10 теории за изчезването на малайзийския самолет

10 теории за изчезването на малайзийския самолет

© Reuters



Търсенето на мистериозно изчезналия самолет "Боинг 777-200" на Malaysia Airlines навлиза в 13-ия си ден, а теориите за това, което се е случило с него, се умножават. Би Би Си събира на едно място някои от възможните обяснения, коментирани от бивши пилоти и авиационни експерти.


Според твърденията на малайзийските власти самолетът с 239 души на борда е бил умишлено отклонен от обичайния си маршрут след последната позиция, на която е засечен от военните радари – някъде над Малакския пролив. След като през уикенда сателитни данни разкриха, че часове по-късно боингът е продължавал да лети или на север, или на юг от тази точка, разследващите екипи от 26 държави определиха два коридора за издирване – на север до Централна Азия и на юг до Индийския океан и Австралия, като границите им са очертани, докъдето самолетът може да е стигнал с наличното си гориво. Ето и какви са десетте най-вероятни теории за случилото се, обобщени от Би Би Си:


1. Кацнал е на Андаманските острови




Както изглежда, в определен момент самолетът се е насочил към Андаманските и Никобарските острови, които са най-източната индийска територия и се намират между Индонезия и бреговете на Тайланд и Мианмар. Според наличната информация военният радар в района може дори да не е бил включен, тъй като нивата на заплаха там се смятат за ниски.


Пред Си Ен Ен редакторът на местния вестник "Андаман кроникъл" отхвърля предположението, че самолетът може да е на островите. Там има четири писти и според него наблюдението от страна на индийската армия би попречило евентуално кацане да мине незабелязано. В региона обаче са разположени над 570 острова, като само 36 от тях са обитаеми. Ако самолетът е бил отвлечен, това би било перфектното място за неговото тайно приземяване, смята Стив Буздиган, бивш пилот на "Боинг 777". Според него кацането на плажа би било изключително трудно, но не и невъзможно, като достатъчна би била плажна ивица с дължина около 1500 метра.


Практическата трудност за това кацане идва от голямата тежест на самолета. При нея използването на спирачния механизъм би могло да доведе до това колесниците да закопаят в пясъка и части от ходовата част да бъдат откъснати. "Ако аз трябва да кацна на плаж, не бих спуснал колесниците", казва Буздиган. В този случай на принудително кацане обаче опасността идва от пълните с гориво крила, евентуална повреда по които може да предизвика експлозия. А и дори да кацне успешно, би било невъзможно след това самолетът да излети отново.


Северният сентинелски остров - един от 570-те Андамански острова

© Associated Press

Северният сентинелски остров - един от 570-те Андамански острова


2. Летял е до Казахстан


Централноазиатската република се намира в края на северния коридор от претърсваните зони, така че хипотетично самолетът би могъл да е кацнал там. Силвия Ригли, пилот от леката авиация и автор на книгата Why Planes Crash ("Защо катастрофират самолетите"), казва, че кацане в пустинята е възможно и със сигурност по-вероятно от кацането на някой плаж. Досега властите не са представили митнически декларации на превозвания от самолета багаж, което провокира множество слухове за ценен товар, който би могъл да е мотив за отвличане. Появиха се спекулации и за това, че някои от хората на борда са били милиардери.


В случай че се е отправил към Казахстан обаче, самолетът щеше да бъде засечен, обявиха от казахстанската комисия за гражданска авиация в подробно становище. А има и по-очевиден проблем. При такава посока той е трябвало да прекоси въздушните пространства на държави като Индия, Пакистан и Афганистан, които обикновено са в състояние на висока бойна готовност.


Все пак според Ригли е възможно и наличието на слаби връзки в радарните системи на някои страни по маршрута към Централна Азия. "Голяма част от оборудването на контролните кули е старо. Те може и да са свикнали да получават фалшиви сигнали от птичи ята например и така да не вземат под внимание някой реален сигнал", казва тя.


3. Летял е на юг


Последните сателитни данни сочат, че самолетът е летял поне пет или шест часа, след като е излязъл извън обсега на малайзийските радари. Според Норман Шанкс, бивш ръководител на груповата безопасност в компанията оператор на британските летища BAA и професор по авиационна безопасност в университета в Ковънтри, по тази причина търсенето трябва да започне от крайните зони на двата коридора и да се придвижва към центъра, а не обратното. Той смята, че за самолет, който до момента е избегнал засичането от радар, южният коридор е по-вероятната траектория.


Тя води до обширните открити пространства на Индийския океан (според съобщения от първите часове на 20 март парчета, които може би са от изчезналия самолет, са били засечени от сателит в океана, но все още няма официално потвърждение - бел. ред.), а след него – до пустите северни територии на Австралия. Без да се знае мотивът, е трудно да се спекулира каква би била крайната дестинация на самолета. Той обаче може просто да е летял, докато му е свършило горивото, и да се е разбил в морето някъде северно от Австралия.


4. Бил е отвлечен и приземен в пустинята Такламакан, Северозападен Китай


Има спекулации, че самолетът може да е бил отвлечен от китайските мюсюлмански сепаратисти уйгури, тъй като 153-ма от пасажерите на борда са китайски граждани. В този случай възможна дестинация би била пустинята Такламакан в Северозападен Китай – една от най-големите пясъчни пустини в света. Преди няколко дни малайзийските власти заявиха, че смятат, че най-вероятното местоположение на изчезналия боинг е на сушата някъде около китайско-киргизката граница. И тази теория почива обаче върху невероятното прелитане на самолета, незабелязано от радарните системи на няколко държави.


Пустинята Такламакан в северозападен Китай

© Associated Press

Пустинята Такламакан в северозападен Китай


5. Бил е насочен към остров Лангкави заради пожар или друга неизправност


Загубата на транспондерите и другите комуникационни системи може да се обясни с пожар, предполага авиационният блогър Крис Гудфелоу. Според него левият завой, който самолетът е направил, отклонявайки се от маршрута към Пекин, може да е бил опит да стигне до най-близкото безопасно летище. "Пилотът може да е бил изправен пред някоя сериозна повреда или нещо, случило се на борда, което да го е накарало незабавно да обърне", казва Гудфелоу. Той смята още, че пилотът се е насочил директно към остров Лангкави, по подхода към който няма препятствия. "Пилотът не е тръгнал обратно към Куала Лумпур, защото е знаел, че трябва да прекоси планинска верига с височина 2400 метра. Знаел е, че теренът към Лангкави е по-благоприятен, а разстоянието – по-кратко", смята Гудфелоу. Според него самолетът просто не е успял да стигне до острова и се е разбил в морето.


Тази теория също има своето слабо място. Ако при извънредна ситуация курсът на полета е бил сменен, естествено е това да се направи ръчно. Левият завой обаче е бил резултат от натискането на последователност от бутони в пилотската кабина, предаде "Ню Йорк таймс". Според вестника това "засилва предположението на разследващите – най-напред изразено от малайзийските власти, – че самолетът е бил отклонен умишлено и че е замесено и престъпно действие".


6. Скрит е в Пакистан


Предположението на медийния магнат Рупърт Мърдок, че самолетът може да е бил откраднат и след това скрит в Северен Пакистан, изглежда доста невероятно. Освен енергичните отричания на пакистанските власти въздушното пространство между Индия и Пакистан е едно от най-внимателно наблюдаваните от военните радари места в света. И въпреки отдалечеността и беззаконието, царящи в Северен Пакистан, регионът се следи непрекъснато от сателити и безпилотни самолети.


7. Скрил се е в "сянката" на друг самолет


Авиоблогърът Кийт Леджърууд вярва, че изчезналият самолет се е скрил в "сянката" на сингапурския полет SIA68, който се е намирал наблизо. Според него пилотът на малайзийския боинг се е залепил за другия самолет и го е следвал, като по този начин радарите на Земята са отчитали само един летателен апарат, а тъй като транспондерът на полет MH370 е бил изключен, SIA68 не е знаел за присъствието му. Така двата самолета са преминали през индийското и афганистанското въздушно пространство, след което сингапурският е продължил към Испания, а малайзийският може да се е отклонил и да е кацнал в китайския Синдзян-уйгурски автономен регион, Киргизстан или Туркменистан.


Според професор Хю Грифитс, радарен експерт в Юнивърсити колидж - Лондон, теорията е правдоподобна. Съмнения предизвиква обаче фактът, че има разлика между гражданските и военните радари, като последните "би трябвало да са с по-висока резолюция". Така че дори и двата самолета да са били на разстояние 1000 метра един от друг, е възможно военният радар да "види" два обекта. Тук вече стои въпросът как се интерпретира тази информация на Земята – дали може да бъде възприета като странно ехо. При нападението на японците над Пърл Харбър през 1941 г. американските радари са отчели приближаващите самолети, но служителите са сметнали, че това са техни бомбардировачи, идващи от сушата.


10 теории за изчезването на малайзийския самолет

© Associated Press


8. Имало е борба


Един от въпросите, на които досега е най-трудно да се даде невинно обяснение, е защо самолетът е летял толкова непостоянно. Първо той е надвишил обичайния си таван, отивайки на 13 716 метра височина, след което се е спуснал много ниско. Според Буздиган големите отклонения предполагат, че може да е имало борба. След 11 септември вратите на пилотските кабини бяха усилени, за да се предотврати възможността за отвличане, но все пак има сценарии, при които може да се проникне вътре. Бившият пилот споделя, че в подобна ситуация би се опитал да дезориентира евентуалните нападатели, като лети агресивно, тъй като на него няма да му прилошее от това.


9. Пътниците са били убити от декомпресия


Според друга разпространявана теория самолетът е бил изведен до такава височина, за да се убият бързо пасажерите, коментира бившият навигатор от Кралските военновъздушни сили (RAF) Шон Мафет. Предполагаемият мотив е на първо място да им се попречи да използват мобилните си телефони, когато самолетът се снижи. Но на близо 14 000 метра боингът е много над нормалното и е възможно кабината да се разхерметизира. В такъв случай ще паднат кислородните маски, които обаче вършат работа за около 12-15 минути. След този период пасажерите ще изпаднат в безсъзнание заради натравянето с въглероден оксид и ще починат, обяснява Мафет. Този, който е поел контрола над самолета обаче, също ще умре освен ако няма друг достъп до кислород.


10. Самолетът ще излети отново, за да бъде използван от терористи


Една от най-невероятните теории е, че малайзийският самолет е бил отвлечен от терористи с цел да послужи за атака от типа на тази на 11 септември 2001 г. Според Мафет версията не може да се изключи, но би било много трудно да се приземи самолет, да се скрие или да се маскира, след това да се зареди с гориво и да му се сложи нов транспондер – и всичко това тайно. "В момента сме на етап, на който трябва да обмисляме и много, много трудни неща, тъй като всички смислени опции, изглежда, не пасват", казва бившият навигатор. Някои експерти смятат, че дори и успешното и тайно приземяване да е възможно, е малко вероятно след това самолетът да е готов да излети отново.


Освен това правителствените агенции в района не са засекли никакви разузнавателни данни за предстояща атака нито преди, нито след полета на "Боинг 777-200". Проверките на миналото на пасажерите не доведоха до подозрения към тях, а и на борда не е имало високопоставени лица, т.е. няма никакъв видим мотив. Освен това се смята, че терористичните групировки в района не са способни да извършат толкова сложна атака. Югоизточната азиатска организация "Джемаа Исламия" ("Ислямско събрание") е силно отслабена, китайските уйгури нямат капацитета, а и пакистанските, и афганистанските талибани отрекоха да са замесени.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK