
© Reuters
Работници на поточната линия във вече затворената фабрика на Husi Food в Шанхай
Нов хранителен скандал избухна в Китай, удряйки по американските компании за бързо хранене Yum Brands – собственик на KFC и Pizza Hut, и McDonald's. Вчера двата гиганта се извиниха на клиентите си, след като китайските регулатори затвориха техен местен доставчик на месо. Причината – излъчен по телевизията репортаж, в който се вижда как работниците във фабриката вдигат месо от пода и смесват месо с изтекъл срок на годност с прясно, разказва агенция "Ройтерс".
Двете фирми обявиха, че са спрели незабавно да използват доставчика Shanghai Husi Food – филиал на американския месопреработвателен холдинг OSI Group, поради което се очаква временен недостиг на продукти. Те уточниха, че месото от фабриката е обслужвало заведенията в района на Шанхай и че показаните практики са абсолютно неприемливи и няма да бъдат толерирани. Husi Food е снабдявала McDonald's с пилешко, телешко и марули, уточни говорител на веригата за бързо хранене.
Репортажът на Dragon TV върна Yum Brands и McDonald's под светлината на прожекторите, след като през 2012 г. друг скандал с пилешко, напомпано със свръхдози антибиотици, смъкна продажбите им в един от най-големите им пазари. Китайското звено на KFC тъкмо се беше отърсило от двойния удар на разкритията за пилешкото и новото пламване на птичия грип. След излъчените кадри обаче акциите на двете компании паднаха съответно с 4.2% и 1.5%.
Работниците в месокомбината признават пред камерата, че ако клиентите са знаели какво се прави там, фирмата е щяла да изгуби договорите си. Собственикът OSI Group определи разкритията като ужасяващи, а мениджмънтът обяви, че вярва, че това е изолиран случай, но поема изцяло отговорността за ситуацията. Холдингът е сформирал собствен екип за вътрешно разследване, който сътрудничи изцяло на китайските власти.
При всички положения обаче анализаторите прогнозират загуби за двете компании, свързани с доставчика. McDonald's и Yum са двата най-големи играча по продажби на китайския пазар за бързо хранене, оценяван на стойност 174 милиарда долара според Euromonitor.
Сред останалите клиенти на OSI Group в Китай са американските вериги Starbucks, Burger King, Subway и Papa John's Pizza и японската Saizeriya. Starbucks и Burger King обявиха, че са изтеглили от продажба всички месни продукти с произход Husi, а от Subway уточниха, че не са използвали месо от компрометирания доставчик.