Астрофизици откриха подобна на Земята планета

© Reuters

Астрофизици са открили екзопланета, която е много близо по размери и състав до Земята, предаде "Асошиейтед прес", като се позова на публикация в сп. "Нейчър". С термина екзоплането се означават подобни небесни тела, който са извън слънчевата система. До момента са открити над 1000 екзопланети.

Екзопланетата Кеплер 78Б е била открита от учени от САЩ и Швейцария, използвали телескопа на НАСА "Кеплер". До момента той е идентифицирал още 3500 потенциални екзопланети.

Както изглежда, Кеплер 78Б е съставена от скала и желязо, подобно на Земята. Небесното тяло е малко по-голямо от нашата планета, но има двойно по-голяма маса.

Кеплер 78Б е разположена в съзвездието Лебед на стотици светлинни години от Земята. Тя обикаля по орбита около своето слънце на всеки 8 часа, което поражда недоумението на астрономите, невярващи, че планета може да се озове толкова близо до слънцето си.

Според учените планетата ще бъде погълната от своето слънце след няколко милиарда години, което е кратко от астрономическа гледна точка време.

1. 1 Профил на Нефертити
    Нефертити

Ако не е пренаселена се местя там

Предразсъдъците са за ограничените.
  2. 2 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич

До коментар [#1] от "Нефертити":

Ще ти отнеме известно време ........... но ок (200-300 години ако се движиш с максималната за вселената скорост от 1.8 млрд километра в час )
    Иначе добро начинание де - там поне няма да има комунисти (надявам се .......)

15.02.1989 - 07.02.2018
  3. 3 Профил на TAC
    TAC

Важното в случая е на какво разстояние от своето слънце се движи планетата.Разстоянието определя и температурните амплитуди на нейната повърхност,което е определящо за условията за живот.

rock n' roll is king!
  4. 4 Профил на eurogi

До коментар [#1] от "Нефертити":
    Вземи си слънцезащитен крем.Явно е много близо до слънцето си,щом успява да го обиколи за 8 часа.Т.е. годината им там ще е 8 часа.Е,има си и предимства-ще живееш около 90 000 тамошни години...
    П.С.Поне празници ще има доста-три пъти на наше денонощие ще караме нова година...

5. 5 Профил на emil
    emil

Със състрадание трябва да отбележа че започнах да се замислям дали пък наистина няма божия намеса в създаването на тази стабилна слънчева система и този оазис който земята представлява сред стихията на вселената. Досега от хиляда планети няма и една поне малко да наподобява Земята и няма и една звездна система която да е поне бледо подобие на слънчевата. Системи на двойни и тройни звезди, нестабилни елипсовидни орбити, гигантски планети които за три дни елипсовидно обикалят звездата премитайки всеки дребосък от земен вид, светове на абсолютен студ и на адови температури. Това което откриваме е коренно противоположно на схващането че по законите на гравитацията планетите като войници се подреждат по размер на пропорционално отстоящи кръгови орбити в една равнина и там някъде в хабитатната зона винаги има една идеална планетка с вода в течно състояние. За съжаление последните открития позасилиха подозренията за нашата уникалност.

УТОЧНЕНИЕ: СТАТИИТЕ ПОД КОИТО ПОСТВАМ ИЗРАЗЯВАТ ИЗЦЯЛО МНЕНИЕТО НА ДНЕВНИК И В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ СЪВПАДАТ С МОЕТО МНЕНИЕ
  6. 6 Профил на Gouverneur général
    Gouverneur général

"но има двойно по-голяма маса"
    Не е ли по точно и вярно - ...повече маса

1945 г. започна ЗЛАТЕН ВЕК за ЧЕРВЕНАТА МАФИЯ
  7. 7 Профил на mironikon
    mironikon

[quote#5:"emil"]

Със състрадание трябва да отбележа че започнах да се замислям дали пък наистина няма божия намеса в създаването на тази стабилна слънчева система и този оазис който земята представлява сред стихията на вселената. Досега от хиляда планети няма и една поне малко да наподобява Земята и няма и една звездна система която да е поне бледо подобие на слънчевата.[/quote]

8. 8 Профил на poijn
    poijn

Скучно им е на астрофизиците и имат парите на данъкоплатците... що да не правят открития, от които няма грам полза. Поне е интересно =)

9. 9 Профил на xflood
    xflood

Може би въпроса ми не е адекватен, но не се споменава нищо за вода..?

Fail with honour then succeed by fraud
  10. 10 Профил на RED MAFIA
    RED MAFIA

До коментар [#1] от "Нефертити":
    Само да не усетят комунетата и червената мафия

Когато стоиш достатъчно дълго до брега на реката и гледаш, ще видиш как пред теб по водата преминава трупът на врага ти
  11. 11 Профил на izabell
    izabell

Да не е звездната проекция/отражението на нашата

12. 12 Профил на Реми
    Реми

[quote#5:"emil"]ви орбити в една равнина и там някъде в хабитатната зона винаги има една идеална планетка с вода в течно състояние. За съжаление последните открития позасилиха подозренията за нашата уникалност.[/quote]
    От дете чета фантастика. Като лаик, ще те успокоя по отношение на уникалността ни. Мисля, че съществуват паралелни вселени. И че материята не е само това, което ние досега сме открили. Просто сме твърде изостанали, за да можем да "видим". Така че има недежда.

Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  13. 13 Профил на Dragoslava
    Dragoslava

Какво значи подобна, има живот подобен на нашия. Но като гледам как изглежда, съмнявам се.

14. 14 Профил на persifedron1
    persifedron1

До коментар [#5] от "emil":

Наблюдавали сме твърде нищожна част от Космоса, за да правим изводи за нашата уникалност. Има стотици милиарди галактики, всяка с по стотици милиарди звезди. Броят на звездите и планетите, които ние сме регистрирали, е смехотворен в сравнение с това. Нищо не може да се каже на този етап.

15. 15 Профил на beatles
    beatles

подобна е по маса и размер. и дотук. след като е на 8 часова орбита, значи е толкова близо до звездата, че температурата на повърхността ще е огромна.

Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  16. 16 Профил на venci4
    venci4

Във Вселената има около 100 милиарда галактики всяка с около сто милиарда звезди (слънчеви системи с по няколко планети) така, че е рано да се мислим за единствените

Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  17. 17 Профил на Martin
    Martin

"... след няколко милиарда години, което е кратко, от астрономическа гледна точка, време."

Точно няколко милиарда години не е никак кратко от астрономическа гледна точка.

18. 18 Профил на Кака Пенка
    Кака Пенка

Жега и яка гравитация - не е за нас. Продължавайте търсенето...

19. 19 Профил на emil
    emil

До коментар [#7] от "mironikon":

[quote#7:"mironikon"]Обаче от, да кажем, 2 милиарда планети ние сме проучили 2000, което е под 1 %. Не бързай да си вадиш изводи[/quote]

Само Млечния път има около 400 милиарда звезди, а галактиките които са видими и те са горе долу същият брой. Само че работим със статистика. Кеплер сканира около 100 хиляди звезди и методът математически предполагаше че ако около всяка звезда има планета то Кеплер може да види около 1.5 % от тях. Просто геометрията на експеримента е такава. Кеплер откри 600 което е около 0.6% от сканираните звезди. Чудесна новина защото означава че около 40% от звездите има поне 1 планета следователно само галактиката ни има поне 160 милиарда планети. Лошата новина е че вероятността някоя от тях да е пригодна за живот от земен вид падна под 0.1%. Това все още не е толкова лошо. Много лошото обаче е че не знаем колко още има да пада тази вероятност.

20. 20 Профил на Imaginary Friend
    Imaginary Friend

Ще я цифровизираме ли?

Не цъкам плюсове и минуси.
  21. 21 Профил на Angelina
    Angelina

До коментар [#1] от "Нефертити":

"Според учените планетата ще бъде погълната от своето слънце след няколко милиарда години, което е кратко, от астрономическа гледна точка, време"-сигурна ли си

22. 22 Профил на Велков
    Велков

Дали пък няма нещастници на още едно място във вселената...
    Ше изпадна в размисли...

23. 23 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА

До коментар [#1] от "Нефертити":
    По-добре там да изселим комунделите - от световен мащаб. Така и така на планетата и предстои изчезване. А Земята би станала добро място за живеене.

При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  24. 24 Профил на aboto
    aboto

[quote#1:"Нефертити"]Ако не е пренаселена се местя там [/quote]
    Стоите си на синята планета ,а на тази червената да изпратим всички комунисти да си я унищожат както само те си го могат.

25. 25 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи

_________
    Така или иначе, и масата и е два пъти по-голяма от тази на земята вместо заглавие "Астрофизици откриха подобна на земята планета" просто напишете "открита е планета " и готово.

26. 26 Профил на dedo pepo
    dedo pepo

Дали може да се открие някъде във вселената държава,подобна на България?!

27. 27 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK

Earth has roughly (and we're speaking very roughly here) 7.5 x 1018 grains of sand, or seven quintillion, five hundred quadrillion grains.
    (a 2003 estimate) Our stargazer gets a Hubble telescope and a calculator, so now we can count distant galaxies, faint stars, red dwarfs, everything we've ever recorded in the sky, and boom! - 70 thousand million, million, million stars in the observable universe, so that we've got multiple stars for every grain of sand.
    По груба преценка на Земята има 7.5х10 на 18та песъчинки, което е седем квинтилион и пет стотин квадрилион. По данни от 2003 от Хъбъл телескоп на всяка песъчинка се падат много голям брой звезди. Само може да си вадим заключения колко планети има във Вселената. Статистически може да се изчисли със съответна вероятност че съществува планета на която не само че има хора а и че те говорят Български.
    Науката е провижънъл - променя се с новите неща които учим. Един люботитен пример. Представите ни за "видимия" космос. През 2003г насочиха Хъбъл в най-тъмната част на небето и държаха камерата отворена няколко дни. Това което откриха коренно промени разбирането ни за големината на Вселената. За сравнение - ако до този момент сме знаели че големината на космоса е колкото чиния за ядене, колко мислите че се оказа след откритията през 2003? Колкото Слънчевата система. И това е само един скок в разбирането ни за света около нас базиран на едно наблюдение.

California Über Alles
  28. 28 Профил на ijj
    ijj

До коментар [#25] от "comandante":

В други източници също пише, че планетата Кеплер 78Б е с "ултракратък" период на обикаляне около звездата си - под 12 часа:

Предполага се, че планетата е обърната непрекъснато с едната си страна към своята звезда, и там температурата е някъде около 2200 - 2800 градуса Целзий. За "тъмната" страна на планетата не се знае какви са точно условията.

Интересно е, че сред авторите на една от двете статии, публикувани в "Нейчър", е и астрофизикът от български произход Димитър Съселов.

29. 29 Профил на magnas
    magnas

Ромите вече са я надушили , стягат багажа - била пълна с желязо !

30. 30 Профил на dark'star
    dark'star

... и ако това е "подобна на Земята" планета ??? По-скоро е подобна на Ада при такава близост до звездата ...

КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  31. 31 Профил на beatles
    beatles

[quote#25:"comandante"]сигурно за толкова обикаля около оста си а ако е толкова близо да звездата ще е още по трудна за откриване . [/quote]
    тц. според вики поне. поради близоста са я открили, точно щото причинява старнни ефекти в орбитата на звездата

Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  32. 32 Профил на balkantourist
    balkantourist
  33. 33 Профил на hinhril
    hinhril

На 400 светлинни години била и няма шанс да може да се живее на нея. И какво ни казва тази новина? Имаме тука един телескоп, който струва много пари...и вижте - планета с размерите на земята. Ууухххууу

34. 34 Профил на hinhril
    hinhril

До коментар [#26] от "dedo pepo":

Никъв шанс. Ако ще телелскоп с размерите на Еверест да построим - никакъв шанс...

35. 35 Профил на toffeetwr
    toffeetwr

До коментар [#4] от "eurogi":

Поразрових се малко и май има наше момче в проекта:

According to CFA astronomer Dimitar Sasselov, he explains that "this lava world is an abomination. There’s no physical way a small world, only 20 percent larger than Earth, could have evolved in that location and there’s no known mechanism that could have transported it there. But one thing that is certain, it can’t stay roasting in that hellish orbit for long; it’s destined to get swallowed by its star very soon."

Dimitar D. Sasselov
    Professor of Astronomy
    Director, Harvard Origins of Life Initiative

Ваша великорусская мечта, сидя по горло в дерьме, затащить туда всех остальных. Это и есть Русизм
  36. 36 Профил на blaf
    blaf

За всяка открита планета ли ще има статия в новините? Вече писва. Откриват някакви точки по монитора дето се движат на фона на други по-неподвижни точки и айдеее намерихме супер яката планета дето прилича на Земята, само дето е на 2843932840 светлинни години от нас. И само дето няма нищо общо със Земята, ама нищо в статията да пише, че е същата.

37. 37 Профил на ijj

До коментар [#5] от "emil":

"Системи на двойни и тройни звезди, нестабилни елипсовидни орбити, гигантски планети които за три дни елипсовидно обикалят звездата премитайки всеки дребосък от земен вид, светове на абсолютен студ и на адови температури."

Е, би могло да се приеме, че други форми на живот, много различни от нашата, могат да съществуват при различни условия - защо не и при температури 2000 - 3000 градуса. Парадоксално е, но засега няма изчерпателна дефиниця какво е животът. Някак си е прието, че границата между живите същества и неживата материя преминава някъде между вирусите и кристалите. Но някои от дефинициите за живот са такива, че кристалите отговарят в голяма степен на тях

Иначе, да си призная, и аз като Вас съм впечатлен от антропния принцип. Особено сега след като чета в някои научно-популярни книги, че около 15 фундаментални константи са така "нагласени", че имат с голяма точност необходимата стойност, за да може изобщо Вселената да се развие в настоящия си вид - да възникнат звездите, да има тежки елементи като въглерода например (необходим за "нашата" форма на живот и т.н.).

А някои философи пък (Пиер Тейяр дьо Шарден например) - направо са нарекли човека "водещата стрела" на еволюцията във Вселената.

38. 38 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

До коментар [#31] от "beatles":
    Да бе вярно от Дневник много често са много некомпетентни при превода на такава информация ,че изобщо не си и помислих ,че може да е истина !

Там пише ,че планетата е 40 пъти по близо до звездата от колкото Меркурий до Слънцето . В перихелий Меркурий е на 46млн.км. от Слънчето което значи ,че звездата е на по-малко от 1 млн,км. от своята звезда ... която не се опоменава дали в колкото слънцето ... ами е с двойна маса на Земята е абсолютно невъзможно това да е планета която дълго може да се задържи там защото температурата и ще е няколко хиляди градуса и ще се изпари в космоса.Меркурий колкото е 40 пъти по далеч от слънцето се загрява до 430°C
    Най-вероятно явлението трябва да има някакво друго научно обяснение !

39. 39 Профил на eurogi
    eurogi

До коментар [#35] от "toffeetwr":
    Димитър Съселов е един от най-забележимите учени в момента в света в областа на екзопланетите.Прoфесор по астрономия е в Харвард-в харвардския Smithsonian Center of Astrophysics и е директор на инициативата Harvard Origins of Life.Разбира се,в България почти никой не го познава,тука познаваме Черната Златка,Коко Динев и разни тъпи футболисти...

40. 40 Профил на Реми
    Реми

[quote#29:"magnas"]Ромите вече са я надушили , стягат багажа - била пълна с желязо ![/quote]
    Хаххаха..ето това е вече добра новина! Но...горката планета!

Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  41. 41 Профил на TYUIOP
    TYUIOP

[quote#5:"emil"]започнах да се замислям дали пък наистина няма божия намеса в създаването на тази стабилна слънчева система и този оазис който земята представлява сред стихията на вселената.[/quote]

Незабравяй че ние сме деца на тази планета. С милиарди години сме се адаптирали за условията тук. Именно за това изглежда като оазис.
    За живот възникнал да речем на планета със метанова атмосфера Земята би изглеждала като токсична дупка.

42. 42 Профил на fribble
    fribble

Но и нашата система един ден ще загине. Колкото и да е далече този ден, дали човечеството до тогава ще открие достатъчно добро място, и дали ще е в състояние да се добере до там, за да не изчезне цивилизацията ни? Или доста по-рано ще се самоунищожим?

43. 43 Профил на Slarty
    Slarty

Заглавието на статията "Астрофизици откриха подобна на Земята планета" е абсурдно! Тази планета толкова нищожно малко наподобява нашата, че недоумявам как може изобщо да се напише подобно нещо. Напоследък имам чувството, че чета жълта преса, когато чета "Дневник"....

Без паника!
  44. 44 Профил на Riker
    Riker

До коментар [#2] от "Karelson (Не съм платен ,мразя ви безплатно)":

Специално за теб, ще ти заселим. Да не ти липсват.

45. 45 Профил на gLalev
    gLalev

До коментар [#5] от "emil":

Да божия намеса или просто технологията с която откриваме нови планети в момента е доста несъвършена и върши работа само за такива, който са или твърде близо до звездата си или газови гиганти, от типа на Юпитер.

46. 46 Профил на event_horizon
    event_horizon

Ето и повече инфо което загатва и ролята на нашенец:

'Dimitar Sasselov, from the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, an author on one of the Nature papers, said: "Kepler 78b is going to end up in the star very soon, astronomically speaking.'

47. 47 Профил на emil
    emil

До коментар [#45] от "gLalev":

[quote#45:"gLalev"]или просто технологията с която откриваме нови планети в момента е доста несъвършена и върши работа само за такива, който са или твърде близо до звездата си или газови гиганти[/quote]

Това е точно така. Статистиката ни е изопачена до известна степен защото по съществуващите методи значително по-лесно се откриват големи планети с кратки орбити. То сигурно винаги ще е така. Жалкото е че Кеплер се повреди точно когато започнаха да се потвърждават данните за планети от земен тип. По приетите критерии за да приемат че съществува планета данните трябваше да направят поне три цикъла. За земята това би било три земни години. Кеплер трябваше да поработи поне още 4-5 години, но му останаха само два работещи "маховика" за ориентация. Казват им reaction wheels и явно им е слабо място защото и на други апарати се повреждат подобно на жироскопите на Хабъл.

48. 48 Профил на Minddestruction
    Minddestruction

До коментар [#5] от "emil":
    И до всички, които му обясняват че има още много планети за откриване, че в научнофантастичните книги пишело...
    Преди около 40 години е формулиран така наречения антропен (други го превеждат антропогенен) принцип:
    (накратко) Всичко във вселената е такова, че да бъде възможен живот на Земята, вкл. човешки същества които да наблюдават тази Вселена.
    "Рhilosophical consideration that observations of the physical Universe must be compatible with the conscious life that observes it"
    Това включва всички физически константи (гравитационна, на силните взаимодействия, газова, на Планк и т.н.); физическите свойства на материята - например аномалиите в качествата на водата - най-гъста при 4 градуса, ако не е така всичко вкл. океаните ще замразнат постепенно, химическите свойства на материята, отстоянието на земята от слънцето, качествата на слънцето като звезда, скороста на въртена на земята около оста си, наличието на голям спътник, наличието на голяма планета (Юпитер), която да обира блуждаещи небесни тела....
    Списъка е много дълъг.
    Фантастите които се занимават с наука наистина (А.Кларк, Ст. Лем и т.н.) имат доста различна концепция за това от къде идва живота на по-високо ниво.
    Изобщо ако приемем антропния принцип следва че има създател - по-висше същество (независимо как го наричате и какво мислите за Него/него и каква функция му отреждате) или пък сме наистина единствени в обозримата вселена или ако има други разумни те са толкова далеч че никога няма да контактуваме с тях.

А иначе астрономите са най-добре платените учени (статистиката е от миналата година, имаше го в Дневник). И винаги ще откриват нещо. Но търсенето на планети и то разумни почива вероятно на повече вяра (наукоподна) отколкото тази на бабичките.

49. 49 Профил на iazdakaja
    iazdakaja

До коментар [#37] от "ijj":

"други форми на живот" няма, понеже Менделеевата таблица е еднаква навсякъде, а в нея само въглеродът може да образува сложни вериги. Които винаги се разпадат при високи температури, където и да се провежда експеримента.

50. 50 Профил на emil
    emil

До коментар [#25] от "comandante":

[quote#25:"comandante"]Не ми се търси информацията от достоверен източник , сигурно за толкова обикаля около оста си а ако е толкова близо да звездата ще е още по трудна за откриване . [/quote]

Кеплер всъщност работи чрез измерване на измененията в светимостта на звездата когато е затъмнена от предполагаема планета. Нещо като преминаването на Венера през дика на слънцето миналата година. Колкото по близо до звездата е планетата толкова по-лесно е за Кеплер да я "види". При този метод е невъзможно да бъде установен периодът на въртене на планетата около собствената и ос освен ако е с неправилна форма което за тяло с този размер е невъзможно.

51. 51 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

До коментар [#50] от "emil":
    Наистина хабер си нямам за какво става въпрос ...да не забравяме ,че това е цитат от Ройтерс - трябва ли да го коментираме?
    Протуберансите се движат с около 200км/сек ... което съвпада като изминати километри за 8 часа ако прием ,че звездата е колкото слънцето което е едно от възможните обяснения за тази зрителна измама.
    Така ,че най-малкото това движение противоречи законите на Кеплер при положение ,че звездата ако е колкото Слънцето то диаметъра ще и е над 1млн.км. и никоя планета не може да бъде в орбита на 1млн.км
    Къде отиват законите на Кеплер при това положение? Как обикаля за 8 часа в елипса , неравномерно и ексцентрицитетът...абе с други думи по-добре да си говорим за комуняги и либерасти , изобщо не знам на кой ентусиаст са дали да се бъзика с телескопа и да става "откривател"

52. 52 Профил на emil
    emil

До коментар [#51] от "comandante":

Имах предвид телескопа Кеплер. Извинявай.

Сега ще ти кажа обаче. Ти си прав. Седнах и направих една две аритметики. Ако планета обикаля звезда с маса колкото слънцето то радиусът на орбитата трябва да е 1.4 милиона километра, а скоростта и 308 км/сек.

Като се има предвид че диаметърът на слънцето е 1.4 милиона километра то излиза че планетата обикаля на един звезден радиус над повърхността. За сравнение Меркурий е на 50 милиона километра. Тези или нещо се бъзикат или пък виждат някакво петно върху повърхността на звездата която се завърта за 8 часа около собствената ос. Ако все пак има такава планета тя едва ли ще изкара "няколко милиарда години" защото сигурно е в крайна фаза на падане.

53. 53 Профил на goblenka
    goblenka

Това не е ли стара информация? Може би, от година, или повече?

goblenka
  54. 54 Профил на eurogi
    eurogi

До коментар [#46] от "event_horizon":
    Виж 39-ти коментар.Там има доста информация за Димитър Съселов.

55. 55 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

До коментар [#52] от "emil":
    Каквото и да е това не е планета със сигурност!
    Ако е с размерите на планета от лъчението с ще се изпари за доста кратко време .

56. 56 Профил на ijj
    ijj

До коментар [#49] от "iazdakaja":

"Менделеевата таблица е еднаква навсякъде, а в нея само въглеродът може да образува сложни вериги."

Така е, разбира се. Но зависи какво точно се разбира под понятието "живот". Ето например кристалите имат много от признаците на живота, въпреки че ние не ги възприемаме като живи организми. Имат своя структура. Могат да се възпроизвеждат - ако едно кристалче се пусне в съответен разтвор при подходящи условия, целият разтвор ще изкристализира по същия начин. Имат някакъв организиран обмен на вещества и енергии с околната среда. И т.н.

Или някои обществени явления също приличат на живи организми. Например теченията в изкуството се зараждат, съзряват, достигат своя зенит, пораждат следващи течения и отмират.

Някои автори сега намират аналогия между развитието на Интернет и развитието на живите организми.

Изобщо - ако понятието "живот" се разглежда в широк смисъл - би могло да има и съвсем други форми на живот освен "нашата".

Има и още един аргумент в това отношение. След като има поява на разум в една частица от Вселената (ние например) - естественият процес на еволюцията изглежда като разпространение на този разум в цялата Вселена. А наличието на разум предполага наличие на живот - в "общия" смисъл на думата. Малко клони към пантеизъм тази мисъл - ама е интересна.

57. 57 Профил на ijj
    ijj

До коментар [#52] от "emil":

"Тези или нещо се бъзикат или пък виждат някакво петно върху повърхността на звездата която се завърта за 8 часа около собствената ос."

Ако беше петно върху повърхността на звездата, то щеше да дава един от наблюдаваните ефекти - отслабването на светлината на звездата, когато планетата преминава пред нея.

Но изглежда се наблюдава още един ефект - доплерово изместване, което при търсенето на такива планети се тълкува като дължащо се на гравитационно въздействие на планетата върху звездата. Именно от него е изчислено, че масата на тази планета вероятно е 1,2 от земната маса.