
© © Tim Wimborne / Reuters, Reuters
Boeing 747 на Qantas
Уебсайтът, посветен на въздухоплаването AirlineRatings публикува годишната си класация на десетте най-безопасни въздушни превозвачи. За поредна година австралийската Qantas се класира на първо място.
"Qantas води в сектора по иновации в областта на безопасността на полетите, а и разполага с най-новите самолети в света – средната им възраст е 7.9 години", коментира редакторът на сайта Джефри Томас пред CNN. Той посочва, че австралийската компания е пример за най-добрите практики във безопасността на гражданските полети.
В челната десетка се нареждат и Air New Zealand, British Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, Etihad Airways, EVA Air, Finnair, Lufthansa и Singapore Airlines.
Системата за класиране на AirlineRatings взема предвид държавните проверки на безопасността на полетите, както и оценките на водещите частни асоциации и статистиката за проблеми при полетите, катастрофи и смъртност както през последната година, така и в исторически план.
От 449 авиокомпании, които сайтът следи, 149 получават максималната оценка за безопасност от 7 звезди. Тази година има и отделна класация за бюджетни авиокомпании, като в десетката влизат Aer Lingus, Alaska Airlines, Icelandair, Jetblue, Jetstar, Kulula.com, Monarch Airlines, Thomas Cook, TUIfly и WestJet.
"За разлика от много други лоукостъри, тези авиокомпании издържат и на най-подробните проучвания и предлагат отлична безопасност", казва Томас.
Класацията идва след тежка година за въздухоплаването. 2013 г. беше една от най-безопасните години в историята на гражданската авиация, но 2014 г. беше сред по-тежките, най-вече заради няколко тежки катастрофи.
Според AirlineRatings през годината е имало 21 фатални инцидента с 986 жертви през 2014 г. За сметка на това обаче общият брой на катастрофите е едва 111 – по-малък брой катастрофи е регистриран чак през 1927 г.
Според доклад на AirlineRatings през годината са били извършени 27 милиона полета, а общият брой на пасажерите е 3.3 милиарда. "Преди 50 години е имало 87 катастрофи, с 1597 жертви, но тогава общият брой на пасажерите е бил едва 141 милиона – едва 5% от днешните", казва се в доклада. "Фаталните инциденти през последната година също са рекордно малко – 21, или по един на 1.3 милиона полета".
Почти 50 от превозвачите, включени в класацията имат три или по-малко звезди, а на дъното й с по една звезда застават непалските Tara Air и Nepal Airlines, казахстанската Scat Airlines и афганистанската Kam Air. И четирите компании нямат разрешение да пътуват в ЕС.