Колко необичайни в действителност са честите самолетни катастрофи

Работници разчистват останките от катастрофиралия в Тайван пътнически самолет на TransAsia Airways.

© Reuters

Работници разчистват останките от катастрофиралия в Тайван пътнически самолет на TransAsia Airways.



В рамките на едва осем дни три пътнически самолета бяха изгубени от радарите по време на полет. Струпването на подобни инциденти може да ни се струва  необичайно съвпадение, но дали наистина е такова, пита Би Би Си.


Първият инцидент от злощастната поредица стана на 17 юли, когато полет МН17 на малайзийските авиолинии падна над Източна Украйна, като се предполага, че е бил свален. Седем дни по-късно друг самолет се разби над Тайван, а на осмия друг полет от Алжир за Буркина Фасо катастрофира, най-вероятно заради лошото време. Общо загиналите при трите инцидента са 462 души и това сигурно е накарало много пътници  да започнат да се притесняват за сигурността на пътническите полети.


Въпреки неприятната статистика обаче Харо Рантер, директор на Мрежата за авиационна безопасност, чиято работа е да каталогизира самолетни катастрофи, казва, че натрупването на подобни инциденти не е необичайно. Анализирайки честотата на фатални катастрофи на летателни апарати, които могат да превозват повече от 14 души, от 1990 г. насам, той установява, че е имало 45 дни, в които едновременно е имало две или повече катастрофи (като се изключват сблъсъци между самолети).




Рантер забелязва даже още по-любопитно съотношение. Според него е много по-вероятно да стане друг инцидент в първия ден след самолетна катастрофа, вместо във втория, третия или по-нататък във времето.


Защо обаче става така?


"Това, разбира се, се дължи най-вече на съвпадения, като изключим само техническата подробност, че в някои сезони се случват повече гръмотевични бури и урагани от други", коментира Арнолд Барнет, професор по статистика в Масачузетския институт по технологии.


Въпреки случайността обаче Барнет обръща внимание и на теорията за разпределението на Поасон, според която кратките интервали между катастрофите са много по-вероятни вместо по-продължителните.


Колко необичайни в действителност са честите самолетни катастрофи

© Reuters


"Нека предположим, че сериозна авиокатастрофа става средно веднъж годишно. Тогава вероятността от тежък инцидент през годината ще е едно на 365", обяснява Барнет. "Ако например на 1 август се случи такъв инцидент, то шансът на 2 август той да се повтори е едно към 365. Вероятността обаче той да стане на 3 август е 364 към 365, умножено по едно към 365, тъй като катастрофата би се случила, само ако на втория ден от август няма инцидент", обяснява сложната статистиката Барнет.


Изводът - с всеки изминал ден вероятността от нова катастрофа намалява все повече. "Изглежда нелогично, но заключението следва неумолимо закона на вероятностите", продължава професорът.


Да очакваме ли още катастрофи до края на годината?


Средно 500 души загиват в самолетни катастрофи всяка година, като това се отнася за редовни пътнически полети. И въпреки че този брой вече е бил превишен през 2014 г. с близо 200 души, не трябва да очакваме в следващите месеци необичайни инциденти.


Според Барнет през април, май и юни изобщо не е имало фатални инциденти с редовни пътнически самолети. "Трудно е да си представим, че през юли някак си сме загубили умението, което е довело до тази впечатляваща статистика", казва още той.


Според неговите сметки вероятността да загинеш в самолетна катастрофа е едно към 25 милиона. Това означава, че е по-вероятно случайно дете на летище във Великобритания, например, да порасне като бъдещ министър-председател, нобелов лауреат по физика или златен медалист от олимпиада, отколкото да загине по време на полет, обяснява още Бернет. Дори и в най-слабо развитите страни шансът човек да загине по такъв начин е едно на 750 000.


Колкото до случилите се три смъртоносни инцидента в рамките на осем дни, Дейвид Шпигелхалтер, професор по публично осъзнаване на риска в Университета в Кеймбридж, казва, че според него шансът да видим такова голямо струпване на катастрофи в осемдневен период е шест към десет. Според Шпигелхалтер "най-вероятният максимум брой на катастрофи с пътнически самолети с над 18 пътници във който и да е прозорец от осем дни е точно три".

Ключови думи към статията:

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1352 Неутрално

    Боинга не "падна", както пише тук, а си беше свален от съветска ракета.

    The best way to predict the future is to invent it.
  2. 2 Профил на today
    today
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Сега е туристическия сезон, нормално е хората да пътуват повече, съответно и вероятността от инциденти се увеличава. Отделно се увеличава риска и пилотите да са преуморени, наземния персонал също, натрупват се грешки и стават инциденти.
    Самолета, който свалиха руснаците, няма какво да го коментираме.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  3. 3 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2867 Неутрално

    Не е много успокоително

  4. 4 Профил на Цензуриран от антибългари.
    Цензуриран от антибългари.
    Рейтинг: 517 Любопитно

    [quote#1:"virakocha"]Боинга не "падна", както пише тук, а си беше свален от съветска ракета. [/quote]

    А ти откъде знаеш ?

  5. 5 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1292 Неутрално

    ..."Колко необичайни в действителност са честите самолетни катастрофи..."
    -------------------------

    Необичайни са когато стават не често, а редовно на едно и също място и без много логични обяснения за случилото се...
    Примери- Бермудски триъгълник, Дяволско Море (на обратната страна на глобуса спрямо Бермудския Триъгълник) и т. н.
    Примерите с Украйна и там африканската държава си е жълта журналистическа манипулация

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на iSiktir
    iSiktir
    Рейтинг: 521 Неутрално

    ".....Ако например на 1 август се случи такъв инцидент, то шансът на 2 август той да се повтори е едно към 365. Вероятността обаче той да стане на 3 август е 364 към 365, умножено по едно към 365..."
    Брей че коплицирано и даже не е вярно.
    Моите уважения към професора, но нещата са далеч по прости.Всеки ден вероятноста е 1/365, това е смисъла на "един път годишно" и като приемем, че няма логическа връзка между 2 инцидента.

    Путин - враг номер 1 на тутраканската селищна система
  9. 9 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър
    Рейтинг: 1507 Неутрално

    Тези 462 загинали не ги топли теорията.За тях вероятността е точно 100%.

    РАБОТАТА ТЕ ПРАВИ СВОБОДЕН, А ВЛАСТТА ТЕ ПРАВИ ДЕБИЛ.
  10. 10 Профил на Россприматрезил
    Россприматрезил
    Рейтинг: 571 Неутрално

    [quote#3:"Един телефонист в окопа"]Не е много успокоително[/quote]

    "Средно 500 души загиват в самолетни катастрофи всяка година, като това се отнася за редовни пътнически полети." - Това е в целия свят! А само в България, при автомобилни катастрофи, годишно загиват 800-900 души!!! Осакатените за цял живот вероятно са поне още толкова!

    WWW . ДЕНьГИ .ru.net
  11. 11 Профил на спейс мен
    спейс мен
    Рейтинг: 418 Любопитно

    Шансът да умреш в самолет (1 на 11 милиона) е в пъти по-малък от шанса да умреш в автомобилна катастрофа (1 на 5000, в България 1 на 100, ебасикойвидавакнижкибе). CHILL THE FUCK OUT!

    Да си тъп, необразован, заблуден и лишен от критично мислене в XXI век е въпрос на избор.
  12. 12 Профил на deutschland
    deutschland
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    До коментар [#11] от "спейс мен":

    Това си го казвам всеки път, когато ми треперят мартинките в самолет, но при мен полза няма.

  13. 13 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 521 Весело

    До коментар [#12] от "deutschland":

    Но защо се притесняваш, никой не е останал завинаги горе.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  14. 14 Профил на Петър42
    Петър42
    Рейтинг: 501 Неутрално

    „шансът на 2 август той да се повтори е едно към 365. Вероятността обаче той да стане на 3 август е 364 към 365“

    Тъй. Значи, от 2 на 3 авуст, вероятността скача 364 пъти? (1/365 -> 364/365). Хайде малко самокритичност.

  15. 15 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1344 Неутрално

    До коментар [#2] от "today (we are not going to pay)":

    Да бе, то само тази година е така, миналата всички си стояха вкъщи.
    Пилотите пък си имат определен брой летателни часове, които не могат да прехвърлят. България Еър имаха точно проблем с това края на миналата година и трябваше да отменят маса полети.
    Такива грешки струват милиони, така че много строго се гледа дали се играе по правилата - ако не го правят авиокомпаниите, застрахователите няма да им платят щетите, ще ги побъркат от искове и пиши ги бегали.

  16. 16 Профил на Фат Ким
    Фат Ким
    Рейтинг: 576 Неутрално

    Кaкви сa тези глупости, този професор кaквa специaлност е? Във всяко ТУ се учи осигурителнa техникa и техническa безопaсност. При трaнспортa нaй-прaвилния критерий е брой смъртни случеи нa пътнико-километър. Aвиaциятa е изключително сигурен и безопaсен трaнспорт. Aко вместо със сaмолети всички хорa използвaхa коли зa дa минaт тези големи рaзстояния смъртните случеи щяхa дa сa многокрaтно повече. Вместо 3 пaднaли сaмолетa с 500 зaгинaли, можехме дa имaме 20 000 кaтaстрофи с 32 000 зaгинaли........

  17. 17 Профил на mrtoyaga
    mrtoyaga
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#8] от "iSiktir":

    Не е невярно. Запознай се със схемата на Бернули и разпределнието на Поасон преди да изказваш "компетентно" мнение в тази материя.

    Законите и закономерностите в теорията на вероятностите често противоречат на "здравия разум", както и в този случай. Ето ти например една класическа задача, чийто отговор е изненадващ:

    "На футболното игрище излизат 2 отбора и главния съдия - общо 23 човека. Каква е вероятността рождените им дни да не съвпадат?" Отговор: 50%. "Здравият разум" ни казва, че тя е много по-малка: 23/365= 6.3%, докато всъщност вероятността се изчислява така:

    Р = (364/365)*(363/365)*...*(343/365) = 49,27%

    За 29 човека вероятността пада под 1/3, за 41 - под 1/10, за 57 - под 1/100, и т.н.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  19. 19 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 731 Неутрално

    Блондинката би казала, че вероятността да загинеш пътувайки със самолет е точно 50%. Или ще загинеш, или няма да загинеш.

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  20. 20 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2384 Неутрално

    До коментар [#10] от "a...":

    тази година ще е първата ,в която броя на загиналите по нашите пътища ще се повиши , това е ,защото е беззаконие и излизат малките поколения ,които вместо да минат през казармата и да ги намачкат ,завършват ,родителите им ги осигуряват с всичко и те се изживяват като велики и неповторими ,основните катастрофи с най много загинали са от самонадеяни младежи ,които трепят по 2-3 4 човека ,другите са тъпите тираджии .

  21. 21 Профил на agl52316780
    agl52316780
    Рейтинг: 470 Весело

    До коментар [#17] от "mrtoyaga":

    Чудесно, сега пресметни и вероятността рождените им дни да съвпадат, после ще събираме

  22. 22 Профил на lynyrdskynyrd
    lynyrdskynyrd
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#18] от "bluescreen":

    проповядване на фашистка политика някак си май беше подсъдно.............
    Именно: "Беше". Докато тия дето си отиват не го отмениха в първите седмици на мандата си. Запомнил съм го, защото беше изумителна простотия, макар да си давам сметка, че отмениха про-фашистките санкции заради Атака,на чиито пръст се крепяха. И те така.......

  23. 23 Профил на Put in, put out
    Put in, put out
    Рейтинг: 285 Весело

    До коментар [#19] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":

    Това би го казал Христо Стоичков

    "Дъ гейм ис 50/50. Фърст хаф, секънд хаф." енд афкорс
    "Съмтайм уин, съмтайм люн"

    Все 50%...

  24. 24 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Трудно ми е да избягам от въпроса: Какво им става на самолетите на последък? Трудно ми е да хвърля вината върху случайни съвпадения на обстоятелствата!

    goblenka
  25. 25 Профил на maren
    maren
    Рейтинг: 472 Неутрално

    „Изводът - с всеки изминал ден вероятността от нова катастрофа намалява все повече. "Изглежда нелогично, но заключението следва неумолимо закона на вероятностите", продължава професорът.“

    Изглежда, че е така не само заради теорията на вероятностите.

    IATA прави изследване според което броя на загиналите при въздушни инциденти непрекъснато намалява, сочейки числото 583 загинали, при сблъсък между два Боинга747 на Pan American в Тенерифе на 27март1977 спрямо
    48те загинали, при катастрофа GE222 в Тайван на 23юли 2014.

    IATA отбелязва, че статистиката трябва да се чете спрямо пазара на въздушния транспорт- 3милиарда пътници за 36.4 милиона полета през 2013, като растежа се определя с 4.8% средно, а
    също така с двойно увеличения обем на авиопарка в световен мащаб, удвоен е и броя на ремонтното обслужвани самолети от 20910.
    Така пътуването със самолет, въпреки всичко, остава най-сигурното средство за пътуване с 1 инцидент на 2.4 милиона полета за 2013година и според IATA това е най-добрия рекорд в историята на авиацията.(Фигаро)

  26. 26 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4216 Любопитно

    "Колко необичайни в действителност са честите самолетни катастрофи"

    Истината е, че самолетни катастрофи винаги са се случвали в миналото и винаги има вероятност да се случат и в бъдеще... за съжаление. Няма абсолютно сигурен транспорт.... в пътния и ЖП транспорта също стават инциденти със загинали хора и това става не само в бедни и мизерни държави като Индия, но и доста по развити, като Испания, Германия, Канада.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  27. 27 Профил на спейс мен
    спейс мен
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#12] от "deutschland":

    Знам, човече, колкото и да се опитвам да мисля рационално, и мен ме е шубе. Затова започнах да се интересувам от това как работи самолетът, какво го държи във въздуха, какви защитни механизми има и т.н. Доста по-спокойно летя вече. Пробвай и ти

    Да си тъп, необразован, заблуден и лишен от критично мислене в XXI век е въпрос на избор.
  28. 28 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    До коментар [#1] от "virakocha":Боинга не "падна", както пише тук, а си беше свален от съветска ракета. "

    -Изстреляна от украински части.
    По-погрешка или по план.

  29. 29 Профил на daking
    daking
    Рейтинг: 213 Неутрално

    теорията е грешна. всеки ден вероятността остава една и съща, защото предишните събития не афектират бъдещата вероятност. дали е станала катастрофа или е изминал вчерашния ден не влияе на вероятността днес да се случи, точно както при тотото. Така че 364/365 не е правилно.

  30. 30 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1352 Неутрално

    До коментар [#28] от "dedo pepo":

    Изстреляна от руски терористи. Цял свят го знае, само червените ви промити мозъци още не сте го разбрали. Вие сте си такива.

    The best way to predict the future is to invent it.
  31. 31 Профил на Хит®ата Св®ака ;)
    Хит®ата Св®ака ;)
    Рейтинг: 573 Неутрално

    [quote#17:"mrtoyaga"]вероятността се изчислява така:

    Р = (364/365)*(363/365)*...*(343/365) = 49,27% [/quote]

    Сметката ти не включва корекцията за високосните години. Високосна година се случва с вероятност 1/4 = 25%. Тъй като не е упоменато в условието на задачата, трябва да се претеглят вероятностите на високосна и на невисокосна година, с тегла 1 и 3 съответно.

    Mафията е опасна за Вашето здраве!!! Мафията убива!!!
  32. 32 Профил на Хит®ата Св®ака ;)
    Хит®ата Св®ака ;)
    Рейтинг: 573 Разстроено

    Има и едно друго разпределение на вероятностите - т.нар. bathtub curve. http://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve

    http://users.ece.cmu.edu/~koopman/des_s99/electronic_electrical/bathtub.gif

    http://reliabilityweb.com/ee-assets/my-uploads/art09/arc/SMRP_210.jpg

    За серия самолети (или дънни платки на компютри, или соларни панели, или автомобили) произведени по едно и също време, вероятността за дефекти е много по-висока непосредствено след производството (т.нар. infant mortality) и към края на максимално допустимия експлоатационен срок (заради износване). Скорошни примери за infant mortality са дефектите на батериите на новия Боинг Dreamliner и многото проблеми на F-35 Joint Strike Fighter в "предсерийно" производство (101 произведени досега, което е адски скъпо за модерен стелт).

    Колкото за алжирския MD83, този модел е много стар и нищо чудно да е на 25 и повече години (както беше с казахстанския Боинг 7-ма употреба продаден им от България Еър). Всъщност е нямал 20 години, така че бурята е доста вероятен отговор, но не изключвам и грешка на наземния персонал или на пилотите: http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-md80-53190.htm

    За който е забравил, ето сайта с всички авиокатастрофи по години (вкл. военни машини) на Aviation Safety Network: http://aviation-safety.net/database/ (за обичащите статистиката).

    Mафията е опасна за Вашето здраве!!! Мафията убива!!!
  33. 33 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 521 Весело

    До коментар [#18] от "bluescreen":

    Jedem das Seine

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  34. 34 Профил на Петър42
    Петър42
    Рейтинг: 501 Неутрално

    [quote#17:"mrtoyaga"]Не е невярно. Запознай се със схемата на Бернули и разпределнието на Поасон преди да изказваш "компетентно" мнение в тази материя.
    [/quote]

    Невярно е. Първо, законът на Бернули клони към разпределение на Поасон за редки събития (k->0). Така че, не ги споменавай в една фраза, използват се за различни случаи. Второ, професорът е имал предвид, че вероятността да НЕ се случи на следващия ден е 364/365; дали той го е казал грешно или преводачите така са превели: можем само да гадаем.

    Това, което ти изчисляваш, е вероятността двама души да НЯМАТ рожден ден един и същи ден, за да се получи исканата вероятност трябва да извадим това от 1, т.е. отговорът е 50.73%. (иначе правилно си го сметнал, проверих).

    За проблема със самолетните катастрофи чисто и просто трябва да се прилага законът на Поасон.

  35. 35 Профил на mrtoyaga
    mrtoyaga
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#31] от "Хитрата сврака - с двата крака!":

    Е, що се заяждаш сега. Разбира се, че го има и моментът с високосните години, но тъй като задачата има илюстративен характер, съзнателно го пропуснах този детайл, за да е по-ясен примера; включването му няма да промени кой знае колко крайния резултат, така както в задачите по физика понякога се пропуска съпротивлението на въздуха, примерно.

  36. 36 Профил на mrtoyaga
    mrtoyaga
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#14] от "Петър42":

    [quote#14:"Петър42"]Тъй. Значи, от 2 на 3 авуст, вероятността скача 364 пъти?[/quote]

    Прочети изречението от новината докрай:

    Вероятността обаче той да стане на 3 август е 364 към 365, УМНОЖЕНО ПО ЕДНО КЪМ 365, тъй като катастрофата би се случила, само ако на втория ден от август няма инцидент"

  37. 37 Профил на mrtoyaga
    mrtoyaga
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#21] от "agl52316780":

    Ами аз съм го сметнал по-горе: Вероятността да НЕ съвпадат рожденните дни е 49,27%. В останалите 50,73% влизат ВСИЧКИ случаи, когато има някакво съвпадение, а тези случаи са различни и включват вероятностите за съвпадение САМО на двама човека, на трима, на четирима (по двама на две различни дати плюс четирима на една дата), на петима,... и т.н. - до малко вероятния случай всички 23 човека да са родени на една дата. Общо 100%. Какво не е ясно?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK