Гигантски батерии могат да решат проблемите на електрическите мрежи

Вятърните турбини и соларните панели се смятат за бъдещето на електроенергията, но те не предоставят постоянно подаване на електроенергия. Именно тук на помощ могат да дойдат големите батерии, подобни на инсталираната в Лейтън Бъзърд.

© Associated Press

Вятърните турбини и соларните панели се смятат за бъдещето на електроенергията, но те не предоставят постоянно подаване на електроенергия. Именно тук на помощ могат да дойдат големите батерии, подобни на инсталираната в Лейтън Бъзърд.



В град близо до Лондон е инсталирана най-голямата батерия в света, разказва "Ройтерс". Тя е разположена в град Лейтън Бъзърд.


Огромната батерия е проект на "Юнайтид кингдъм пауър нетуъркс", фирмата - собственик на голяма част от електрическата мрежа на югоизточна Англия. Целта на проекта е да захранва града в моментите на най-голямо натоварване.


Инсталацията се състои от общо 240 тона литиево-йонни батерии, поставени в специална сграда с постоянна темепратура от 23 градуса. Тя ще започне да работи през септември.




След като бъде пусната в действие, "батерията" ще може да осигури около 10 мегаватчаса енергия с мощност до 6 мегавата, което може да захрани приблизително 6000 домакинства.


Целта на проекта е да се изпробва дали е технически възможно и рентабилно да се ползват батерии за подкрепяне на електрическата мрежа при високо натоварване, които да заместят подстанциите и надземните кабели.


Калифорния, Германия, Италия и Китай имат планове за изпробване на подобни "батерии". Смята се, че те могат да бъдат добавени и към системите за добив на електроенергия от слънце и вятър там, където не може да бъде изградена друга инфраструктура.


Причината за изпробване на такива методи е, че електроенергията не може да бъда съхранявана за разлика от повечето енергоизточници – необходимо е във всяка секунда генераторите да произвеждат поне толкова електричество, отколкото се нуждаят потребителите.


По тази причина на производителите на електричество се налага да събират потребителите на групи и да разполагат със значително повече мощности, отколкото са им необходими през повечето време.


Поради заложените от правителствата цели за увеличаване на дела на зелената енергия обаче този модел вече няма да е достатъчно ефективен, а замяната на традиционните автомобили и камиони с електрически ще доведе до значителни увеличения в потреблението.


Въвеждането на все повече вятърни и соларни мощности обаче води до нестабилност на мрежата, понеже те не произвеждат електричество постоянно. Вследствие на това ще става все по-трудно да се реагира в ситуации на пиково потребление и решението на този проблеми може би ще бъде намерено в огромни "батерии" подобно на тази, инсталирана в Лейтън Бъзърд.


Алтернативен подход е слагането на "умни електромери" в домакинствата, които да позволяват прогнозиране на потреблението въз основа на данни за моделите на употреба на електроенергия през различните часове на деня.


Анализаторите обаче са на мнение, че въвеждането на повече методи за съхранение, които да поемат "излишната" електроенергия и да я отдават, когато е необходимо, е за предпочитане. Един начин това да се случва е, като се ползва електричеството за издигане на вода нависоко и прекарването ѝ през генератори-турбини, когато е необходим повече ток.


Проблемът с този подход обаче е, че мощностите са много скъпи и трудно се намира подходящ терен. Обратно, батериите могат да бъдат инсталирани навсякъде, а размерът им отговаря на нуждите на населеното място, където са поставени.


Те обаче все още са доста скъпи. Повечето фирми са на мнение, че старите походи за уравновесяване на електрическата мрежа са по-евтини. Стойността на батерията, инсталирана в Лейтън Бъзърд, е 18 милиона долара, което е почти два пъти по-скъпо от стандартния метод с подстанции.


В бъдеще вероятно батериите ще стават по-евтини. "Батерийните центрове" могат да се издържат, като предлагат услуги като бързо предоставяне на големи количества електроенергия и регулиране на напрежението на мрежата.


Пред това допълнително финансиране обаче има регулативни пречки, понеже съхраняването на електроенергия се смята за метод на създаване на ток, а електроразпределителните компании в повечето държави нямат право да притежават генератори. 

Ключови думи към статията:

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Къти
    Къти
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Бъдеще! Ти си тъй прекрасно!

    Всичко, за пресъпленията на ядрената мафия единствено и само тук: http://gikotev.blog.bg
  2. 2 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    Батерията е подходяща за Крим. Не знам условията на санкциите я позволяват

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  3. 3 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 2094 Неутрално

    Това в такъв мащаб няма да даде желания резултат. Мисля, че ефект би имало в индивидуален мащаб, къща, блок, фабрика.

  4. 4 Профил на marker
    marker
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Струва ми се, че технически правилното название на тези съоръжения е акумулатори, а не батерии. Вероятно преводачът се е подвел по английския термин, който за батерия и акумулатор е един и същ.

  5. 5 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    Тази технология трябва да се опре или на много, ама много тежки батерии или на липса на цигани които да вършеят из трафопостовете като у нас...

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  6. 6 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4008 Неутрално

    [quote#3:"442"]Мисля, че ефект би имало в индивидуален мащаб, къща, блок, фабрика. [/quote]
    Напоследък това е доста масово за Германия - малки предприятия, хипермаркети, къщи - покривите им са окичени с фотоволтаични и соларни панели.

  7. 7 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2695 Неутрално

    В час ли сте въобще ??? Голямата батерия ... е голяма като за Батерия - 10 МВт/ часа.
    в завода в който работех имаше 3 двигателя по 12 МВт, 11 двигателя по 4 МВт, 52 двигателя по 1 - 1, 3 МВт ... , 46 трафа по 1 МВт ... и 4 трафа по 75 МВт
    На тема батериии завода имаше 10 батерии 220 Волта Х 504 Амперчаса = сумарно 1, 1 мегават ... за аварийни нужди . Е? Тази "голямата" е 9 пъти по-голяма от едно наше соц заводче модел 1960 г.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  8. 8 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    Литиево-йонните акумулатори са много скъпи. Класическите оловно-киселинни акумулатори са много по-подходящи и цената им при масово производство може да падне до символични нива. Варианта пък със суперкондензаторите е още по-обещаващ, заради много дългият им живот. И не на последно място, при по-широко навлизане на пазара на електромобили и достатъчно интелигентна система за управлението на вградените им акумулатори, може да се окаже най-изгодният вариант. Така, колата до като си е в гаража, може да се разрежда в моментите с ниско натоварване на мрежата и да подава към нея електричество в пиковите моменти.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  9. 9 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Или статията е написана отчайващо некомпетентно, или е превеждана с Гуглето:
    ..."Целта на проекта е да се изпробва дали е технически възможно и рентабилно да се ползват батерии за подкрепяне на електрическата мрежа при високо натоварване, които да заместят подстанциите и надземните кабели...."

    Батериите заместват генериращите мощности, а не транспортната инфраструктура!
    И по-надолу в статията има подобни съждения!
    А и както е писано - цената им е отчайваща.
    Съотношението мощност/цена при батериите и най-високо, живота им не е повече от 5 години!
    Чиста екзотика и бутиково решение!

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  10. 10 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1198 Неутрално

    Това ще е светлото ни бъдеще,остава да ни просветне как да го изградим.

  11. 11 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    [quote#7:"dark'star"]Е? Тази "голямата" е 9 пъти по-голяма от едно наше соц заводче модел 1960 г.[/quote]
    Ех, тъжиш ти по Соца, тъжиш ... но няма как. Няма да ти го върнат другарите защото се усетиха преди тебе и станаха Соц-Капиталисти докъто ти ходеше да ги приветстваш по манифестациите.
    А че сте имали литиево-йонна батерия през 1960 в любимия ти Соц го разправяй на внука си.

    California Über Alles
  12. 12 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 491 Неутрално

    [quote#3:"442"]Това в такъв мащаб няма да даде желания резултат. Мисля, че ефект би имало в индивидуален мащаб, къща, блок, фабрика[/quote]

    Ммм даа,
    За това Германия е развила такива системи за отделните домове.
    В една държава , ако се направи точен анализ какво има и какво трябва , може да е енергийно независима.
    Прави ми впечатление че не говорят за електричество от вода. Трябвало да изпомпват вода , която да им прави електричество.

  13. 13 Профил на tosho_toto
    tosho_toto
    Рейтинг: 18 Неутрално

    Би било много по лесно да променят начина на мислене и поведение на потребителите,чрез стимулиране.Цената на ел.енергията да е по ниска няколко часа преди пиковите часове,а хората просто да настройват умните перални.миялни и бойлери да се включват през тези часове.

  14. 14 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#7] от "dark'star": Добре съгласявам се че има двигател 12 мегавата но къде в домакинствата има такива мощни двигатели. Така че хората ти дават сръвнение с битовата консумация която е малка но многобройна. Така че такива акумулатори могат да са много на брой и да са ефективни за битови нужди.
    А колкото за соц мощностите, които толкова ви впечетляват аз ше ви кажа че при соца обслужвах руски самолети които превозваха 157 човека и горяха по 6 тона керосин на час а сега обслужвам западни които превозват 180 човека и горят по 2 тона на час. Не искам да говоря за труда който се хвърля по обслужването защото при руските беше робски.

  15. 15 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#14] от "pomnesht":

    Хехе, що сравняваш руски самолети от преди 30г с днешни западни?
    Днешните руски горят ли 6 тона на час, а преди 30г западните горяха ли 2т на час?

    Англичаните да си правят експерименти колкото искат, само да не изхвърлят батериите на сметищата в Африка, както в момента го правят.

  16. 16 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#3] от "442":
    До коментар [#12] от "rorikabc":
    До коментар [#12] от "rorikabc":Не съм специалист по въпроса но общата ми техн. култура ме кара да мисля че това което вие пшете е истината не случайно както казвате германците са заложили на индивидуални самостоятелни енергийни комплекси.
    А колкото до цената както се някои посочват, всички занаят че технологиите непрекъснато поевтиняват, така че никой не занае дали след 5-10 години една атомна централа няма да бъде спирана защото е изключително нерентабилна.

  17. 17 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 842 Неутрално

    До 15

    А днес руски самальоти произвеждат ли се изобщо?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  18. 18 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1916 Любопитно

    общо взето аз така разбирам идеята ще купуваме скъпа енергия от фотоволтаиците, но понеже са несигурни ще плащата и за батерии.
    Само не разбрах на отделен ред ли ще е в сметката или в общата цена

  19. 19 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#17] от "traveler1":

    Да, а и малко ракети, дето возят американците до космоса.

    Присмял се хърбел на щърбел

  20. 20 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 521 Неутрално

    ИДо коментар [#15] от "angelboy8008": Не съм чувал да има руски самолети с руски двигатели с такава консумация като западните въпреки че съм в бранша.
    За твое и на всички заблудени по руската скапана техника мога да ви кажа че днес почти няма руска авиокомпания която да лети с руски самолети. Всички летят със западни. ако не вярваш ела един ден през лятото на варненското или бургаското летища да видиш с какви самолети летят руснаците (80% от чартърните полети през лятото са руски).
    Данните които съм ти дал са ТУ154 (руски) и А320 (западен) по времето когато летяха заедно пък и разработката им е с разлика от 5 години. Ако смяташ че за 5 години в авиацията нещо може да стане да сме го видяли. От разаработките и на двата самолета са минали 30 години. Знам че ще ме разбереш но промитият ти мозък няма да го признае.

  21. 21 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Извинявам се имах предвид ТУ154М, защото ТУ154 е от 1972г а ТУ154М от 1982/3г.

  22. 22 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Пак се извинявам А320 е от 1985/86г.

  23. 23 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#19] от "angelboy8008": Направи саправка руските "Прогрес от коя година са, а това че американците ги използват е временно защото докато пуснат нова совалка не си струва да разработвт нещо ново, още повече че частният транспортен кораб вече е готов.
    Русия след СССР нито във военната нито в космическата а дори и в авиациятя не е пуснала нещо ново.

  24. 24 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#18] от "1001":Ако изключим закона на Станишев от 2008-а за изкупуване на енергията от ВЕИ за 25 години напред, може да направиш справка колко е поевтиняла тази енергия за 6 години.

  25. 25 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1916 Неутрално

    До коментар [#24] от "pomnesht":

    виж сега ако не сте България това е друг въпрос. В България енергията не е поевтиняла и поне още 20-на години ще е на тази цена. Върховния съд каза така ще е имаше опити но нищо не стана

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  27. 27 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1266 Неутрално

    Добро решение,ако е заедно с умна мрежа.Само не разбирам защо литиево йонни,като оловно киселинните са най-евтини ,издържат повече цикли,по-малко капризни са и по-лесни за рециклиране,а основния им недостатък-ниската енергийна плътност е несъществен са стационарен акумулатор.Десет автомобилни акумолатора са достатъчни за едно домакинство,не заемат толкова място и не тежат толкова,че да се оправдае замяната им с порядък по скъпите литиево йонни.

  28. 28 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#15] от "angelboy8008": От възмущение като четох репликата ти преди пропуснах въпроса. Тогава руските горяха оповече от 6 тона на час западните бяха минимум два пъти по малко. Но не е само това, затова като слушам че и сега на държавно ниво има хора които искат да ни натресат руски технологоии ме обзема бяс, защото цял живот съм се блъскал с руски боклуци на работното място (през соца), руска кола в къщи (през соца), слава богу поне руски телевизор нямах и бях забранил на всички близки да копуват (през соца).
    Всички днес които пропагандират руската техника явно през соца са били богопомазани и са се возили на служебните мерцедеси.

  29. 29 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Tonnes of toxic waste from municipal dumps in the West are being dumped illegally in countries like Nigeria and Ghana, an investigation has found.
    http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/7897631.stm

  30. 30 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#26] от "angelboy8008":Ама аз мислех че пишех на човек а то било кутевче/маноловче. Освен това Пръмова и Радан не са ми по сърце защото играят за комунистите. Нищо не може да ме накара да имам и най малка симпатия към комунисти и руснаци защотото съм им сърбал попарата. Ако ти не си ти завиждам и въпреки че не заслужаваш ти пожелавам да не почувстваш никога нито меда нито жилото им и не за друго а защото може би живееш в една страна със сина ми и внучката ми.

  31. 31 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 491 Неутрално

    [quote#17:"traveler1"]А днес руски самальоти произвеждат ли се изобщо? [/quote]

    Аааа , произвеждат се .Всичко си произвеждат - велики са .И газопроводи строят . Само че на самолетите , само желязото е руско а двигателите са западни.На газопровода , само железото е руско. Оборудването западно.

  32. 32 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 487 Неутрално

    Това е задънена технология, защото няма достатъчно евтин литий в голям обем.

    В Германия се разработва една доста по надежна технология. От отпадъчен въглероден окис от ТЕЦ и разлагането на вода на въглерод и кислород се произвежда метан, който може да се складира и да се използва при нужда като гориво в ТЕЦ или за коли. КПД-то на тази система е 60%, но за разлика от ПАВЕЦ, където КПД е 80%, тази система може да се използва навсякъде.

  33. 33 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#25] от "1001":Не в България съм може би не се изразих правилно. Имах предвид ако не действаше този закон колко по евтина щеше да бъде тази енергия.
    Справка сигурно може да се направи във всяка нормална държава.

  34. 34 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#31] от "rorikabc":За самолетите и желязото не е руско. Днешните самолети в поголямата си част са от композитни материали.

  35. 35 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 491 Неутрално

    [quote#28:"pomnesht"]Всички днес които пропагандират руската техника явно през соца са били богопомазани и са се возили на служебните мерцедеси. [/quote]

    И Русия и Америка,Англия , са по "големите' проекти.
    Няма да сгрешим никога , ако гледаме какво прави Германия и ние да го правим.
    Идва ми на ума,като четох за американските лодки дето са на круиз по черноморието ни. 500 млн струва една. Имало 2 реактора на тях.
    Да си купим 2. Хем ще си имаме отбрана ,хем ще си имаме централи.

  36. 36 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 491 Неутрално

    [quote#34:"pomnesht"]Днешните самолети в поголямата си част са от композитни материали. [/quote]

    А а,и това не е тяхно."ссглобено в СССР"

  37. 37 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1011 Неутрално

    Те обаче все още са доста скъпи. Повечето фирми са на мнение, че старите походи за уравновесяване на електрическата мрежа са по-евтини. Стойността на батерията, инсталирана в Лейтън Бъзърд, е 18 милиона долара, което е почти два пъти по-скъпо от стандартния метод с подстанции.---за 6000 домакинства...

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  38. 38 Профил на Avalanche
    Avalanche
    Рейтинг: 418 Весело

    Батериите са на два века и до сега нищо не са решили.Едва ли тия са променили физичните закони.

    ИНТЕРНЕТ ЛУМПЕНИ ОТ ВСИчКИ СТРАНИ СЪЕДИНЯВАЙТЕ СЕ!
  39. 39 Профил на glutnicaku4eta
    glutnicaku4eta
    Рейтинг: 213 Весело

    До коментар [#32] от "Ал Бънди":
    разлагането на вода на въглерод и кислород

    Я пак - откога водата се разлага на въглерод и кислород?

  40. 40 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 638 Неутрално

    [quote#34:"pomnesht"]До коментар [#31] от "rorikabc":За самолетите и желязото не е руско. Днешните самолети в поголямата си част са от композитни материали.
    [/quote]
    Е, айде де, въпросният композит е алуминий и стъклени нишки, това поне сигурно могат да си направят.

  41. 41 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 638 Неутрално

    [quote#27:"slonsco"]а основния им недостатък-ниската енергийна плътност е несъществен са стационарен акумулатор.[/quote]
    Като искаш да захранваш цял град, си е бая съществен, щото ще ти трябва акумулатор 10 на 10 километра, на 100 метра височина...

    Иначе е вярно, че и литиевите не стават, щото пък ще ти излезе златен токът.

  42. 42 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1047 Неутрално

    [quote#8:"Георги"]Така, колата до като си е в гаража, може да се разрежда в моментите с ниско натоварване на мрежата и да подава към нея електричество в пиковите моменти. [/quote]

    Да бе, ама в Америка. В България къде си видял гаражи и електромобили? Може би пред панелките ще ги държим, с висящи кабели от балконите?
    Ние си имаме и терен на Чаира, и вода, само трябва още малко работа да разширят ПАВЕЦ-а (единия му резервоар) за да поеме почти целите нужди от балансиране на електросистемата.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK