
© Reuters
Във фабриката ПИКО
Някога затвореният зад желязната завеса източногермански град Зонеберг преживя нещо като икономическо чудо и доказа, че дългият мъчителен преход от комунизма най-сетне дава плодове.
Броени месеци след падането на Берлинската стена през 1989 г. някогашният център на германската индустрия на играчките бе в криза. Неспособен да се съревновава на глобалния пазар, заводите му затваряха, сградите се разпадаха, а опашките пред бюрата на труда растяха, разказва агенция "Ройтерс", цитирана от БТА.
Обаче точно както Западна Германия постига икономическо чудо в десетилетията след Втората световна война, Зонеберг дава надежда, че Изтокът може да завърши възстановяването си от колапса на комунизма и още повече да намали разликата със Запада.
С наближаването на 25-ата годишнина от падането на Берлинската стена на 9 ноември германците все още изразяват разочарование колко изостава източногерманската икономика. Обаче Зонеберг, сгушен в гористите хълмове на Тюрингия на около 320 км югозападно от Берлин, опровергава много от общоприетите мнения.
През 60-те и в началото на 70-те години дори източногерманците трудно можеха да посещават Зонеберг, тъй като властите се опасяваха, че може да се опитат да избягат през близката граница със Западна Германия, опасана с огради, наблюдателни кули и минни полета.
© Reuters Броени месеци след падането на Берлинската стена през 1989 г. някогашният център на германската индустрия на играчките бе в криза.
Обаче от 1990 г. и края на държавно планираната икономика около 100 фирми са се струпали в града с население 24 000 души. Икономическият растеж е нараснал над четири пъти, а безработицата, която достигна почти 13% през 1997 г., е спаднала до 3.5 на сто, най-ниското равнище в Източна Германия, сравнимо с най-благоденстващите райони на Западна Германия.
"Това е доказателство, че "процъфтяващите общности", обещани през 1990 г. на източните провинции от първия канцлер на обединена Германия Хелмут Кол, са на една ръка разстояние", казва кметицата на Зонеберг Сибиле Абел. "През 1990 г. улиците на Зонеберг бяха разнебитени, къщите в центъра се разпадаха, а някои фирми не бяха икономически жизнеспособни. Всичко това сега вече е поправено и почти няма разлика с градовете от бившата Западна Германия", допълва тя.
Зонеберг все още не е типичен случай, тъй като се е развил далеч по-бързо от останалата част на Източна Германия. Данъчните приходи на глава от населението в провинциите от бившата Източна Германия бяха само около половината от западногерманското равнище миналата година. Никоя от 30-те водещи германски компании от борсовия индекс "Дакс" няма седалище там.
Безработицата в някои източногермански градове е над 12%, заплатите са по-ниски, а според допитванията източногерманците са по-недоволни от живота в сравнение със западните си сънародници.
© Reuters
Като цяло обаче Изтокът постепенно стопява разликата. Брутният вътрешен продукт (БВП) на глава от населението достигна две трети от западното равнище спрямо една трета през 1991 г. по данни на държавната инвестиционна банка KfW. Това е впечатляващо постижение за регион, който бе на ръба на банкрута по време на обединението.
Икономиката му расте по-бързо в сравнение със страни в Източна Европа като Полша, а БВП на глава от населението е на средно европейско ниво, значително повече, отколкото в Гърция и само малко под показателите в големи страни от еврозоната като Италия и Испания.
Зонеберг, който преди Първата световна война е произвеждал една пета от играчките в света, бързо прие обединението като ценна възможност. Той си осигури субсидии за подобряване на инфраструктурата и изгради пет индустриални парка, четири от които са заети. Освен с малък брой оцеляващи фирми за играчки градът е пълен със заводи за преработка на пластмаса, метали и керамика, както и за машиностроене и производство на автомобилни части.
В покрайнините на града се простира комплекс от заводи и складове, управляван от "Ман и Хумел" (Mann + Hummel), най-големия индустриален работодател в региона. Първоначално отворен през 1903 г., заводът е произвеждал щипки за дрехи, регистрационни табели и автомобилни части при комунистическото управление. След обединението "Ман и Хумел" го закупи - един от многото случаи на придобиване на източни предприятия от западни фирми. Днес той доставя части на големи имена в автомобилостроенето като БМВ, "Даймлер" и "Тойота". Служителите му са се увеличили от 100 през 1991 г. на 450.
От източногерманското минало на завода са останали само неколцина работници, които са били в него още отпреди обединението, и традиционно барбекю с наденици за персонала всеки петък сутрин.
© Reuters
Друг пример на успеха на Зонеберг е ПИКО, производител на миниатюрни влакчета, създаден през 1949 г., когато тогавашната съветска военна администрация се опитваше да разведри настроенията в източния блок. Той е закупен от западна фирма през 1992 г. и е увеличил персонала си от 90 на 550 души, разпределен между Китай и Зонеберг. Продажбите на пазари, включващи Русия, САЩ и Западна Европа, почти са се удвоили през последните 10 години.
Директорът по маркетинга Йенс Байер каза, че преходът от държавна фирма към частна компания е бил тежък, но в крайна сметка успешен. "Беше важно да се преструктурира производството и да бъде направено по-ефикасно, да се подобрят процесите и естествено да се увеличи производството. Особено важно бе да се активизира маркетингът и продукцията да се представя подходящо", каза той.
Западните германци отдавна негодуват, че трябва да субсидират източните си сънародници, особено чрез добавка за "солидарност" към данъците им.
В неделното си издание вестник "Франкфуртер алгемайне" обаче се насочи срещу течението със заглавие "Данке, Осис!" (Благодаря, осита (източногерманци)). В статията се излага аргументът, че тежестта по възстановяването на Изтока е накарала Германия да реформира икономиката си много преди други страни от еврозоната. Това на свой ред е помогнало на Германия да избегне най-тежките последици от кризата в еврозоната от последните пет години.
Източните провинции сега са достигнали 76% от производителността на западните при 35 процента през 1991 г. Безработицата е по-висока, но разликата със Запада е спаднала до 4.2 процентни пункта спрямо 10.1 през 2003 г. В реално изражение чистият доход на източногерманците е достигнал 89% от западногерманския.
Free person
Рейтинг: 753 НеутралноАко ние тичаме като бившите ГДР,а те стоят на това ниво,навярно след 23 год. може и да ги стигнем икономически.Много тъжна прогноза...
TonyНинов
Рейтинг: 2717 НеутралноЕто най-успешното развитие на гедерейското соц.предприятие A. Lange & Söhne, което от евтини часовници някога, сега произвежда свръхскъпи струващи, колкото един автомобил:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/A._Lange_%26_Söhne
Коки
Рейтинг: 581 НеутралноЖалко, че си нямаме некомунистическа Западна България!
Нинов
Рейтинг: 2717 НеутралноДо коментар [#3] от "Коки":
КНДР обаче си има
Майтапът настрана - Чехия и Полша сами се справиха без голям брат на запад.
deaf
Рейтинг: 3346 НеутралноДо коментар [#2] от "Ф.Нинов":
Другото успешно е фотоапаратът "Практика". Преди "10-ти" практикувахме с такива в курсовете по фотография.
tkirov
Рейтинг: 324 НеутралноМда-а! Аз самият съм инвестирал около 200 евро в тяхната индустрия, при това с огромно удоволствие.
http://en.wikipedia.org/wiki/PIKO
Нинов
Рейтинг: 2717 НеутралноДо коментар [#5] от "deaf":
Трябва да се коригирам, а именно A. Lange & Söhne е бастсана марка през 1946 г. и след Обединиенето е възкръснала наново.
Иначе соц.предприятието Glashütte Original / VEB Glashütter Uhrenbetriebe (GUB) също се е развило добре http://en.m.wikipedia.org/wiki/Glashütte_Original
Нинов
Рейтинг: 2717 НеутралноДо коментар [#6] от "tkirov":
Влакчетата са много труден бизнес, защото днешните деца играят предимно на виртуални игри.
Иначе е интересно как бившото гедерейско предрпиятие Пико се е развило добре в международен мащаб, а западното Märklin беше близо до фалита преди няколко години.
NikB
Рейтинг: 483 ВеселоЕДНА ПОВЪРХНОСТНА СТАТИЯ, КОЯТО НЕ КАЗВА НИЩО.
А основните факти са:
ГЕРМАНИЯ наля в двете бивши социалистически провинции над 2000 милиарда евро.
За инфраструктура, за здравеопазване, за образование, за екология.
Това е сумата, която трябва и на България, за да се доближи до "белия" свят.
Само Берлин да стане столица, струваше на данъкоплатците 200 милиарда марки (тогава така се казваха парите) - дадени предимно за саниране на соц. панелките (помните ли, че Плевнелиев говори в Бг за саниране?, ама му викат "чехльо" и не го чуват).
А тая статия е пълен боклук.
Сахаров
Рейтинг: 392 НеутралноБрат ми плаща 40 евро всеки месец данък солидарност. Милиарди евро месечно инвестиции от Западна в Източна Германия, 24 години вече и още не могат да изравнят стандарта...
I shave with Occam's razoruchuden
Рейтинг: 297 НеутралноРазбира се нито дума за другите 3421883781821 заводи в Източна Германия, които бяха затворени.
jazzmecho
Рейтинг: 237 Неутрално"Успешната история на прехода в Източна Германия"...така ли? Защо тогава снощи по Евронюза разправяха, че населението на гедерашките провинции се е стопило с над 14 % от 90 година до сега?
Иначе ПИКО са страхотни.
Николай Теллалов
Рейтинг: 466 Неутралнопреди ГДР беше "парадната витрина" на "соц"лагера.
властта ражда паразитиСега един-единствен град е същото на "успешния преход" (на фона на Източен Берлин, хихик).
мащаби, мащаби...
Николай Теллалов
Рейтинг: 466 Неутрално[quote#4:"Ф.Нинов"]Чехия и Полша сами се справиха без голям брат на запад[/quote]
властта ражда паразития пак?
Еколог
Рейтинг: 705 Неутрално[quote#11:"uchuden"]Разбира се нито дума за другите 3421883781821 заводи в Източна Германия, които бяха затворени. [/quote]защото не ставаха за нищо
Път без препятствия не води до никъде.Нинов
Рейтинг: 2717 НеутралноДо коментар [#14] от "Николай Теллалов":
Еми аз знам как изглеждаше Прага през 1977г. , през 1982г. , през 1989г. , през 1993г. и как изглежда сега.
Разлика между земята и небето.
За Полша да не говорим.
Имаше навремето един виц "Как се лови Радио Варшава? Отговор: Забучваш салам на радиоприемника."
Или кат е казал Тодор Христов Живков: "Социалзъмът се оказа едно недоносче."
Georgi Yordanov
Рейтинг: 696 Неутрално... „не става само с ядене, трябва и акъл“!
Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!turnika50
Рейтинг: 289 РазстроеноЗа съжаление в България няма кой да налее полкова много пари,а и не само!ГДР бяха прегърнати от ФРГ,докато в региона в който живеем можем само да бъдем погълнати от някого,а не прегърнати!За съжаление политиците които си избираме с нищо не показват че искат да направят нещо позитивно за България!Само ни заливат с кухи фрази!Стремежът им е да откраднат колкото могат повече милиарди,а не да вкарат.
Нинов
Рейтинг: 2717 НеутралноДо коментар [#13] от "Николай Теллалов":
Парадна витрина на двутактовите двигатели (трабанти, вартбурзи), влакове дърпани от парни локомотиви, пътища, които ня бяха поправяни от 1945 г. както и цели градове с гниеща инфраструктура.
123
Рейтинг: 524 Неутрално[quote#00:"Дневник"]Като цяло обаче Изтокът постепенно стопява разликата. Брутният вътрешен продукт (БВП) на глава от населението достигна две трети от западното равнище спрямо една трета през 1991 г., по данни на държавната инвестиционна банка KfW. Това е впечатляващо постижение за регион, който бе на ръба на банкрута по време на обединението.
Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.[...]
Източните провинции сега са достигнали 76% от производителността на западните при 35 процента през 1991 г.[/quote]
Ето до това води ЗЕМНИЯТ РАЙ, наречен комунизъм.
Явно не са успели да им унищожат националната идентичност толкова успешно като тук.
Защото малко преди Освобождението от османците и до Окупацията на Съветската армия, българинът е бил описван навсякъде като работлив човек.
След почти 70 години (косвено) управление на Кремъл, виждате резултата.
dedo pepo
Рейтинг: 1332 НеутралноИ с голям брат не е много лесно,ама който го няма...
traveler1
Рейтинг: 918 Неутрално[quote#6:"tkirov"]Мда-а! Аз самият съм инвестирал около 200 евро в тяхната индустрия, при това с огромно удоволствие.
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОhttp://en.wikipedia.org/wiki/PIKO[/quote]
Едно време нямаше избор никакъв. Всичките ми модели бяха все на Пико. Обаче след 1990 почнах да срещам модели на РОКО, и видях невероятната разлика в детайлността, качеството на материалите и най-вече в изработката и движението по релсите. От тогава Пико мина на по-заден план, но и сега ми попадат модели за монтаж на декодери примерно, и разликата между тях(с електромоторчета по за 50 цента) и тези на другите производители(Роко, Флайшман, АСМЕ и др.) е просто огромна. Пико си остава производител на играчки в ниския клас модели, и редките опити да произведат нещо по-стойностно не им се удава.
Но щом има пазар, нека да ги има и да произвеждат. Важното е да имат доволни клиенти и да имат работа естествено.
znayko84
Рейтинг: 545 ВеселоДо коментар [#1] от "Free person":
Ще трябва и те да бягат с всички сили към нас, за да имаме някакъв шанс
Николай Теллалов
Рейтинг: 466 НеутралноДо коментар [#16] от "Ф.Нинов":
властта ражда паразитибратовчедка ми израсна в Прага, върна се 10-годишна, беше свикнала да говори български само у дома, а навън - на чешки.
Днес в Чехия живее и най-малкият ми брат.
Така че и аз имам източници за сравнение.
Имало голямо наливане на западни капитали там. И достатъчно акъл да не се деиндустриализира икономиката.
[quote#19:"Ф.Нинов"]Парадна витрина на двутактовите двигатели [/quote]
какво имаш против тия двигатели? Бащата на спомената ми братовчедка допреди няколко години 2-3 месеца в годината караше Вартбурга си с излишъка ракия от казана, естествено, преди това концентрирана до 80-90%.
Отчиташе 10-15% загуба на мощност. Дребна работа, ако не караш извън шосето. И един ден повече чистене на двигателя после.
изобщо, недей с такова пренебрежение към трабантите. Първо, разработка са на БМВ още преди края на войната. Второ, с очите си съм виждал ВОЕНЕН ВАРИАНТ на трабант - с лека противокуршумна броня, люк на тавана и картечна стойка пред него. Пердашеше през разорана нива съвсем малко изоставяйки от уазките, които пък бяха създадени като машини за съпровождане на танкове...
(виждал съм това през 1981-а на съветско-гедерманско учение край Зангерхаузен; естествено, цивилните трабанти бяха с по-ниски ТТД, аз не знаех това и замалко да стане беля с трабанта на вуйчо ми в България...)
и пак - в ГДР лесно се разпознаваха западните дойчовци, не толкова заради марките на колите им, колкото заради по-усмихнатите физиономии. Гедерманците по правило гледаха мрачно, особено към чужденците.
не е там въпросът, че УЖ в "социалистическата" Германия (държавно-капиталистическа реално) било рахат.
Въпросът е, че прехваленият ЧАСТЕН капитализъм НЕ МОЖЕ да направи това, с което се хвали.
Най-много - да спретне "образцово-показателни" обекти. Също като държавно-монопартийния си събрат. Обаче - в по-скромни мащаби. Щото е по-стиснат. "Соцът" пък - по-прахоснически, особено за контрол над поданиците си.
И едното лошо, и другото. И "доброто" не се намира "по средата", също както между две купчини тор не е задължително да е заровено гърне със жълтици.
Николай Теллалов
Рейтинг: 466 Неутрално[quote#20:"Никола Георгиев"]българинът е бил описван навсякъде като работлив човек[/quote]
властта ражда паразитине от всички.
Мнозина посетили България чужденци са обръщали внимание на изобилието празници.
Под османско пък се е почивало три дни седмично - петък да не дразнят мюсюлманите, събота щото еврейските дюкянчета са затворени, неделя щото се ходи на църква.
След Освобождението обаче почва да се бачка яко... за малко пари. За справка: разказите на Елин Пелин, документални изследвания и т.н.
Николай Теллалов
Рейтинг: 466 Неутрално[quote#19:"Ф.Нинов"]влакове дърпани от парни локомотиви[/quote]
властта ражда паразититова не си го спомням, честно.
Пресичал съм ГДР с влак няколко пъти (1980-82) - само електрически бяха, което ми направи впечатление в сравнение с България, където имаше доста дизелови, и с СССР, където на всяка голяма гара пуфтеше по един маневрови парен локомотив.
а и през 1930-50-те парните локомотиви бяха силно усъвършенствани и постигнаха забележително КПД.
По-добри показатели биха имали само ако им монтират стирлингови уредби.
Нинов
Рейтинг: 2717 НеутралноДо коментар [#24] от "Николай Теллалов":
le_and_Engine
Ако трябва да бъдем ултракоректни Трабичът е взаимстван от западняшкия Lloyd LC, а не от БМВ
http://en.wikipedia.org/wiki/North_German_Automobi
Както и панелките са измислени във ФРГ и Франция....
Проблемът на соца беше факта, че се беше наточил да живурка вовекивеков с тез допотопни технологии от 50-те години.
Според мен най-голямата придобивка на в Изотчна Германия (която винаги се забравя) е значителното подобрение на опазването на околната среда. Имаше един регион на голямата химия около Битерфелд, наричан още "Долината на смъртта"... та там като простреш пране в двора и ставаше на дупки от въздуха.... такива неща е имало о във ФРГ до началото на 1980-те, но в соц.държавите си беше нормално да се бичат всякакви отрови... дават там по едно кисело мляко за лоши битови и или карта за почивка и туй-то.
Нинов
Рейтинг: 2717 НеутралноДо коментар [#26] от "Николай Теллалов":
Естествено, че влакът Берлин-Будапеща не е бил дърпан от парен локомотив, но на много регионални линии си бацаха с парни локомотиви, които също можеше да се видят в ж.п. депата, когато минаваш с електическия през гарите.
ГДР беше рай за феновете на парните локомотиви от цял свят, които идваха да правят снимки (както Китай до преди десетина години).
Рекордът за скорост на гедерските железници с парен локомотив е 182 км/ч. и същият този локомотив заедно със западногермански ICE на Deutschen Bahn е участвал 1994 г. на празничната церемония по сливането на двете железници.
Смятай за какво говорим!
Еколог
Рейтинг: 705 Неутрално[quote#27:"Ф.Нинов"]Имаше един регион на голямата химия около Битерфелд,[/quote]
Път без препятствия не води до никъде.Не само, не забравяй Буна и Лойна.
Професорът ми по математическо моделиране на преноса ни показваше как от там замърсяването е стигало до Швейцария.
man_un
Рейтинг: 609 НеутралноДето има един лаф, дето е текло, пак ще тече. Имам две играчки на фирмата ПИКО, които купих 80 г., още ги пазя и внуците си играят с тях-влакче с две вагончета и състезателна писта с две формулки, марка Вартбург. Направени са перфектно и здраво и съжалявам, че не ги допълних през соца. Сега имат колекционерска стойност. В БГ не знам да сме имали завод за играчки или поне такъв като конкурент. Но щом производството ПИКО е възродено, там хляб ще има.
Николай Теллалов
Рейтинг: 466 Неутрално[quote#27:"Ф.Нинов"]Проблемът на соца беше факта, че се беше наточил да живурка вовекивеков с тез допотопни технологии от 50-те години. [/quote]
.
властта ражда паразитиами като голяма част от бюджета отиваше за Щази и неяподобни ИНСТИТУЦИИ...
не намирам другаде информация за произхода на проектите на трабанта. Даже и не помня къде съм чел, че е от БМВ родом.
Сега гледам, че е по-скоро излязъл от компанията "Хорх" (и досега не съм сигурен как точно се произнася названието, дали не е "хорч"
Как да е, сигурно съм се подвел, печелиш.
за екологията - има за какво да се говори, но надали в тази тема, пък и не съм подготвен за спор. Затова ще декларирам предпазливо съгласие с теб.
Николай Теллалов
Рейтинг: 466 Неутрално[quote#28:"Ф.Нинов"]на много регионални линии си бацаха с парни локомотиви[/quote]
властта ражда паразитине съм виждал парни в ГДР. А поради хлапешко любопитство бях залепен за стъклото непрекъснато.
(освен от България, към и от ГДР съм пътувал и към СССР; и за Полша нищо не мога да кажа - веднъж я прекосихме нощем, вторият път беше мъгливо и валеше порой - през цялото време!)
Може би просто съм пропуснал да видя.
Пък и паровоз с такива характеристики - не мисля че е нещо негативно.
Парните технологии тепърва може би ще изживяват ренесанс. А и без това са доста разпространени - АЕЦ-овете какво са? Векът на победилия стиймпънк...
traveler1
Рейтинг: 918 Неутрално[quote#28:"Ф.Нинов"]ГДР беше рай за феновете на парните локомотиви от цял свят, които идваха да правят снимки (както Китай до преди десетина години). [/quote]
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОДори и в момента има една камара парни локомитиви в Германия, които изпълняват редовни най-вече туристически пътувания. Вагоните са пълни с фенове на парната тяга и всяка авария на пътя се счита за голямо събитие, а покрай жп линиите с пътуващи парни локомотиви винаги е пълно с народ - кой с фото, кой само да гледа и се кефи.
Периодично се организират дамф фестивали, на които десетки хиляди германци със семействата си ходаят, купуват билети и кесят с часове покрай линиите да гледат тая или оная действаща парна машина. Подобен фестивал имаше и в Полша, Унгария(напиши в тубата dampf festival), а и другаде съм виждал, но едва ли ще доживея да видя в България, най-малко поради факта че действащите прани машини са по-малко от пръстите на едната ми ръка.
Хората имат много по-различно мислене за парната тракция в железниците от нас българите, и добре че е така...
Нинов
Рейтинг: 2717 НеутралноДо коментар [#32] от "Николай Теллалов":
Тва с трабича каран на ракия доста ми хареса!
Навремето баща ми беше заклет трабантаджия = смени 3 бр. от 1975 - 90 г.
Та той го караше понякога с кондензат (получава се при добива на нефт & газ) или с чист спирт.. и цялата работа без никакви ръчкания по двигателя.
Три пъти сме ходили от НРБ до ГДР през 70-те и 80-те години, като първия път трая 7 дни и трабичът се чупи 5 пъти (1* Румъния + 1* Унгария + 2* в ЧССР + 1* в ГДР на 20 км от целта) после седя 1 месец в сервиз в ГДР да го стегнат за обратния път.
Иначе аз съм гедерек, израстнал в НРБ, след падането на Стената веднага заминал за ФРГ.
Еколог
Рейтинг: 705 Неутрално[quote#33:"traveler1"]Дори и в момента има една камара парни локомитиви в Германия[/quote]
Път без препятствия не води до никъде.Има и много туристически теснолинейки - в Харц, в Цитауер Гебирге...
Николай Теллалов
Рейтинг: 466 Неутрално[quote#34:"Ф.Нинов"]Тва с трабича каран на ракия доста ми хареса! [/quote]
властта ражда паразитивартбург
викаше му "шнапсмобил"
[quote#34:"Ф.Нинов"]Иначе аз съм гедерек, израстнал в НРБ[/quote]
в казармата имах новобранец, Недялко Алипиев, музикант, по баща май германец, беше пратен за наказание от родителите си да служи в БНА (щото бил много "послушен" у дома).
Заради него командите се подаваха на немски... бърз и завален диалектно български момчето просто не разбираше.
Голям майтап падаше.
жив и здрав бъди
Нинов
Рейтинг: 2717 НеутралноДо коментар [#36] от "Николай Теллалов":
Той обаче е бил български гражданин и затова е трябвало да служи в БНА, която беше една от малкото соц.армии (дори съветската армия не го правеше), която събираше абсолютно всички живеещи в чужбина.
Аз успях да отърва три (3) армии:
- гедерйската NVA, защото живеех в НРБ
- БНА, защото бях чужденец
- Бундесвера, защото западните фуражки някак си не са успяли да ме идентифицират (може би защото не съм бил регистриран в ГДР) и никога не са ме търсели (пък и аз не съм ги питал защо не ме търсят - да не съм луд, я
man_un
Рейтинг: 609 ВеселоДо коментар [#34] от "Ф.Нинов":
Добре, че не сте ходили на сервиз в щатите, щяха да ви сложат двигател от чистачки на кадилак, да джитка трабанелата назад напред.
Нинов
Рейтинг: 2717 НеутралноДо коментар [#33] от "traveler1":
Да, така е.
Даже покрай мен на брега на река Майн във Франкфурт също минава такъв исторически влак, но за парния локомотив май използват мазут вместо въглища.
Има също и стари дизелови локомотиви.
Иначе аз наскоро бях в Техническия Музей в Шпайер и там видях за пръв път парен локомотив само с бойлер за съхранение на пара (без горивна камера, а са го пълненли с пара отвън), който е използван за ранжиране в заводи.
man_un
Рейтинг: 609 НеутралноДо коментар [#31] от "Николай Теллалов":
Правилно е "Хорх", произлиза от глагола хорхен/слушам, подслушвам/. Такава е и фамилията на един от собствениците на автомобилната фирма. После се разделят и така се ражда "Ауди", пак с подобен смисъл на името.
tkirov
Рейтинг: 324 НеутралноДо коментар [#9] от "NikB":
Статията си е ОК, а колкото до милиардите в Берлин - стувал си е всеки цент или пфениг. Няма по- ... във всяко положително отношение град в Европа. ... Добре де, аз съм си германофил по принцип.
Нинов
Рейтинг: 2717 НеутралноДо коментар [#40] от "man_un":
. <- който не е се страхува от смъртта - кара Лойд (на немски обаче има рима: вер ден тод нихт шойт - феерт Лойд)
Ето няколко яки лафа от 50-те години относно Лойд, западногерманския предшественик на трабича
- the Lloyd 300 was called "Leukoplastbomber" due to the owners' habit of repairing nicks in the fabric of the body with sticking plaster called LEUKOPLAST
- A contemporary derisive verse went "Wer den Tod nicht scheut, fährt Lloyd" ("He who is not afraid of death, drives a Lloyd"
bulgarinvstranstvo
Рейтинг: 868 НеутралноДо коментар [#31] от "Николай Теллалов":
"Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René DescartesХорх си е, на латински преведено му викат ауди. Демек слушай.
bulgarinvstranstvo
Рейтинг: 868 НеутралноДо коментар [#40] от "man_un":
"Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René DescartesПросто си е превел фамилията на латински.
bulgarinvstranstvo
Рейтинг: 868 НеутралноДо коментар [#41] от "tkirov":
"Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René DescartesБерлин е ега ти и дупката. Мюншен е може би най-добрият град в Германия. Ама там само с добра работа. Хамбург, Кьолн и Бремен също стават. Франкфурт си е дупка.
kasko
Рейтинг: 784 НеутралноДо коментар [#26] от "Николай Теллалов":
Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.За пръв път ходих в Германия 89-та ,август в ГДР , два месеца преди промените.На връщане от Лайпциг до Дрезден немците нашиха на международния влак парна машина.Вътре жега , отвън пушек....Досега втори път не ми се е случвало да видя парна машина в действие.
А иначе съм чувал , че през ВСВ германците са слагали дървени бутала на някакви двигатели , но на кои точно не си спомням.
Николай Теллалов
Рейтинг: 466 НеутралноПиша от таблет и е трудно цитирането, та благодаря на всички за поясненията и интересните споделяния;
властта ражда паразитиДоста съм забравил немския, но слушам не беше ли хьорен все пак? (нарочно не проверявам в речника, за да се самотествам)
Забавн, според руското уики Щирлиц карал тъкмо хорх :-)
Публикувано през m.dnevnik.bg
Николай Теллалов
Рейтинг: 466 НеутралноАбе за Германиите, които познавах, макар и относително бегло, немците, трудно ми се обръща езикът да река нещо лош, даже когато е заслужено.
властта ражда паразитиСигурно от сантименталност, първият ми танц с момиче и целувка са с германчица, на по 12 години бяхме, дойдоха на фройндшафт в даскалото на съветската военна база в окръг Алтщедт, накрая имаше дискотека - Смоуки, Чингисхан, АББА, смешните Пудис...
Публикувано през m.dnevnik.bg
Еколог
Рейтинг: 705 Неутрално[quote#47:"Николай Теллалов"]хьорен[/quote]
Път без препятствия не води до никъде.това означава "слушам"