Папа Франциск: Католиците и православните вървят по път към единство, който трябва да бъде следван

Папа Франциск: Католиците и православните вървят по път към единство, който трябва да бъде следван

© Reuters



След десетилетен диалог за сближаване между римокатолическата и православната църква папа Франциск призова за единение на католици и православни. По време на историческото си посещение в Истанбул главата на римокатолическата църква каза, че католиците и православните вървят по път към единство, който трябва да бъде следван.


"Ние вървим по този път, но трябва да изчакаме, докато богословите постигнат съгласие помежду си. Никога няма да стигнем до този ден, уверявам ви. Аз съм скептичен", заяви Франциск, цитиран от БТА. Той обаче изтъкна, че отделните хора могат да полагат усилия за постигане на единство, като споделят опита си, вършат заедно благотворителна дейност, молят се заедно и работят заедно.


Този диалог върви от десетилетие и няма сближаване. Римокатолиците не се отказват от главенството на църквата, а при нас то е съборно и е неприемливо папа да ръководи обединената църква, коментира пред "Дневник" Александра Карамихалева, пресаташе на Светия синод. Водени са разговори в тази посока, може и да има сближаване, но едно такова единство не може да се постигне за утре, добави тя. По думите й основното разминаване е догматичното - в начина, по който вярваме. 


Разделението на християнската църква или Великата схизма датира от 1054 г. като следствие от дълъг  период на охладняване между Източната и Западната римска империя. Повод за разкола става нежеланието на константинополския патриарх - патриарха на "Втория Рим", да приеме върховенството на римския папа в църквата. Помирението започва през 1964 г. с известната прегръдка в Ерусалим между папа Павел VI и вселенския патриарх Атинагор.

Ключови думи към статията:

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ордар Варвар, Дебил Дебылич now
    Ордар Варвар, Дебил Дебылич now
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    Дано единството да не бъде постигнато в рамките на Ислямска държава!

    През последните 4000 години не е опитомено нито едно ново животно.
  2. 2 Профил на sss700431
    sss700431
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Папа Франциск: Католиците и православните вървят по път към единство, който трябва да бъде следван..........................

    Трябва , но ........желанието трябва да е истинско. Още повече общият враг не е много далече , една Турция е между нас.

  3. 3 Профил на z.123.c.976.9
    z.123.c.976.9
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Кой ще се откаже от кокала в името на християнско единство ? По-възможно е още раздробяване, защото бизнесът с души е много перспективен.

    Който не разбира сам, няма да разбере и с обяснение
  4. 4 Профил на civis_eu_sum
    civis_eu_sum
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Защо трябва да има обединение? В крайна сметка проблемът е по-скоро политически и от исторически характер. Важното е да има съгласие по фундаментални въпроси, като например че изобщо не харесваме ислямисти.

    ЕС не е пансион за социално слаби от третия свят, нито благотворителна организация.
  5. 5 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4298 Неутрално

    Нямам нищо против ! Още повече че бихме могли да научим много неща от римокатолическата църква. Една обща църква би повлияла добре на човешката цивилизация .

    klimentm
  6. 6 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    Православието е умрял кон, впрегнат в имперски напън.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  7. 7 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4149 Любопитно

    "По време на историческото си посещение в Истанбул главата на римокатолическата църква каза, че католиците и православните вървят по път към единство, който трябва да бъде следван."

    Това е пътят и според мен... Има много повече неща, които ни обединява нас православните с католиците, отколкото да ни разделя.... А, и една от основните повели на нашият Господ е да бъдем единни в Христа и вярата.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  8. 8 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4149 Любопитно

    [quote#4:"civis_eu_sum"] Важното е да има съгласие по фундаментални въпроси, като например че изобщо не харесваме ислямисти.[/quote]

    Аз мисля, че по тази точка имаме единство с католиците. Както и по много други теми и въпроси.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  9. 9 Профил на harbinger
    harbinger
    Рейтинг: 374 Неутрално

    А защо просто хората не престанат да вярват в глупости и не се съсредоточат в подобряване на живота си, без да имат нужда от някой там горе да ги напътства и наглежда?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  10. 10 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    Има няколко теологични различия. Може би някога ще бъдат преодолени. Това не е най-важното в момента. По-важното е да се стиковат неоспоримите сходства!! И да се намери начин да помагаме единно на всеки християнин изпаднал в беда - в Египет, Нигерия, Сирия, Ирак, да изброявам ли още? Обща хуманитарна и мисонерска дейност. Общи действия на монашеството също.

  11. 11 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1307 Неутрално

    Единство трудно може да бъде постигнато. Важното е да има обща позиция по повечето въпроси и единодействие.

  12. 12 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 758 Неутрално

    [quote#4:"civis_eu_sum"]изобщо не харесваме ислямисти. [/quote]

    Именно защото исляма и ислямистите никак не са за харесване, имаме полза от сближаване на позициите и на стратегиите...
    Световното християнско семейство (католици, православни, протестанти и още) има обща кауза - достоен отпор на всякакви ислямистко-джихадистки попълзновения и опазване на цивилизования свят от засилващата се ислямизация и циганизация... Много добре си го е казал Папата, имаме общи интереси и си струва да се пообединим.

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  13. 13 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1307 Неутрално

    До коментар [#9] от "harbinger":

    А, защо някои по-необразовани и семпли хора не се образоват и не задават тъпи въпроси

  14. 13 Профил на Thrasimedes
    Thrasimedes
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Напоследък руският патриарх прави всичко възможно да провали сближението между църквите. Вселенският патриарх в Константинопол е далеч по-диалогичен.

    Би било чудесно ако схизмата бъде снета. Католицизмът ще се научи на повече смирение, православието ще се научи на повече социална активност и ангажираност.

  15. 15 Профил на civis_eu_sum
    civis_eu_sum
    Рейтинг: 531 Неутрално

    [quote#8:"Иво"]Аз мисля, че по тази точка имаме единство с католиците. [/quote]

    По тази точка, като че ли има световен консенсус Но майтапът настрана, аз не виждам защо трябва да се кахърим че има католици и православни... И едните и другите са християни и като цяло нямат догматични различия от ранга на тези между католици и православни...

    ЕС не е пансион за социално слаби от третия свят, нито благотворителна организация.
  16. 16 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 688 Неутрално

    До коментар [#6] от "Торбеш":

    Ние тука да минаваме под полумесеца ли?

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  17. 17 Профил на ТОТО
    ТОТО
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#4] от "civis_eu_sum":


    До коментар [#12] от "Йоаникий":

    Обединението трябва да е духовно, а не да е насочено против друга религия, защото тогава няма да е истинско.

  18. 18 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4149 Любопитно

    [quote#9:"harbinger"]А защо просто хората не престанат да вярват в глупости и не се съсредоточат в подобряване на живота си, без да имат нужда от някой там горе да ги напътства и наглежда? [/quote]

    Само за атеистите и деистите религиите са глупости! За вярващите хора религията е нещо много хубаво и положително... от зората на първите човешки цивилизации до ден днешен ИМА религии и ВИНАГИ ще ги има. Още повече, че днес има много по-голяма толерантност към религиозните вярвания на хората и в устава на ООН, както във конституциите и законите на всички нормални държави ясно е записано, че хората имат право и свобода на вероизповедание!!!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  19. 19 Профил на Чушко
    Чушко
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Вселенския Патриарх може да се прегръща с Главния Равин ако ще но като институция няма смисъл Православната църква да надява тежката мантия на Католическата черква извезана от кръстоносни походи, горене на вещици, варене на учени, инквизиция, лихварство, и търгуване на роби.

  20. 20 Профил на harbinger
    harbinger
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#18] от "Иво":

    Няма нещо на света, което да е донесло повече смърт, разруха и страдание на хората по света от религиите. Нищо хубаво не виждам в тях. Пари, влияние, разврат и при християните и при мюсюлманите.

  21. 21 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    Така или иначе, Господ Бог приема всички за свои чада. От православните гърците са единствените, дето не е имало соц благодарение на Средиземно море. Унгарците са единствените неславяни католици, живяли при соц. Румънците са единствените неславяни православни, живели при соц. Чехи и поляци са славяни, но са католици. Оставаме ние, руснаците и сърбите, хем православни, хем славяни. Бритите пък са католици и протестанти. Но всеки знае Отче наш.

  22. 22 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1404 Неутрално

    Правилно, християните трябва да спрат да се дърпат помежду си, все пак четат една и съща Свещена книга! Да погледнат "голямата картина". А тя хич не е весела за християнския свят. Например днес имаше новина, че Мохамед е най-популярното име за новородените в Обединеното кралство!!
    Християнски свят трябва да се усети, че (тихомълком, т.е. подмолно)е превземан отвътре от една варварска и традиционно анти-християнска култура.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  23. 23 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4149 Любопитно

    [quote#17:"ТОТО"]Обединението трябва да е духовно, а не да е насочено против друга религия, защото тогава няма да е истинско.[/quote]

    Има нещо друго. Следях посещението на папата в Истанбул. Там той отиде в Синята джамия и проведе обща молитва с местния мюфтия вътре в джамията. Това само по себе си беше исторически акт.... по времето на своето посещение в Турция папата не говореше против Исляма като цяло. Напротив той на няколко пъти спомена, че трябва да има мир, разбирателство и уважение между мюсюлмани и християни. Той иска да подобри връзките между двете религии и да води междурелигиозен диалог с Исляма. Но, папата също така осъди най-остро крайния сектански фундаментализъм изповядван от ИД. Той призова заедно всички християни и мюсюлмани да осъдят варварските действия на тези главорези.... и много мюсюлмани направиха това. Както и всички християни направихме това.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  24. 24 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4149 Любопитно

    [quote#20:"harbinger"]Няма нещо на света, което да е донесло повече смърт, разруха и страдание на хората по света от религиите. [/quote]

    ОК, всеки има право на мнение, аз лично смятам, че религиите са донесли и хубави неща на човечеството.

    [quote#20:"harbinger"]Нищо хубаво не виждам в тях. Пари, влияние, разврат и при християните и при мюсюлманите.[/quote]

    А, тези пороци няма ли ги сред атеистите и деистите?! Има ли безгрешни хора на този свят.... църквата поне ни призовава да се борим с злото и пороците в нас и около нас. И след това всеки отговаря за себе си. Господ Бог ни е дал свободна воля... всеки избира сам кой път да следва.... на злото и греха или на доброто. Това се отнася за всички хора без значение от религията ни..... във всяко стадо има мърша.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  25. 25 Профил на civis_eu_sum
    civis_eu_sum
    Рейтинг: 531 Неутрално

    [quote#24:"Иво"]че религиите са донесли и хубави неща на човечеството. [/quote]

    Предимно хубави неща. Хората нямат нужда от религия за да се колят, но в повечето случаи са имали нужда от религия за да спрат да го правят...

    ЕС не е пансион за социално слаби от третия свят, нито благотворителна организация.
  26. 26 Профил на Vasil Panayotov
    Vasil Panayotov
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#21] от "man_un":

    Ние нямаме нищо общо със славяните !!!

  27. 27 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1699 Неутрално

    Всички християни трябва да се обединят.Разбира се руската православна църква която издава календари на Ленин и Сталин и благославя терориста Путин не трябва да бъде приобщавана защото това е милиционерска църква.

  28. 28 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4149 Любопитно

    Тези които са ми цъкнали вече два минуса на коментар [#23], нека видят и прочетат тези статии които касаят посещението на папата в Истанбул и Синята джамия:

    http://www.cbc.ca/news/world/pope-francis-prays-in-turkey-mosque-in-gesture-of-muslim-outreach-1.2854717

    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/the-pope/11262458/Pope-Francis-prays-at-Blue-Mosque-during-Turkey-visit.html

    http://www.inquisitr.com/1642301/pope-francis-on-middle-east-tour-prays-in-mosque/

    http://www.romereports.com/pg156994-papal-visit-leads-to-embrace-between-christian-jew-and-muslim-at-wailing-wall-en

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  29. 29 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4298 Неутрално

    До коментар [#20] от "harbinger":

    Първата , Втората световни войни , Освиенцим и Гулаг не са дело на църквата .

    klimentm
  30. 30 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4149 Любопитно

    [quote#27:"chicago514"]Всички християни трябва да се обединят.[/quote]

    Ето това вече ще бъде трудно. Аз лично вярвам, че някой ден може да се постигне обединение между православни и католици, защото има малки теологични различия между нас. Но, разликите между католици и православни от една страна и няколко десетки протестански църкви от друга страна са огромни.... и не виждам, как те могат да бъдат преодолени.

    Ето накратко част от разликите:

    http://christianityinview.com/comparison.html

    http://whynotcatholicism.net/view/differences-between-christians-catholics-protestants-and-orthodox

    Същото се отнася и за различните секти в Исляма.... има огромна пропаст и омраза между десетките различни секти в тази религия. Те няма как да се обединят по мирен начин. Това е просто изключено. По скоро ще се избият едни други, отколкото да се обединят всички мюсюлмани....

    Има разлики и между различните видове и секти в Будизма също така....!

    П.П.
    Според мен едно от най-лошите неща за една религия е сектанството... но всички големи религии са засегнати от него.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  31. 31 Профил на smotlixx
    smotlixx
    Рейтинг: 649 Неутрално

    Тая няма да стане. В православието, няма обща организация, всеки патриарх си управлява самостоятелна регионална фирма. Също така, с болка казвам че православието по някаква причина не работи--то изобщо не се ангажира с обществото, за разлика от католиците, пък да не говорим за протестантите изобщо, дето май-май повече се занимават с хората и по-малко с Господ. Православието е остатък от ерата на василевсите--един цар, една църква, с някои мистични забежки. Западните църкви са по в час.

  32. 32 Профил на harbinger
    harbinger
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#24] от "Иво":

    Ок, съгласен съм че сигурно има хора на които религията им е донесла нещо хубаво. Но не мога да разбера какво ти пречи да си добър, нормален човек без да вярваш в нещо такова. Защо се приема, че само миряните на една религия са добри ? Сам не може ли да се бориш с злото и пороците в себе си и около нас, та трябва някой да ти казва да не го правиш ???

  33. 33 Профил на ck2013
    ck2013
    Рейтинг: 854 Неутрално

    разделението е по-скоро политическо и би трябвало в един момент да се стигне до единство. за обикновените вярващи едва ли нещо ще се промени.

  34. 34 Профил на harbinger
    harbinger
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#29] от "klimentm":

    Прав си, те май са единствените, които не са на религиозна основа, всичко друго от 0 г. с.н.е 95% е клане на верска основа.

  35. 35 Профил на civis_eu_sum
    civis_eu_sum
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#34] от "harbinger":

    Пелопонеската война, Рим и Картаген, 100 годишната война, 7 годишната война, Монголските нашествия, Наполеоновите войни, Гражданската война в САЩ, Корейската война, Виетнамските войни, Ирано-иракската война, Геноцидът в Руанда, Режимът на Пол Пот... 95% от световните войни не са имали ама нищо общо с религиозни различия...

    ЕС не е пансион за социално слаби от третия свят, нито благотворителна организация.
  36. 36 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1215 Неутрално

    Папа Франциск: Католиците и православните вървят по път към единство

    -Дано го извървят още по твое време и ръководство,че исляма навлиза брутално и агресивно.

  37. 37 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Поздравления и за Патриарха и за папата, за усилията им.. Прекрасно е ди видиш усмихнати, обединени, вярващи християни заедно в името на бъдещето !

  38. 38 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 748 Неутрално

    1000 години по-късно дано стане. Винаги може да се намери начин.

  39. 39 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Единение скоро няма да има, но вражда не трябва да има. Съгласие е напълно възможно. Например нищо няма да и стане на Православната църква ако най накрая преме новия календар. БПЦ как промени датата за Рождество Христово?! Е се видя, че е добро.

    chavo64
  40. 40 Профил на nasshole
    nasshole
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#14] от "Thrasimedes":

    В десетката! ++++++++++++

    !яиссор аз рук
  41. 41 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2747 Неутрално

    ''Разделението на християнската църква или Великата схизма датира от 1054 г. като следствие от дълъг период на охладняване между Източната и Западната римска империя. Повод за разкола става нежеланието на константинополския патриарх - патриарха на "Втория Рим", да приеме върховенството на римския папа в църквата. Помирението започва през 1964 г. с известната прегръдка в Ерусалим между папа Павел VI и вселенския патриарх Атинагор.''

    Основната разлика между двете църкви е Филиокве (Filioque) !
    И няма изгледи за премахване на това фундаментално различие което ако на изток го приемем променя тотално религията ни.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  42. 42 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2314 Неутрално

    До коментар [#41] от "EREBUS":Филиокве е отдавна надмогнато разделение, тъй като още през средните векове се достига до компромисната формула "от Отца през Сина изходящего" . Основните богословски трудности сега са приетите през 19-ти век догми: 1/За непогрешимостта на папата; 2/За непорочното зачатие на самата Дева Мария /не на Христа/.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK