Всички норвежци станаха милионери

Всички норвежци станаха милионери


Всеки гражданин на Норвегия стана в сряда милионер в норвежки крони, но няма да може да се възползва от тези пари, еквивалентни на 161 100 долара или 118 800 евро. 


Става дума за символичен праг на натрупаните средства в най-големия в света фонд за държавни инвестиции, запълван с приходи от търговията с петрол и природен газ.


На 8 януари в него е имало 5.11 трилиона крони ($828.66 млрд.), или над един милион пъти повече от населението, което по официални данни е 5 096 300 души.




Основан през 1990 г., този фонд контролира около 1% от световните акции, както и държавни облигации и имоти от Лондон до Бостън. Това поставя скандинавската държава в изключителна позиция спрямо останалия свят, който се бори с дългове.


Предназначението на средствата е да бъдат съхранявани, инвестирани и умножавани за по-лоши времена, когато се изчерпят залежите от петрол и газ в Северно море, открити през 1969 г. Страната стана седмият по големина износител на петрол в света.


През 2013 г. фондът се е равнявал на 183% от БВП на Норвегия, а прогнозите са, че около 2030 г. той ще се увеличи до 220% от БВП.


По закон правителството може да използва вътре в страната не повече от 4% годишно от този фонд. Това е малко повече от годишната доходност от всички направени от фонда инвестиции.


Въпреки това икономисти посочват и отрицателни последици от натрупването на такава планина от пари. Тя е една от причините за съпротива срещу реформи или намаляване на субсидиите, позволяващи на фермерите например да държат дойните крави в отоплявани ферми в Дълбокия север.


Възможно е и заради фонда някои норвежци да не искат да работят - икономист, цитиран от "Ройтерс", казва, че всеки пети в работоспособна възраст не ходи на работа, а получава някаква форма на социална помощ. Официалната безработица обаче е 3.3%

Коментари (190)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    Това е да се родиш на правилното място, в подходящият момент...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  2. 2 Профил на the_lone_rider
    the_lone_rider
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Това е пример за далновидна политика, мъдро управление и поставяне интересите на народа над партиините.

    Днес е лесно да изфабрикуваш истината и манипулираш действителността, но будните хора винаги усещат лъжата...
  3. 3 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1350 Весело

    А, ко станало? Ау, нали марксизмът учеше, че гробокопача нещо, а? Ето че можело, без да се избива инетелигенцията, без цензура, лагери, местожителство, забрана за пътуване. Социлаизъм многопартиен и демократичен.
    Условието е на каскетите да не се дава власт, само на хора с морал и пипе. Направо на Пипи и Емил, макар и да са шведски, но в никакъв случай на Калитко и Митко.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  4. 4 Профил на krasimiren
    krasimiren
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Под тая статия , ще потекат доста лиги.....

  5. 5 Профил на Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#1] от "Γαλλα":

    На нас не ни остава нищо друго, освен да се надсмеем иронично над съдбата си и парадоксално, но .....да се гордеем с нея, за да ни уважават.

    Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?
  6. 6 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Възможно е и заради фонда някои норвежци да не искат да работят - икономист, цитиран от "Ройтерс"

    Това севременните икономисти тотално заебаха науката и преминаха в сферата на религията, йъдето аскетизма и лишенията са благодетел сами по себе си и трябва да се практикуват за да подържат добрия дух и морала. Бедността е благодетел демек, въпреки че в норвежкият случей яено могат да си го позволят без особена драма...

  7. 7 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 757 Неутрално
  8. 8 Профил на manu_chao
    manu_chao
    Рейтинг: 541 Разстроено

    Еххх.......Да имахме и ние........

  9. 9 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Феновете на Путин четат ли как се действа в демократична държава с петрола и природния газ?

    The best way to predict the future is to invent it.
  10. 10 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#8] от "Walter_White":

    Е ако имахме, колко мислиш щеше да изтрае тоя фонд преди отговорните другари да го източат?

  11. 11 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1234 Любопитно

    Е те това е истинския камунизъм!
    Защото камунистите казваха: "От всекиго според възможностити, на всекиму - според потребностите!!! И ние бяхме камунисти, но нямахме този късмет, защото на нас се падна ТРУДА, а други получиха - КАПИТАЛА!!!!

  12. 12 Профил на Ghostенин
    Ghostенин
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Пу, деб@ тая мъгла рецидивираща... Чета "Всички норвежци станаха милиционери" и трябваше сериозно да разтъркам очи

    [quote#8:"Walter_White"]Да имахме и ние[/quote]
    Милиони? Добрата новина е, че и при нас може... Лошата - в условията на хиперинфлация

    — Значи твоята диря свършва тук, Човече? — каза Каа... — Я извикай Думите! Ние сме от една кръв, ти и аз, Човек и змия!
  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    https://www.menafn.com/1093750261/Export-of-Gas-by-Russias-Gazprom-Grows-by-16-in-2013
    С 16% е нараснал износа на Газпром към фалиращата Европа. Защо ли в Русия няма фонд, аналогичен на норвежкия

    The best way to predict the future is to invent it.
  15. 15 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1261 Неутрално

    Сравнете със Суадитска Арабия и си правете изводите.

    Мачкай климатичния чейндж!
  16. 16 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    До коментар [#7] от "murttle":
    И акъл трябвало.
    .......
    Акъл, но и морал.
    от 400 000 през 1945 г населението им днес е над 5 млн.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  17. 17 Профил на Прокопеевски
    Прокопеевски
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Това не е нищо.
    Аз и Бил Гейтс с обединени финанси сме милиардери

  18. 18 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Да им е честито на норвежците!
    Да не позволяват да ги управляват, такива, като нашенските селски тарикати, щото ... бързо бързо ще се изпари тоя капитал.

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  19. 19 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    [quote#11:"Дедо Либен"]И ние бяхме камунисти, но нямахме този късмет, защото на нас се падна ТРУДА, а други получиха - КАПИТАЛА!!!![/quote]

    За това обаче си има причина - АКЪЛА. Ама ние нали все сме много умни, акъл не щем. Дори и арабеските се подготвят за времената, когато петрола ще стане твърде скъп за добиване спрямо други енергийни източници и инвестират в други неща, например туризъм. До 2020 Дубай планират да постигнат годишни приходи от 82 милиарда $ от туризъм. В пустинята. http://www.reuters.com/article/2013/05/04/us-dubai-tourism-idUSBRE94306P20130504

    The best way to predict the future is to invent it.
  20. 20 Профил на Само Левски
    Само Левски
    Рейтинг: 972 Неутрално

    Само да напомня на всички наши мургави сънародници, че от 01.01.2014 год. свободно можем да работим и да получаваме соц. помощи в Норвегия.

  21. 21 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    явно не са фенове на концесионни договори, в които за държавата остава само среден пръст.

    тук това е невъзможно, даже точно обратното - интересите на народа се продават под масата за шепа рубли (лукойл, дънди прешъс, софийска вода, бтк и още десетки примери).

  22. 22 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    Преди мно-о-ого години ходих в Дания. Организирана, подредена, цивилизована страна с много висок стандарт на живот. Всичко, което видях, ме удиви на фона на зрелия социализъм, от който идвах. Оказа се, че това е страна с почти никакви природни ресурси.
    Да, акъл и морал са нужни.

  23. 23 Профил на stefan_
    stefan_
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#2] от "the_lone_rider":

    Пълни глупости, петролното богатство въобще не означава далновидна политика

  24. 24 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 827 Весело

    "Въпреки това икономисти посочват и отрицателни последици от натрупването на такава планина от пари."
    =====================================
    Като имат проблеми с такава планина от пари, могат да се обърнат за съвет към венецуелския другар Мадуро. Той знае как да се справя с подобен проблем, породен от продажбата на полезни изкопаеми.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  25. 25 Профил на Борислава (be_free)
    Борислава (be_free)
    Рейтинг: 808 Неутрално

    [quote#14:"virakocha"]С 16% е нараснал износа на Газпром към фалиращата Европа. Защо ли в Русия няма фонд, аналогичен на норвежкия[/quote]

    Норвегия е с население колкото един район на Москва!

    Абсолютната свобода дава абсолютна власт, а власта покварява, а абсолютната власт абсолютно покварява!
  26. 26 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 1026 Весело

    До коментар [#24] от "magen_enoshi":

    прав си. Норвегия няма да я призная за нормална бяла държава, докато парашутист не й стане пожизнен президент и докато не започнат да си избиват Мис Норвегия в околовръстните магистрали на Осло

    РЕФОРМИ !
  27. 27 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 700 Весело

    [quote#2:"the_lone_rider"]Това е пример за далновидна политика, мъдро управление и поставяне интересите на народа над партиините. [/quote]
    Интересно е че когато стане дума за Норвегия падат само хвалебствия до небето, а стане ли дума за арабските страни от голфа се срещат само изблици на цинизъм и злоба. А моделът е същия. Е разбира се едните са камилари от пустинята, а другите цели скандинавски селяни. Ама, не не сме расисти

  28. 28 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 827 Неутрално

    [quote#14:"virakocha"]Защо ли в Русия няма фонд, аналогичен на норвежкия [/quote]
    За да има фонд са нужни парични излишъци. А при руснаците не само че няма такива, ами едва смогват да закърпят бюджета, молейки се цената на нефт и газ да не падне много, та да не ги доведе до фалит.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  29. 29 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1234 Любопитно

    До коментар [#22] от "Мондиана":

    Уважаема, това за високия жизнен стандарт и социалните придобивки в Дания е абсолютно вярно! Но една моя колежка работи от 20-тина години в Дания и казва, че за сметка на това пък, данъците и са над 60% и НИКОЙ НЕ РОПТАЕ срещу това!!!! Това у нас не може да се случи!!!

  30. 30 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    До коментар [#25] от "be_free":

    Друга е причината, друга.

    The best way to predict the future is to invent it.
  31. 31 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 700 Любопитно

    [quote#6:"lol"]Бедността е благодетел демек, въпреки че в норвежкият случей яено могат да си го позволят без особена драма... [/quote]
    За тези икономисти не знам, но това е типичен балкански коментар обясняващ защо регионът ни е известен с иммено не тези си особености за които в момента всички говорят. То и гърците демонстрираха далновидна политика на развитие дълги години, пък някои и дори мислеха да им подражават, ама поне на нас слава Богу никой не ни даде. Хайде не мерси, предпочитам по-северния начин на действие.
    А Норвегия може да си го позволи за момента, да. Докато има петрол и газ. А тези спестявания като нищо могат да се изпарят при следващият финасов крах на някоя борса. И между временно да кажа, че в Норвегия не остана икономически сектор извън петрола, държавния сектор и някои силно субсидирани сектори като рибарство и абсурдно селско стопанство. И не е защото не ги бива или нещо, ами просто защото страната е прекалено скъпа за каквато и да е конкурентноспособна продукция или услуга в международен план, пак заради петрола и високия стандарт.
    Не знам но аз лично в дългосрочен план не ги виждам. Арабите от залива поне се опитват малко от малко нещо да създадът в пустинята си - финансови центрове, търговия, туризъм (кокото и извратени да са някои от проектите им), а на норвежците не им хрумна по-добро от това да трупат пари по едни "сметки" в чужбина. А не е страната да няма никакви проблеми.

  32. 32 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 827 Неутрално

    До коментар [#27] от "antikommunist":
    Явно не можеш да хванеш разликата между Норвегия и Емиратите. Норвегия има производство и наука, в добавка на парите получавани от продажбата на нефта. Арабите нямат нищо друго. Те живеят само от това.
    Между другото в Израел също имаше дебати по въпроса какво да се прави с средствата, които ще постъпят от продажбата на газ. Естествено че крайно религиозните партии искаха те да се разпределят веднага, та да могат да продължат да си учат "Тората" без да работят. А икономистите изказаха опасение че това може да доведе до пълен крах на израелския Хай-тек. За щастие разумът победи, и се взе решение да се върви по "норвежкия път". Създаде се фонд за бъдещите поколения, от който не могат да се вземат средства за покриване на дупките в текущия бюджет.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  33. 33 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    [quote#29:"Дедо Либен"]Дания и казва, че за сметка на това пък, данъците и са над 60% и НИКОЙ НЕ РОПТАЕ срещу това!!!! Това у нас не може да се случи!!! [/quote]

    При нормално земно и космическо развитие ние никога няма да сме в ситуация аналогична на тази в Дания. При нашия стандарт на живот и 5% данък е трагедия.
    Или с други думи, ако живея, произвеждам, управляват ме и т.н. като датчаните, едва ли ще имам нещо против 60% данък.

  34. 34 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    Предназначението на средствата е да бъдат съхранявани, инвестирани и умножавани за по-лоши времена, когато се изчерпят залежите от петрол и газ
    *********************

    Браво, така се прави, когато живееш не за момента, а с мисъл и идея за бъдещето. Затова Норвегия е там, където е.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  35. 35 Профил на simo87
    simo87
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#9] от "virakocha":

    Какъв Путин те гони, не знам.
    Разликите между Русия и Норвегия наистина са огромни, но не са само в това, което намекваш.
    Пропускаш факта, че Норвегия има население от 5 млн. души, а Русия - от над 140 млн. души. Или казано другояче - около 28 пъти повече.
    Русия изнася около 4 пъти повече нефт от Норвегия.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum#Export

    Русия изнася около 2 пъти повече природен газ от Норвегия.

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_natural_gas_exports

    От това става ясно, че относителната тежест на средствата, получени от продажба на нефт и газ в Русия и Норвегия, съпоставена към глава от населението, е в пъти (при това много пъти) в полза на Норвегия.
    За Норвегия нефтът и газът са достатъчни да хранят цялото население и то охолно. В Русия нефтът и газът са важни за бюджета, но са крайно недостатъчни за издържането на голямото им население.
    Норвегия може да се сравнява с Катар, Кувейт и други малки държави с големи ресурси от горива. Те също имат държавни инвестиционни фондове, които наливат пари по целия свят.

  36. 36 Профил на simo87
    simo87
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#14] от "virakocha":

    Не се заяждам, само ти отговарям.
    Според мен чисто и просто Русия не разполага с излишни средства, които да инвестира.
    Приходите от горива попълват бюджета (както и в Норвегия), отиват и за формиране на валутни резерви (също както и в Норвегия). Е, при Норвегия дори след тези операции остават още свободни средства, защото приходите са много големи, на глава от населението, и остатъкът отива в инвестиционния фонд.
    Между другото в Русия с приходите от горива се запълват някои важни фондове - валутни резерви, стабилизационен фонд, социален фонд. Натрупаните по тях капитали изобщо не са за подценяване.
    А и руснаците нямат нужда да инвестират навън, те имат огромна страна, която се нуждае от осъвременяване, от модернизация.

  37. 37 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3172 Неутрално

    [quote#2:"the_lone_rider"]Това е пример за далновидна политика, мъдро управление и поставяне интересите на народа над партиините. [/quote]
    У нас в най-добрия случай се поставят чуждестранните корпоративни интереси над партийните !
    За това и 5 пари не влизат в хазната от концесионерите!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  38. 38 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#20] от "Само Левски":

    А, не си познал.

    chavo64
  39. 39 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 700 Неутрално

    [quote#32:"magen_enoshi"]Норвегия има производство и наука[/quote]
    Да, ама не е съвсем така. Производство вече почти никакво нямат, просто защото там е прекалено скъпо и неконкурентноспособно да се произвежда каквото и да е освен високо субсидирана продукция за вътрешния пазар. Наука някаква имат, но съвсем не на нивото на което можеха да бъдат при тези си ресурси.
    Това е и най тъпото в цялата работа. Съвсем не е да нямат проблеми. Следя от време на време ситуацията там. При полжение че има недостиг на пари в образованието и науката и слабости в инфраструктурата си е направо престъпление такива пари да се държат по фондове в чужбина. И не говоря да ги ядът и консумират, но да ги инвестират в държавата си.
    Арабите поне малко от малко това правят и направиха от пустините си нещо (колкото и откачено в някои отношения да е). И инвестират и в наука и образование и дори си карат преподавателите от най-реномираните западни университети дапреподават и там. И това е малко изгъзица, но като се има предвид, че допреди няма и век са били все неграмотни и дълго там образование различно от корана не е имало, пак е доста напредък. От един европейски народ може според мен да се очаква доста повече, но уви, като гледам норвежците са на път да се оголят съвсем икономически.

    Имаше в Капитал една статия която тематизира малко ситуацията там. (Колкото и луксозни проблеми да са това)

    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/sviat/2013/09/10/2138126_norvegiia_i_avstraliia_-_edna_i_sushta_promiana_v/

  40. 40 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Любопитно

    [quote#6:"lol"]Възможно е и заради фонда някои норвежци да не искат да работят - икономист, цитиран от "Ройтерс"

    Това севременните икономисти тотално заебаха науката и преминаха в сферата на религията, [/quote]

    Абе, донякъде са прави. Винаги и във всички държави е имало хора, дето не искат да работят, а някой друг да ги храни и да се грижи за тях. Особено в последните 30-ина години в Европа, пък и САЩ, където поради криворазбраната толерантност и прекалена социална политика, стана възможно цели семейства да живеят добре, без да си и мръднат пръста да работят нещо. Така че, съвсем не ме изненадва заключението на икономистите, че колкото е по-богата една държава, толкова повече хора ще предпочетата да живеят от щедри социални помощи.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  41. 41 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#36] от "simo87":

    Асметни да видиш, че Рус с по голямо население, но и с много по голям добив на деривати от Норвегия, лесно може да направи същото. Простотията, лакомията и имперското самосъзнание им такова таковата. И вие го отнасяме.

    chavo64
  42. 42 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    [quote#14:"virakocha"]Защо ли в Русия няма фонд, аналогичен на норвежкия [/quote]

    А ти абсолютно ли си сигурен, че няма?

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  43. 43 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    [quote#36:"simo87"]Според мен чисто и просто Русия не разполага с излишни средства, които да инвестира. [/quote]

    Е това е правилния отговор! Ама защо не разполага с излишни средства Да не би, защото отиват за имения, лимузини, яхти и т.н.

    The best way to predict the future is to invent it.
  44. 44 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    До коментар [#42] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":

    Ами дай да го видим този фонд в колко яхти е вложен

    The best way to predict the future is to invent it.
  45. 45 Профил на rangers
    rangers
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До 31
    Не! Просто не сте запознат с тази уникална страна! Нека ви светна за малко. Още през 80-те години Норвегия правеше софтуера за позициониране на совалката (Space Shuttle)! Освен това от тогава и до днес страната продава в цял свят най-сложния и скъп софтуер за: управление на супер-танкери при навлизане в акватория, търсене на нефт и газ и тяхната експлоатация на големи морски дълбочини и т.н. В областта на „хай-тек“ в металургията на алуминий, ал-магнезиеви сплави и подобни са водещи също! В биотехнологийте норвежки са много от новите разработки в областта на криогенната терапия, клетъчните структури и др. Норвежките учени са водещи също и в технологийте по опазване на природната среда. И най-важното, прилагат ги тези технологии! Ежедневно! Видял съм го със собствените си очи. Но! Но, най важното, което видях и за което СИГУРЕН СЪМ – никога няма да ги „стигнем“ – това е МОРАЛЪТ!Моралът на хората е ехейййй там някъде в облаците, над които ние ганьовците още не сме надникнали. Това е истината! А дали се харесва на някой или не, това си е негов проблем! Може да отиде да покрещи при ямболския цървул!

  46. 46 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    До коментар [#44] от "virakocha":

    Ами, аз не знам дали имат или не, затова и не правя подобни категорични заключения. Категорично се заявават само неща, в които си 100% сигурен и можеш да ги докажеш. Ти можеш ли да докажеш с факти, че нямат такъв?

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  47. 47 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    [quote#9:"virakocha"]Феновете на Путин четат ли как се действа в демократична държава с петрола и природния газ? [/quote]
    Къв Путин те е подгонил тебе?
    В статията пише за Норвегия..
    Ти освен по Путя и Раша да плюеш,независимо каква е темата на статията,май,май,друго не умееш...

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  48. 48 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 564 Неутрално

    И как от МВФ и СБ не са ги накарали да преватизират фонда все още?

  49. 49 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 827 Неутрално

    До коментар [#35] от "simo87":
    До коментар [#36] от "simo87":
    Симо ,трябва да се сравни единственно, какъв е приноса към бюджета на дадена страна от продажбата на нефи газ в проценти. При арабите бюджета се образува почти 100%, от това което природата им е дала. При руснаците износа на нефт и газ, заедно с износа на злато, диманти, дървесина и т.н. образува около 90% от бюджета. За Норвегия не си спомням точно, ама е някъде около 35%.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  50. 50 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    До коментар [#46] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":
    [quote#46:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]Категорично се заявават само неща, в които си 100% сигурен и можеш да ги докажеш.[/quote]

    Такъв фонд няма и няма да има! Ако имаше, тавариш Путин щеше да ни проглуши ушите, а за червената бригада тук това щеше да бъде перманентна Опорна Точка. Ей го на руския петролен фонд:
    "Не дай Бог, упадут цены на нефть, тогда мало кто сможет сказать, что ждет Россию в экономическом плане"
    Михаил Воейков,
    Институт экономики РАН

    The best way to predict the future is to invent it.
  51. 51 Профил на mi6kro
    mi6kro
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Стига сте ревали за пари, бе алчни дъртофели!

    Страната преживя една от големите трагедии на нашето време от православния фанатизъм!

    Местан да се извини за "РИТОРИЧЕСКИ" ! #236 едно-мандатни региона за страната + 4 едно-мандатни района за чужбина
  52. 52 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    [quote#14:"virakocha"]Защо ли в Русия няма фонд, аналогичен на норвежкия[/quote]
    има но Путин за по сигурно го е организирал като лична банкова сметка за да не стават грешки

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  53. 53 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1400 Неутрално

    [quote#20:"Само Левски"]да напомня на всички наши мургави сънародници, че от 01.01.2014 год. свободно можем да работим и да получаваме соц. помощи в Норвегия. [/quote]
    -Норвегия НЕ е членка на Европейския съюз и за нея "не важи" 01.01.2014 год..

  54. 54 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Весело

    [quote#50:"virakocha"]Такъв фонд няма и няма да има! Ако имаше, тавариш Путин щеше да ни проглуши ушите[/quote]

    Аха, значи, понеже Путин не ти е казал специално, че има такъв фонд, това автоматично означава, че няма. Страхотно!

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  55. 55 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1400 Неутрално

    [quote#1:"Γαλλα"]

    Това е да се родиш на правилното място, в подходящият момент...[/quote]
    -Ама, макар и в Норвегия, да е след 1970 година,когато там се откриват големи залежи на нефт и природен газ и което главно довежда страната до бърз икономически подем.

  56. 56 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    До коментар [#54] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":

    Читай:
    "Не дай Бог, упадут цены на нефть, тогда мало кто сможет сказать, что ждет Россию в экономическом плане"
    Михаил Воейков,
    Институт экономики РАН

    The best way to predict the future is to invent it.
  57. 57 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 541 Весело

    [quote#45:"rangers"]Не! Просто не сте запознат с тази уникална страна! Нека ви светна за малко. Още през 80-те години Норвегия правеше софтуера за позициониране на совалката (Space Shuttle)! Освен това от тогава и до днес страната продава в цял свят най-сложния и скъп софтуер [/quote]

    кво казваш........
    не е до природен ресурс е до човешкки ресурс

    до този извод стигна и Великият Диагностик в пророчеството си :

    "Лош човешки матрЯл"

    няма такова глупаво племе като българистанското

    но късмет..

    за нас Диалектиката не работи,
    ние сме винаги Срещу Тренда..
    и резултатите ни го доказват безусловно

  58. 58 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 827 Неутрално

    [quote#43:"virakocha"] Ама защо не разполага с излишни средства Да не би, защото отиват за имения, лимузини, яхти и т.н.[/quote]

    Освен че приближените до власта олигарси крадат като за последно не това е най-големия проблем. B Русия има 14,5 милиона чиновници-бюрокрари получаващи заплата и не произвеждащи нищо. Има още 40 милиона пенсионери на държавна пенсия. Много от тях са бивши военни получаващи огромни пенсии. Всичко това поглъща огромни средства. А всеки опит за промяна ще доведе до такива сътресения в обществото, каквито никой политик не е сънувал даже в най-кошмарния си сън. Затова за излишъци не само че не става дума, ама си блъскат главите какво да правят, ако се случи нефта или газа да поефтинеят.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  59. 59 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Любопитно

    [quote#51:"mi6kro"]Страната преживя една от големите трагедии на нашето време от православния фанатизъм! [/quote]

    Имаш предвид Брейвик? А не ти ли хрумва, че вина за появата на Брейвик има мюсюлманския фанатизъм и социалистическото тъпоумие? Иначе, въпреки парите и успехите, в Норвегия тлеят огромни проблеми, които рано или късно ще избият на повърхността. Като например нежеланието на мюсюлманите на да интегрират, неспособността на правителството да ги контролира и все по-нарастващата престъпност именно поради горните две причини? Та се стигна до там, че шефът на полицията в Осло да заяви публично, че са загубили битката с имигрантската престъпност, че са загубили града - http://www.alertadigital.com/2013/11/02/la-policia-de-oslo-noruega-hemos-perdido-la-ciudad/

    Три пъти се е увеличил броят на престъпниците - емигранти в норвежките затвори за последните 10 години - http://www.alertadigital.com/2013/07/11/se-triplica-el-numero-de-extranjeros-en-las-prisiones-de-noruega-en-los-ultimos-diez-anos/




    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  60. 60 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 794 Неутрално

    До коментар [#5] от "нуцо":

    и да ходим да копаме за нефт!

  61. 61 Профил на carpypd
    carpypd
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#13:"marquis"]Според Долен Пидеров и от тук се изнасят 3 000 000 000 лева ежегодно от "златната" концесия, т.е. при сходни условия, по-вероятно е да сме се родили на правилно място, но сред неправилни хора[/quote]

    Това не е ли около 50 тона злато? Хайде малко по-сериозно моля. Защо изобщо слушате Сидеров? Сега потърсих в нета и за 2009 година данните са за 4 тона злато добито у нас. Нерде Ямбол, нерде Стамбул.

  62. 62 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    До коментар [#56] от "virakocha":

    Прочетох. И къде там се говори за липса на фонд? Просто се казва, че ако паднат цените, Русия ще има проблеми. Както ще имат проблеми и другите страни износителки.
    Ти как си представяш един подобен фонд, че всеки пък, когато има някакъв проблем, да може да се бърка в него и да се харчи? Що не прочетеш статията за Норвегия, поне, там си пише, че техният фонд е затворен, тоест - само се внася, но никой не може да взема от там, поне не и в настоящия момент, защото се пази за времето, когато няма да имат нефт изобщо.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  63. 63 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    Браво на Норвежците за натрупаното богатство.Да си го харчат разумно

  64. 64 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    До коментар [#62] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":

    Да, една от целите на този норвежки фонд е точно за такива проблеми - ако цените на нефта паднат, ако намалеят запасите и т.н. Арабите пък инвестират в туризъм и т.н. Тези държави имат стратегии. Други нямат - Русия, Нигерия и Венецуела

    The best way to predict the future is to invent it.
  65. 65 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 827 Весело

    [quote#62:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]Прочетох. И къде там се говори за липса на фонд?[/quote]

    Hе можеш да прочетеш за липса на фонд! Можеш да прочетеш нещо, само ако има такъв фонд. Иначе става като вица: докажи че си невинен, вместо да ти докажат че си виновен.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  66. 66 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    И това е държава, която е самостоятелна от 1908 г, ако не се лъжа.

  67. 67 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Весело

    До коментар [#64] от "virakocha":

    Чукча писател...
    "Предназначението на средствата е да бъдат съхранявани, инвестирани и умножавани за по-лоши времена, когато се изчерпят залежите от петрол и газ...
    По закон правителството може да използва вътре в страната не повече от 4% годишно от този фонд"

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  68. 68 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2894 Неутрално

    Значи магията на Норвегия е фактът как фирми като телекомуникационната компания Теленор с около 70% държавно участие могат да бъдат сред най-добрите в света в тяхната си област, заемяйки пазарен дял навсякъде по света и у нас (България).

    Ето как се е развил курса на Теленор за последните 12 г.

    http://www.comdirect.de/inf/aktien/detail/chart.html?ID_NOTATION=1995762&timeSpan=SE&chartType=MOUNTAIN&openerPageId=aktien.detail.chart.middle&BRANCHEN_FILTER=false&INDEX_FILTER=false&ID_NOTATION_INDEX=&fromDate=04.12.2000&toDate=09.01.2014&interactivequotes=true&useFixAverage=true&fixAverage0=0&fixAverage1=0&freeAverage0=&freeAverage1=&freeAverage2=&chartIndicator=&indicatorsBelowChart=VOLUME&indicatorsBelowChart=

    А ето на Дойче Телеком:
    http://www.comdirect.de/inf/aktien/detail/chart.html?timeSpan=5Y&ID_NOTATION=2025437#timeSpan=SE&e&

  69. 69 Профил на gbj06554106
    gbj06554106
    Рейтинг: 541 Любопитно

    До коментар [#47] от "Cherry":
    До коментар [#9] от "virakocha":
    Той даже и това не умее. Както трябва.
    Прави си вятър на клавиатурата. И се опитва безуспешно да убеди себе си, колко е велик русофил




  70. 70 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Весело

    [quote#65:"magen_enoshi"]Hе можеш да прочетеш за липса на фонд! Можеш да прочетеш нещо, само ако има такъв фонд[/quote]

    Ами там е проблема, че никой не може да каже със 100% сигурност дали има или няма такъв фонд. Което не пречи на някои да твърдят категорично, че няма. Само защото никъде не били прочели за такъв или щото Путин не им е казал (лично на тях), че има. Е, аз понеже не знам дали има или няма, затова и не правя категорични заявления. Разни хора - разни идеали!

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  71. 71 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2894 Неутрално

    Красивото на този фонд е фактът, че инвестира в акции на компании - демек в активен бизнес, а не толкова в тъпите ДЦК или злато (мъртъв капитал) <- което правят повечето тъпаци по света.

  72. 72 Профил на canon
    canon
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#31] от "antikommunist":

    По твоята логика България трябваше да е свършила икономически досега (не в дългосрочен план, както прогнозираш за Норвегия). Ние нямаме с нищо по-добра икономика и без петрол, но кретаме. Така че не ги мисли норвежците, като им свърши петрола, какво ще правят. Те винаги ще са добре, защото са изградили некорупирано, толерантно и цивилизовано общество, в което законите се спазват. Както казаха хора преди мен, в България такова богатство щеше да е окрадено и хората пак щяха да мизерстват. Причината е в ниската интелигентност и липсата на морал на българина, като цяло. Ние никога няма да сме богати икономически, защото не сме богати умствено и душевно.

  73. 73
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  74. 74 Профил на canon
    canon
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#71] от "Ф.Нинов":

    Извинявай, но ти май си "тъп." Дори не си си направил труда да проучиш, преди да празнословиш и лепиш етикети. 40% от Норвежкия фонд е в "тъпите" ДЦК и 60% в акции. Аман от разбирачи.

    http://fletcher.tufts.edu/SWFI-OLD/~/media/Fletcher/Microsites/swfi/pdfs/2012/profiles/Norway%20Fund%20Profile.pdf

  75. 75 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Весело

    [quote#73:"virakocha"]Не можете да отоговорите нищо и затова прибягвате към обиди. [/quote]


    Къде точно видя обида? Всъщност, целия спор започна от вироглавото ти нежелание да признаеш, че не знаеш със сигурност, дали в Русия има или не такъв фонд. И затова и сега предпочиташ да се измъкнеш.
    Е, поне се надявам да си си взел поука в бъдеще да не твърдиш с категоричност неща, които не можеш да докажеш.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  76. 76
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  77. 77 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    До коментар [#75] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":

    Добре, представете ми доказателства, че такъв фонд има.

    The best way to predict the future is to invent it.
  78. 78 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2894 Неутрално

    Ето норвежките публични корпорации нотирани на борсата в Осло, което си е тип-топ за страна с население от няколко милиона.

    Със "+" съм маркирал лидери в световен мащаб:

    - Algeta biotechnology
    - Aker Solutions oil and gas equipment and services
    - Cermaq packaged foods and meats
    - DNB diversified banks
    - DNO International oil and gas exploration and production
    - Fred. Olsen Energy
    + Frontline oil and gas storage and transportation
    - Gjensidige Forsikring multi-line insurance
    - Golar LNG oil and gas storage and transportation
    - Marine Harvest packaged foods and meats
    + Norsk Hydro aluminium
    - Orkla industrial conglomerates
    - Petroleum Geo-Services oil and gas equipment and services
    - Prosafe oil and gas equipment and services
    - Renewable Energy Corporation electrical components and equipment
    + Royal Caribbean Cruises hotels, resorts and cruise lines
    - Schibsted publishing
    + Seadrill oil and gas drilling
    + Statoil integrated oil and gas
    - Statoil Fuel & Retail automotive retail
    - Storebrand multi-line insurance
    - Subsea 7 oil and gas equipment and services
    - Telenor integrated telecommunication services
    - TGS-NOPEC oil and gas equipment and service
    - Yara International fertilizers and agricultural chemicals

  79. 79 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2894 Неутрално

    До коментар [#74] от "canon":

    Да, но 40% акции пак е прекалено много, защото при китайците и арабите ДЦК дялът е над 90%

  80. 80 Профил на Zed
    Zed
    Рейтинг: 199 Неутрално

    Държани компании, не са в ЕС, изостанала работа. Ние така бяхме преди 30 години. Сега сме модерна и развита държава, всичко е приватизирано и сме горди членове на ЕС.
    Тия не виждам кога ще ни стигнат.

  81. 81 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 783 Неутрално

    "Предназначението на средствата е да бъдат съхранявани, инвестирани и умножавани за по-лоши времена, когато се изчерпят залежите от петрол и газ"

    Не твърде далновидна ми се вижда тази стратегия. Като се свърши петрола и онези с чаршафите изгладнеят и тръгнат из света с "Аллах Акбар!" на уста, най-мъдри може да се окажат тези, които инвестират в ракети "Пейтриът" и самолети-дронове, демек "свободните и смелите" отвъд океана - а не норвежците с техните 1 трилион в ценни книжа (хартийки).

  82. 82 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Весело

    [quote#77:"virakocha"]Добре, представете ми доказателства, че такъв фонд има. [/quote]

    Ами нямам. И точно за това не твърдя, че има. Всъщност, ясно заявих, че
    [quote#70:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]аз понеже не знам дали има или няма, затова и не правя категорични заявления[/quote]

    Ти си този, дето твърдиш, че няма, а не аз - че има. Затова и попитах откъде си толкова сигурен, на какво се базира твърдението ти. А ти ми прати някакъв отвлечен цитат, който казва, че ако паднат цените, Русия ще има проблем. Е, сори, ма това не е доказателство, а просто някакво твое тълкуване.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  83. 83 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1400 Неутрално

    [quote#66:"citoyen"]И това е държава, която е самостоятелна от 1908 г, ако не се лъжа.[/quote]
    -Норвегия обявява независимостта си през 1905 г., когато Шведско-норвежката уния е разделена.

  84. 84 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2894 Неутрално

    А ето и най-големият килър (Nordic Semiconductor ASA) на борсата в Осло, която от под 1 NOK преди 10 г. сега е над 27 NOK

    http://www.comdirect.de/inf/aktien/detail/chart.html?timeSpan=5Y&ID_NOTATION=63867#timeSpan=SE&amp;e&

  85. 85 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 647 Неутрално

    До коментар [#13] от "marquis":

    Ами да, мъка е да се родиш сред хората на Болен

    Birds of a feather flock together.
  86. 86 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Що бе? Тия не делят ли с Шеврон?

  87. 87
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  88. 88 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2894 Неутрално

    До коментар [#74] от "canon":

    Значи погледнах твоя линк и нещата стоят както следва:

    - 60% са акции = Equities
    - 40% са тъпите ДЦК = Fixed Income

    Така, че моето първиначално твърдение в вярно, демек фондът е инвестиран предимно в хубавите акции.

    Така, че ти добре си намерил инфо, но от твоя страна си объркал понятията

  89. 89
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  90. 90 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1021 Весело

    До коментар [#87] от "ПРОРОК ИЛИЯ":
    Хехе,и вие сте му се вързали.
    Човешкото невежество е напаст и се излива в мегатонни размери напоследък.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  91. 91 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    До коментар [#82] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":

    Не може да има преки доказателства за несъществуването на нещо. Ако това нещо не съществува, просто няма да се пише за него. Има косвени доказателства - по горе съм приложил многобройни.

    The best way to predict the future is to invent it.
  92. 92 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    [quote#20:"Само Левски"]Само да напомня на всички наши мургави сънародници, че от 01.01.2014 год. свободно можем да работим и да получаваме соц. помощи в Норвегия.[/quote]

    Не можете, Норвегия не е в ЕС.

  93. 93 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1400 Неутрално

    [quote#82:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]Добре, представете ми доказателства, че такъв фонд има. - цитат на коментар #77 от “virakocha”


    Ами нямам. И точно за това не твърдя, че има. [/quote]
    -Има т.н Стабилизационен фонд, в който се трупат излишъците."От 2003 г. насам, износът на природни ресурси, започна да намалява в икономическо значение, като вътрешния пазар е значително засилен.[7] Приходите от петрол за износ, позволява на Русия да увеличи валутните си резерви от 12 млрд. долара през 1999 г., до 597.3 млрд. долара. Макроикономическата политика, водена от министъра на финансите Алексей Кудрин е разумна и стабилна, с излишък от приходи, които се съхраняват в Стабилизационният фонд на Русия.[8] През 2006 г. Русия изплаща по-голямата част от своите огромни дългове,[9] оставяйки с един от най-ниските външни дългове сред големите икономики. Посредством стабилизационен фонд Русия успява да излезе от глобалната финансова криза в много добро състояние, отколкото много експерти са очаквали"

    БВП Повишение 2 022 трильона щатски долара (по номинална стойност, оценка на МВФ за 2012 г.)
    Ръст на БВП Повишение 3.4 % (2012 г.)
    БВП на глава от населението 14 247 щатски долара (по номинална стойност за 2012 г.)
    БВП по сектор (2012 г.)
    58 % - услуги
    37.6 % - индустрия
    4.4 % - земеделие
    Популация
    под прага на бедността 13 % (2012 г.)
    Работна сила 75.24 млн. души (2012 г.)
    Безработица 5.3 % (към януари 2013 г.)
    Индекс за леснота
    за правене на бизнес 112-то място (2013 г.)
    Външна търговия
    Износ 542.5 милиарда щатски долара (2012 г.)
    Внос 358.1 милиарда щатски долара (2012 г.)
    Външен дълг 455.2 милиарда щатски долара (към 31 декември 2012 г.)
    Публични финанси
    Държавен дълг 11 % от БВП (2012 г.)
    Печалби 469 милиарда щатски долара (2012 г.)
    Разходи 414 милиарда щатски долара (2012 г.)
    Чуждестранни резерви 561.1 милиарда щатски долара (към декември 2012 г.)
    Данни в: World Fact Book на ЦРУ
    https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/rs.html

  94. 94 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2894 Неутрално

    До коментар [#74] от "canon":

    Значи да си додем на думата за фонда:

    Target Asset Allocation:
    - Equities = 60% <- акции
    - Fixed Income = 35-40% <- грозните ДЦК
    - Real Estate = Up to 5% <- имоти <- там искат да наблегнат да купуват офисчета в Лондон и Ню Йорк

  95. 95 Профил на canon
    canon
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#77] от "virakocha":

    До коментар [#82] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":


    Ето, погледнете:

    http://www.swfinstitute.org/fund-rankings/

    Русия има 2 фонда с общо около $175млрд в тях. Престанете да дърдорясвате, без да потърсите информация.

  96. 96 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1372 Неутрално

    До коментар [#82] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":

    Ми... Да ти помогна: Фонд национального благосостояния
    http://www.minfin.ru/ru/nationalwealthfund/accumulation/

    Сега му кажи, че невежеството не е аргумент, макар че се съмнявам да го разбере.

    Ecrasez l’infâme
  97. 97 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4582 Любопитно

    "Става дума за символичен праг на натрупаните средства в най-големия в света фонд за държавни инвестиции, запълван с приходи от търговията с петрол и природен газ."

    Норвегия е може би най-добрия пример в света за държава, която супер богата на нефт и газ и която след това оползотворява много правилно и мъдро спечелените стотици милиарди долари от продажбата на нефтът и газът....! В мнозинството държави по-света тези пари изтичат от държавата или се използват не ефективно или пък за оръжие, луксозни стоки или просто потъват в джобовете на местните политици.... останалите богати на нефт и газ държави по-света само могат да се учат от опитът и примера на Норвегия!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  98. 98 Профил на marquis
    marquis
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#61] от "carpypd":

    Какво са някакви 50 тона за Долен, той е водач на нацията, баща на народа и известен висшист, почти алхимик като повечето политици, които се имат за чудотворци и с две консерви "русенско варено" и два самуна хляб хранят партии, явяват се на избори, имат пари за луксозни разходки, апартаменти и летящи чинии.

    "Vernunft wird unsinn, wohltat plage."
  99. 99 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1370 Весело

    До коментар [#93] от "Бенк-Бенк":
    До коментар [#95] от "canon":
    До коментар [#96] от "Graf":

    Благодаря и на тримата. Чудя се сега дали колегата virakocha, ще си признае, че е сбъркал? Макар че, едва ли.
    Аз точно за това, когато не знам нещо, не почвам да убеждавам другите, че го знам. Щото никога не се знае кога ще се появи някой, дето наистина го знае и тогава се стига до подобни неудобни моменти.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  100. 100 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2894 Неутрално

    До коментар [#97] от "Иво":

    В момента Фалкленските острови се намират в подобна ситуация, даже много-много-много повече нефт + газ = кинти на калпак, отколкото Норвегия.

    Та в момента фалклендското правителството е на обмяна на опит в Норвегия, как да запазят огромните печалби, а не да ги профукат за простотии...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK