Колко необичайни в действителност са честите самолетни катастрофи

Работници разчистват останките от катастрофиралия в Тайван пътнически самолет на TransAsia Airways.

© Reuters

Работници разчистват останките от катастрофиралия в Тайван пътнически самолет на TransAsia Airways.



В рамките на едва осем дни три пътнически самолета бяха изгубени от радарите по време на полет. Струпването на подобни инциденти може да ни се струва  необичайно съвпадение, но дали наистина е такова, пита Би Би Си.


Първият инцидент от злощастната поредица стана на 17 юли, когато полет МН17 на малайзийските авиолинии падна над Източна Украйна, като се предполага, че е бил свален. Седем дни по-късно друг самолет се разби над Тайван, а на осмия друг полет от Алжир за Буркина Фасо катастрофира, най-вероятно заради лошото време. Общо загиналите при трите инцидента са 462 души и това сигурно е накарало много пътници  да започнат да се притесняват за сигурността на пътническите полети.


Въпреки неприятната статистика обаче Харо Рантер, директор на Мрежата за авиационна безопасност, чиято работа е да каталогизира самолетни катастрофи, казва, че натрупването на подобни инциденти не е необичайно. Анализирайки честотата на фатални катастрофи на летателни апарати, които могат да превозват повече от 14 души, от 1990 г. насам, той установява, че е имало 45 дни, в които едновременно е имало две или повече катастрофи (като се изключват сблъсъци между самолети).




Рантер забелязва даже още по-любопитно съотношение. Според него е много по-вероятно да стане друг инцидент в първия ден след самолетна катастрофа, вместо във втория, третия или по-нататък във времето.


Защо обаче става така?


"Това, разбира се, се дължи най-вече на съвпадения, като изключим само техническата подробност, че в някои сезони се случват повече гръмотевични бури и урагани от други", коментира Арнолд Барнет, професор по статистика в Масачузетския институт по технологии.


Въпреки случайността обаче Барнет обръща внимание и на теорията за разпределението на Поасон, според която кратките интервали между катастрофите са много по-вероятни вместо по-продължителните.


Колко необичайни в действителност са честите самолетни катастрофи

© Reuters


"Нека предположим, че сериозна авиокатастрофа става средно веднъж годишно. Тогава вероятността от тежък инцидент през годината ще е едно на 365", обяснява Барнет. "Ако например на 1 август се случи такъв инцидент, то шансът на 2 август той да се повтори е едно към 365. Вероятността обаче той да стане на 3 август е 364 към 365, умножено по едно към 365, тъй като катастрофата би се случила, само ако на втория ден от август няма инцидент", обяснява сложната статистиката Барнет.


Изводът - с всеки изминал ден вероятността от нова катастрофа намалява все повече. "Изглежда нелогично, но заключението следва неумолимо закона на вероятностите", продължава професорът.


Да очакваме ли още катастрофи до края на годината?


Средно 500 души загиват в самолетни катастрофи всяка година, като това се отнася за редовни пътнически полети. И въпреки че този брой вече е бил превишен през 2014 г. с близо 200 души, не трябва да очакваме в следващите месеци необичайни инциденти.


Според Барнет през април, май и юни изобщо не е имало фатални инциденти с редовни пътнически самолети. "Трудно е да си представим, че през юли някак си сме загубили умението, което е довело до тази впечатляваща статистика", казва още той.


Според неговите сметки вероятността да загинеш в самолетна катастрофа е едно към 25 милиона. Това означава, че е по-вероятно случайно дете на летище във Великобритания, например, да порасне като бъдещ министър-председател, нобелов лауреат по физика или златен медалист от олимпиада, отколкото да загине по време на полет, обяснява още Бернет. Дори и в най-слабо развитите страни шансът човек да загине по такъв начин е едно на 750 000.


Колкото до случилите се три смъртоносни инцидента в рамките на осем дни, Дейвид Шпигелхалтер, професор по публично осъзнаване на риска в Университета в Кеймбридж, казва, че според него шансът да видим такова голямо струпване на катастрофи в осемдневен период е шест към десет. Според Шпигелхалтер "най-вероятният максимум брой на катастрофи с пътнически самолети с над 18 пътници във който и да е прозорец от осем дни е точно три".

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK