Руска телевизия е изхвърлена от ефир заради анкета за Ленинград

Руска телевизия е изхвърлена от ефир заради анкета за Ленинград

© Дневник



Популярният с либералната си и често възприемана като опозиционна редакционна позиция руски телевизионен канал "Дождь" бе практически блокиран от достъп до зрителите заради анкета за блокадата на Ленинград.


Официално разпространителите представят различни поводи за прекратяване на договорите си с телевизията, включително от типа на "несъответствие между редакционната политика на канала и принципите за формиране на пакети" за клиентите и "нанасяне вреда на репутацията ни като агрегатор на пакет телевизионни канали".


Всичко се разигра за броени дни, като понеделник вечер сателитният оператор "Триколор ТВ" последен обяви решението си, след като от "Дождь" бяха вече заявили, че ако и там ги блокират, телевизията няма да може да съществува. Преди това разпространението спряха мрежите на "Акадо", "Ростелеком", НТВ-Плюс, Дом.Ру, "Билайн" и др. 




Във вторник ръководството на "Дождь" проведе специална пресконференция. Преди това собственикът Александър Винокуров официално предложи на всички оператори да разпространяват сигнала безплатно в рамките 2014 г. Стратегията на медията е да се развива като платен телевизионен канал за новини по подобие на CNN, Fox News, MSNBC.


Наталия Синдеева, генерален директор на телевизионния канал, обясни, че със снощното оттегляне на оператора "Триколор ТВ" са изгубили 80-85% от обхвата на аудиторията си. Не само че не може да има телевизия без зрители, но и ще трябва да върнем договорите за реклами, което означава, че финансово няма как да оцелеем, казват още от ръководството. Преминаването към излъчване само в интернет изисква съвсем друга стратегия и средства.


Причините за случващото се са политически, цитира думите на Винокуров изданието Газета.ру. "Просто си търсеха повод. В един момент опитваха да ни натискат заради снимка на Доку Умаров, после раздухаха някаква история за бившия ми бизнес. Фактически "Дождь" беше закрит. Всички държавни медии заявяваха, че не бива каналът да бъде закриван, но в действителност точно това се случи". Винокуров допълва, че знае кой точно е източникът на последните проблеми пред "Дождь".


Поводът за задушаването на "Дождь" е предаване от 26 януари в самото навечерие на 70-годишнината от окончателното прекратяване на блокадата на Ленинград от армията на нацистка Германия. В историческото предаване "Дилетант", докато се разговаря за събитията от онези дни, е пусната анкета с въпрос "Не трябваше ли Ленинград да бъде предаден на немците?". Това беше достатъчно да предизвика буря от възмущение на обществени организации, ветерани, патриоти и т.н.


Първите коментари на реакцията срещу телевизионния канал са в смисъл, че най-вероятно не лично Владимир Путин, а чиновниците са престарали и са принудили свързани с властта да погазят куп закони и регулации. Скандалът избухна точно преди откриването на зимните олимпийски игри в Сочи, т.е. в период, когато се предполага, че Кремъл се опитва да избягва подобни инциденти.


Всъщност, авторите на въпросното предаване използват въпрос, повдигнат през 1989 г. от известния писател Виктор Астафиев, който лично е участвал в цялата война. В интервю той казва: "Милион човешки живота заради един град, заради една кутия? Всичко може да се възстанови до последния пирон, но хората не можеш да върнеш..."


Историци и изследователи припомниха с факти и документи, че Адолф Хитлер изобщо не е имал намерение да превзема Ленинград и в този смисъл дори да е искал да се предаде градът, в Генералния щаб на Вермахта е имало решение да не се приема капитулация. Причината е, че големият град е превърнат в капан за настъпваща армия, а и никой в Берлин не е искал да се занимава с изхранването на 2.5-милионното му население. Въпросът за гибелта на вероятно над 1 милион души в Ленинград е по-скоро защо Червената армия не е снабдявала хората през Ладожкото езеро, а е оставила над 90% от жертвите да са от глад и студ.


След реакцията на предаването от 26 януари от телевизията свалиха анкетата и се извиниха за неудачно формулиране на въпроса.


Но междувременно регулаторът Роскомнадзор изпрати "профилактично писмо" до "Дождь" с уведомление, че е нарушен параграф 49 от Закона за медиите, съгласно който "при осъществяване на професионална дейност журналистът е длъжен да уважава правата, законните интереси, честта и достойнството на гражданите и организациите". Анкетата за блокадата може да се третира като оскърбителна за ветераните от войната и жителите на блокирания Ленинград, добавят в писмото.


На 30 януари се самосезира прокуратурата на Санкт Петербург, която заяви на интернет сайта си, че въпросът е кощунство, а проверката е по молба на ветерани. "Телевизионният канал премина всички граници на допустимото пред паметната дата на окончателния пробив на блокадата. Същата формулировка използва ден по-рано Дмитрий Песков, говорител на президента Владимир Путин. По-късно пред "Интерфакс" уточниха, че прокуратурата проверява "Дождь" за всякакви възможни нарушения и екстремизъм", а подробности няма да има преди края на проверката.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK