Зонеберг - успешната история на прехода в Източна Германия

Във фабриката ПИКО

© Reuters

Във фабриката ПИКО



Някога затвореният зад желязната завеса източногермански град Зонеберг преживя нещо като икономическо чудо и доказа, че дългият мъчителен преход от комунизма най-сетне дава плодове.


Броени месеци след падането на Берлинската стена през 1989 г. някогашният център на германската индустрия на играчките бе в криза. Неспособен да се съревновава на глобалния пазар, заводите му затваряха, сградите се разпадаха, а опашките пред бюрата на труда растяха, разказва агенция "Ройтерс", цитирана от БТА.


Обаче точно както Западна Германия постига икономическо чудо в десетилетията след Втората световна война, Зонеберг дава надежда, че Изтокът може да завърши възстановяването си от колапса на комунизма и още повече да намали разликата със Запада.




С наближаването на 25-ата годишнина от падането на Берлинската стена на 9 ноември германците все още изразяват разочарование колко изостава източногерманската икономика. Обаче Зонеберг, сгушен в гористите хълмове на Тюрингия на около 320 км югозападно от Берлин, опровергава много от общоприетите мнения.


През 60-те и в началото на 70-те години дори източногерманците трудно можеха да посещават Зонеберг, тъй като властите се опасяваха, че може да се опитат да избягат през близката граница със Западна Германия, опасана с огради, наблюдателни кули и минни полета.


Броени месеци след падането на Берлинската стена през 1989 г. някогашният център на германската индустрия на играчките бе в криза.

© Reuters

Броени месеци след падането на Берлинската стена през 1989 г. някогашният център на германската индустрия на играчките бе в криза.


Обаче от 1990 г. и края на държавно планираната икономика около 100 фирми са се струпали в града с население 24 000 души. Икономическият растеж е нараснал над четири пъти, а безработицата, която достигна почти 13% през 1997 г., е спаднала до 3.5 на сто, най-ниското равнище в Източна Германия, сравнимо с най-благоденстващите райони на Западна Германия.


"Това е доказателство, че "процъфтяващите общности", обещани през 1990 г. на източните провинции от първия канцлер на обединена Германия Хелмут Кол, са на една ръка разстояние", казва кметицата на Зонеберг Сибиле Абел. "През 1990 г. улиците на Зонеберг бяха разнебитени, къщите в центъра се разпадаха, а някои фирми не бяха икономически жизнеспособни. Всичко това сега вече е поправено и почти няма разлика с градовете от бившата Западна Германия", допълва тя.


Зонеберг все още не е типичен случай, тъй като се е развил далеч по-бързо от останалата част на Източна Германия. Данъчните приходи на глава от населението в провинциите от бившата Източна Германия бяха само около половината от западногерманското равнище миналата година. Никоя от 30-те водещи германски компании от борсовия индекс "Дакс" няма седалище там.


Безработицата в някои източногермански градове е над 12%, заплатите са по-ниски, а според допитванията източногерманците са по-недоволни от живота в сравнение със западните си сънародници.


Зонеберг - успешната история на прехода в Източна Германия

© Reuters


Като цяло обаче Изтокът постепенно стопява разликата. Брутният вътрешен продукт (БВП) на глава от населението достигна две трети от западното равнище спрямо една трета през 1991 г. по данни на държавната инвестиционна банка KfW. Това е впечатляващо постижение за регион, който бе на ръба на банкрута по време на обединението.


Икономиката му расте по-бързо в сравнение със страни в Източна Европа като Полша, а БВП на глава от населението е на средно европейско ниво, значително повече, отколкото в Гърция и само малко под показателите в големи страни от еврозоната като Италия и Испания.


Зонеберг, който преди Първата световна война е произвеждал една пета от играчките в света, бързо прие обединението като ценна възможност. Той си осигури субсидии за подобряване на инфраструктурата и изгради пет индустриални парка, четири от които са заети. Освен с малък брой оцеляващи фирми за играчки градът е пълен със заводи за преработка на пластмаса, метали и керамика, както и за машиностроене и производство на автомобилни части.


В покрайнините на града се простира комплекс от заводи и складове, управляван от "Ман и Хумел" (Mann + Hummel), най-големия индустриален работодател в региона. Първоначално отворен през 1903 г., заводът е произвеждал щипки за дрехи, регистрационни табели и автомобилни части при комунистическото управление. След обединението "Ман и Хумел" го закупи - един от многото случаи на придобиване на източни предприятия от западни фирми. Днес той доставя части на големи имена в автомобилостроенето като БМВ, "Даймлер" и "Тойота". Служителите му са се увеличили от 100 през 1991 г. на 450.


От източногерманското минало на завода са останали само неколцина работници, които са били в него още отпреди обединението, и традиционно барбекю с наденици за персонала всеки петък сутрин.


Зонеберг - успешната история на прехода в Източна Германия

© Reuters


Друг пример на успеха на Зонеберг е ПИКО, производител на миниатюрни влакчета, създаден през 1949 г., когато тогавашната съветска военна администрация се опитваше да разведри настроенията в източния блок. Той е закупен от западна фирма през 1992 г. и е увеличил персонала си от 90 на 550 души, разпределен между Китай и Зонеберг. Продажбите на пазари, включващи Русия, САЩ и Западна Европа, почти са се удвоили през последните 10 години.


Директорът по маркетинга Йенс Байер каза, че преходът от държавна фирма към частна компания е бил тежък, но в крайна сметка успешен. "Беше важно да се преструктурира производството и да бъде направено по-ефикасно, да се подобрят процесите и естествено да се увеличи производството. Особено важно бе да се активизира маркетингът и продукцията да се представя подходящо", каза той.


Западните германци отдавна негодуват, че трябва да субсидират източните си сънародници, особено чрез добавка за "солидарност" към данъците им.


В неделното си издание вестник "Франкфуртер алгемайне" обаче се насочи срещу течението със заглавие "Данке, Осис!" (Благодаря, осита (източногерманци)). В статията се излага аргументът, че тежестта по възстановяването на Изтока е накарала Германия да реформира икономиката си много преди други страни от еврозоната. Това на свой ред е помогнало на Германия да избегне най-тежките последици от кризата в еврозоната от последните пет години.


Източните провинции сега са достигнали 76% от производителността на западните при 35 процента през 1991 г. Безработицата е по-висока, но разликата със Запада е спаднала до 4.2 процентни пункта спрямо 10.1 през 2003 г. В реално изражение чистият доход на източногерманците е достигнал 89% от западногерманския.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (49)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Ако ние тичаме като бившите ГДР,а те стоят на това ниво,навярно след 23 год. може и да ги стигнем икономически.Много тъжна прогноза...

    Tony
  2. 2 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    Ето най-успешното развитие на гедерейското соц.предприятие A. Lange & Söhne, което от евтини часовници някога, сега произвежда свръхскъпи струващи, колкото един автомобил:
    http://en.m.wikipedia.org/wiki/A._Lange_%26_Söhne

  3. 3 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Жалко, че си нямаме некомунистическа Западна България!

  4. 4 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    До коментар [#3] от "Коки":

    КНДР обаче си има

    Майтапът настрана - Чехия и Полша сами се справиха без голям брат на запад.

  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3400 Неутрално

    До коментар [#2] от "Ф.Нинов":

    Другото успешно е фотоапаратът "Практика". Преди "10-ти" практикувахме с такива в курсовете по фотография.

  6. 6 Профил на tkirov
    tkirov
    Рейтинг: 376 Неутрално

    Мда-а! Аз самият съм инвестирал около 200 евро в тяхната индустрия, при това с огромно удоволствие.
    http://en.wikipedia.org/wiki/PIKO

  7. 7 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    До коментар [#5] от "deaf":

    Трябва да се коригирам, а именно A. Lange & Söhne е бастсана марка през 1946 г. и след Обединиенето е възкръснала наново.
    Иначе соц.предприятието Glashütte Original / VEB Glashütter Uhrenbetriebe (GUB) също се е развило добре http://en.m.wikipedia.org/wiki/Glashütte_Original

  8. 8 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    До коментар [#6] от "tkirov":

    Влакчетата са много труден бизнес, защото днешните деца играят предимно на виртуални игри.

    Иначе е интересно как бившото гедерейско предрпиятие Пико се е развило добре в международен мащаб, а западното Märklin беше близо до фалита преди няколко години.

  9. 9 Профил на NikB
    NikB
    Рейтинг: 457 Весело

    ЕДНА ПОВЪРХНОСТНА СТАТИЯ, КОЯТО НЕ КАЗВА НИЩО.
    А основните факти са:
    ГЕРМАНИЯ наля в двете бивши социалистически провинции над 2000 милиарда евро.
    За инфраструктура, за здравеопазване, за образование, за екология.
    Това е сумата, която трябва и на България, за да се доближи до "белия" свят.
    Само Берлин да стане столица, струваше на данъкоплатците 200 милиарда марки (тогава така се казваха парите) - дадени предимно за саниране на соц. панелките (помните ли, че Плевнелиев говори в Бг за саниране?, ама му викат "чехльо" и не го чуват).

    А тая статия е пълен боклук.

  10. 10 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 720 Неутрално

    Брат ми плаща 40 евро всеки месец данък солидарност. Милиарди евро месечно инвестиции от Западна в Източна Германия, 24 години вече и още не могат да изравнят стандарта...

    I shave with Occam's razor
  11. 11 Профил на uchuden
    uchuden
    Рейтинг: 297 Неутрално

    Разбира се нито дума за другите 3421883781821 заводи в Източна Германия, които бяха затворени.

  12. 12 Профил на jazzmecho
    jazzmecho
    Рейтинг: 229 Неутрално

    "Успешната история на прехода в Източна Германия"...така ли? Защо тогава снощи по Евронюза разправяха, че населението на гедерашките провинции се е стопило с над 14 % от 90 година до сега?
    Иначе ПИКО са страхотни.

  13. 13 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 450 Неутрално

    преди ГДР беше "парадната витрина" на "соц"лагера.
    Сега един-единствен град е същото на "успешния преход" (на фона на Източен Берлин, хихик).

    мащаби, мащаби...

    властта ражда паразити
  14. 14 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 450 Неутрално

    [quote#4:"Ф.Нинов"]Чехия и Полша сами се справиха без голям брат на запад[/quote]
    я пак?

    властта ражда паразити
  15. 15 Профил на Еколог
    Еколог
    Рейтинг: 674 Неутрално

    [quote#11:"uchuden"]Разбира се нито дума за другите 3421883781821 заводи в Източна Германия, които бяха затворени. [/quote]защото не ставаха за нищо

    Път без препятствия не води до никъде.
  16. 16 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    До коментар [#14] от "Николай Теллалов":

    Еми аз знам как изглеждаше Прага през 1977г. , през 1982г. , през 1989г. , през 1993г. и как изглежда сега.
    Разлика между земята и небето.

    За Полша да не говорим.
    Имаше навремето един виц "Как се лови Радио Варшава? Отговор: Забучваш салам на радиоприемника."

    Или кат е казал Тодор Христов Живков: "Социалзъмът се оказа едно недоносче."

  17. 17 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 672 Неутрално

    ... „не става само с ядене, трябва и акъл“!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  18. 18 Профил на turnika50
    turnika50
    Рейтинг: 229 Разстроено

    За съжаление в България няма кой да налее полкова много пари,а и не само!ГДР бяха прегърнати от ФРГ,докато в региона в който живеем можем само да бъдем погълнати от някого,а не прегърнати!За съжаление политиците които си избираме с нищо не показват че искат да направят нещо позитивно за България!Само ни заливат с кухи фрази!Стремежът им е да откраднат колкото могат повече милиарди,а не да вкарат.

  19. 19 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    До коментар [#13] от "Николай Теллалов":

    Парадна витрина на двутактовите двигатели (трабанти, вартбурзи), влакове дърпани от парни локомотиви, пътища, които ня бяха поправяни от 1945 г. както и цели градове с гниеща инфраструктура.


  20. 20 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 506 Неутрално

    [quote#00:"Дневник"]Като цяло обаче Изтокът постепенно стопява разликата. Брутният вътрешен продукт (БВП) на глава от населението достигна две трети от западното равнище спрямо една трета през 1991 г., по данни на държавната инвестиционна банка KfW. Това е впечатляващо постижение за регион, който бе на ръба на банкрута по време на обединението.
    [...]
    Източните провинции сега са достигнали 76% от производителността на западните при 35 процента през 1991 г.[/quote]

    Ето до това води ЗЕМНИЯТ РАЙ, наречен комунизъм.


    Явно не са успели да им унищожат националната идентичност толкова успешно като тук.
    Защото малко преди Освобождението от османците и до Окупацията на Съветската армия, българинът е бил описван навсякъде като работлив човек.

    След почти 70 години (косвено) управление на Кремъл, виждате резултата.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  21. 21 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1288 Неутрално

    И с голям брат не е много лесно,ама който го няма...

  22. 22 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 883 Неутрално

    [quote#6:"tkirov"]Мда-а! Аз самият съм инвестирал около 200 евро в тяхната индустрия, при това с огромно удоволствие.
    http://en.wikipedia.org/wiki/PIKO[/quote]
    Едно време нямаше избор никакъв. Всичките ми модели бяха все на Пико. Обаче след 1990 почнах да срещам модели на РОКО, и видях невероятната разлика в детайлността, качеството на материалите и най-вече в изработката и движението по релсите. От тогава Пико мина на по-заден план, но и сега ми попадат модели за монтаж на декодери примерно, и разликата между тях(с електромоторчета по за 50 цента) и тези на другите производители(Роко, Флайшман, АСМЕ и др.) е просто огромна. Пико си остава производител на играчки в ниския клас модели, и редките опити да произведат нещо по-стойностно не им се удава.
    Но щом има пазар, нека да ги има и да произвеждат. Важното е да имат доволни клиенти и да имат работа естествено.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  23. 23 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 549 Весело

    До коментар [#1] от "Free person":

    Ще трябва и те да бягат с всички сили към нас, за да имаме някакъв шанс

  24. 24 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#16] от "Ф.Нинов":

    братовчедка ми израсна в Прага, върна се 10-годишна, беше свикнала да говори български само у дома, а навън - на чешки.
    Днес в Чехия живее и най-малкият ми брат.
    Така че и аз имам източници за сравнение.
    Имало голямо наливане на западни капитали там. И достатъчно акъл да не се деиндустриализира икономиката.

    [quote#19:"Ф.Нинов"]Парадна витрина на двутактовите двигатели [/quote]
    какво имаш против тия двигатели? Бащата на спомената ми братовчедка допреди няколко години 2-3 месеца в годината караше Вартбурга си с излишъка ракия от казана, естествено, преди това концентрирана до 80-90%.
    Отчиташе 10-15% загуба на мощност. Дребна работа, ако не караш извън шосето. И един ден повече чистене на двигателя после.

    изобщо, недей с такова пренебрежение към трабантите. Първо, разработка са на БМВ още преди края на войната. Второ, с очите си съм виждал ВОЕНЕН ВАРИАНТ на трабант - с лека противокуршумна броня, люк на тавана и картечна стойка пред него. Пердашеше през разорана нива съвсем малко изоставяйки от уазките, които пък бяха създадени като машини за съпровождане на танкове...
    (виждал съм това през 1981-а на съветско-гедерманско учение край Зангерхаузен; естествено, цивилните трабанти бяха с по-ниски ТТД, аз не знаех това и замалко да стане беля с трабанта на вуйчо ми в България...)

    и пак - в ГДР лесно се разпознаваха западните дойчовци, не толкова заради марките на колите им, колкото заради по-усмихнатите физиономии. Гедерманците по правило гледаха мрачно, особено към чужденците.

    не е там въпросът, че УЖ в "социалистическата" Германия (държавно-капиталистическа реално) било рахат.
    Въпросът е, че прехваленият ЧАСТЕН капитализъм НЕ МОЖЕ да направи това, с което се хвали.
    Най-много - да спретне "образцово-показателни" обекти. Също като държавно-монопартийния си събрат. Обаче - в по-скромни мащаби. Щото е по-стиснат. "Соцът" пък - по-прахоснически, особено за контрол над поданиците си.
    И едното лошо, и другото. И "доброто" не се намира "по средата", също както между две купчини тор не е задължително да е заровено гърне със жълтици.

    властта ражда паразити
  25. 25 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 450 Неутрално

    [quote#20:"Никола Георгиев"]българинът е бил описван навсякъде като работлив човек[/quote]
    не от всички.
    Мнозина посетили България чужденци са обръщали внимание на изобилието празници.
    Под османско пък се е почивало три дни седмично - петък да не дразнят мюсюлманите, събота щото еврейските дюкянчета са затворени, неделя щото се ходи на църква.
    След Освобождението обаче почва да се бачка яко... за малко пари. За справка: разказите на Елин Пелин, документални изследвания и т.н.

    властта ражда паразити
  26. 26 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 450 Неутрално

    [quote#19:"Ф.Нинов"]влакове дърпани от парни локомотиви[/quote]
    това не си го спомням, честно.
    Пресичал съм ГДР с влак няколко пъти (1980-82) - само електрически бяха, което ми направи впечатление в сравнение с България, където имаше доста дизелови, и с СССР, където на всяка голяма гара пуфтеше по един маневрови парен локомотив.

    а и през 1930-50-те парните локомотиви бяха силно усъвършенствани и постигнаха забележително КПД.
    По-добри показатели биха имали само ако им монтират стирлингови уредби.

    властта ражда паразити
  27. 27 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    До коментар [#24] от "Николай Теллалов":

    Ако трябва да бъдем ултракоректни Трабичът е взаимстван от западняшкия Lloyd LC, а не от БМВ
    http://en.wikipedia.org/wiki/North_German_Automobile_and_Engine

    Както и панелките са измислени във ФРГ и Франция....
    Проблемът на соца беше факта, че се беше наточил да живурка вовекивеков с тез допотопни технологии от 50-те години.

    Според мен най-голямата придобивка на в Изотчна Германия (която винаги се забравя) е значителното подобрение на опазването на околната среда. Имаше един регион на голямата химия около Битерфелд, наричан още "Долината на смъртта"... та там като простреш пране в двора и ставаше на дупки от въздуха.... такива неща е имало о във ФРГ до началото на 1980-те, но в соц.държавите си беше нормално да се бичат всякакви отрови... дават там по едно кисело мляко за лоши битови и или карта за почивка и туй-то.

  28. 28 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    До коментар [#26] от "Николай Теллалов":

    Естествено, че влакът Берлин-Будапеща не е бил дърпан от парен локомотив, но на много регионални линии си бацаха с парни локомотиви, които също можеше да се видят в ж.п. депата, когато минаваш с електическия през гарите.
    ГДР беше рай за феновете на парните локомотиви от цял свят, които идваха да правят снимки (както Китай до преди десетина години).
    Рекордът за скорост на гедерските железници с парен локомотив е 182 км/ч. и същият този локомотив заедно със западногермански ICE на Deutschen Bahn е участвал 1994 г. на празничната церемония по сливането на двете железници.
    Смятай за какво говорим!

  29. 29 Профил на Еколог
    Еколог
    Рейтинг: 674 Неутрално

    [quote#27:"Ф.Нинов"]Имаше един регион на голямата химия около Битерфелд,[/quote]

    Не само, не забравяй Буна и Лойна.

    Професорът ми по математическо моделиране на преноса ни показваше как от там замърсяването е стигало до Швейцария.

    Път без препятствия не води до никъде.
  30. 30 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Дето има един лаф, дето е текло, пак ще тече. Имам две играчки на фирмата ПИКО, които купих 80 г., още ги пазя и внуците си играят с тях-влакче с две вагончета и състезателна писта с две формулки, марка Вартбург. Направени са перфектно и здраво и съжалявам, че не ги допълних през соца. Сега имат колекционерска стойност. В БГ не знам да сме имали завод за играчки или поне такъв като конкурент. Но щом производството ПИКО е възродено, там хляб ще има.

  31. 31 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 450 Неутрално

    [quote#27:"Ф.Нинов"]Проблемът на соца беше факта, че се беше наточил да живурка вовекивеков с тез допотопни технологии от 50-те години. [/quote]
    ами като голяма част от бюджета отиваше за Щази и неяподобни ИНСТИТУЦИИ...

    не намирам другаде информация за произхода на проектите на трабанта. Даже и не помня къде съм чел, че е от БМВ родом.
    Сега гледам, че е по-скоро излязъл от компанията "Хорх" (и досега не съм сигурен как точно се произнася названието, дали не е "хорч".
    Как да е, сигурно съм се подвел, печелиш.

    за екологията - има за какво да се говори, но надали в тази тема, пък и не съм подготвен за спор. Затова ще декларирам предпазливо съгласие с теб.

    властта ражда паразити
  32. 32 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 450 Неутрално

    [quote#28:"Ф.Нинов"]на много регионални линии си бацаха с парни локомотиви[/quote]
    не съм виждал парни в ГДР. А поради хлапешко любопитство бях залепен за стъклото непрекъснато.
    (освен от България, към и от ГДР съм пътувал и към СССР; и за Полша нищо не мога да кажа - веднъж я прекосихме нощем, вторият път беше мъгливо и валеше порой - през цялото време!)
    Може би просто съм пропуснал да видя.
    Пък и паровоз с такива характеристики - не мисля че е нещо негативно.
    Парните технологии тепърва може би ще изживяват ренесанс. А и без това са доста разпространени - АЕЦ-овете какво са? Векът на победилия стиймпънк...

    властта ражда паразити
  33. 33 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 883 Неутрално

    [quote#28:"Ф.Нинов"]ГДР беше рай за феновете на парните локомотиви от цял свят, които идваха да правят снимки (както Китай до преди десетина години). [/quote]
    Дори и в момента има една камара парни локомитиви в Германия, които изпълняват редовни най-вече туристически пътувания. Вагоните са пълни с фенове на парната тяга и всяка авария на пътя се счита за голямо събитие, а покрай жп линиите с пътуващи парни локомотиви винаги е пълно с народ - кой с фото, кой само да гледа и се кефи.
    Периодично се организират дамф фестивали, на които десетки хиляди германци със семействата си ходаят, купуват билети и кесят с часове покрай линиите да гледат тая или оная действаща парна машина. Подобен фестивал имаше и в Полша, Унгария(напиши в тубата dampf festival), а и другаде съм виждал, но едва ли ще доживея да видя в България, най-малко поради факта че действащите прани машини са по-малко от пръстите на едната ми ръка.
    Хората имат много по-различно мислене за парната тракция в железниците от нас българите, и добре че е така...

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  34. 34 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    До коментар [#32] от "Николай Теллалов":

    Тва с трабича каран на ракия доста ми хареса!
    Навремето баща ми беше заклет трабантаджия = смени 3 бр. от 1975 - 90 г.
    Та той го караше понякога с кондензат (получава се при добива на нефт & газ) или с чист спирт.. и цялата работа без никакви ръчкания по двигателя.
    Три пъти сме ходили от НРБ до ГДР през 70-те и 80-те години, като първия път трая 7 дни и трабичът се чупи 5 пъти (1* Румъния + 1* Унгария + 2* в ЧССР + 1* в ГДР на 20 км от целта) после седя 1 месец в сервиз в ГДР да го стегнат за обратния път.
    Иначе аз съм гедерек, израстнал в НРБ, след падането на Стената веднага заминал за ФРГ.

  35. 35 Профил на Еколог
    Еколог
    Рейтинг: 674 Неутрално

    [quote#33:"traveler1"]Дори и в момента има една камара парни локомитиви в Германия[/quote]

    Има и много туристически теснолинейки - в Харц, в Цитауер Гебирге...

    Път без препятствия не води до никъде.
  36. 36 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 450 Неутрално

    [quote#34:"Ф.Нинов"]Тва с трабича каран на ракия доста ми хареса! [/quote]
    вартбург
    викаше му "шнапсмобил"


    [quote#34:"Ф.Нинов"]Иначе аз съм гедерек, израстнал в НРБ[/quote]
    в казармата имах новобранец, Недялко Алипиев, музикант, по баща май германец, беше пратен за наказание от родителите си да служи в БНА (щото бил много "послушен" у дома).
    Заради него командите се подаваха на немски... бърз и завален диалектно български момчето просто не разбираше.
    Голям майтап падаше.

    жив и здрав бъди

    властта ражда паразити
  37. 37 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    До коментар [#36] от "Николай Теллалов":

    Той обаче е бил български гражданин и затова е трябвало да служи в БНА, която беше една от малкото соц.армии (дори съветската армия не го правеше), която събираше абсолютно всички живеещи в чужбина.

    Аз успях да отърва три (3) армии:
    - гедерйската NVA, защото живеех в НРБ
    - БНА, защото бях чужденец
    - Бундесвера, защото западните фуражки някак си не са успяли да ме идентифицират (може би защото не съм бил регистриран в ГДР) и никога не са ме търсели (пък и аз не съм ги питал защо не ме търсят - да не съм луд, я

  38. 38 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 784 Весело

    До коментар [#34] от "Ф.Нинов":

    Добре, че не сте ходили на сервиз в щатите, щяха да ви сложат двигател от чистачки на кадилак, да джитка трабанелата назад напред.

  39. 39 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    До коментар [#33] от "traveler1":

    Да, така е.
    Даже покрай мен на брега на река Майн във Франкфурт също минава такъв исторически влак, но за парния локомотив май използват мазут вместо въглища.
    Има също и стари дизелови локомотиви.

    Иначе аз наскоро бях в Техническия Музей в Шпайер и там видях за пръв път парен локомотив само с бойлер за съхранение на пара (без горивна камера, а са го пълненли с пара отвън), който е използван за ранжиране в заводи.

  40. 40 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#31] от "Николай Теллалов":

    Правилно е "Хорх", произлиза от глагола хорхен/слушам, подслушвам/. Такава е и фамилията на един от собствениците на автомобилната фирма. После се разделят и така се ражда "Ауди", пак с подобен смисъл на името.

  41. 41 Профил на tkirov
    tkirov
    Рейтинг: 376 Неутрално

    До коментар [#9] от "NikB":

    Статията си е ОК, а колкото до милиардите в Берлин - стувал си е всеки цент или пфениг. Няма по- ... във всяко положително отношение град в Европа. ... Добре де, аз съм си германофил по принцип.

  42. 42 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    До коментар [#40] от "man_un":

    Ето няколко яки лафа от 50-те години относно Лойд, западногерманския предшественик на трабича

    - the Lloyd 300 was called "Leukoplastbomber" due to the owners' habit of repairing nicks in the fabric of the body with sticking plaster called LEUKOPLAST

    - A contemporary derisive verse went "Wer den Tod nicht scheut, fährt Lloyd" ("He who is not afraid of death, drives a Lloyd". <- който не е се страхува от смъртта - кара Лойд (на немски обаче има рима: вер ден тод нихт шойт - феерт Лойд)

  43. 43 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 838 Неутрално

    До коментар [#31] от "Николай Теллалов":

    Хорх си е, на латински преведено му викат ауди. Демек слушай.

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes
  44. 44 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 838 Неутрално

    До коментар [#40] от "man_un":

    Просто си е превел фамилията на латински.

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes
  45. 45 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 838 Неутрално

    До коментар [#41] от "tkirov":

    Берлин е ега ти и дупката. Мюншен е може би най-добрият град в Германия. Ама там само с добра работа. Хамбург, Кьолн и Бремен също стават. Франкфурт си е дупка.

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes
  46. 46 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 988 Неутрално

    До коментар [#26] от "Николай Теллалов":

    За пръв път ходих в Германия 89-та ,август в ГДР , два месеца преди промените.На връщане от Лайпциг до Дрезден немците нашиха на международния влак парна машина.Вътре жега , отвън пушек....Досега втори път не ми се е случвало да видя парна машина в действие.
    А иначе съм чувал , че през ВСВ германците са слагали дървени бутала на някакви двигатели , но на кои точно не си спомням.

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  47. 47 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Пиша от таблет и е трудно цитирането, та благодаря на всички за поясненията и интересните споделяния;
    Доста съм забравил немския, но слушам не беше ли хьорен все пак? (нарочно не проверявам в речника, за да се самотествам)

    Забавн, според руското уики Щирлиц карал тъкмо хорх :-)

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  48. 48 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Абе за Германиите, които познавах, макар и относително бегло, немците, трудно ми се обръща езикът да река нещо лош, даже когато е заслужено.
    Сигурно от сантименталност, първият ми танц с момиче и целувка са с германчица, на по 12 години бяхме, дойдоха на фройндшафт в даскалото на съветската военна база в окръг Алтщедт, накрая имаше дискотека - Смоуки, Чингисхан, АББА, смешните Пудис...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  49. 49 Профил на Еколог
    Еколог
    Рейтинг: 674 Неутрално

    [quote#47:"Николай Теллалов"]хьорен[/quote]

    това означава "слушам"

    Път без препятствия не води до никъде.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK