500 хил. души напускат Мосул, ислямистите превземат още територии в Ирак

500 хил. души напускат Мосул, ислямистите превземат още територии в Ирак

© Reuters



Половин милион души са били принудени да напуснат втория по големина град в Ирак Мосул, след като ислямистите поеха контрола, съобщи Би Би Си. Сред напускащите Мосул има и военни. Стотици джихадисти от групировката Ислямска държава в Ирак и Леванта (ИДИЛ) превзеха града, както и голяма част от околната провинция Ниневе.


По последна информация на агенция "Ройтерс" екстремистите са напреднали до град Байджи, където има петролна рафинерия, подпалили са местен съд и полицейско управление. По принцип рафинерията се охранява от 250 души и според източници на "Ройтерс" бунтовниците са изпратили местни племенни лидери да убедят охранителите да се оттеглят. Те са се съгласили, при условие че бъдат транспортирани безопасно до друг град.


Иракският премиер Нури Малики призова парламентът да въведе извънредно положение, за да получи повече правомощия.




500 хил. души напускат Мосул, ислямистите превземат още територии в Ирак

© Reuters


САЩ заявиха, че последните развития показват, че ИДИЛ е заплаха за целия регион. Би Би Си припомня, че Ислямската държава в Ирак и Леванта е разклонение на "Ал Кайда", която контролира голяма част от Източна Сирия и Западен и Централен Ирак и има за цел да създаде анклав от двете страни на границата.


Жители на Мосул казват, че джихадистки знамена се виждат по сградите и че бойците са обявили по високоговорители, че са дошли, за да освободят града. "Ситуацията е хаотична вътре в града, няма кой да ни помогне", казва правителственият служител Ум Карам.


Очевидци съобщават, че много полицейски управления са били подпалени и стотици арестувани са освободени.


"Военните хвърлиха оръжията си, смениха дрехите си, изоставиха автомобилите и напуснаха града", казва Махмуд Нури, жител на Мосул, който напуска града.


Междувременно турското консулство в Мосул потвърди, че 28 турски шофьори на камиони са били отвлечени в провинция Ниневе.


Говорителката на държавния департамент Джен Псаки коментира, че ситуацията в Мосул е "изключително сериозна" и че САЩ подкрепят "силен, координиран отговор за отблъскване на агресията".


Граничният пункт при кюрдинстанския град Ербил

© Reuters

Граничният пункт при кюрдинстанския град Ербил


Източници на арабската емисия на Би Би Си казват, че десетки хиляди бежанци са се насочили към три града в съседен Кюрдистан, където властите са направили временни бежански лагери. Премиерът на Кюрдистан Нечирван Барзани разпространи изявление с призив за помощ от агенцията на ООН по бежанците.


Би Би Си съобщава за тежки битки между бунтовници на ИДИЛ и иракските сили за сигурност в близкия град Рашад близко до Киркук, югоизточно от Мосул.


Части от град Рамади, столицата на провинция Анбар, и голяма част от близкия град Фалуджа са под контрола на ИДИЛ още от края на декември миналата година. На практика групировката, свързана с "Ал Кайда", контролира голяма част от провинция Ниневе през последните месеци, а миналата седмица осъществи нападения над голяма част от Северен Ирак, при които загинаха много хора.


Би Би Си припомня, че иракското правителство изпитва трудности да се справи с религиозното насилие, вследствие на което само през май тази година загинаха 800 души, включително 603 цивилни граждани. По данни на ООН миналата година жертвите са били 8860 души.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (163)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karni
    karni
    Рейтинг: 416 Неутрално

    Да благодарим на "демократите" 4е им дадоха оръжие.... да демократизират Сирия

  2. 2 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 835 Неутрално

    Ами... нуждае ли се от коментар...

    Той Буш обяви победа некъде към 2003-та година... от един самолетоносач...

    Пък кво става 11 години по късно... на кого му дреме? Важното е, че намериха ОМП, както обеща Колин, загинаха над 500 хил иракчани, над 5 хил американци и 50 хил ранени... и за това нито един държавник в САЩ не лежа в затвора?

    Демокрация... ха...

  3. 3 Профил на simeonov_
    simeonov_
    Рейтинг: 472 Любопитно

    В Ирак след падането на диктатор като Садам,вместо нещата да започнат да се подобряват,те се влошават и изглежда сякаш са пред разпад.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Не е лесно в мисленето си да си в... XV век.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  6. 6 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Новата бежанска вълна пристига. Не съм фен на бодливата тел, но специално българо-турската граница (която не е толкова голяма в километри) трябва да се загради от край до край. Поне институциите да знаят кой влиза през КПП-тата.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  7. 7 Профил на bat_nix
    bat_nix
    Рейтинг: 213 Весело

    Това е равносметката от присъствието на братята хамериканци. Стотици хиляди убити и още толкова ранени. Ама пък нали бизнеса трябва да върви..

  8. 8 Профил на Моне
    Моне
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Накъде отива този свят? 5 мил. години еволюция и сме на път да се самоунищожим. Но е така - щом се трупа и произвежда оръжие се ползва.

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  11. 11 Профил на Цензурата не спи
    Цензурата не спи
    Рейтинг: 482 Весело

    Стига сте мрънкали, важното е, че има демокрация, а петрола е в правилните кунки!

    Демократка съм, не признавам двойните стандарти!
  12. 12 Профил на forextrade
    forextrade
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Що ли си мисля, че Русия има пръст в тези работи

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  13. 13 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 937 Неутрално

    Същото ще се случи и в Авганистан след напускането на НАТО.

  14. 14 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 983 Неутрално

    До коментар [#1] от "karni":

    кутевец, айде стига с тая пропаганда.
    кои американски правителства и организации са въоръжавали ислямски организации?

    РЕФОРМИ !
  15. 15 Профил на konanvarvarina1
    konanvarvarina1
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Ислямистите това,ислямистите онова. А правителството в Багдад? Некадърно и корумпирано,като нашето. Само че, на изток от Босфора не си играят на стачки, шествия и тям подобни тъпотии,а просто стрелят. Друг е въпросът откъде и на кого е изгодно дрънкането на оръжие. В крайна сметка ястребите в конгреса на САЩ са доволни.

  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  17. 17 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1911 Неутрално

    До коментар [#12] от "forextrade":

    Чак толкова малоумни едва ли са, но управляващия страната идиот има голяма заслуга.

  18. 18 Профил на Цензурата не спи
    Цензурата не спи
    Рейтинг: 482 Неутрално

    Ирак вече е велика демокрация, наред са Сирия и Украйна!

    Демократка съм, не признавам двойните стандарти!
  19. 19 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 638 Любопитно

    До коментар [#14] от "Rage Against":

    Ъъъ ...

    Съветничката на президента Барак Обама Барак Обама - политик и 44-и и действащ президент на САЩ. Роден е на 4 май ... към профила за националната сигурност Сюзан Райс заяви по Си Ен Ен, че САЩ доставят "смъртоносна и несмъртоносна помощ" на умерената сирийска опозиция, предаде АФП.


    http://www.novini.bg/news/208170-%D1%81%D0%B0%D1%89-%D0%B4%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D1%8F%D0%BC%D0%B5-%D0%B8-%D1%81%D0%BC%D1%8A%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%89-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%B8%D1%80%D0%B8%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B7%D0%B8%D1%86%D0%B8%D1%8F.html

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  20. 20 Профил на karni
    karni
    Рейтинг: 416 Неутрално

    До коментар [#14] от "Rage Against":

    Официално си го казаха по СНН и се изтърваха, даже ве4е и "летални" оръжия им давали...
    Ти ако иска6 си завирай главата в пясъка и си вярвай колко са добри4ки американците....

  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  22. 22 Профил на Цензурата не спи
    Цензурата не спи
    Рейтинг: 482 Неутрално

    [quote#15:"konanvarvarina1"]А правителството в Багдад? Некадърно и корумпирано,като нашето. [/quote]

    Малики е човек на САЩ, дойде в Ирак от емиграция в Америка!

    Подготвен е добре да води една демокрация, удобна на корпорациите!

    Демократка съм, не признавам двойните стандарти!
  23. 23 Профил на nando
    nando
    Рейтинг: 521 Неутрално

    [quote#15:"konanvarvarina1"]В крайна сметка ястребите в конгреса на САЩ са доволни. [/quote]

    е не знам колко са доволни. Това което става в Мосул директно доказва, че войната и насилието са път за никъде. Просто Мосул доказва, че Буш и Тони Блеър, подкрепени от Путин са се провалили в Ирак. И косвено потвържадава, че позицията на Обама за Сирия(активно изчакване) е правилна. Именно Ирак трябва да се справи с насилието и терористите, разбира се, подпомаган от своите съюзници в Близкия изток, ЕВропа и Америка. Няма кой друг да свърши тяхната работа. Още по-малко армия от чужди войски!

  24. 24 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 687 Гневно

    Ние също можем да се "гордеем", че допринесохме за "демократизацията" на Ирак ... Резултатът е очевАден.
    ... Де го Мони Паси да обЯсни цивилизационната ни роля в коалицията на желаещите ???

  25. 25 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 983 Неутрално

    [quote#14:"Rage Against"]кои американски правителства и организации са въоръжавали ислямски организации?[/quote]
    Барак Обама въоръжава "бунтовниците" - ислямисти в Сирия.Пресен,пресен пример.Те ядят сърца,отвличат и убиват християни.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  26. 26 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 937 Неутрално

    До коментар [#7] от "bat_nix":

    Това е резултат от отсъствието а не от присаствието на американците.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  28. 28 Профил на Цензурата не спи
    Цензурата не спи
    Рейтинг: 482 Неутрално

    Ирак е добър пример за американската външна политика!

    Поискаха да сложат демокрация, получило се е както винаги!

    Демократка съм, не признавам двойните стандарти!
  29. 29 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Разстроено

    500 хил. души напускат Мосул, ислямистите превземат още територии в Ирак
    .................................

    На фона на стотиците хиляди убити невинни граждани на Ирак, на фона на опасното ислямистко настъпление и пълната икономическа разруха и властова нестабилност, управлението на Саддам все повече изглежда като пропусната / всъщност - съзнателно унищожена!/ разумна алтернатива. Да, Саддам бе диктатор. Да, Саддам използваше насилие. Но резултатите от това насилие бяха в един порядък по-приемливи в сравнение с днешната ситуация в Ирак, където хаосът ескалира взривно...
    Това е положението!

  30. 30 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#26:"subaru"]Това е резултат от отсъствието а не от присаствието на американците.[/quote]
    Би ли обяснил тогава какъв е смисълът от едно "присъствие", ако то поражда подобни последици в периода на "отсъствие"?

  31. 31 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2262 Неутрално

    Хм ... нЕкой изненадан?
    Ми тая се пече отдавна ...

    И продължавам, и продължавам, и продължавам да се чудя на акъла на самозабравилите се идоти, които си мислят, че могат да не се съобразяват с трите закона на Нютон ...

  32. 32 Профил на Galata
    Galata
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Знам,чe някои няма да им хареса, ама откакто Османската Империя се наложи да остави тия земи, (а и не само тия) няма мир и радост...
    Това е истината, която за някои боли!

    "Büyük şeyleri yalnız büyük milletler yapar." K.Atatürk
  33. 33 Профил на Цензурата не спи
    Цензурата не спи
    Рейтинг: 482 Неутрално

    Империя на злото до 1991 беше СССР, изнасяше революции в цял свят! След сриването и се пръкна нова Империя на злото, тя пък изнася "демокрации".

    И двете са еднакво вредни за човечеството! Вижте Ирак, Афганистан, Сирия, Либия и Украйна, един и същ почерк, никакво желание да се учат от грешките си!

    Демократка съм, не признавам двойните стандарти!
  34. 34 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 983 Неутрално

    В Ирак демокрацията победи.
    Малко кървава,умират хора, жени, дечица, ама нищо.Важното е, че има демокрация.Хората били свободни да прекосяват граници и да ходят бежанци в други държави.
    Те така.Великата задокеанска демокрация сполучливо освободи Ирак.Дано цивилизаторите спят и се хранят спокойно.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  35. 35 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2262 Неутрално

    [quote#29:"nenad"]на фона на опасното ислямистко настъпление и пълната икономическа разруха и властова нестабилност, управлението на Саддам все повече изглежда като пропусната / всъщност - съзнателно унищожена!/ разумна алтернатива. [/quote]
    Ай стига, бе хора!
    Може ли да сте толкова късопаметни?
    Саддам си ги тровеше масово с газ и сами си се хвалеха с това!

    Проблемът е КАК се намесиха и какви ги натофтаха ...

  36. 36 Профил на Чушко
    Чушко
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#30] от "nenad":
    До коментар [#26] от "subaru":
    Ако ИСИЛ е в Фелуджа значи са на 50км от Багдад. Спокойно момчета тези се подркепят от Саудитска Арабия които се подкрепят от САЩ. Идеята е да зачистят Шиитските мюсулмани от Ирак за да обединят държавата и после ще им дръпнат каиша. Всичко е по план, спете спокойно.


  37. 37 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2262 Весело

    [quote#32:"Galata"]Знам,чe някои няма да им хареса, ама откакто Османската Империя се наложи да остави тия земи, (а и не само тия) няма мир и радост...
    Това е истината, която за някои боли! [/quote]
    Ммм ... нЕкои еретични намеци по адрес на сегашната Световна Империя ли дочувам? Че тия територии са им подопечни вече четвърт век ...

    И някакви мераци, а?

    Ех, малко ви е Гюлен на вас ...

  38. 38 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 983 Неутрално

    [quote#32:"Galata"]Знам,чe някои няма да им хареса, ама откакто Османската Империя се наложи да остави тия земи, (а и не само тия) няма мир и радост... [/quote]
    На сега, да не се окаже че за турците е планирано да спасяват региона на Отоманската империя?
    Неоосманизма и ламтежа за възвръщането на границите на Отоманската империя на Ердоган и компания започват да стават доста притеснителни.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  39. 39 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2262 Неутрално

    [quote#36:"chushko"]Ако ИСИЛ е в Фелуджа значи са на 50км от Багдад. Спокойно момчета тези се подркепят от Саудитска Арабия които се подкрепят от САЩ. Идеята е да зачистят Шиитските мюсулмани от Ирак за да обединят държавата и после ще им дръпнат каиша. Всичко е по план, спете спокойно. [/quote]
    Мдам.
    А шиитите ще си кютат спокойно отстрани, докато ги прочистват?
    Баф тоз план без кръчмаря

  40. 40 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#14:"Rage Against"]кои американски правителства и организации са въоръжавали ислямски организации?[/quote]
    Зяпай, любопитко:
    http://www.youtube.com/watch?v=hzy7cnfF_LY

  41. 41 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#32] от "Galata":

    Ако в Турция е толкова хубаво, защо сирийските бежанци бягат от нея?

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  42. 42 Профил на tamplierr
    tamplierr
    Рейтинг: 418 Неутрално

    nando Сирия , ако беше паднала -края на света беше на 1 крачка .Сега само го отложиха ...Турция се въоръжава непрестано ,а Иран е на крачка от ядрено оръжие .Имаме ядрен Пакистан +парите на Катар и Саудитска арабия , който създадоха тези щурмови отряди от джихадисти .Имаме още Босна "2 в света по брой терористични организаций и Албания за плацдарам към вътрешноста на Европа.Как може да предизваш хаос в една държава ?Така ,че да не те заподозрат ...Гониш и убиваш милиони християни и мюсюлмани от родните им места и ги избутваш към Европа .Остава само да чакаш бурето Европа да екслодира за да може да нахлуеш с черните знамена

    Уновундобългарин -Закон за защита на държавата ЗЗД .Цецка Цачева ”Невинаги корупцията е престъпление”Отбор три Шушани-Бойко,Цацаров,Пеевски .Лудоста е пътят към ВЕЛИЧИЕТО
  43. 43 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 983 Неутрално

    [quote#28:"Милена -> не признавам двойните стандарти"]Ирак е добър пример за американската външна политика! [/quote]
    И Либия,вече се говори за разцепване на държавата.
    И там демокрация.
    И Украйна пред разпад.И там демокрация.Славянск сринат със земята.Ма там има шистово находище.Огромно.
    Сирия, също.Хубаво, че Башар държи.Дано да устиска.
    Въобще,където има петрол, газ или тръба, там има демокрация.
    Как можеш да спиш спокойно и да се тъпчеш щастливо с ГМО-та, след като тия,които си излъчил да те управляват са отговорни за смъртта на милиони и продължават да творят хаос с демокрацията на уста,харчейки твоите пари.
    Демокрацията стана мръсна дума, опорочена. Беше употребена за нечисти цели.Но тая невинна кръв ще се плати един ден.Намордника ще бъде сложен.Само ние да внимаваме и да си опичаме акъла, че не се славим с далновидност.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  44. 44 Профил на Чушко
    Чушко
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#32] от "Galata":

    Така е ... но за съжаление тази тема на разговор за Турците е приключила преди доста време - поне от както един обикновен лейтенант стана герой при Галиполи. Днес този лейтенант е заменил вярата в Бог в дома на почти всеки един от вас.

  45. 45 Профил на Galata
    Galata
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#37] от "xm...":


    До коментар [#38] от "Sour Cherry":

    Момчета, погрешно ме разбирате-нямам никакви амбиции или задни мисли!
    Просто споделих факт- близо 600 години в земите на Османската империя е нямало такива трагедии,всеки народ е бил пълноправен член(каквото е турчина това е и българин,сириеца)
    После главно на Руснака му е хрумнало,че трябва да разбие тази империя и тогава са започнали малки бунтове и т. н.
    Но, до тогава?
    Никакви гаври,убийства, трагедии...
    Системата е била проста- силен данък абсолютно за всеки и пълна свобода на вяра и традиции.Моите деди например от Коня област за да се освободят от големия данък, преди 300 години са се изселили в български земи, разбира се със специален указ на султана, чиято политика е била да увеличи мюсюлманското население там.
    Обобщавам- докато в тия земи не се наложи система подобна на тая в Османската империя, никога няма да има мир и радост!

    "Büyük şeyleri yalnız büyük milletler yapar." K.Atatürk
  46. 46 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#36:"chushko"]Всичко е по план, спете спокойно. [/quote]

    Вече над 10 години всичко е по план? Над половин милион избити мирни граждани - това е по план?
    Въйййййй, че планиране!....

  47. 47 Профил на Чушко
    Чушко
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#39] от "xm...":

    Е ти сега забрави думата на Тайлър Дърдън - то мейк ън омлет ю готта крак съм егс.

    В края на краищата ако слушаш медиите не бива да ти пука нито за Шиити нито за Сунити - идеята е да се саморазрушат. Паралела Раша - Украина и Иран - Шиитски Ирак е точен с математическа прецизност.

  48. 48 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 983 Неутрално

    [quote#45:"Galata"]близо 600 години в земите на Османската империя е нямало такива трагедии[/quote]
    [quote#45:"Galata"]Никакви гаври,убийства, трагедии... [/quote]
    Ти сериозно ли?
    Точно на нас - българите да ги говориш тия?
    Още малко и ще се окаже, че робсвото не е модерна дума за 21 век, а "присъствието" ни е вкарало в небивал културна и научен възход.....

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  49. 49 Профил на Цензурата не спи
    Цензурата не спи
    Рейтинг: 482 Разстроено

    Оценям по достойнство усилията на САЩ да са единствен световен център! Само дето не стават за тази роля, светът трябва да е многополюсен, иначе няма демокрация в световен план!

    Имаме нужда от сдържана и умна световна политика, трябва да се спрат веонните конфликти и намесата във вътрешните работи на други държави с измислени поводи! Всъщност не е демокрацията движеща сила на опитите да са световен джандар, а енергийните ресурси на други нации!

    Мерзко е да прикриваш грабителска външна политика с празни лозунги за демокрация!

    Демократка съм, не признавам двойните стандарти!
  50. 50 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#45:"Galata"]Просто споделих факт- близо 600 години в земите на Османската империя е нямало такива трагедии,всеки народ е бил пълноправен член(каквото е турчина това е и българин,сириеца) [/quote]

    Това наистина ли си го вярвате? На ти примери за равноправие:

    http://samoistina.com/2/chumbas/bulgari2..jpg
    http://samoistina.com/2/chumbas/bulgari..jpg

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  51. 51 Профил на kesh
    kesh
    Рейтинг: 1692 Неутрално

    да живее ДЕМОКРАЦИЯТА........!!!!!......В ЛИБИЯ е СЪЩОТО......където се завърти чичо сам нема лабаво......

    България .....!!!!!.... на ТРИ .....ПИТИЕТААА......!!!!...
  52. 52 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2262 Весело

    [quote#45:"Galata"]Просто споделих факт- близо 600 години в земите на Османската империя е нямало такива трагедии,всеки народ е бил пълноправен член(каквото е турчина това е и българин,сириеца)
    После главно на Руснака му е хрумнало,че трябва да разбие тази империя и тогава са започнали малки бунтове и т. н. [/quote]
    И що си мислиш, че трябва да си споделяш вашите митове и легенди от правоверната ви читанка?
    Какви 600 години, какви пет лева! Константинопол го превземате 1453; Лепанто е 1571 година, когато ви резват доминацията в Средиземно море; битката под Виена, когато ви спират окончателно, е 1683 ...
    Оставят ви на мира и доизживяване докато се усвоява Новия свят и пътищата на запад и покрай Африка към Индия и Китай, а после ... се заемат с вас. Че им се пречкате по по-краткия път, а и Щатите вече са фактор, който се намесва на Запад.

  53. 53 Профил на Чушко
    Чушко
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#46] от "nenad":

    Къде ти 10? 2000 години всичко е по план а колко са избити това е друг въпрос. Важното е да не се лашкаш в омраза към едни или други и да влизаш в капана. Само един до днес е заслужил мир. А иначе в контекста на твоите разбирания да, Пакс Американа преди 10г терминира своето съществуване. Ще е лошо за Американци ..ще мине време преди да разберем кое добро ще се роди от пеплта.

  54. 54 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#45:"Galata"]Просто споделих факт- близо 600 години в земите на Османската империя е нямало такива трагедии,всеки народ е бил пълноправен член(каквото е турчина това е и българин,сириеца) [/quote]
    Гала, моите уважения, ама не си съсем прав: въпреки несъмнената верска / и особено етническа/ толерантност в Османската империя, разделение на поданиците по линия на вярата винаги е имало. Има достатъчно доказателства за третирането на християните като второ качество хора. И по линия на данъците, и по линия на възможностите за участие в органите на администрацията и войската. Въпреки това няма как да не се признае, че в рамките на империята възможностите за практикуване на обичаи и религия от немюсюлмани са много по-големи от възможностите за същото от нехристияни в рамките на християнските империи от периода!
    Това е положението. И именно това положение е породило стремежите за откъсване на християнските части от империята, а не външните внушения! Ако Османска Турция бе успяла скоростно да развие съществуващата толерантност и в политическо направление през първата половина на 19 век - вероятно и до ден днешен щахме да сме граждани на една страна. Реформите, обаче, се оказват половинчати и империята закономерно започва да се разпада.

  55. 55 Профил на incense
    incense
    Рейтинг: 367 Неутрално

    [quote#6:"Finland"]Новата бежанска вълна пристига.[/quote]
    Не позна. Ама то трябва и да се мисли, да се знае, не става само с налучкване.

  56. 56 Профил на kesh
    kesh
    Рейтинг: 1692 Весело

    [quote#36:"chushko"] Всичко е по план, спете спокойно. [/quote]
    само да не се обърка НЕЩО.......!!!!!?????.....

    България .....!!!!!.... на ТРИ .....ПИТИЕТААА......!!!!...
  57. 57 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#14] от "Rage Against":

    тези които ги създадоха- всички

  58. 58 Профил на Galata
    Galata
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#48] от "Sour Cherry":

    Именно!
    За да бъде робство, трябва да има роби, нали! Кой българин е бил роб в границите на Османската Империя? Напротив той е бил пазен от набезите на други държави...
    Понеже е нямало бизяене, т. е. експлоатация на природни ресурси, както е сега, най тежкото нещо е било данъка. Както сега се копира от много западни държави...
    И присъствие даже не може да се каже, понеже всеки, който е живял в тия граници е бил равноправен. Това колкото и да ви е трудно, разберето го вече!
    Защото си е истина!
    Другото си е про-руска пропаганда от много години насам...

    "Büyük şeyleri yalnız büyük milletler yapar." K.Atatürk
  59. 59 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#53:"chushko"] 2000 години всичко е по план[/quote]
    Ееееее, аз не съм с тези мащаби на мислене...

  60. 60 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4080 Любопитно

    Нещата в Ирак се развиват много лошо. Дано парламента въведе скоро извънредно положение в страната, както иска премиерът Малики. Вчера той заяви, че е готов да даде оръжие на цивилното население за да се включи и то под формата на народно опълчение (милиции) в борбата срещу терористите! ИДИЛ са заплаха за всички в Ирак, така, че армията, всички кюрди, шиити и умерени сунити заедно трябва да се противопоставят на това зло, което е надвиснало над тяхната родина!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  61. 61 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2262 Неутрално

    До коментар [#47] от "chushko":
    ....В края на краищата ако слушаш медиите не бива да ти пука нито за Шиити нито за Сунити - идеята е да се саморазрушат. Паралела Раша - Украина и Иран - Шиитски Ирак е точен с математическа прецизност....

    Паралелът е прекалено и измамно удобен и набиващ се първосигнално в очи, та имай винаги едно на ум.
    Че докато трошиш яйцата за омлета в заплесването и засвяткването неадекватно можеш да счупиш и собствените си яйца
    Както Русия-Украйна не е локален конфликт между тях си само - така същото важи и за шиитско-сунитските разборки.

  62. 62 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4080 Любопитно

    [quote#12:"forextrade"]Що ли си мисля, че Русия има пръст в тези работи [/quote]

    Защото, може би си русофоб параноик, който обвинява за всичко лошо случващо се по света с "дългата ръка" на Москва предполагам!?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  63. 63 Профил на Цензурата не спи
    Цензурата не спи
    Рейтинг: 482 Неутрално

    До коментар [#58] от "Galata":

    Процесът на разпад на Османската империя/Турция още не е приключил!

    В Ирак северната му част има кюрдска република, която може да прерастне в нова държава, като обедини кюрди от Ирак, Турция и Сирия!

    Освен това е нормално българите сами да се управляват, а не да разчитат на благоволението на чужд падишах! Така, че както и да увърташ, годините под турско робство за нас са били най-упадъчните години от историята ни!

    И сега да гледаш в българската политика се вижда ролята на една турска партия, ДПС!

    Демократка съм, не признавам двойните стандарти!
  64. 64 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4080 Любопитно

    [quote#26:"subaru"]Това е резултат от отсъствието а не от присаствието на американците. [/quote]

    Е, съгласи, че американците не можеха да останат завинаги в Ирак! Те стояха там около 10 години и през това време обучаваха иракската армия и полиция сама да се справя с кризи като сегашната...! През последните месеци се видя, колко "добре" и "професионално" са ги обучили щом около хиляда ислямисти превзеха три милионен град като Мосул.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  65. 65 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1313 Любопитно

    [quote#12:"forextrade"]Що ли си мисля, че Русия има пръст в тези работи
    [/quote]

    Ъъъъ, Русия ли нападна Ирак навремето, за да сваля Саддам? Русия си съсипа държавата с неадекватните си действия?
    Трябва повече да се чете и по-малко да се пише. Ето, материал за размисъл:

    Убийството на Ирак - Престъплението на века
    Наоми КЛАЙН (канадска разследваща журналистка и писателка)

    Съществува отдавна отработена техника на мъчение, състояща се в изпълване на съзнанието на жертвата със страх, отнемат й й се обичайните навици и атрибути и накрая се изтриват спомените за това, което е било нейно минало. Тази психотехника беше използвана от САЩ в Ирак през 2003 г. А когато режимът на Саддам падна, Вашингтон се зае да “възстановява” пострадалата страна с катастрофална по своите последици тотална приватизация.
    Датата, планирана за нахлуване в Ирак, се приближава. Пентагонът провежда мобилизация на амeриканските медии и им заповядва да наплашат иракчаните. Два месеца преди началото на войната телевизионният канал СВS започна репортажа си така: “Този ден се нарича “Ден А”, което означава ден на бомбардировките. Бомбардировките ще бъдат такива, че войниците на Саддам ще загубят всякаква охота да се сражават. По-нататък на зрителите беше показан Харлан Улман - автор на доктрината “Шок и ужас”. Той заявява най-безцеремонно: “Ние се готвим за ефект, който за няколко минути ще има за иракчаните ефекта на бомбата в Хирошима".
    В продължение на месеци гражданите на Ирак гледаха ужасяващи репортажи по контрабандните спътникови канали и узнавайки новините от роднини по телефона, си въобразяваха предстоящия кошмар на операцията “Шок и ужас”. Самото название на стратегията се оказа силно психооръжие. Иракчаните се питаха: “Ще бъде ли по-страшно от 1991 година? Ще нанесат ли американците ядрен удар, след като подозират, че Саддам притежава ОМП?”.
    За военния отдел на Белия дом Пентагона организира специална демонстрация до военновъздушната база Еглин (Флорида) на 8-тонната “Майка на всички бомби”, която беше за времето си най-мощното неядрено взривно устройство, създаващо “атомна” гъба висока три километра. Това оръжие имаше ефект на психологически нокаут. Иракската армия изгуби мотивация за воюване.
    Веднага след началото на войната жителите на Багдад бяха подложени на специално мъчение, наречено “сензорна деприватизация”. На огромния град един след друг бяха ампутирани всички органи на чувствата.
    През нощта на 28.03.2003, когато американската войски настъпваха към Багдад, беше бомбардирано Министерството на съобщенията. Същата участ постигна в началото четири от багдадските телефонни централи, а по-късно всичките дванадесет бяха унищожени. С мощни проникващи заряди беше прекъсната телефонната връзка на милиони граждани. Без радио, без телефон и без телевизия семействата заключили се в къщите си, останаха без никакъв сигнал и представа за това какво се случва на улицата.
    Според много от жителите на Ирак прекъсването на телефонната връзка е било най-изтощителното психологическо изпитание, свързано с бомбардировките. Да чуваш взривовете навън, и да не можеш да позвъниш на своята любима в съседния квартал, или да нямаш възможност да успокоиш обезумелите си роднини в чужбина - това беше истински кошмар за хората.
    След “ушите” градът загуби и очите си. В един момент на 4 април той потъна в безкрайна кошмарна нощ. Тъмнината се разсейваше само от фаровете на минаващите автомобили. Багдадчаните, затворени в домовете си като в капани, не можеха нито да се видят, нито да обменят мисли един с друг. Столицата заприлича на затворник на ЦРУ с превързани очи и оковани крака и ръце.
    Бомбардировките обезобразиха Ирак, но настъпилата вакханалия на мародерство унищожи самото сърце на страната. Стотици мародери трошаха древни керамични съдове, обираха музеите, тъпчеха джобовете си със злато и старинни предмети от колекцията на Националния музей на Ирак.
    Разграбваха се останките от първото общество в историята на човечеството, създадено в района на Двуречието. 80% от 170 000 безценни експонати изчезнаха - съобщи "Лос Анджелис таймс". Зданието на Националната библиотека, където се съхраняваха екземпляри от всички книги и докторски дисертации, публикувани в Ирак, беше превърнато в чернеещи руини. От зданието на Министерството на вероизповеданията остана само скелет.
    Друг багдадчанин, разказва за гибелта на музея така: “Това беше душата на Ирак. Ако на музея не се върнат заграбените съкровища, аз ще се чувствам така, сякаш някой е откраднал частица от моята душа.”
    А археологът от Чикагския университет Мак Туайър Гибсън сравни варварството с лоботомия - унищожена е в дълбочина една цяла култура, съществувала хилядолетия.
    Малка част от ценностите бяха спасени, главно благодарение на свещенослужителите, организирали спасителни работи сред оргията на мародерството. Много иракчани обаче и досега са убедени, че “лоботомията” беше направена съвсем умишлено - в рамките на американската стратегия за унищожаване на корените на чуждата култура като в замяна на нея бъде насадена тяхната собствена.
    По време на войната през 1991 г. мародерите нападнаха 13 музея в Ирак. Отчитайки този факт, не беше трудно да се предугади, че бедността, ненавистта и общият хаос ще подтикнат част от иракчаните към грабежи (няколко седмици преди започване на войната, Саддам Хюсейн даде амнистия на всички затворници).
    Водещи специалисти по археология предупреждаваха Пентагона за нуждата от социална стратегия и международна полиция за опазване на музеите и библиотеките от бомбардировките. На 26 март Пентагонът наистина изготви списък, който включваше 16 наземни цели, които да бъдат пощадени. Националният музей беше на второ място. Военните обаче не погледнаха плана въобще.
    Дори и без международна полиция, американците имаха достатъчно сили, за да осигурят охраната на всичко, което представляваше културна ценност. Но това не стана. Известни са множество случаи, в които патрулиращите войници на бронирани машини спокойно наблюдавали как покрай тях минават камиони, пълни с награбени от музеите ценности. Те обаче действали на принципа “Война е! Случва се”. Отделни патрули прекратявали грабежите, но други се присъединявали към мародерите. В. “Таймс” съобщи, че американски войници разпердушинили цялото международно летище на Багдад. Те стигнали дотам, че рязали седалки, изтръгвали прибори от пилотските кабини, избили всички стъкла на самолетите. От вандализма иракската държавна авиокомпания е понесла 100 млн. долара загуби. Точно тази компания след това влиза на едно от първите места в списъците за незабавна приватизация.
    Две лица изиграха ключова роля в окупацията на Ирак: старши икономическият съветник на Пол Бремър Макферсън и директорът на Програмата за реформа на висшето образование Джон Агресто. Техните думи обясняват истинската причина за равнодушието на окупационните власти към мародерството.
    Макферсън разясни, че американците не се вълнували от присвояването на държавна собственост (автомобили, автобуси, оргтехника на министерствата), защото “това представлявало приватизация и радикално намаляване на ролята на държавата в икономиката на страната", т.е. мародерите на практика помагали на американците. “На мен ми се струваше напълно естествена такава приватизация. Човек сяда зад кормилото на държавния автомобил или камион и започва да си решава личните проблеми.”
    Подобна форма на грабежи, Макферсън, последовател на чикагската икономическа школа, предпочита да нарича “стесняване на обществения сектор”.
    Неговият колега Джон Агресто, гледайки тв-репортажите за мародерствата в Багдад, също вижда събитията през розови очила. Своята работа той нарича “приключение, което се случва един път в живота”, а своята задача - да създаде в Ирак нова образователна система, която да започне “от нулата” на чисто. “Ограбването на местните университети и Министерството на образованието е отлична възможност да се започне всичко отначало, а иракските училища да се снабдят с най-съвременно оборудване” - проповядва той.
    Много хора искрено вярваха, че мисията на САЩ в Ирак е да се създаде нова нация и затова всичко, което беше свързано със старата нация, е редно да отстрани от пътя. Агресто, който преди това е бил директор на колеж “Св. Йоан” в Ню Мексико си признава, че до идването си не е знаел абсолютно нищо за Ирак и даже нарочно не е прочел нищо за да бъде и той “чиста страница”. Но ако същият Агресто си беше направил труда да прочете поне две книги за Ирак, сигурно би се позамислил има ли смисъл животът в тази страна да започне от “на чисто”. Той щеше да узнае, че до задушаващите икономически санкции Ирак имаше най-добрата образователна система в региона и най-добър показател за грамотност в арабския свят (89%). За сравнение: в родния щат на Агресто Ню Мексико 46% от населението са функционално неграмотни, а 20% не могат да ум да извършат елементарни аритметични действия, необходими да си попълнят чека в супермаркета. Но Агресто е 100% уверен в абсолютното превъзходство на Америка и дори през ум не му минава, че иракчаните могат горчиво да съжаляват за загубата на своята културна история.
    Трудно е да се повярва, но в общи черти планът на Вашингтон е изглеждал така: цялата страна да обезумее от страх, целенасочено да се унищожи нейната инфраструктура, да се бездейства при варварското разграбване на исторически и културни ценности, а след това да се търси оправдание с усмивка и неограничено предоставяне на евтина битова техника и консервирани храни.
    Именно на територията на Ирак зловещата теория на унищожаване и подмяна на една култура с друга стана реалност.
    Пол Бремър, човека, който Буш назначи за глава на окупационните власти в Ирак, не отрича, че когато пристигнал в Ирак мародерството е било в разгара си. За установяване на някакъв ред не можело да става и дума. Всякаква икономическа дейност била прекратена, на улиците нямало нито един полицай. И какво решение на кризата предлага този човек? Напълно да се отворят границите за неограничен импорт, без такси и мита, без инспекции и налози.
    Две седмици след пристигането си Бремър обяви: “Ирак е готов за бизнес!”
    За една нощ най-затворената страна (санкциите на ООН забраняваха всякаква външна търговия) се превърна в най-свободния пазар на света. Камионите с музейните ценности поеха към доволните прекупвачи в Йордания. Иран и Сирия, а там насреща им се движеха безбройни тироове, наблъскани с китайски телевизори, дискове с холивудски сапунки и екшъни и йордански сателитни антени. Всичко това се стоварваше на тротоарите в търговския район Карада.
    Едната култура беше разграбена и изгорена, другата набързо докарана отвън, се разопаковаше и инсталираше.
    Адептите на шоковата терапия смятаха, че вместо да отлюспват слой по слой културната луковица, ще могат да ги пробият силово, за да достигнат до “чиста страница”, до сърцевината, върху която да строят новата нация.
    Те с изненада установиха, че сърцевина няма, има само купища отломки от това, което те са натворили, и милиони психологически и физически сломени хора: сломени от режима на Саддам, сломени от войната, сломени от борбата едни с други.
    Вместо “бяла страница”, очистена от история, пред тях изникна вражда, чиито корени водеха към древността и която бързо премина в гражданска война с нападенията над джамиите в Кербала и Самара, с атентатите над пазарите, в министерства и по болници.
    Целенасоченото избиване на цял сегмент от населението се осъжда навсякъде като геноцид. В Ирак се извърши нещо още по-чудовищно: унищожена беше не част от населението, а цялата страна.
    Ирак изчезва, разпада се на части. Започна с това, че жените се забулиха и се скриха в къщите. После децата престанаха да ходят на училище (през 2006 г. не са посещавали 2/3 от децата). Изчезнаха професионалните фармацевти, лекари, преподаватели, съдии, адвокати, учени. След нахлуването на САЩ в Ирак бяха разстреляни около 300 учени, включително и няколко декани на факултети. Хиляди побягнаха в емиграция. 2000 лекари загинаха, 12 000 - избягаха до април 2007 г. Комисията на ООН за бежанците оценява, че 4 милиона иракчани, т.е. 1/7 от населението, е напуснало своите домове. Само 900 души са получили убежище в Съединените щати. 100 000 души все още чакат виза и в същото време очакват възмездие като помагачи на американците и сигурно проклинат покровителите си.

    Единственият бизнес, който процъфтя, бе отвличането на хора с цел откуп. Само за 100 дни в началото на 2006 г. в страната бяха отвлечени 20 000 души. Семействата на похитените имат само две възможности - да предадат на похитителите няколко десетки хиляди долара, или да отидат в моргата за опознаване на тялото.
    Невъобразими мъчения са част от практиката в полицията, за спирането на които също се иска откуп. Така изглежда “капитализмът на катастрофите” по иракски.
    Ирак не стана модел за Близкия изток и арабския свят. Ето какво се случва, когато някой си въобрази, че може да се постигне образцово общество в чужда страна, без да е живял в нея.
    Идеята за “табула раза” може да се превърне в своя уродлив двойник: реалността на изгорената земя. И едва тогава видението за съзидание ще се смени с картината на тоталното унищожение.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  66. 66 Профил на Лимонетко
    Лимонетко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#58] от "Galata":

    Прочети за системата канун - която е вариант на шариата. Който шариат сега ще наложат в Мосул, както наложиха в сирийските провинции под властта им - с оръжието, което им даде Ердоган. Сега какво? Опираме на иранските аятоласи да спасяват цивилизацията ли?

  67. 67 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 638 Любопитно

    До коментар [#45] от "Galata":

    Манипулираш.

    "Рая", "гяур" - тези думи говорят ли ти нещо?

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  68. 68 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4080 Любопитно

    До коментар [#32] от "Galata":

    Нормално да мислиш така, като турчин... но с упадъка на Османската империя и раждането на национално освободителните движения на Балканите, а по-късно и в Арабския свят, беше ясно, че тази империя беше обречена на разпад. Просто нито балканските европейски народи, нито арабските народи в Близкия изток искаха да живеят под чуждо османско владичество... всеки нормален народ (без значение иракчани, българи, гърци, арменци) предпочита да живее свободен и независим отколкото да слугува и да се кланя на чужди турски господари!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  69. 69 Профил на Лимонетко
    Лимонетко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#45] от "Galata":

    Коя пословица е вярна:
    а) Питай продавача за стоката му
    б) Не питай продавача за стоката му
    ?
    От тебе какво друго да чуе човек? По-хубаво да пита купувача (християните)

  70. 70 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#35:"xm..."]Саддам си ги тровеше масово с газ и сами си се хвалеха с това! [/quote]
    Прав си, но мащабите на това иначе недопустимо насилие бяха по-малки в сравнение с днешните, а резултатите от него - по-приемливи, защото, добър или лош, Саддам контролираше нещата в Ирак, а днес и убийствата са много по-мащабни, и контролът е никакъв. Т.е. - Саддам се оказа по-малкото зло...
    Подобни сметки звучат цинично, но са верни!

  71. 71 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    [quote#35:"xm..."]Саддам си ги тровеше масово с газ и сами си се хвалеха с това! [/quote]

    Всъщност, успяха да докажат само за едно село с около стотина жители, обгазено от Али Химика май го наричаха, някакъв министър при Саддам.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  72. 72 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#58] от "Galata":

    По чия формула го смяташ робството?

    Понеже ако става дума за собственост - всичко в ОИ е собственост на Падишаха, та май всички са роби?

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  73. 73 Профил на Лимонетко
    Лимонетко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#67] от "galio":

    Нищо, сега ще те залее с правни формулировки.
    Въпрос:
    Колко мюсюлмани са били насила покръстени във френски Алжир или британска Индия?
    Един арабин в Ютуб ме убеждаваше, че аз искам да живея като зимми (гражданин втора категория, нещо като добитък). В резултат на думкането на челото в земята някои стигат до истински идиотизъм. Макар може би това да е рядко в Турция .

  74. 74 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2262 Неутрално

    До коментар [#71] от "Viva "La Roja"":
    Ъхъм.
    Някакъв си министър, к'во толкоз!
    Човещинка, а?
    Пък и някакъв си, какво общо има с режима и Саддам!

    Даже не е смешно ...

  75. 75 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Весело

    [quote#32:"Galata"]откакто Османската Империя се наложи да остави тия земи, (а и не само тия) няма мир и радост...
    Това е истината, която за някои боли![/quote]
    Гала, пак ще ти възразя - точно земите на Месопотамия не са подходящият пример за "мира и радостта" в Османската империя - в продължение на столетия те са постоянна язва, разкъсвана от племенни междуособици, избивания покрай войните с Персия, сепаратизъм и каквото още ти хрумне...
    Това е положението!

  76. 76 Профил на драган
    драган
    Рейтинг: 576 Неутрално

    Май съветниците на Обама ще излязат прави с идеята си за дистанциране от сунитската С. Арабия и за диалог със шиитски Иран. Както знаете вечни приятели няма, има вечни интереси.
    Само не знам как ще решат проблемът със Сирия, защото янките там май си вкараха автогол като тръгнаха срещу Асад. Интересно е и друго - тези събития ще ускорят ли създаването на Кюрдска държава.

  77. 77 Профил на Лимонетко
    Лимонетко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#50] от "vinetu":

    Те така го учат в училище - колко били толерантни.

  78. 78 Профил на Чушко
    Чушко
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#61] от "xm...":

    Забравих се в цинизъма си - аз също разбирам сериозноста на ситуацията но знам и на къде гравитира бъдещето. Затова не се учудвам от настоящето. Да локален конфлит не е идеята - но може ли да се противопоставиш на масата изпълнена с омраза и грешни разбирания към собствената им религия? Ако не може тогава глобален конфликт е неизбежен. Ако те е страх намери си миша дупка, натикай се вътре и дано те подмине този конфликт.

  79. 79 Профил на Лимонетко
    Лимонетко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#76] от "drago62":

    Тя вече е създадена - в северен Ирак.

  80. 80 Профил на Лимонетко
    Лимонетко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#71] от "Viva "La Roja"":

    Абе един кюрд ми е разправял как садамовците го арестували за слушане на кюрдска музика и после стреляли до ушите му, за да спре да чува.

  81. 81 Профил на Чушко
    Чушко
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#64] от "Иво":
    До коментар [#69] от "Чор":
    До коментар [#72] от "galio":
    До коментар [#58] от "Galata":

    Какво сте го нападнали Турчето, като че ли само вашите дядовци са били роби и само Турците поробители! Я имайте малко достойнство.




  82. 82 Профил на Galata
    Galata
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#63] от "Милена -> не признавам двойните стандарти":

    Да права си за процеса!
    Но...
    Разбира се, че всеки народ има правото да се самоуправлява.
    Но, някои народи и до ден днешен не могат(не им се позволява) да се самоуправляват.
    Така, че недей толкова да нападаш една система от преди няколко века!


    "Büyük şeyleri yalnız büyük milletler yapar." K.Atatürk
  83. 83 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#72:"galio"]Понеже ако става дума за собственост - всичко в ОИ е собственост на Падишаха, та май всички са роби? [/quote]

    Пич, има дефиниция за термина "роб", запознай се с нея и после ела да поговорим. Естествено, че християните в ОИ не са били роби в смисъла на научната дефиниция за "роб", но, бидейки второ качество хора, са се усещали като такива и оттук експресивната употреба на думата в езика на прадедите ни!
    Хайде да уважаваме истината, а?

  84. 84 Профил на Лимонетко
    Лимонетко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#81] от "chushko":

    Не сме го нападнали, а го насочваме към някои подробности. Той наистина няма откъде да го прочете това в турските учебници. То и на българските учебници не трябва да се вярва. Слабо някой се интересува, че например Хрельовата кула в Рилския манастир е построена от феодала Хрельо - родом сърбин. Напротив, на самата кула в манастира пише "български феодал", което е в разрез с фактите.

  85. 85 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#65] от "Viva "La Roja"":

    Чудесен материал, благодаря!

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  86. 86 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4080 Любопитно

    [quote#70:"nenad"]Прав си, но мащабите на това иначе недопустимо насилие бяха по-малки в сравнение с днешните, а резултатите от него - по-приемливи, защото, добър или лош, Саддам контролираше нещата в Ирак, а днес и убийствата са много по-мащабни, и контролът е никакъв. Т.е. - Саддам се оказа по-малкото зло... Подобни сметки звучат цинично, но са верни! [/quote]

    Наистина подобни коментари звучат цинично, защото по времето на режима на Саддам има стотици хиляди избити цивилни иракчани, като сатрапския му режим е бил изключително жесток към иракските шиити и кюрди! Имах колега в университета, който беше иракчанин шиит и той ми разказа достатъчно истории за "добрите" години на управлението на диктатора Саддам. Разказа ми как негови роднини и приятели са изчезвали безследно само защото са имали смелостта да критикуват неговия тоталитарен режим и как Саддам вкара страната си в унищожителна война срещу Иран, която струваше живота на около милион иракчани, а след нейният край Ирак е в катастрофално положение - съсипана финансово и икономически след нейния край....! Ето такива неща е прави Саддам докато е бил на власт!

    Има и още един елемент над който коментиращите трябва да се замислят....! Какъв беше Саддам - сунит! Какви са днешните ислямисти от ИДИЛ - сунити! Кои бяха най-привигированите хора по време на режима на Саддам - сунитите! Кой хора в Ирак се оплакват, че били дискриминирани и подтискани най-много след като неговия режим падна от власт - иракските сунити! Кой стават най-често жертва на насилието и атентатите в Ирак - шиитите, които сега имат политическата власт в страната, защото са повече като брой от сунитите и напълно нормално шиитските партии печелят демократичните избори в Ирак! Кой избива иракските шиити днес - иракските сунити от ИДИЛ! Кой беше съюзник на Саддам по време на иракско-иранската война - СА! С коя държава днешен Ирак има най-много търкания и пререкания - със сунитска СА!

    Сами си правете изводите от горните факти!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  87. 87 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    До коментар [#74] от "xm...":

    О, съвсем не казвам това, може би се изразих грешно. Разбира се, че не е нормално да си тровиш народа, но все пак не става дума за масови ежедневни обгазявания, както тръбеше пропагандата по време на войната там, чак години по-късно истината излезе на яве.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  88. 88 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#83] от "nenad":

    "Истината" не е суха форулировка на кабинетни плъхове.

    Истината е, че българи са продавани като животни по пазари о през 1878-ма.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  89. 89 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#81] от "chushko":

    "Турчето" при всяко свое включване бълва на конвейр про-турски тези, които никога не се стреми и доказва, може би защото са лесно оборими.

    И ако може да не ми даваш наклон на фонт-а?

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  90. 90 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2262 Неутрално

    До коментар [#70] от "nenad":
    ... но мащабите на това иначе недопустимо насилие бяха по-малки в сравнение с днешните ...

    Мммм ... как може да е недопустимо, т.е. абсолютна категория, а да му мерите мащабите, т.е. да степенувате?

    Саддам и режимът му си бяха за изчушкване!
    Саддам започна войната с Иран.
    Саддам си "оправяше" опозицията като сатрап.
    Саддам нахлу в Кувейт.

    И го траяха, след изчушкването от Кувейт се спряха. Защо?
    Тогава Русия играеше в един отбор със Запада, а цял Арабистан беше срещу него. После пък излъгаха на ниво Държавен секретар от трибуната на ООН.
    Последните две години захраниха почвата за тия чрез Сирия, че такива каши са им точно хранителната среда.
    Е, след такава "технология" - те ви и резИлтата.
    Чушко вика - било по план! Да, бе! План, ама скапАн ...
    Видя се в Либия, когато се оказа, че "плановиците" нещо са я объркАли и трябваше Щатите да "оправят работата", че беше се затлачила.
    Видя се в Сирия докъде я докараха "плановиците".
    Видя се и в Украйна, когато лъсна с огромна сила, че не само са проспали Крим, но и нямат хал хабер какво готвят в Русия.
    Видя се и на сегашните "избори" в Ирак какви ги натофтаха "плановиците".
    Плановиците се отофтаха и в Афганизстан, и в Пакистан ...
    Абе, тия плановици в Хъдзън ривър требе да ги давят!

  91. 91 Профил на Лимонетко
    Лимонетко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#36] от "chushko":

    Ми няма да могат да им дръпнат каиша, а мене напоследък повече ме кефят шиитските талибани. Не защото са по-стока, а защото сами не си вярват на глупостите и се терзаят по-дълбоко от несъвпадението на действителност и фантазия

  92. 92 Профил на iron_cross
    iron_cross
    Рейтинг: 516 Весело

    До коментар [#45] от "Galata":

    Пълноправен член, викаш? А данъците джизие и девширме как се вписват в патологичните ти брътвежи? Наистина ли си толкова наивен и неосведомен за османската история или просто се бориш неистово за внимание, дори с негативен знак?

  93. 93 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Весело

    [quote#81:"chushko"]Какво сте го нападнали Турчето, [/quote]

    Абе, човече, недей с това снизходително "турчето" - Галата си е един хубав нашенец с турски корени / предполагам е преселник / - възпитан, умерен, спокоен, интелигентен. С такива хора е удоволствие да си говориш, особено на шекотливи теми - имаме обща земя, обща история, няма как без разумен разговор, щем-не щем, близки сме си. За да е така обаче първото условие е уважението. Взаимното уважение!
    Айде, наздраве на всички

  94. 94 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2262 Весело

    До коментар [#78] от "chushko":
    Разбира се, че ме е страх!
    Да не се страхува човек от идиоти активни с достъп до голяма тояга би значело да е загубил разум чак до чувството си за самосъхранение.

    А да се надява на "Големия План" на доказали се "плановици" е ... меко казано ... ъъъ ... мат'рялско ...

  95. 95 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#86:"Иво"]Наистина подобни коментари звучат цинично[/quote]
    Разбира се, че коментарът ми е циничен, сам съм го казал. Но смисълът на този цинизъм не е да оневинявам или апологетизирам Саддам, а да посоча колко неуспешна беше намесата на САЩ и страните от НАТО в района, след като дори едно цинично сравнение не я вижда като нещо по-добро от сатрапа, довел страната си до истинска катастрофа след 1980-а.
    Това е!

  96. 96 Профил на Galata
    Galata
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#92] от "iron_cross":

    Джезие е данък върху земята само за християните. А девширме не е данък, а по скоро подарък за тях...Понеже се вземат кадърни деца,изучават се и се настаняват да служат за напредъка на Империята.
    Джезие е бил данък само за християни,ама те пък от друга страна не са били облагани от данъци само за мюслюмани!
    Първо трябва да знаеш...

    "Büyük şeyleri yalnız büyük milletler yapar." K.Atatürk
  97. 97 Профил на Galata
    Galata
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#93] от "nenad":

    Наздраве, аркадаш!

    "Büyük şeyleri yalnız büyük milletler yapar." K.Atatürk
  98. 98 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 638 Любопитно

    До коментар [#93] от "nenad":

    Доста такива като теб е имало и през 1876-та ... резултатите ги знаем.

    Защо не си вземете стая просто?

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  99. 99 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#96] от "Galata":

    Отвличането на деца понастоящем се счита за престъпление, не за "подарък".

    Но че си в 6-ти век ще ти простим, все пак се турчееш - нормално е.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  100. 100 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4080 Неутрално

    До коментар [#95] от "nenad":

    Добре, сега разбирам по-добре какво имаше предвид по-рано....

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK