"Шпигел": Протестният активизъм в Германия застрашава големите инфраструктурни проекти

Силното обществено противопоставяне на изграждането на нова централна жп гара в Щутгарт е отличен пример за проект, разделящ германското общество на два лагера.

© Associated Press

Силното обществено противопоставяне на изграждането на нова централна жп гара в Щутгарт е отличен пример за проект, разделящ германското общество на два лагера.



Протестите на активисти затрудняват изпълнението на големи инфраструктурни проекти в Германия през последните години. Затова управляващите се опасяват, че нежеланието на някои социални групи да приемат компромисни решения застрашава бъдещето на страната, пише германското списание "Шпигел".


Когато в близкото минало 75-годишният Хартмут Бинер работи като полицай, той възприема себе си като пазител на мира. През 70-те години задълженията му го отвеждат в епицентъра на протестите срещу построяването на ново летище в Мюнхен. Днес Бинер вече е от другата страна на барикадата и оглавява асоциация, включваща 80 протестни групи. През последните години той и останалите активисти протестират активно срещу изграждането на трета писта на мюнхенското летище.


"Ще остана полицай за цял живот, но отдавна загубих вярата си в политиците и върховенството на закона", категоричен е Бинер.




Според него изграждането на нова писта в Мюнхен не е добра идея поради множество причини, включително намаления трафик на летището и високия брой нископлатени работни места. Добре осведомен и същевременно непокорен, Бинер е типичен представител на нова протестна култура, набираща сила из цяла Германия. Хората като него протестират най-вече срещу разширяването на летища и железопътни линии или изграждането на нови вятърни паркове.


"Инфраструктурните проекти винаги са били символ на прогрес", казва Торстен Албих, премиер на северната провинция Шлезвиг-Холщайн. Все по-ниският ентусиазъм за иновации на някои групи прави протестните действия неизбежни веднага след оповестяването на нов проект.


"Шпигел" допълва, че днес в Германия се създава впечатлението, че застаряващото население е напълно задоволено и готово да се съпротивлява срещу всеки опит за промяна на статуквото. Губейки представа за бъдещето, протестиращите се интересуват единствено от собствените си нужди и бързо забравят, че германската индустрия зависи от качествена инфраструктура, нови пътища и жп линии, сигурен воден транспорт и електроцентрали.


Граждани срещу управляващи


Силното обществено противопоставяне на изграждането на нова централна жп гара в Щутгарт е отличен пример за проект, разделящ германското общество на два лагера. "Щутгарт 21" е инфраструктурен проект, чрез който властите планират да разширят и модернизират настоящата централна жп гара с подземни и наземни линии. Хиляди германци излязоха на улиците да протестират срещу високата цена на проекта и вероятните последици за публичните пространства.


Шумотевицата около "Щутгарт 21" илюстрира значителната промяна в отношенията между политици и избиратели. Гражданите в различни провинции не са убедени в компетентността на своите политически лидери по въпроси, засягащи ежедневието им. В основата на всички спорове около изграждането на нови строителни обекти стои въпросът дали представителната демокрация продължава да функционира успешно.


Немалка вина за това състояние на нещата носят и самите институции. Стойността на всяко ново начинание се повишава драстично от оповестяването на проекта до неговото завършване. Например според предварителни изчисления новото берлинско летище е трябвало да струва 1.7 милиарда евро, но към момента разходите вече са достигнали 5 милиарда евро. По подобен начин за строежа на нова концертна зала в Хамбург първоначално са били заделени 187 милиона евро, но сега се очаква цялата инвестиция да бъде в размер на 865 милиона евро.


Централната гара в Щутгарт

© Associated Press

Централната гара в Щутгарт


Битката за Мюнхен


"Мисля, че третата писта на летището в Мюнхен ще бъде последната, която ще бъде построена в Германия", твърди Михаел Керкло, директор на летището. Проектът е тест, който ще покаже дали все още е възможно "нещо да бъде завършено в тази страна". Така едни срещу други се изправят интересите на няколко хиляди души срещу благоденствието на цялата нация. "Протестиращите не мислят за ползите за страната, а единствено и само за себе си", оплаква се директорът на мюнхенското летище.


Той допълва, че в повечето протестни движения участват възрастни хора и пенсионери. "Шокиращо е, че лидер на протестите срещу новата писта на мюнхенското летище е 75-годишен активист, а не някой на средна възраст". Майкъл Грошек, транспортен министър на най-многолюдната германска провинция Северен Рейн-Вестафалия, споделя виждането на Керкло. "Днес в Германия господства манталитетът на хора в предпенсионна възраст - най-гласовитите протестиращи са хора, които просто искат да прекарат спокойно последните години от живота си".


Гневът на протестиращите


В началото на май стотици гневни жители се събраха в центъра на Инголщад, провинция Бавария, за да протестират срещу изграждането на електропровод между Бад Лаухщед и Майтинген. Демонстрантите бяха превърнали центъра на града в море от знамена и не спряха да крещят по време на речта на канцлера Ангела Меркел. Именно тя е човекът, който най-добре разбира, че изграждането на този електропровод е единствената опция за правителството й да изпълни обещанието си да затвори всички атомни централи в страната. Вместо да изкаже гласно мнението си обаче, Меркел просто заяви, че "заедно ще решим този проблем".


Протест от 2010 г. срещу "Щутгарт 21"

© Associated Press

Протест от 2010 г. срещу "Щутгарт 21"


Възможни решения


Според "Шпигел" референдуми на местно или национално равнище не решават проблема, защото в тях обикновено участват хората, които ще бъдат най-засегнати от промяната в инфрастурктурата на дадено място. Управителят на северната провинция Шлезвиг-Холщайн Албих настоява за провеждането на национални референдуми в случаите на най-важните проекти. Има огромна вероятност обаче такъв подход да породи още повече съпротива сред местните жители, които няма да приемат хора от други части на страната да определят начина им на живот.


След конфликта около "Щутгарт 21" все повече представители на големи компании и политически партии вярват, че интересите на всички граждани трябва да бъдат защитени. "След развоя на събитията в Щутгарт ние се зарекохме, че повече никога няма да позволим един проект за подобряване на железопътната мрежа да ескалира толкова драматично", обяснява Фолкер Кефер, директор в отдел "Инфраструктура" в държавната железопътна компания "Дойче бан".


Именно затова "Дойче бан" вече от рано се допитва до хората, които се очаква да бъдат най-засегнати от промени в инрфаструктурата. Такъв е случаят с жп линията, която по план трябва да свързва Бремен, Хамбург и Хановер. Въпреки че все още не е ясно дали тази идея ще бъде реализирана, представители на компанията вече посещават региона, за да представят предварителни чертежи пред местните жители.


Всичко това означава, че изграждането на мостове, което до този момент е било отговорност на ограничен брой инженери, сега вече ще ангажира широк кръг от политици и граждани. "Трябва да успеем да реализираме важните проекти. За целта е небоходимо да предприемем различен подход, особено в началната фаза. Ако спреш да желаеш нещо, вече си го изгубил", заключава кметът на Хамбург Олаф Шолц.

Ключови думи към статията:

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 919 Неутрално

    Мхм, значи и швабите си имат проблеми с протестърите? Ми левичарска работа. Вместо да изкарват пари те обикалят жълтите павета!
    #Оставка!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  2. 2 Профил на today
    today
    Рейтинг: 806 Неутрално

    Германците протестират срещу високата цена на проекта, защото са наясно, че това ще се изплаща от техните данъци и през техните джобове.
    А тука ни пробутват проекти на завишени цени, и хората не осъзнават, че цената ще я плаща целия народ, а "кирията" е за фирмите от обръчите на управляващите. Ей-това е разликата!
    После пак обяснявайте, че германците били тъпи, а българите били супер интелигентни.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  3. 3 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 884 Неутрално

    Обикновено зад тези "протестиращи" стои солиден финансов гръб. Безплатни неща на този свят няма. Дори руската "дружба"

    The best way to predict the future is to invent it.
  4. 4 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1793 Неутрално

    "новото берлинско летище е трябвало да струва 1.7 млрд. евро, но към момента разходите вече са достигнали 5 млрд. По подобен начин за строежа на нова концертна зала в Хамбург първоначално са били заделени 187 млн. евро, но сега се очаква цялата инвестиция да бъде в размер на 865 млн."

    >>> това като го прочете някой партиен кадър, първите му думи ще бъдат "Бате, не виъш ли, че раята си я връткат насекаде. Неъ България, неъ Германия, неъ Гърция...Ама неът кинти нашите 7 милиона цървула, за 5 евро по-скъп ток почнАха ъ се палят, ше им е*а майката грозна!"

    За коалиция Анти-Пеевски: ДБ+Слави+Мая+БСП
  5. 5 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1292 Неутрално

    До коментар [#2] от "today (we are not going to pay)":

    Точно така.
    Статията е зле написана и показва едностранно нещата.
    Жалко за "Шпигел"

  6. 6 Профил на today
    today
    Рейтинг: 806 Неутрално

    Тука протестите бъдат постфактум, което идеално устройва продажниците, те вече ще са си взели техния комисион, и ще се правят на невинни, ако изобщо са в България.
    Вследствие на енергийните грабежи ще поскъпнат и тока, и газа, и българина тогава ще се сети да протестира. Но вече ще е късно!

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  7. 7 Профил на Тарасион
    Тарасион
    Рейтинг: 508 Неутрално

    До коментар [#2] от "today (we are not going to pay)":


    [quote#2:"today (we are not going to pay)"]Германците протестират срещу високата цена на проекта,[/quote]

    Не само.
    Третата писта в Мюнхен щеше да се строи с пари на летището и Луфтханза, без държавни пари (за разлика от Берлин). Протестира се заради шума...
    Срещу далекопроводите се протестира, щото щяло да има магнитни полета, които да им нарушават чакрите...
    Върхът на сладоледа беше, че се проведе референдум, дали Мюнхен и Гармиш да кандидатстват за зимна Олимпиада и краварите се наложиха да няма кандидатура, за да не им се нарушават пасбищата около Гармиш...

  8. 8 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1973 Неутрално

    Не виждам нищо чудно, че по-възрастните хора ( и аз съм в тази категория), са по-консервативни и се дърпат или протестират срещу подобни проекти.
    Но чисто обективно би трябвало да е известно на политиците ( и не само на тях), че промените не може да се извършват, просто ей така, по някаква ( често съмнителна) целесъобразност. Цяла наука или поне отделна глава в науката за управление е подготовката и начина за извършване на промени и е добре, управляващите да ползват поне част от съветите.
    Другия голям порок, при реализацията на проектите, че е обичайно, сроковете да не се спазват, а цените да растат.
    Трето предварителната оценка за необходимостта и полезността на даден проект, обичайно се преувеличава от предложителите и потенциалните изпълнители и след това се оказва, че живота предлага нови и други решения, с които смисъла на вече направенето, да не говорим за полезност или връщане на инвестициите рязко да намаляват или дори напълно да се стопят.
    Това важи най-много за дългосрочните, като например атомна енергетика или развитие на тежка инфроструктура, като ЖП линии, летища и т.н.
    Ще дам само пример с Франция, която в годините след Втората световна война, при естествения бурен разстеж, решава, че панацеята е атомната еенергетика. Сега имат на 50 много мощни блока, които имат проблеми с реализацията на енергията, но големия удар ще дойде само след 10-15 години, когато ще трябва да започне тяхното извеждане. Операция безумно скъпа, бавна и трудна за извършване, а тези блокове няма да произвеждат нито цент. Т.е на плещите и на без това не най-стабилната икономика, ще се стоварят доста големи тежести, а с всяка година хората научават много повече за екологията и природата и стават в пъти по-взискателни. Да не говорим как растат изискванията за изграждане на хранилища за радиоактивни отпадъци и нормалното нежелания на всички хора, да имат такова нещо в близост до мястото където жувеят.
    Тогава ще видите какво означават протести и протестиртащите няма да са няколко стотици възрастни хора.

  9. 9 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Специално за "Щутгарт 21" бях чел доста от критиките към този проект.
    Хората протестиращи с/у изграждането му даваха доста солидни аргументи. Бяха си изградили групи от специалисти (строителни инженери, адвокати, химици...), които задаваха изключително точни въпроси към инвеститора и представителите на държавата. Общо взето хората не се бяха събрали просто да викат с/у нещо си, а искаха точни и обосновани обяснения, за това, колко ще струва проекта и защо е толкоа нужен? Защо на место да се изгражда нова гара, не се изградят детски градини, нещо което липсва в Германия, колкото и странно да звучи това?
    В Германия винаги се е водел диалог, наистина политиците са се отдалечили от хората, но това е нещо, което според мен Германия ще преодолее. Тази държава е изградена на базата на диалога.

  10. 10 Профил на Радиолокатор
    Радиолокатор
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Стига строихте, не остана за децата ни какво да строят !!!

  11. 11 Профил на zakkwylde
    zakkwylde
    Рейтинг: 652 Весело

    Кво нещо е зрялата демокрация! 75-годишният Хартмут Бинер има повече трудов стаж от цялата протестна мрежа у нас.

  12. 12 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1544 Неутрално

    Възрастните хора имат право на спокойни старини. За това са блъскали цял живот. Не може да твориш , да градиш , па накрая да ти кажат :"Ами бил си глупак - работил си ".

  13. 13 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 806 Неутрално

    Така е при социализма. Тълпи с различни интереси се борят за баницата. Ако нещата бяха частни, нямаше да има ощетени и нямаше за какво да се протестира. Който иска летище - да си го строи и да си го плаща.

  14. 14 Профил на fockwest
    fockwest
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Май не разбраха и умните германци, че полза от протести няма.
    Да се отганизират и създават обществени и партийни структури, трябва.

  15. 15 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 402 Гневно

    "Губейки представа за бъдещето, протестиращите се интересуват единствено от собствените си нужди"
    Точно в десетката! Това е отговорът и на проблемите в ЕС; това е и причината да не харесвам Меркел! Решението за бъдещето на нашите деца и внуци е ЕДИННА ЕВРОПА, а не презадоволени пенсионери!

  16. 16 Профил на Third World Good Looking
    Third World Good Looking
    Рейтинг: 465 Неутрално

    Уникална възможност за България!

    Германското правителство да субсидира нов туристически продукт за протестиращи германци - бърз тур на няколко ЖП гари в България, возене в пътнически влак, малко разходка по българските пътища... да видят как стоят нещата като не се инвестира в инфраструктура и ще кротнат.

  17. 17 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 817 Весело

    До коментар [#9] от "slon": "Защо на место да се изгражда нова гара, не се изградят детски градини, нещо което липсва в Германия, колкото и странно да звучи това? " Mожеш да добавиш и още: Защо вместо да се строи нова гара парите не се раздадат на калпак на безработните, на самотните майки, на бездомниците, на арабските, турските и българските циганьори...те имат такава нужда... отговорът е много прост: това са пари на Дойче Бан и са предназначени за развитие на инфраструктурата. В Германия, колкото и странно да ви се вижда тя е в трагично състояние. около 50000 моста са пред затваряне поради опасност да се срутят, хиляди километри пътища и ж.п. линии са използвани на 50% от капацитета си поради лошото състояние, в което са. Задрастванията по 16000 километровата мрежа от аутобани са около 180000 дни за 2012г. Това носи загуби от около 500 милярда годишно. Иначе само от екоданъци, данъци от бензина, пътен данък в хазната влизат около 60милярда годишно, а от тях за пътна и ж.п. инфраструктура и подръжката и се влагат 8 милярда...другото отива за прословутите "детски градини", които са си всъщност задължение на местните регионални власти и естествено под знаменателя Германия е "социална държава"...

  18. 18 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1318 Неутрално

    Не приемам платените протести-няма вътрешна убеденост,лична правда...

  19. 19 Профил на Тарасион
    Тарасион
    Рейтинг: 508 Неутрално

    До коментар [#13] от "lordcris":

    Явно не схващаш, къв' им е проблемът на протестърите в Германия. Срещу летището Берлин-Бранденбург, което поглъща милиарди държавна пара, не се протестира. Протестира се срещу третата писта в Мюнхен, която трябва да се строи от частен инвеститор без държавна субсидия. Местните протестират срещу шума, иначе от икономическа гледна точка са на плюс, щото имотите около летището са на безумни цени и с новите полети и авиокомпании още повече пари ще изкарват и нови работни места ще имат, въпреки че то и сега безработицата във Фрайзинг и Ердинг (двете общини покрай летището) клони към нула...

  20. 20 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 546 Неутрално

    До коментар [#17] от "joro4900":

    За съжаление не мисля, че раздаването на пари на калпак решава проблеми.
    Отделно, Дойче бан е публично акционерно дружество с мажоритарен собственик - Федерална Република Германия.
    Проблемът с детските градини в Германия е наистина много голям. Колкото и милиарда да се харчат в задръстванията, това не може да се сравнява с факта, че много от майките в Германия просто не работят, защото трябва да останат вкъщи и да гледат децата. А от това произтичат много и най-различни обществени и социални проблеми. Финансовите са само една малка брънка, която се решава само със здрава и работеща нация, а не със застаряващо население.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK