Разчитането на "черните кутии" на А320 може да отнеме месеци

Долната част от уреда, съдържащ звукозапис на разговорите.

© Reuters

Долната част от уреда, съдържащ звукозапис на разговорите.



Няколко лаборатории в покрайнините на Париж обработват информацията за това какво би могло да е причинило катастрофата с Airbus А320 във Френските Алпи във вторник и работата им може да отнеме месеци и години, разказва "Ройтерс".


Засега е открита само едната от двете "черни кутии" на самолета на компания Germanwings. От нея е извлечен аудиозапис на разговорите в пилотската кабина. Другият подобен уред регистрира данните от бордовата апаратура. В сряда френският президент Франсоа Оланд каза, че е открит корпусът, но не и магнитната карта на тази кутия.


С разследването се занимава френската агенция Bureau d'Enquete d'Accidents (BEA) и тя дава оскъдна информация за медиите. На официалните снимки се вижда, че откритият уред е силно деформиран от удара на самолета в планината, при което загинаха всичките 150 души на борда. Не е потвърдено дали е извлечен целият аудиофайл или само част от него.




Тези устройства са изработени така, че да издържат огромно натоварване, за да съхранят изключително важна информация за причините за катастрофата.


Те са ярко оранжеви, за да бъдат откривани по-лесно в терена или сред отломките.


Според "Ройтерс" те издържат на натоварване 3400 пъти по-голямо от земната гравитация, както и на изключително високи температури.


Стандартната процедура на ВЕА в лабораториите на сграда 153 на летището "Бурже" е да се отстрани термозащитата и да се извади и почисти картата памет.  Ако е била във вода, се оставя да изсъхне.


Разчитането на "черните кутии" на А320 може да отнеме месеци


При повреда на картата се започва деликатно възстановяване на връзките в нея, като понякога за извличане на функционална информация се използват модерни скенери и авангардно оборудване.


Съвременните записващи устройства съхраняват данните на чип. Но в по-ранните модели има магнитни ленти, поради което в ВЕА разполагат със стари магнетофони и части от уреди от онази епоха, за да може да се прегледа записът.


Засега не е ясно какъв точно тип са "черните кутии" на разбилия се А320, който е на 24 години, но е минавал през обновяване на компютърното си оборудване.


Запечатаният контейнер, с който е доставена "черната кутия" в лабораториите край Париж.

© Reuters

Запечатаният контейнер, с който е доставена "черната кутия" в лабораториите край Париж.


Самото прослушване на записа от разговорите е възможно за шепа хора. То се прави в специална стая, приличаща на звукосаписно студио, където има и мишпулт.


Принцип е от уважение към паметта на пилотите записът никога да не се публикува, но се разпространява стенограма на съдържанието. Тя може да се появи в окончателния доклад на ВЕА, за който ще е нужна поне година.


Такива стенограми изглеждат понякога объркващо, тъй като съдържат откъси от разговори или думи, заглушени от шума на двигателите или от лошото качество на записа.


Отделно се съхранява радиокомуникацията на всеки от пилотите, както и звуците от кокпита. Това е звукозапис с продължителност до 2 часа. Всеки такъв запис трябва да се копира, филтрира, преведе и синхронизира с останалите, за да помогне в изграждането на цялостна картина на случилото се.
Въпреки това разговорите на екипажа може да не съдържат нищо, което да подскаже причината за катастрофата. "Екипажът не винаги разбира или не обяснява достатъчно ясно какво се случва", обяснява бивш следовател на авиационни инциденти.


В търговската авиация има принцип, че трябва да се "лети, навигира и комуникира", но при криза третото правило остава последно по важност.


От ВЕА са  призовавали в кабините да се инсталират камери, които да им помогнат в работата, но профсъюзите на пилотите са против. Има и дебат за предаване на живо на данните по време на полет като алтернатива на използваните от десетилетия "черни кутии".


Реми Жути, президент на Bureau d'Enquetes et d'Analyses (BEA).

© Reuters

Реми Жути, президент на Bureau d'Enquetes et d'Analyses (BEA).


Накрая тези уреди и информацията от тях не заместват нуждата от анализ на отломките и на данните от наземните служби и екипите и местата за техническа поддръжка и контрол на Airbus. В случая с раздробения на малки парченца самолет на Germanwings това няма да е лесно, още повече че те са пръснати и по стръмни склонове, достъпни само за алпинисти. Всичко по-съществено ще бъде прегледано с рентгени, скенери, спектрометри и микроскопи.


Съгласно международното право водеща роля има Франция, макар да не е загинал нито един неин гражданин. Причината е, че на нейна територия е станала катастрофата. Германия, която даде 72 жертви, участва като страна, където е регистрирана авиокомпанията. Airbus и производителят на двигателите CFM ще бъдат помолени да дадат техническа експертиза.


Заключителният доклад ще се опита да установи причините и да направи препоръки за повече безопасност, но не и да посочва виновни. Това е работа на съдия, която от вторник вече работи по наказателно разследване, откривано винаги при подобен инцидент. Съдебен процес може да отнеме години.


Катастрофата на полет 447 на Air France през 2009 г., която падна в Атлантика на път от Рио де Жанейро до Париж, предизвика най-мащабното разследване в историята на ВЕА. Съдебният процес обаче започва едва сега.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Такива разследвания обикновено продължават дълго.

    Tony
  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2745 Неутрално

    Пак проблеми с тези черни/оранжеви кутии.

  3. 3 Профил на Trayan
    Trayan
    Рейтинг: 874 Неутрално

    Вече е ясно за тези, които са чули записа от кокпита. Но за да публикуват доклад трябва всичко да е обосновано и да са изчистени и най-малките съмнения. Останките ще се съберат в хангар и ще се възпроизведе конструкцията доколкото може, макар и засега да изглежда, че не е имало никакъв технически проблем. Язък за помията върху НТА и Еърбъс! Че чак басни как пилотите не искали да се качат в самолетите, защото компютърът правел каквото с иска. Или коментари по авиационна тематика от шофьори на автомобили на база опита им по пътищата...

  4. 4 Профил на Момчил Карабулев
    Момчил Карабулев
    Рейтинг: 1456 Неутрално

    От Барселона до Барселонет... Игрите на съдбата

  5. 5 Профил на Trayan
    Trayan
    Рейтинг: 874 Неутрално

    До коментар [#4] от "Момчил Карабулев":

    Тъкмо и аз това гледах. Има и пълна симетрия на траекторията. Дали е случайно?

  6. 6 Профил на Klatikurti
    Klatikurti
    Рейтинг: 483 Неутрално

    Да ме извиняват но системата с черните кутии е остаряла морално, при днешните технологии не е проблем да има постоянна реална връзка и всичко да се записва й на сървъри на земята.

    "Досадникът е човек, който ни лишава от самотата ни, без да ни предостави компания." Хосе Ортега и Гасет
  7. 7 Профил на Прокопи педераст
    Прокопи педераст
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Опааа, продължавайте с минусите... Междувременно хвърляйте по едно око какво ще се случи с пилотската стачка и Germanwings.

  8. 8 Профил на lbq26502948
    lbq26502948
    Рейтинг: 660 Неутрално

    "От ВЕА са призовавали в кабините да се инсталират камери, които да им помогнат в работата, но профсъюзите на пилотите са против" - това пък що? Начи еврокомисията през 2008 год. реши, че в салона за пътниците трябва да има камери, които да наблюдават и засичат съмнителна дейност и да известяват, като мярка за сигурност. Не знам дали го въведоха, обаче от де на къде - аз ще плащам и ще ме наблюдават, пък тези дето трябва да ми доставят услугат, за което получават твърде добро възнаграждение, не били съгласни да ги заснемат. Щото ако не бяха толкова прости и е имало някакъв проблем с пилота в кабината, такава система би засякла и би алармирала. Да не говорим, че при умишлено заключване без да е налице някаква опасност, системата би отблокирала вратата и ко ли още не, ако някой малоумник не бе решил да защитава измислените права на персонала за сметка на живота и здравето на тези дето плащат!

  9. 9 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Най-добре е вместо черната кутия, да изследват черепната такава на пилотът, който се е затворил в кабината и разбил самолета.
    Дали заради застраховката или е изперкал по някаква причина, може да се разбре само ако се проучи неговата социална среда и контакти.
    Няма съмнение , че става дума за акт на самоубийство.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  10. 10 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    Дано се разбере истината, много е важно - и за близките на загиналите, и за авиоиндустрията.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  11. 11 Профил на Прокопи педераст
    Прокопи педераст
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#10] от "Jessika":

    За близките да, но за авиоиндустрията точно в този случай не съм сигурен дали би била удобна.

  12. 12 Профил на Дръж се Землю шваба те мачка!
    Дръж се Землю шваба те мачка!
    Рейтинг: 334 Неутрално

    [quote#6:"klatikurti"]не е проблем да има постоянна реална връзка и всичко да се записва й на сървъри на земята.[/quote]

    Да, ама как тогава ще протакаме удобно разследвания, като тези за сваления от Украйна и украинска армия самолет над Донбас, или другия самолет, дето даже не значт къде се е разбил?

    Демократите не признават двойните стандарти! https://www.youtube.com/watch?v=I7X3mmYcjxo
  13. 13 Профил на Дръж се Землю шваба те мачка!
    Дръж се Землю шваба те мачка!
    Рейтинг: 334 Неутрално

    [quote#9:"СДС"]Най-добре е вместо черната кутия, да изследват черепната такава на пилотът, който се е затворил в кабината и разбил самолета. [/quote]

    Тази теза е доста самоубийствена! Пилотите са много често проверявани заради сложността на професията им!

    Очевидци в района обаче са видели 4 френски бойни самолети на мястото на трагедията. Да питат Оланд какво са правили там и дали случайно не са свалили самолета по погрешка!

    Демократите не признават двойните стандарти! https://www.youtube.com/watch?v=I7X3mmYcjxo
  14. 14 Профил на sharana
    sharana
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#13] от "такованка $-джия":
    Ако го бяха свалили отломките щяха да бъдат пръснати над огромна територия. Този като се е забил в скалата е цял.
    А колкото за военните самолети това си е напълно нормално. След като пилотите са променили курса и са спрели да отговарят по радиото са вдигнали изтребител да осъществи визуален контакт, стандартна процедура. След като изчезват от радарите излитат и други самолети, които да търсят мястото на катастрофата. В крайна сметка отломките ги намира един от спасителните хеликоптери.

  15. 15 Профил на hund_hund
    hund_hund
    Рейтинг: 272 Неутрално

    Истината никога няма да се каже, но ще се отклонят фактите. Аз съм убеден и то в 100 % че ще обвинят пак някой мюсюлманин, сега това е на мода. Това е политиката на Америка, правиш нещо, обвиняваш друг. Видяхме ги в Украйна, не казаха истината, защото не им е изгодно, истината.

  16. 16 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1893 Неутрално

    До коментар [#6] от "klatikurti":

    Всеки двигател има транспондер с реална връзка и запис върху сървър на компанията производител. Поне за Ролс-ройс знам, че е така.

    Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!
  17. 17 Профил на znaesht
    znaesht
    Рейтинг: 556 Любопитно

    [quote#9:"СДС"]Най-добре е вместо черната кутия, да изследват черепната такава на пилотът, който се е затворил в кабината и разбил самолета. [/quote]

    Мога да те уверя че от черепната му кутия не е останало нищо. ... И въобще що не се цаниш там в комисията. Вднага ще им светнеш на всички какво е станало, хем да не се мъчат а после им кажи да си пуснат дипломите в шредера .

  18. 18 Профил на Klatikurti
    Klatikurti
    Рейтинг: 483 Неутрално

    До коментар [#16] от "mitko11":

    Така е, но това не пречи цялата комуникация също да е така!

    "Досадникът е човек, който ни лишава от самотата ни, без да ни предостави компания." Хосе Ортега и Гасет
  19. 19 Профил на Baizuo
    Baizuo
    Рейтинг: 1149 Любопитно

    [quote#12:"такованка $-джия"]сваления от Украйна и украинска армия самолет над Донбас,[/quote]

    От кога от Позитано раздават на троловете си секретна, естествено 100% истинска информация? Или прочете във "вестник" Дума?

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  20. 20 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1893 Неутрално

    До коментар [#18] от "klatikurti":

    Технически няма проблем, само че профсъюзите са против следенето в кокпита и салона....

    Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!
  21. 21 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Според френската прокуратура, помощник пилотът умишлено се е заключил и е разбил самолета!

    #KOЙ номинира бокова!
  22. 22 Профил на pourquoi
    pourquoi
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#21] от "Emergen-C":

    Да, последните новини засега са това, че вторият пилот е бил в съзнание докрая и се е заключил в кокпита. Това води до едно заключение, че е самоубийствен акт, но все още е много рано и всички версии трябва да се изследват.

    Ако има път към рая, то има магистрала към ада.
  23. 23 Профил на gast
    gast
    Рейтинг: 510 Неутрално

    До коментар [#9] от "СДС":

    Да, както сте предположил, става дума точно за суицид - ко-пилотът се е самоубил. В момента гледам пресконференцията по немска телевизия. Голяма трагедия.

  24. 24 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#23] от "gast":
    Да, наистина така излезе.
    Това да се самоубиш в компанията на 149 напълно невинни хора е много перверзно.
    И на магистралите се появяват някой път самоубийци, нарочно влизайки в насрещното, да вземат със себе си повечеко чиляк в отвъдното.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  25. 25 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#17] от "znaesht":
    . И въобще що не се цаниш там в комисията. Вднага ще им светнеш на всички какво е станало, хем да не се мъчат а после им кажи да си пуснат дипломите в шредера .
    .................
    Добра идея.
    Виж, ончо, с типично соц мислене, дипломата на някой не ме интересува.
    Интелектът - да, а той от диплома няма нужда.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  26. 26 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#13] от "такованка $-джия":

    Тази теза е доста самоубийствена! Пилотите са много често проверявани заради сложността на професията им!
    ................
    Виж ком нр 25

    nemo malus felix, minime corruptor.
  27. 27 Профил на accidental
    accidental
    Рейтинг: 565 Неутрално

    Вече е ясно че вторият пилот е целенасочено блъснал самолета.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  28. 28 Профил на petarka
    petarka
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Използвам възможността тук да благодаря на нашия читател Emergen-C, който ни насочи тази сутрин вниманието към видеото, обясняващо каква е процедурата за достъп до пилотската кабина на тези Airbus.

  29. 29 Профил на znaesht
    znaesht
    Рейтинг: 556 Неутрално

    [quote#25:"СДС"], дипломата на някой не ме интересува.
    Интелектът - да, а той от диплома няма нужда.

    Да разбира се, там са с купени дипломи и без интелект.
    Вервай си и се интересувай доколкото ти позволяват възможностите...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK