
© Reuters
Проруски активисти демонстрираха в неделя с надписи "Референдум" в източния украински град Донецк с искане за завръщане на президента Виктор Янукович.
Венецианската комисия - върховният правен орган на Съвета на Европа и общопризнат висш авторитет по конституционни въпроси в Европа, обяви в разпространено в неделя свое заключение, че т.нар. референдум, проведен в Крим на 16 март за отделяне на полуострова от Украйна, е незаконен.
Той противоречи на конституцията на Крим, на Украйна и на демократичните норми за провеждане на всенародно допитване в Европа.
Именно на базата на този светкавично организиран от проруски среди, самообявили се за нова власт в Симферопол, руският президент Владимир Путин, парламентът и Конституционният съд анексираха тази част от съседната държава.
Жителите на Крим бяха призовани да се произнесат по два въпроса - дали искат присъединяване към Русия или оставане в Украйна, но с широки автономни правомощия, граничещи с независимост. Според организаторите (а международните наблюдатели се оказаха компрометирани партньори на руската власт) над 95% са се обявили за присъединяване към Русия. Затова веднага бе обявена независимост, макар на референдума изобщо да не е бил поставян такъв въпрос. Целта бе единствено да се улесни скоростното приемане на Крим в Руската федерация съгласно сега действащото руско законодателство. В рамките на 4 дни цялата конституционна процедура приключи.
Но в одобреното през уикенда от Венецианската комисия становище ясно е посочено, че всички тези действия са противоконституционни и незаконни.
Ето какво се казва в частта "Изводи":
"Конституцията на Украйна, както и другите конституции на държавите от Съвета на Европа, предвижда цялостност на страната и не позволява да се провеждат каквито и да било местни референдуми за отделяне от Украйна. Това следва, в частност, от членове 1, 2, 73 и 157 от Конституцията. Тези положения в съвкупност с Раздел Х на Конституцията свидетелстват за това, че тази забрана е приложима и към Автономна Република Крим, и Конституцията на Крим не позволява на Върховния съвет на Крим да насрочва такъв референдум. По Конституцията на Украйна може да има единствено референдум с консултативна роля за по-широка автономия.
Освен това, обстоятелствата в Крим не позволяваха провеждането на референдум в съответствие с европейските демократични стандарти. Всеки референдум за статута на каквато и да е територия трябва да бъде предшестван от сериозни преговори на всички заинтересовани страни. Такива преговори не е имало."
Заключението № 762 / 2014 на Венецианската комисия е от 21 март и бе прието на 98-то й пленарно заседание във Венеция на 21-24 март. Един от четиримата докладчици по него е българинът Евгени Танчев. Той е бивш член на Конституционния съд на България и в момента е зам.-председател на Венецианската комисия. Другите докладчици са Петер Пацола (Унгария), Хаса Сухоцка (Полша) и Каарло Туори (Финландия).
Искането за правно становище е отправено на 7 март от Генералния секретар на Съвета на Европа веднага, след като на 6 март на закрито заседание в окупираната от въоръжени без опознавателни знаци сграда на парламента на Крим бе решено да се проведе референдум.
Но според заключението на Венецианската комисия въпросите, поставени на избирателите, трябва да съответстват на конституцията и законите на страната, защото тя има върховенство над Конституцията на Крим. Освен това в Конституцията на Крим изрично е записано, че не може да се приемат закони или решения, противоречащи на украинската конституция и закони.
В чл.69 на Конституцията на Украйна референдумът е признат като народно волеизявление. Но това не означава автоматично, че всеки референдум е конституционен, пишат авторите на заключението. Напротив, има множество положения в Конституцията, които много ясно посочват, че отделянето на част от територията на страната не може да бъде предмет на местен референдум.
В чл. 73 от Конституцията на Украйна изрично се заявява: "Изключително с общоукраински референдум се решават въпроси за промяна на територията на Украйна", а чл. 134 определя, че Крим е неотделима съставна част от Украйна.
Това се потвърждава и с решение на Конституционния съд на Украйна от 14 март 2014г. - два дни преди т.нар. референдум - че провеждането му е противоконституционно и за Украйна, и за Крим. Това са текстове, приети през 1996г., които не са променяни никога след това, включително и във вече отменените поправки на Конституцията от 2004г.
Венецианската комисия припомня също, че подобна забрана в украинската конституция не противоречи на европейските конституционни стандарти. Що се отнася до понятието "самоопределение", Венецианската комисия стига до извода, че то се разбира преди всичко като вътрешно самоопределение в пределите на съществуващите граници, а не като външно самоопределение чрез отделяне от държавата.
Авторите на доклада обясняват, че е незаконен и вторият въпрос в бюлетината на "референдума" - за връщане към Конституцията на Автономната република от 1992г. Причината е, че той е поставен не като отделен избор за избирателите, а като алтернатива на отделянето.
При всички варианти случилото се на 16 март не може да има задължителна сила, казват още от Венецианската комисия.
Но дори да противоречеше на Конституцията на Украйна, допитването пак няма да е легитимно, ако не отговаря на основните демократични стандарти за провеждане на референдуми, установени от Венецианската комисия и приети от страните членки на Съвета на Европа, сред които са Украйна и Русия:
- органите на властта са длъжни да предоставят обективно информация
- медиите са длъжни да спазват неутралност особено в новините
- органите на властта не бива да влияят на резултатите от гласуването с прекалено едностранчиви кампании
- трябва да бъде ограничено използването от органите на властта на публични средства за целите на кампанията.
Редица обстоятелства обаче поставят под съмнение дали "референдумът" от 16 март е можело да бъде проведен в съответствие с тези стандарти:
- няма украински закон за местните референдуми и не е ясно съгласно какви правови норми ще се провежда подобно допитване;
- мащабното публично присъствие на военни (военизирани) сили не благоприятства демократичното взимане на решения;
- изказана е загриженост, в това число от ОССЕ, относно свободата на изразяване на мнения в Крим;
- срокът от взимане на решение за организирането на референдума до самия референдум е само 10 дни, което е твърде малко;
- на 11 март Върховната Рада в Симферопол прие декларация за обявяване на независимост, което поставя под съмнение последиците от референдума и неутралността на властите.
Самото формулиране на въпроса за референдума също не е неутрално, тъй като не предвижда възможност да се запази сега действащата Конституция, а позоваването на Конституцията от 1992г. е неясно, тъй като този основен закон има вариант от май и от септември 1992г. и чак в този от септември ясно е записано, че Крим е част от Украйна.
В правилата на Венецианската комисия за провеждане на референдуми се казва, че "предложеният за гласуване въпрос трябва да бъде формулиран ясно; той не бива да заблуждава участниците; не бива да съдържа подсказване на отговора; избирателите трябва да са информирани за последиците от референдума; участниците в гласуването трябва да имат възможност - да отговорят на въпроса само с "да" или "не" или да пуснат празна бюлетина."
В какъвто и да е случай провеждането на противоконституционен референдум противоречи на европейските стандарти, казват още авторите на доклада от Венецианската комисия.