Китайска жп линия ще ускорява транспорта от Атина до Будапеща

Премиерът Ли Къцян се усмихва в Белград след подписването на меморандума за строителство на жп линия.

© Reuters

Премиерът Ли Къцян се усмихва в Белград след подписването на меморандума за строителство на жп линия.



Китай, Сърбия и Унгария подписаха в сряда рамково споразумение за строителство на дълга 370 километра железопътна линия от Белград до Будапеща, която да стане част от стратегията на Пекин за ускорен пренос на стоки през Балканите към Европа.


Освен това Сърбия подписа с китайската Exim Bank кредитно споразумение за 608 милиона долара с цел изграждане на нова електростанция. Това стана на втория ден на редовната среща на върха между Китай и 16 държави от Централна и Източна Европа.


Все още не е ясно как ще се финансира жп проектът, чието начало е предвидено за лятото на 2015г., а за две години строителството трябва да е приключило.




Според премиера Ли Къцян "това ще бъде коридор между Китай и Европа, а с повече скоростни линии ще стане по-голям и обемът на търговията ни – вярваме, че за две години можем да приключим този проект".


Основната цел е свързването на Централна Европа с пристанището Пирея край Атина, което китайският транспортен гигант "Коско Пасифик" (Cosco Pacific) управлява и модернизира като част от 35-годишна концесия.


Сръбският премиер Александър Вучич каза след среща с унгарския си колега Виктор Орбан, че проучването доколко проектът е осъществим – както и другата документация – ще бъдат приключени до юни 2015г. Според него модернизирането на сегашното трасе ще съкрати пътуването между двете столици от 8 на по-малко от 3 часа.


"Ройтерс" обяснява, че Пекин гледа на страните от района, сред които има и членки на ЕС, като потенциално примамлив пазар и форпост към единния европейски пазар, привлечен от относително ниските заплати, образованата работна ръка и потенциала за развитие.


Що се отнася до електростанцията с китайско финансиране, тя ще бъде 350-мегаватова и трябва да заработи на въглища в Костолац от 2019г. Общата й проектна стойност е 715 млн. долара, от които малко над 100 милиона ще покрие сръбската енергийна компания EPS. Това е първата електростанция, която ще се построи в бивша Югославия от 25 години насам.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2500 Весело

    А до Масква когда? Когато Масква направи монголския поезд ли

    The best way to predict the future is to invent it.
  2. 2 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 568 Неутрално

    А къде сме ние? Нали щяхме да ставаме "вратата на Китай към Европа" ??? Щеше да е смешно, ако не е тъжно...

  3. 3 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3056 Весело

    Трен през Албания нема ли да има?
    Се пак Енвер ходжа е пръв приятел на др. Мао...

  4. 4 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 715 Неутрално

    Бе да приватизират летищата и да махнат регулациите на въздушния транспорт.
    В белите страни билетите на самолета са по-евтини от тези на влаковете.

  5. 5 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 4608 Неутрално

    До коментар [#2] от "Sinergy":
    питам се какъв още проект може да ни заобиколи . обаче лукарски отива до сащ

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  6. 6 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    Заглавие на заглавията!
    С под заглавие "Китайски ток в Белград".

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  7. 7 Профил на adam1966
    adam1966
    Рейтинг: 614 Неутрално

    Китайците знаят къде да строят, нещо не им се строи в Голямата бензиностанция..искат да я прескочат по море и направо в Европа !

  8. 8 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 1083 Весело

    До коментар [#3] от "palav_nik":

    Както говориш в сегашно време.... трябва да ти кажа една болезнена истина:
    И двамата умряха отдавна,китаеца първо и после шиптъра.

    Вече трябва да казваш "бяха приятели".

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  9. 9 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 568 Неутрално

    До коментар [#5] от "deribeev":

    Ако намеквате за Южен Поток, то той изобщо няма да ми липсва или поне не и по начина по който беше структуриран и изготвен. Тази железница обаче би била нещо много добро за страната. Жалко, че ще минава през Сърбия.

  10. 10 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4299 Неутрално

    До коментар [#2] от "Sinergy":


    [quote#2:"Sinergy"]А къде сме ние? Нали щяхме да ставаме "вратата на Китай към Европа" ???[/quote]За Китай една врата не стига.Има много да влиза от Китай към Европа...

  11. 11 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 801 Неутрално

    До коментар [#7] от "adam1966":

    Те се гласят да си върнат източната част от бензиностанцията. Като начало всичко на югоизток от Амур. Той Мао още на времето се обръщаше по рускоезичното китайско радио с думите "Скъпи съветски граждани, които временно живеете на нашата територия..."

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  12. 12 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1173 Неутрално

    "Що се отнася до електростанцията с китайско финансиране, тя ще бъде 350-мегаватова и трябва да заработи на въглища в Костолац от 2019г. Общата й проектна стойност е 715 млн. долара"

    За въглищна електроцентрала специфични инвестиции над 2000 долара за киловат инсталирана мощност изглеждат много. Но явно цените са вече такива.

  13. 13 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 854 Весело

    "Според премиера Ли Къцян "това ще бъде коридор между Китай и Европа..."
    Е тия ни турнаха директно в Азия...и нищо чудно, след като ние зорлям се напъваме за на там...

  14. 14 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2936 Неутрално

    До коментар [#11] от "Дразнител":

    Радвам се, че някой чете спомените за полуостров Даманский. В по-ново време китайците предлагат заселване на Сибир с 'трудолюбиви китайци"

    С комунист диалог не може и не бива да се води, той ти се качва на главата и после иска да ти я махне.
  15. 15 Профил на adam1966
    adam1966
    Рейтинг: 614 Неутрално

    До коментар [#11] от "Дразнител":

    Мечока и Китайския тигър отдавна се дебнат , но се правят , че всичко е на ред...ако нещо ще става , то ще е с Монголия..с нея е възможно Тигъра да изпробва дали Мечока е във форма !

  16. 16 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 827 Гневно

    Още един мащабен инфраструктурен проект ще заобиколи демократична България! Честито. Такива новини още веднъж доказват че дори извън ЕС, Сърбия отново е в Европа, а България - в малаазия!

    Евроатлантида
  17. 17 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 928 Неутрално

    България става все по-отбягвана. Китайците предпочитат по-надеждни партньори.

  18. 18 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 801 Неутрално

    До коментар [#14] от "mitko11":

    Това е остров, който впрочем, вече е китайски. В Хабаровск над 70% са китайци. В Далечния изток има населени към 9,000,000 китайци, а от доста години Китай струпва компактно мирни, любезно и трудолюбиво население по продължение на границата с Русия. Там сега живеят близо 200,000,000 китайци, които пеша на малки групички се преселват на север от границата. Самите руснаци пишат доста интересни анализи по въпроса.

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  19. 19 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    Китайска ж.п. линия? Не, мерси.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  20. 20 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 750 Неутрално

    А македонците къде са на срещата? Доколкото сьм запознат Гърция и Сърбия нямат граница

  21. 21 Профил на Plamen  Shopov
    Plamen Shopov
    Рейтинг: 703 Неутрално

    Нещо не схванах,ще ускоряват жп.транспорта от Атина до Будапеща!Само че,без македонци и гърци?Тея влакове да не хвърчат от Белград до Атина!Там разстоянието е два пъти повече!Значи до Белград ще е влакът стрела,а оттам нататък каубойския влак,ха-ха

  22. 22 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 874 Весело

    Що се отнася до електростанцията с китайско финансиране, тя ще бъде 350-мегаватова и трябва да заработи на въглища в Костолац от 2019г. Общата й проектна стойност е 715 млн. долара, от които малко над 100 милиона ще покрие сръбската енергийна компания EPS. Това е първата електростанция, която ще се построи в бивша Югославия от 25 години насам.

    Нямам повече въпроси

    седеньето го зголемува задникот
  23. 23 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 799 Неутрално

    Kitajcite obyaviha za prioritet dve skorostni linii do Evropa, ednata prez Moskva a drugata prez Belgrad. Nadyavah se vtorata da mine prez Sofia no i tya shte ni podmine. Navremeto nashite vestnitzi pisaha che Kitay se interesuva ot pristanishteto v Burgas no yavno ne sa ni haresali.

  24. 24 Профил на pantarea
    pantarea
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Братя форумци, не се косете! Най- прекият път от Пирея до Будапеща е там. Просто погледнете картата на Балканите и не се вайкайте. Никой не иска да заобикаля, а просто си гледа интереса да му е по-евтино и по-лесно.

  25. 25 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 4111 Неутрално

    [quote#18:"Дразнител"]В Хабаровск над 70% са китайци. В Далечния изток има населени към 9,000,000 китайци[/quote]
    Обиждаш ги китайците бе човек. Що ги пращаш в мъртвите сибирски полета? Те също като нас предпочитат Ню Йорк, Лондон, София ......... Във всеки голям град - по един голям китайски квартал, във всеки малък град - малък китайски квартал. Между другото в София има ли вече? Защото в Бургас още няма.

  26. 26 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 857 Неутрално

    До коментар [#16] от "sa6":

    И какво и е на малаазия? Нали оня ден путин от там обяви че спира южен поток и ще строи газопровод в турция? Отделно им строи ДВЕ атомни централи. Нещо май путин и малаазия са първи дружки, тва не прави ли малаазия много добра и приятелска? Май да?

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  27. 27 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 905 Неутрално

    ще го направят разбира се - можеше такава линия да има и у нас! но нашите министри им пробутват нефелните магистрални проекти само и само главбОлгарстрой, черепа или пеевски да се доберат до някоя сделка

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  28. 28 Профил на jza49480915
    jza49480915
    Рейтинг: 486 Неутрално

    Първо Пирея е дадена без пари да я ползват за 25 години срещу заем.Второ ние нямаме железница за да искаме да имаме скоростна линия.Трето пътя е по къс когато е директен а китайците искат бръз,евтин и сигурен транспорт а нашите митничари ще ги изнудват.Дано ние не стигаме до там да им искаме заем че те дават без лихва но срещу много изгодни за тях договори а бедния е готов на всичко само да закърпи положението и да се опита да излезе от кризата.Не само Гърция сключи такъв договор но и Италия и Испания а в момента се водят преговори с Португалия.

  29. 29 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9611 Неутрално

    Как да идват инвеститорите,като ни виждат на какъв хал сме.

  30. 30 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 955 Неутрално

    До коментар [#4] от "lordcris":

    Те да не строят линията заради пътниците. Пътниците са екстра.
    Целта им са товарите, а със самолет си е скъпо от Китай до Европа.

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes
  31. 31 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 955 Неутрално

    До коментар [#23] от "canuck99":

    Кофти е заради Босфора. Ако България бе запазила излаз на Бяло море като в периода между Междусъюзническата и Пзрвата световна, то тогава би имала шанс. Ама сега няма никакъв.

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes
  32. 32 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    Нищо не пречи да се направи разклонение през България, Румъния и за Северна Европа. Просто ако имаме акъл ще се включим в проекта. Но с това недоразумение за икономически министър едва ли. Той още чете учебника по микроикономика за първи курс

    България - вече 113-то място по свобода на словото
  33. 33 Профил на nikomano
    nikomano
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Нека направим ние бърза ж.п. линия София-Белград, и ето ти бърз и кратък път до Будапеща!

  34. 34 Профил на Wasabi
    Wasabi
    Рейтинг: 498 Весело

    То между Будапеща и Белград жп линията си е окей, какво толкова ще и оправят не знам - 370км през равното. Виж Атина-Солун-Скопие-Белград ако оправяха, щеше да е новина, защото тя не е особено електрифицирана и се къдри из планините.

  35. 35 Профил на nikomano
    nikomano
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Може би става дума за скоростна линия, не 100, а 300км/ч. Това би било новина.

  36. 36 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 1207 Весело

    [quote#18:"Дразнител"]В Далечния изток има населени към 9,000,000 китайци,[/quote]
    Грешиш - в Далечният изток живеят около 1,35 милиарда китайци.

  37. 37 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1173 Неутрално

    "Основната цел е свързването на Централна Европа с пристанището Пирея край Атина, което китайският транспортен гигант "Коско Пасифик" (Cosco Pacific) управлява и модернизира като част от 35-годишна концесия."

    Т.е. китайският интерес е да се подобрят възможностите за комбиниран морски и железопътен транспорт на стоки до Централна Европа.

    Подобно китайско участие има и във въздушния транспорт - китайската фирма Henan Civil Aviation Development & Investment Co (HNCA) участва с 35% в капитала на люксембургския превозвач Cargolux, който има 4 полета седмично от Китай до Люксембург.

  38. 38 Профил на bubolino
    bubolino
    Рейтинг: 437 Неутрално

    Ами, то китайците молиха нашите чобани от МТИТС да се направи линията Атина-София-Видин-Будапеща, ама нашите решиха да не я правят, щото видиш ли щяла да струва няколко милиарда. Сега, като видяха, че си имат работа с мафиоти, китайците решиха да се обърнат към Сърбия, която също има възможност да им предостави трасе, и то добро. От ЕС също натискат за линията София-Видин, нашите скъпа им била. Абе, синковци, ЕС ви дава 85% финансиране, кво му е скъпото. Това е все едно да си купуваш апартамент в центъра на София за 200 бона, 170 от които ти се дават от банката безвъзмездно. Е, с една дума си на далавера, и то голяма. Голяма простотия.

  39. 39 Профил на bubolino
    bubolino
    Рейтинг: 437 Неутрално

    До коментар [#16] от "sa6":

    Точно така, Китай видя, че България се управлява от местни олигарси, обслужващи интересите на петролната индустрия. Това не им влиза в сметките и си търсят други трасета за превоз на товарите за Европа. Така или иначе Европа ще остане в следващите 60 години един от основните потребители на китайска евтина продукция. Въпросът е, че българите сме малък, но затова пък много прост народ.

  40. 40 Профил на graoveca
    graoveca
    Рейтинг: 437 Неутрално

    Нещо ми се струва, че пак ни заобиколиха....съдба, нищо обаче ние сме демократични, за разлика от унгарците и гърците. Всичко ще бъде наред, тия типове с уклон към анархия и комунизъм накрая ще плачат, а нашия демократичен избор ще се изплати.

    И.П. пред бТВ.: ..Както всички знаят, от доста години вече работим заедно с „А за Б“,... може би в момента е най-големият донор в България..




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK