това да се прави. В повечето случай трябва просто астероида да се "побутне" съвсем леко в страни и да му се измени траекторията с някакви минимални минути и удара ще се размине. А иначе малките астероидчета не знам какво ще се правят - тях сигурно имат предвид да ги гърмят с ядрени оръжия в космоса.

13. 13 Профил на ugi
    ugi

[quote#6:"Ал Бънди"]В космоса и най-големите обекти са в безтегловност и няма нужда от огромна енергия за промяна на траекториятата! [/quote]

Еее, недей така - то и планетите и звездите "висят" в безтегловност, ама не е толкова лесно да им измениш траекториите

14. 14 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2000 Разстроено

"Знаете ли как НАСА научи експлозията над Челябинск? От "Туитър" и YouTube! Приемливо ли е подобно нещо"
    -------------------------
    =====================

Да се смееш ли ,
    да плачеш ли ?
    Ама е доста тъжно !

Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  15. 15 Профил на Иво
    Иво

Опасността за живота на земята от сблъсък с метеорит е наистина е реална, браво на тези хора, които обръщат внимание на политиците и световната общественост към темата!

Интересна и полезна статия, поздравления, че от дневник.бг са я публикували!

"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  16. 16 Профил на Ивайло Киров
    Ивайло Киров

То е ясно, че въпросът е кога, а не дали, но ....

В една от по-богатите страни зад океана се пръква една нова група от хора вманиачени на тази тема.
    Луди пари се дават за подземни частни бункери, запаси с храна и вода за години напред, складират се оръжия, муниции и горива в огромни количества, а бащите обучават отрочетата си как да стрелят, минират, хвърлят ножове и т.н.

Общо 105 дена БАН от 3 март до 24 юни. Изглежда съм бръкнал в ...*здравето* на Нощник..
  17. 17 Профил на Боби Колев
    Боби Колев

До коментар [#13] от "ugi":

Всичките контра-коментари на написаното от мене (което по същество е цитиране на някой, който не иска пари, а е написал книга по тема, която му е била интересна и я е писал в продължение на 10-на години със собствено финансиране) демонстрират такова отсъствие на здрава логика, че изобщо ми се отщя да коментирам.

Технологиите за 10 години правят изместване на космически обект от треакторията му....ама глупости на търкалета...ние още не можем една совалка да направим без да се обърне на първия полеви тест ще пазим земята от метеорити...

Всичко е за пари, пари и пак пари - то е повече от очевидно.

Обаче, както примерно и по темата за това как Турция може да нападне България, има си хора с такава нагласа и за тях рационалното мислене изобщо не е фактор.

Щом ще ни удря метеорит значи ще го местиме и толкоз...

18. 18 Профил на emil
    emil

До коментар [#13] от "ugi":

[quote#13:"ugi"]то и планетите и звездите "висят" в безтегловност, ама не е толкова лесно да им измениш траекториите[/quote]

Защото всъщност става дума за маса и инерция. Иначе Ал е прав че с малко усилие на огромни разстояния се постига ефект. Мисля че Карл Сейгън беше противник на разработването на технологии за това защото смяташе че ако някой разполага с възможността да пренасочва астероиди рано или късно ще я използва срещу човечеството.

19. 19 Профил на Боби Колев
    Боби Колев

До коментар [#18] от "emil":

Всяка значима технология е била използвана в един момент срещу човечеството.

Това не е спряло и няма да спре разработването на такива технологии.

Колкото и откачени и изпреварващи времето си да са те.

защото има хора, които знаят как да ги използват за лични цели и има такива, които попиват всякакви налудничави идеи.

И колелото се завърта...

20. 20 Профил на izabell
    izabell

Опасни са само големите астероиди малките избухват още в най-горните слоеве на атмосферата.

21. 21 Профил на alvell
    alvell

До коментар [#5] от "manu_chao":

За да има ефект това трябва да стане на огромно разстояние от земята,което от своя страна изисква изключителни изчисления.
    Не само да го уцелиш изобщо,а да го направиш така,че новата му орбита да не съвпадне в даден момент със земната,да избегнеш или да използваш гравитационните кладенци на по-големите от него тела и да се молиш да не си сгафил,защото е много вероятно да нямаш много шансове.

22. 22 Профил на alvell
    alvell

До коментар [#6] от "Ал Бънди":

Не са в безтегловност,а във вакум,което не е едно и също.Има нещо наречено гравитация и време-пространство,а дори вакумът не напълно лишен от енергия на квантово ниво.За да преместиш нещо в космоса е нужна огромна енергия,ако ще го удряш или достатъчна маса(която да има гравитация).
    Хич не е лесно.

23. 23 Профил на groznik90
    groznik90

Без съмнение има такава опасност. До известна степен Земята е предпазена от Луната, но не винаги късметът ще работи за нас. Може би трябва да се помисли над тази възможност и какви са начините за реакция.