Карикатуристите по света - между солидарността и страха от автоцензура

Карикатуристат Мартин Роусън в дома си в Южен Лондон. "Ако започнем да си казваме "Е, ще трябва да се самоцензурираме, защото може да ядосами убийци или потенциални убийци", то по-добре да закрием медиите си", казва той за "Ройтерс".

© Reuters

Карикатуристат Мартин Роусън в дома си в Южен Лондон. "Ако започнем да си казваме "Е, ще трябва да се самоцензурираме, защото може да ядосами убийци или потенциални убийци", то по-добре да закрием медиите си", казва той за "Ройтерс".



Карикатуристи и журналисти застанаха твърдо зад свободата на словото след атаката в сряда над сатиричното издание "Шарли ебдо" в Париж. Но реалността за някои художници, обвинени в обида срещу исляма, означава живот под прикритие, под полицейска защита, или автоцензура, разказва "Ройтерс". Сред тях е шведският художник Ларс Вилкс.


Той е под полицейска защита след своя илюстрация от 2007 г., изобразяваща пророка Мохамед като куче. Тя му довежда смъртни заплахи и 100 000 долара награда за главата му, обявена от иракска групировка, свързвана с "Ал Кайда".   


"Ако нарисувате в една карикатура Исус Христос или папата, тя ще бъде публикувана, но на пророка Мохамед – не може. Това се диктува от страх, смесен с политическа коректност", казва Вилкс. В началото на 2014 г. американка, която твърди, че се казва Джихади Джейн, е осъдена на 10 години затвор за подготвян атентат срещу Вилкс. Вилкс споделя още, че има проблеми, дори когато става дума за неща, напълно извън темата за исляма.




През 2010 г. един от най-големите датски вестници - Politiken, се извини за публикуването на карикатура, които мюсюлманите смятат за обидна.


Ан Имам, живееща в предградията на Париж смята, че "Шарли ебдо" са публикували нещо наистина оскърбително, но напълно отхвърля последвалото насилие. "Не сме съгласни с "Шарли ебдо". Но отвърни на рисунката с рисунка, а не с кръв, не с омраза", казва Хасан Шалгуми, имам на Дранси.
Скандинавски страни като Швеция и Дания, в които живеят общества, известни със своята толерантност, през последното десетилетие бяха в центъра на много  противоречиви дебати, свързани с изобразяването на Мохамед.


В свое изявление Салман Рушди каза: "Уважението към религията се привърна в кодово название на страха от религията. Както всички идеи, религиите подлежат на критика, сатира, и да - на пълно непризнаване."


"Автоцензурата е като епидемия", предупреждава Уилиям Нигаард, издател, който е прежиял опит за покушение през 1993 г., когато е прострелян в Осло, след като издава "Сатанински строфи" на Рушди. Нигаард призова медиите да отстояват свободата си на изразяване.


През 2005 г. датският вестник Jyllands-Posten публикува 12 карикатури от различни художници, повечето от които изобразяваха Мохамед. Това доведе до вълна от протести в мюсюлманския свят, в които най-малко 50 души загинаха. Вестникът взима решението да ги публикува, след като разбира, че един датски детски писател не може да намери илюстратор, който да се съгласи да рисува за книгата му, разказваща за пророка Мохамед.


Но тези карикатури също така доведоха до остър дебат в Дания дали все пак вестникът не е предивзикал религиозна омраза. И докато някои вестници се осмелиха да препубликуват карикатурите в знак на солидарност, повечето централни медии предпочетоха да се снишат.


"Надявам се това да не доведе до голям негативен ефект върху медиите, надявам се, че те няма да се стреснат," каза пенсионираният вече карикатурист Курт Вестегор пред датската TV2 веднага след атаката в Париж. Той е автор на една от карикатурите в Jyllands-Posten, в която пророкът е изобразен с бомба в тюрбана си. Това му костваше нападение, в което по чудо оцеля през 2010 г. Вестергор разказа преди няколко години за живота в страх, за това как не можеш дори да излезеш на кафе, и за постоянното присъствие на бодигардове.


Много карикатуристи поднесоха своите съболезнования към колегите си. "Не можах да спя тази нощ, мислите ми са за френските ми колеги, семействата и близките им", написа в "Туитър" Дейвиид Поуп от The Canberra Times.


А Гари Варвъл от американския Indianapolis Star отговори с карикатура с разплискана кръв на бюрото на художник, и едва разчитащата се дума "свобода".

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Ислямистите си отвориха голяма беля. Франция ще им покаже ясно, колко лошо постъпиха.

  2. 2 Профил на hasmokar
    hasmokar
    Рейтинг: 653 Неутрално

    Шаржа за некои явно си е УНИЖЕНИЕ за други...Нищо ново в света на расизма.

  3. 3 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3084 Неутрално

    "Ако нарисувате в една карикатура Исус Христос или папата, тя ще бъде публикувана, но на пророка Мохамед – не може."

    И защо е необходимо да осмиваш Исус Христос, Мохамед или Папата? Аз имам един отговор- за да не пречат на гейовизацията. Все пак религията се явява голяма преграда срещу всеобщата деморализация, срещу разврата и безграничната перверзност. След този случай се вижда, че въпросната пропаганда вече става опасна професия.

  4. 4 Профил на Чат Пат
    Чат Пат
    Рейтинг: 660 Неутрално

    [quote#0:"текст към снимка"]"Ако започнем да си казваме "Е, ще трябва да се самоцензурираме, защото може да ядосамЕ убийци или потенциални убийци", то по-добре да закрием медиите си"[/quote]
    Кратко и ясно... Който го стяга тюрбана заради догмите на летоброене, вървящо с 4-5 века назад (или колкото там бяха по муслимския календар), да заведе дело в съответния съд! Иначе ако е до устройството на АК-47, и други можем да го изучим и да приложим наученото на практика, НО не искаме да падаме до нивото на примитиви, n'est-ce pas?

  5. 5 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#3] от "gozambo":

    А педофилията в исляма морална ли е ?

  6. 6 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Ако погледнем реално, в стария Завет (базиран на Тората и общ за евреи, християни и мюсюлмани) са описани и многоженство и вземане на малолетни съпруги и тн. Не съм забелязал, в Израел да се прави сега. Неща които са били приемливи преди 1000 - 2000 години при друго обществено устройство, немогат да се следват дословно в 21 век. То и в България преди стотина години момите са се женели на по 14-16 години, и що?!

    chavo64
  7. 7 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 877 Неутрално

    [quote#4:"Дебил от Льонеберя"]Който го стяга тюрбана заради догмите на летоброене, вървящо с 4-5 века назад (или колкото там бяха по муслимския календар), да заведе дело в съответния съд! [/quote]
    На Западните съдилища не може да се вярва. Например в случая с Гуантанамо, западните съдебни системи са открито против закона и гарантирано отказват правосъдие за виновните.

  8. 8 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2990 Неутрално

    Трябва да преосмислим фундамента на понятието гражданин на едно държава. Гражданин може да бъде само този, който приема конституцията а не някаква друга система от правила - например религия. Ако в един момент от живота си се откажеш от конституция трябва да загубиш гражданството си. Сега в Литва живеят граждани и неграждани. Неграждани са тези, които не полагат изпит по езика и историята на държавата. Този принцип трябва да се приложи в демократична Европа.

    подпис
  9. 9 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Нарисувайте една карикатура която отрича Холокоста да видим колко било свободно словото

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  10. 10 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 968 Неутрално

    [quote#9:"vinetu"]Нарисувайте една карикатура която отрича Холокоста да видим колко било свободно словото[/quote]
    Ето Ви колкото искате карикатури за холокоста:

    https://www.google.com/search?q=%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D1%81%D1%82+%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0&client=firefox-a&hs=qEB&rls=org.mozilla:en-US:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=NYOvVLCLHYvvaLOhgdgG&ved=0CB0QsAQ&biw=1280&bih=832


    И какво следва от това?

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  11. 11 Профил на Имоция
    Имоция
    Рейтинг: 1729 Любопитно

    "В свое изявление Салман Рушди каза: "Уважението към религията се привърна в кодово название на страха от религията. Както всички идеи, религиите подлежат на критика, сатира, и да - на пълно непризнаване.""

    Медиапул са дали друг превод, който звучи доста по-добре: "Респектът към религията" се превърна междувременно в кодирана фраза, която всъщност трябва да се разбира като "Страх от религията". Като всички други идеи и религиите заслужават критика, сатира и да, нашето безстрашно неуважение"

    А разлика има, нали?

    Хем съм лош съветник, хем предизвиквам отвращение, хем заради мен живеят. Що е то? И още нещо, Слафчо, има! Имоция басма ни цепи, ни тъче на къв дъй стан... за разлика от тебе!
  12. 12 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3316 Неутрално

    Свободата на словото е фундамента на демокрацията.Който е обиден да ходи там ,където властва шериата и да ни остави на мира.

  13. 13 Профил на Имоция
    Имоция
    Рейтинг: 1729 Неутрално

    'religion deserves our fearless disrespect'.
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2900976/Salman-Rushdie-condemns-Charlie-Hebdo-attack-sign-deadly-mutation-heart-Islam.html

    Хем съм лош съветник, хем предизвиквам отвращение, хем заради мен живеят. Що е то? И още нещо, Слафчо, има! Имоция басма ни цепи, ни тъче на къв дъй стан... за разлика от тебе!
  14. 14 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3316 Неутрално

    До коментар [#9] от "vinetu":

    Гледал ли си филма „Светът е прекрасен“? Или „Ало.ало“? Има ли обидени или застреляни? Простите хора не могат да схванат хумора и се хващат за оръжието. Аз не харесвам чалга .Обижда чуството ми към българския фолклор.Дали да не взема един калашник и да тръгна по чалготеките?

  15. 15 Профил на Имоция
    Имоция
    Рейтинг: 1729 Любопитно

    [quote#3:"gozambo"]Все пак религията се явява голяма преграда срещу всеобщата деморализация, срещу разврата и безграничната перверзност. [/quote]
    Много интересна гледна точка!

    Хем съм лош съветник, хем предизвиквам отвращение, хем заради мен живеят. Що е то? И още нещо, Слафчо, има! Имоция басма ни цепи, ни тъче на къв дъй стан... за разлика от тебе!
  16. 16 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    "...Салман Рушди каза: "Уважението към религията се привърна в кодово название на страха от религията. Както всички идеи, религиите подлежат на критика, сатира, и да - на пълно непризнаване.".." Напълно съм съгласна със Салман Рушди.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  17. 17 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4207 Неутрално

    [quote#8:"Иван К"]Гражданин може да бъде само този, който приема конституцията а не някаква друга система от правила - например религия. [/quote]

    ++++

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  18. 18 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Нека не забравяме, че ВСЯКА една религия в същността си представлява политическо учение. Не случайно се изучава същността им в предмета "История на политическите учения" в юф. За това е напълно нормално да има критика и сатира на едно политическо учение.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  19. 19 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1572 Неутрално

    И все пак, това с публикуването на карикатурите по всички медии си е глупава демонстрация. Енин от малкото случаи, къде ще се съглася с Кадиров vs. Ходорковски, ето един коментар

    вы посрамили, опустили и обгадили собственную религию. И теперь, видя, что другие так не поступают, принялись гадить у мусульман в саду. Но мы не толерасты: наша вера - это наша вера; увас своя вера, у нас своя. Мы на ваши святыни карикатуры не рисуем, и не позволим никому безответственно рисовать карикатуры на нашу веру. Другое дело - как призвать к ответу. Так что этот комментарий - не к событиям в Париже, а к вашему брякнию. Это первое. Второе: железный закон журналистики (святая святых журналистики) - "моя свобода заканчивается там, где начинается твоя свобода". Итог - данные карикатуры - ряд статей УК РФ и журналистского кодекса. "Плюралистический" УК ФР не знаю,
    все пак, коментара е от жена,
    http://instagram.com/p/xmIBAIiRig/?modal=true
    http://instagram.com/spotritter/?modal=true

  20. 20 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    За всеки, който проявява любопитство -
    http://www.bg-pravo.com/2014/01/istoriq-na-politicheskite-i-pravni.html
    http://www.bg-pravo.com/2014/01/7_8999.html
    http://www.bg-pravo.com/2014/01/3_2933.html
    http://www.bg-pravo.com/2014/01/4_318.html
    http://www.bglegis.com/IPPU%60Vaprosnik.doc
    "10. Политико- правни направления в исляма"

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  21. 21 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Ето същността на проблема с исляма:
    http://www.mesbg.org/index.php/studiesall/467-7867565456453453
    Из "Ислямското възраждане – причини, фактори и предпоставки(1)Написана от Д-р Мохд Абуаси
    ...1) Сливането на политиката и религията...Именно тази специфика на зараждането и установяването на исляма обяснява универсалността и всеобхватността на действието на религиозните постулати върху всички области на обществената и държавна дейност. Тази специфика на идентичността на религиозните догми и светските закони на свой ред формира специфичния характер и светоглед на мюсюлманина, характеризиращ се с дълбоко и всеобхватно влияние на религията в цялостния му личен, всекидневен живот и бит..." Няма как да няма сблъсък/колизия между правните норми на семейното право в една България и между правните норми на исляма/ шериата/, които ЗАДЪЛЖАВАТ мюсюлманите да избират да се подчиняват на други правни норми- на исляма.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  22. 22 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Причините, посочени в коментар № 21, са причините за изключително трудната интеграция на мюсюлманите в европейските общества. Всяко европейско общество/ на държавите от ес/, има собствена правна система, която не кореспондира с мюсюлманската правна система , като в много случаи се явява нейн антипод.За това винаги ми е било много странно защо мюсюлмани масово емигрират в държави, в които основният правов ред не съвпада с мюсюлманският правов ред. Това означава, че априори мюсюлманите няма да се чувстват добре в тези държави и все ще се чувстват обидени, засегнати и т.н. от неща, които са нормални за коренното население в тези държави.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  23. 23 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1265 Неутрално

    До коментар [#3] от "gozambo":

    +++++
    Споделям мнението ти.

  24. 24 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1989 Весело

    До коментар [#8] от "Иван К":

    И... какво правиш с "негражданите"? Всъщност кой ще си признае, че е "негражданин"?
    Постарай се да изключиш емоциите, щото пречат на разума и рационалните и ефективни решения. Християнството с ненасилие е станало основна религия в една империя, която се е борела срещу него с цялата си мощ, а след няколко века, кръстоносците и инквизицията (които ползвали същата религия) затвърдили убеждението, че обърщането на другата буза е по-продуктивно от огъня и меча... Ако не ми вярваш гледай Папата.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  25. 25 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2990 Неутрално

    До коментар [#24] от "gost22":
    "И... какво правиш с "негражданите"?"

    Каквото правят сега с тях в Литва. Нямат право да гласуват и не влияят върху политиката на държавата. Нямат право на защита ако извършат престъпления в чужбина.

    подпис
  26. 26 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2990 Неутрално

    До коментар [#24] от "gost22":
    Няма възможност да "завземат властта" с повишена раждаемост.

    подпис
  27. 27 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2990 Неутрално

    До коментар [#24] от "gost22":
    "Християнството с ненасилие е станало основна религия..."

    Така е, особено в мирно време. Ако беше вярно в трудни времена, то Хитлер днес щеше да владее Европа и Сибир.

    подпис
  28. 28 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#10] от "traveler1":

    Искам да ми покажеш карикатура която отрича Холокоста в голяма медия във ФРАНЦИЯ. По забутани саитове може да се изкопае всичко.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  29. 29 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1989 Весело

    До коментар [#27] от "Иван К":

    Какво мирно време в Римската империя те гони? Та тях (първите християни) са ги пращали на арената да ги разкъсат лъвовете и да ги избиват гладиаторите... което било лесно, щото гладиаторите имали оръжие, а онези само рисували риби по пясъка, обаче...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  30. 30 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#10] от "traveler1":

    Може и от самия Шарли ебдо, които уж са писали срещу всички

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  31. 31 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2555 Любопитно

    “В началото на 2014 г. американка, която твърди, че се казва Джихади Джейн, е осъдена на 10 години затвор за подготвян атентат срещу Вилкс.”

    Аналогът на ДжиАйДжо с бурка?!

    I Want To Believe
  32. 32 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1572 Неутрално

    До коментар [#11] от "Black Ice":

    Ами не, няма особена разлика. Основният смисъл е предаден точно: "Като всички други идеи и религиите заслужават критика, сатира и да, нашето безстрашно неуважение"

  33. 33 Профил на Имоция
    Имоция
    Рейтинг: 1729 Неутрално

    [quote#32:"luda_krava"]Основният смисъл е предаден точно: "Като всички други идеи и религиите заслужават критика, сатира и да, нашето безстрашно неуважение" [/quote]
    Цитирате точния превод на Медиапул, а не този от статията по-горе, извинете.
    Според Вас няма разлика между "пълно непризнаване" и "безстрашно неуважение"?! Ами не, не съм съгласна с Вас.

    Хем съм лош съветник, хем предизвиквам отвращение, хем заради мен живеят. Що е то? И още нещо, Слафчо, има! Имоция басма ни цепи, ни тъче на къв дъй стан... за разлика от тебе!
  34. 34 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3084 Неутрално

    [quote#5:"ТМаринов"]А педофилията в исляма морална ли е ?[/quote]

    Не е. И не зная ислямът като религия да защитава педофилията като морална. Но и дори да я защитава, това не е основание ние да се съгласим или да приемем като ответна мярка гейовизацията като морална.

  35. 35 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2455 Неутрално

    До коментар [#25] от "Иван К":

    Ъмпх, само едно малко уточнение - Латвия, не Литва (май и в Естония го имат това с не-гражданите, но аз поне го знам като латвийско нещо)

    Use your Illusion




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK