Преди 50 години тръгва първият влак-стрела в света

Преди 50 години тръгва първият влак-стрела в света

© Associated Press



Точно преди 50 години в 10 часа сутринта точно по разписание в Токио и Осака пристигат първите два влака "Хикари супер експрес шинкансен". Стотици любопитни се събират още през нощта в двете гари, за да видят този символ на възраждането на следвоенна Япония. След по-малко от 10 дни започва олимпиадата в Токио.


Това е първата високоскоростна железница в света, използвана за комерсиални цели. Влаковете-стрела стават символ на извисяването на Япония до световна икономическа суперсила.


До премиерата им през 1964 г. в страната има развита жп мрежа, но тя обслужва регионалните нужди и не е адекватна за амбициите на Токио. Шинкансен е концептуално различен проект – целта му е бързо да докара хората в столицата. Преди влаковете-стрела пътуването между двата най-големи японски града е отнемало почти 7 часа, а след това то намалява до 4. Днешните скоростни влакове го преодоляват за 2 часа и 25 минути, а проектът за превоз на магнитна възглавница със скорост до 314 км/ч може да намали времето до 67 минути.




Преди 50 години тръгва първият влак-стрела в света

© Associated Press


Те се движат с легендарна точност, но за това си има съвсем банална причина – ако един от влаковете закъснее, по принципа на доминото настъпва хаос по цялата верига. След като спре на гарата, във влака влитат жените в розови облекла, известни като "ангелите", които само за 5 минути почистват, забърсват и измитат и той е готов за обратен път.


За половин век по мрежата шинкансен са превозени близо 10 млрд. души.


Броят на загинали заради дерайлиране или сблъсък на влакове е 0.


Но това е променило изоснови и облика на Токио – поради възможността бързо да се стига до столицата днес тя се е превърнала в претъпкано чудовище, в което хората пътуват на работа по 2 часа в едната посока, коментира лондонският в. "Гардиън". В провинцията гари на скоростните влакове има много по-нарядко, регионалните линии замират и хората са принудени да ползват автобуси или лични автомобили. Да се стигне до столицата е по-лесно, отколкото до близкия голям град.


Преди 50 години тръгва първият влак-стрела в света

© Associated Press


Районът на Голям Токио днес е съставен от четири префектури с общо население от 35 милиона души (към 2010), или 27% от жителите на Япония.


Мрежата на скоростните влакове се простира все по-далеч и има планове да достигне до най-северния остров Хокайдо. Линиите се контролират от всяка от четирите железопътни компании, които плащат 50% от новото строителство. Останалите 35% идват от държавата, която има правата за строителен надзор и планиране, а 15% дават общините.


Преди 50 години тръгва първият влак-стрела в света

© Associated Press


Шинкансен се разраства и защото политиците обичат такива големи проекти, едрите компании допринасят, като плащат пътните разходи на служителите си. Стимул е и това, че данъчните не възприемат като облагаем разход доста солидната сума за транспорт, достигаща 100 000 йени месечно (около 720 евро).


Само Токайдо шинкансен има 323 влака, продаващи 140 млн. билета годишно. Но на хоризонта се събират облаци – всяко пътуване, продължаващо над 2 часа, става по-скъпо от полет с нискоразходна авиокомпания.

Ключови думи към статията:

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Колаборационист
    Колаборационист
    Рейтинг: 873 Весело

    Още не е стигнал до България ...
    Сигурно се движим много бързо ...

    Всички ТРЯБВА неумолимо да наказваме невежеството на администрацията и духовенството !
  2. 2 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1047 Неутрално

    До коментар [#1] от "Колаборационист":
    Бързо се движим, но по различни коловози - тогава изграждахме още материално-техническата база на социализЪма!

  3. 3 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Made in Japan.

    Това казва всичко.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  4. 4 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1043 Весело

    50 години по-късно от София до Видин с влак се стига за пет часа и половина.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  5. 5 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1188 Неутрално
  6. 6 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1034 Весело

    При нас преди 50 г сигурно е тръгнал първия електрически локомотив

  7. 7 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2413 Неутрално

    До коментар [#4] от "majorman":

    Влакът много го бави преминаването на Стара Планина. Лесно е да се използват влакове-стрели в равнинната Франция или Германия,а също и удобният релеф на Япония,но България е в по-голямата си част планинска.

  8. 8 Профил на zabejko
    zabejko
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#2] от "telqk":

    тогава строяха първата автомагистрала у нас, завършиха я преди няколко месеца

    veni vidi fugi
  9. 9 Профил на aleko
    aleko
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#7] от "deaf":

    Дифчо, хората отдавна са измислили тунелите.

  10. 10 Профил на .......
    .......
    Рейтинг: 418 Весело

    [quote#0:"Дневник"] Но на хоризонта се събират облаци –

    всяко пътуване, продължаващо над 2 часа,

    става по-скъпо от полет с нискоразходна авиокомпания.
    [/quote]

    конкуренцията не спи ........и така трябва да бъде

    в БГ обаче конкуренция няма ,
    всички са приятели ..идилия

    иа ние си плащаме...

    След КТБ Накъде Ли.....ДАНО е само КТБ !!!
  11. 11 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2413 Весело

    До коментар [#9] от "aleko":

    Да де,но тунелите са за богатите,честни и трудолюбиви народи,а не за нашият,който от не знам си кога,не може да построи тунел под Шипка!

  12. 12 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2833 Разстроено

    50 години назад, встрани или срещу ТЯХ...

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  13. 13 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 726 Неутрално

    [quote#7:"deaf"],а също и удобният релеф на Япония,[/quote]

    Ха ха, Япония е ПЛАНИНСКА държава , по нагъната е и от България, там равно почти няма.

  14. 14 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    Отдавна в България трябваше да няма по дълго пътуване от 2 часа, но няма да е тоя век де, ясно е

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  15. 15 Профил на mopper
    mopper
    Рейтинг: 418 Неутрално

    А какво ще кажете за факта, че преди 30 години влаковете ни са били по-бързи от сега?

  16. 16 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Да - това е Японското технологично чудо. Ако някой проявява повече интерес ето и статия на български със повече информация за Шинкансен. http://www.kenanoff.com/blog/archives/149

  17. 17 Профил на Дзен
    Дзен
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Планираният маглев ще се движи с 500 км/ч, а не 314.

  18. 18 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    До коментар [#7] от "deaf":

    "удобният релеф на Япония" си е планински

  19. 19 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 778 Весело

    Пазарджик - Каспичан ли?

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  20. 20 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    "...Броят на загинали заради дерайлиране или сблъсък на влакове е 0..."
    ===============
    И това за 50 години!!!
    А у нас разстоянието София - Бургас над 8 часа и то ако си късметлия...
    За т.н. "ангели" да не говорим, смрад и мизерия, дори и в първа класа. Единствено спалните вагони са наред...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  21. 21 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2413 Неутрално

    До коментар [#13] от "Harvey Specter/ маркирай 15 номер от бюлетината/":


    До коментар [#18] от "daam":

    А сега отворете картата на Япония и я разгледайте! Тя е силно удължен остров,(нещо много подобно на Италия!),и попадащ кажи-речи в два климатични пояса. Като планините са разположени в средата и по дължината на острова. Покрай бреговата ивица е сравнително равно,(както е почти навсякъде по света) и удобно за влаковете. Там на бреговете са и най-важните и големи японски градове.

    П.П.
    В училище по география имах само шестици.

    П.П.
    Като стана въпрос за тунели,мен силно ме съмнява,че влак може да се движи през тях с висока скорост! Например 150км.ч.,да не говорим пък за 300км.ч.!

  22. 22 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 2689 Весело

    До коментар [#3] от "Mark Twain":

    И както знаем, у нас има техни копия ползвани за къси разстояния като пътнически влакове, познати като "електрички"

    Сделано в СССР

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  23. 23 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Е да, ама Япония не е комуноидна кочина...

  24. 24 Профил на dan1
    dan1
    Рейтинг: 462 Неутрално

    До коментар [#23] от "Коки":
    По принцип си прав, но статията, а и коментарите са основно за скоростта на влаковете, а както се в един коментар, докато ние развивахме СоциализЪма и Комунизъма нашите влакове се движеха по-бързо отколкото сега.

  25. 25 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 471 Неутрално

    До коментар [#7] от "deaf":
    Тъпир такъв ти май не си ходил много много в Германия и Франция особено!Да те питам под стара планина какъв е проблема да имаме и ние скоростен влак?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK