Путин: "Южен поток" няма да се строи, България ще изгуби €400 млн. годишно (обновена)

Путин: "Южен поток" няма да се строи, България ще изгуби €400 млн. годишно (обновена)

© Reuters



За пръв път руският президент Владимир Путин заяви, че е възможно Русия да преразгледа участието си в проекта за газопреносната мрежа "Южен поток" и енергийните ресурси, предвидени да него, за бъдат пренасочени към други пазари.


Малко по-рано ръководителят на "Газпром" Алексей Милер директно обяви проекта "Южен поток" за закрит.


Путин говори за газопровода на пресконференция след преговори с турския президент Реджеп Тайип Ердоган.




"Да се започва проектът сега, когато нямаме одобрението на България - сами разбирате - е нелепо", цитира думите думите му РБК. Според руското издание той е определил позицията на Европейската комисия по въпроса като неконструктивна и подкопаваща сътрудничеството с Русия, но и че е право на Европа да избира от кого да купува. Путин критикува и властите в България.


Путин: "Южен поток" няма да се строи, България ще изгуби €400 млн. годишно (обновена)

© Ria Novosti, Reuters


"Ако България е лишена от възможност да се държи като суверенна държава, то тогава поне да поискат пари от Еврокомисията за пропуснатите ползи, защото само преките приходи в българския бюджет от транзита биха били не по-малко от 400 милиона евро годишно", цитира думите му РИА "Новости". "Но, в крайна сметка, това е избор на България."


Според Путин "българските колеги неведнъж казваха: Ще сторим всичко, но "Южен поток" със сигурност ще се реализира, защото съответства на националните ни интереси", но това не се е случило.


Двете страни се договориха да строят морски газопровод към Турция, като по-голямата част от горивото по него ще се насочи към турско-гръцката граница, където ще бъде построен нов газов разпределителен център.


"Днес подписахме меморандум с "Боташ" за строителството на морски газопровод през Черно море с капацитет 63 млрд. куб. м годишно", каза Милер. По думите му за нуждите на турския пазар ще остават около 14 млрд. куб. м, а останалото ще влиза на пазара на ЕС през границата с Гърция.


Путин: "Южен поток" няма да се строи, България ще изгуби €400 млн. годишно (обновена)

© Ria Novosti, Reuters


"Ако Европа не иска да се продължава с "Южен поток", тогава няма да го строим", цитира думите на Путин и "Ройтерс". Агенцията допълва, че и президентът е говорил за евентуално строителство на газов хъб на турско-гръцката граница като компенсация за спрения "Южен поток".


Путин обясни, че цената на горивото за турския пазар ще бъде намалена с 6% от 2015г. и че ще доставят допълнително 3 млрд. куб. м газ. Миналата година по "Син поток" бяха доставени 13.7 млрд. куб. м.


Още през миналата седмица високопоставени руски представители започнаха до говорят, че "Южен поток" е под сериозен въпрос. Министърът на икономиката Алексей Улюкаев каза, цитиран от ТАСС, че "проектът е способ да се намалят за европейските потребители рисковете от транзита - ако те искат да не понижи този риск, ще строим "Южен поток", ако не - няма да го строим". Но в случай, че този проект бъде закрит, то Европа трябва да поеме рисковете от нарушаване на газовите доставки, обясни още министърът.


"Фактически, това решение не сме го взели ние, а Европа", казва днес Валерий Нестеров, анализатор на Сбербанк CIB пред РБК. "Проектът е на ръба да падне жертва на политически игри. Беше очевидно, че е изгоден за снабдяването на Европа, от него се интересуваха отделни държави, но в последно време решенията се взимат от не особено опитни бюрократи в Брюксел. В името на политическата цел - да се угоди на Украйна и да бъде заставена Русия да подава газ през Украйна - от ЕС не дават на Москва да реализира "Южен поток", което негативно ще се отрази на допълнителните доставки в Европа", добавя той.


За спирането на проекта за четири тръби, излизащи на българския бряг и преминаващи през Сърбия и Унгария до Австрия с разклонение към Хърватия и Словения, бе нужна една година.


През декември 2013г. еврокомисарят за енергетиката Гюнтер Йотингер предложи на страните участнички да преразгледат сключените двустранни споразумения така, че да съответстват на Третия енергиен пакет. Тази регулация изисква разделяне на оператора на тръбите от добиващият и пренасящ на горивото и предоставяне на търг на поне 50% от капацитета за други компании, искащи да използват газопровода. "Който продължи да предприема действия, ще трябва да приеме и последиците от това", предупреди Йотингер.


В началото на юни Брюксел настоя България да спре строителството и започна проверка на законността на конкурсите за строителство по подозрение, че български и руски компании са получили привилегировано положение.


В крайна сметка София замрази проекта, а през август президентът Росен Плевнелиев заяви, че това няма да се промени, докато няма разрешение от Европейската комисия.


Путин: "Южен поток" няма да се строи, България ще изгуби €400 млн. годишно (обновена)

© Reuters


Строителството на подводната част с дължина от близо над 920 км трябваше да започне след около две седмици. Първите доставки бяха предвидени за края на 2015г., а проектната мощност от 63 млрд. куб. м. трябваше да бъде достигната през 2018г.


Сега Алексей Милер говори за нов газопровод към Турция със същия годишен обем и не изключва цената на руското гориво за турския пазар да слезе до тази, която плаща Германия.


За реализирането на новия проект "Газпром" ще регистрира дружество в Русия и ще обсъди възможност в него да влязат турски партньори, ако се появи интерес. Освен това е възможно Турция да създаде търговска платформа за газови договори и доставки.


Запитан какво ще стане с вече сключените договори за "Южен поток" и как ще се реши проблемът с обезщетенията, Милер отвърна" "Дайте да решаваме проблемите, когато възникнат".


През последните 3 години "Газпром" е вложил в "Южен поток" общо 4.66 млрд. долара - предимно за подвеждата инфраструктура на руска територия, а за настоящата година инвестициите бяха увеличени почти с 80% спрямо първоначалните планове.


В същото време се заговори, че проектът ще поскъпне значително - според руските медии морският участък ще стане от 10 на 14 млрд. еро, а сухопътният (около 1500 км) - от 6.6 на 9.5 млрд. евро.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK