Преди 50 години тръгва първият влак-стрела в света

Преди 50 години тръгва първият влак-стрела в света

© Associated Press



Точно преди 50 години в 10 часа сутринта точно по разписание в Токио и Осака пристигат първите два влака "Хикари супер експрес шинкансен". Стотици любопитни се събират още през нощта в двете гари, за да видят този символ на възраждането на следвоенна Япония. След по-малко от 10 дни започва олимпиадата в Токио.


Това е първата високоскоростна железница в света, използвана за комерсиални цели. Влаковете-стрела стават символ на извисяването на Япония до световна икономическа суперсила.


До премиерата им през 1964 г. в страната има развита жп мрежа, но тя обслужва регионалните нужди и не е адекватна за амбициите на Токио. Шинкансен е концептуално различен проект – целта му е бързо да докара хората в столицата. Преди влаковете-стрела пътуването между двата най-големи японски града е отнемало почти 7 часа, а след това то намалява до 4. Днешните скоростни влакове го преодоляват за 2 часа и 25 минути, а проектът за превоз на магнитна възглавница със скорост до 314 км/ч може да намали времето до 67 минути.




Преди 50 години тръгва първият влак-стрела в света

© Associated Press


Те се движат с легендарна точност, но за това си има съвсем банална причина – ако един от влаковете закъснее, по принципа на доминото настъпва хаос по цялата верига. След като спре на гарата, във влака влитат жените в розови облекла, известни като "ангелите", които само за 5 минути почистват, забърсват и измитат и той е готов за обратен път.


За половин век по мрежата шинкансен са превозени близо 10 млрд. души.


Броят на загинали заради дерайлиране или сблъсък на влакове е 0.


Но това е променило изоснови и облика на Токио – поради възможността бързо да се стига до столицата днес тя се е превърнала в претъпкано чудовище, в което хората пътуват на работа по 2 часа в едната посока, коментира лондонският в. "Гардиън". В провинцията гари на скоростните влакове има много по-нарядко, регионалните линии замират и хората са принудени да ползват автобуси или лични автомобили. Да се стигне до столицата е по-лесно, отколкото до близкия голям град.


Преди 50 години тръгва първият влак-стрела в света

© Associated Press


Районът на Голям Токио днес е съставен от четири префектури с общо население от 35 милиона души (към 2010), или 27% от жителите на Япония.


Мрежата на скоростните влакове се простира все по-далеч и има планове да достигне до най-северния остров Хокайдо. Линиите се контролират от всяка от четирите железопътни компании, които плащат 50% от новото строителство. Останалите 35% идват от държавата, която има правата за строителен надзор и планиране, а 15% дават общините.


Преди 50 години тръгва първият влак-стрела в света

© Associated Press


Шинкансен се разраства и защото политиците обичат такива големи проекти, едрите компании допринасят, като плащат пътните разходи на служителите си. Стимул е и това, че данъчните не възприемат като облагаем разход доста солидната сума за транспорт, достигаща 100 000 йени месечно (около 720 евро).


Само Токайдо шинкансен има 323 влака, продаващи 140 млн. билета годишно. Но на хоризонта се събират облаци – всяко пътуване, продължаващо над 2 часа, става по-скъпо от полет с нискоразходна авиокомпания.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK