Финландците не са това, което бяха

Финландците не са това, което бяха

© Associated Press



Нито една образователна конференция не е пълна без да се спомене Финландия. Откакто застана начело в образователните класации преди 10 години, образователната система в страната е давана за пример, тъй като са налице високи резултати без да има сложна система от тестове и проверки. Освен това децата започват училище на 7 години и имат дълги ваканции. Този образ изглежда е на път да се промени, пише Би Би Си.


Според проучване на британския Център за пазарна реформа в образованието, образователните стандарти във Финландия са в спад. Според автора на доклада, Гейбриъл Салгрен е погрешно да се приписва успеха на Финландия на либерална култура или предоставяне на автономност на учителите.


Той твърди, че изключителното представяне на северната страна на тестовете Пиза от 2000 г. се дължи на по-стара, традиционна образователна система, която е била част от процеса по изграждане на национална идентичност.




Салгрен твърди, че образователните експерти използвали образа на отличника в Европа като контрааргумент на успеха в образованието на Сингапур, Шанхай и Хонконг.


Докато тези образователни системи били смятани за резултат от усърдна работа и продължителни упражнения, финландските деца изглежда постигали успех с много по-творчески и по-малко централизиран подход.


Според експерта от London School of Economics това не е коректно. Салгрен смята, че Финландия по-скоро прилича на т.нар. азиатски тигри. В сравнения с другите си северноевропейски съседи страната се е развивала по-бавно, била е много по-бедна и с по-ниски нива на образоване в началото на 20-и век. Големите инвестиции и последващото рязко подобрение е характерно именно за икономиките в Източна Азия, а не толкова за бавния напредък в Западна Европа


Според доклада на Салгрен съществува неохота да се приеме, че финландската образователна система всъщност е много структурирана и централизиран. Той дава пример с британски изследователи, посетили училища във Финландия през 1996 г. - няколко години преди забележителния успех от проучването Писа през 2000 г. "Ходихме от училище на училище и видяхме идентични уроци", разказват учените.


Финландците не са това, което бяха

© Associated Press


Тим Оутс от Кембридж публикува проучването "Финландски приказки", в което твърди, че развенчава митовете за финландската образователна система. Според него т.нар. образователен туризъм в страната така и не е успял да разбере как системата се е подобрила. Една от причините е че изследователите са питали за ситуацията през 2000 г., а не през 70-те и 80-те години, когато стандартите са се увеличавали.


Оутс предупреждава за тенденция, според която хората използват примера с финландската училищна система за потвърждение на собствените си убеждения. "Твърдението, че във Финландия няма строга система за проверка и оценяване не показва цялата картина", казва той и допълва, че в скандинавската страна всъщност има строга система за събиране на информация.


Според Оутс разликата между системите във Финландия и в Англия например, е в начинът, по който се използва събраната информация. Във Финландия резултатите от изпитите не се публикуват. Освен това за разлика от общоприетото мнение във Финландия всъщност има строг университетски прием, а някои гимназии също приемат с тестове.


Салгрен пък предупреждава, че образователната система преживява спад и това личало по факта, че вече не е в топ 10 на Пиза тестовете по математика. Андреас Шлайхер, директор по образованието в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и създател на Пиза, не е съгласен. "През 60-те години Финландия се представяше на средно ниво в най-добрия случай и това е било, когато имат много традиционна образователна система", казва Шлайхер. "Тя я променя в края на 70-те и през 80-те години и тогава резултатите започнаха да се покачват", допълва той.


Според Оутс проблемът се корени в това, че хората използват примера с Финландия в дискусиите за националните образователни системи, без да се замислят какво прави Финландия различна. "Хората се подвеждат от истории, разказани от други, които са гледали на Финландия през своята собствена, ограничена призма", смята той.


Финландците не са това, което бяха

© Associated Press

Коментари (88)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1164 Неутрално

    Без учене, без определени правила не става

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1951 Неутрално

    Така са решили фините,така постъпват.Държава която създала"Нокиа"сигурно има умни хора.

  3. 3 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 2189 Разстроено

    Не се споменава дали в учебниците на децата има материали, които си противоречат, каквито случаи има тук. Което идва да каже, че все още тази система е по-добра от нашата.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  4. 4 Профил на lalleen
    lalleen
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#2] от "chicago514":

    Ама Нокията се провали

  5. 5 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Преди да използваш нечий опит, трябва да го разбереш. Това елементарно правило често се пренебрегва от тези, които търсят лесни пътища за подобряване на образованието.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  6. 6 Профил на Коле Гурлеф
    Коле Гурлеф
    Рейтинг: 279 Неутрално

    То да са само финландците....
    Цяла Европа се променя!Става малко по-мургава,по-шарена,по-зацапана,по-ислямизирана и т.н.

    Великата Тексаска правда сочи верният път,на младата българска демокрация.
  7. 7 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1257 Любопитно

    След освобождението на България от турско робство у нас идват различни комисии от Англия и Франция, които са силно изненадани от процента и степента на грамотност на българското население, защото по тези показатели сме били по-добре от англичаните. Естествено ние сме били далече от тях по показателя средно и висше образование, но по четмо и писмо, процентно сме били по-добре!

  8. 8 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 837 Любопитно

    Проблемите на Финландия са съпътвани с "постепенното потъмняване на косата" на новофинландците!

    Не само Финландия, а ЕВРОПА трябва час по-скоро да излезе от летаргията, в която е изпаднала!

    Да разлая троловете!!
  9. 9 Профил на Коле Гурлеф
    Коле Гурлеф
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#8] от "lone_wolf":

    Не е летаргия,а демографски апокалипсис,и ще го повтарям всеки ден като папагал!!!
    Бялата жена не иска да ражда деца,а някой трябва да работи, да движи икономиката,заплатите пенсиите!!!
    Надеждата е че пингвините като родят 10 броя,7-8 от тях ще се интегрират!!!

    Великата Тексаска правда сочи верният път,на младата българска демокрация.
  10. 10 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1254 Неутрално

    "Ходихме от училище на училище и видяхме идентични уроци", разказват учените"

    А, какво са очаквали да видят ?

  11. 11 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Не може всичко в държавата да се разпада, а образованието да е добре...няма как да стане! И дори сегашното ниво се дължи на инерцията, бъдещето е още по-лошо...

  12. 12 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1887 Разстроено

    До коментар [#7] от "Дедо Либен":

    Айде глупости, митове и легенди. На подобни глупости може да вярва само човек който никога не е ходил в западна европа и не се запознал с тяхната история и култура.
    Само един факт - първия вестник излиза в Холандия 1605. Разбира се е печатен и се занимава с всякакви клюки както сегашните вестници. А 150 години по-късно (1762) Паисий още пише на ръка !!!

  13. 13 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1525 Неутрално

    [quote#9:"Трендафил лети с ракета"]като родят 10 броя,7-8 от тях ще се интегрират!!! [/quote]

    Интегрират се дори всичките, от най-ранна възраст, но в системата за социално подпомагане.

  14. 14 Профил на mahjongg
    mahjongg
    Рейтинг: 442 Неутрално

    И финландките не са същите вече

  15. 15 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1525 Неутрално

    За България никаква система не би донесла успех. Дори някои деца да напреднат с уроците, като пораснат и почнат да разбират българската действителност, те престават или да учат или се пренасят трайно в чужбина.

    Докато напредъкът в живота не почне да зависи от приноса в обществото, нищо не може да застави хората да учат и да работят съвестно.

  16. 16 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#9:"Трендафил лети с ракета"]Бялата жена не иска да ражда деца[/quote]

    Айде де, че не иска да ражда. Иска тя, ама няма кой да ги издържа.

  17. 17 Профил на zuramode
    zuramode
    Рейтинг: 442 Любопитно

    Много обичаме да гледаме в чуждата паница, ей! Кога ли ще си напълним собствената???

  18. 18 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1869 Неутрално

    [quote#7:"Дедо Либен"]След освобождението на България от турско робство у нас идват различни комисии от Англия и Франция, които са силно изненадани от процента и степента на грамотност на българското население, защото по тези показатели сме били по-добре от англичаните. Естествено ние сме били далече от тях по показателя средно и висше образование, но по четмо и писмо, процентно сме били по-добре![/quote]
    Ех наборе, ама това никак не се вързва с мита 500 г са ни клели, робство, .....

    Русия- проказата на планетата Земя. Гребете роби, фараона ще кара водни ски!
  19. 19 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1869 Неутрално

    клали

    Русия- проказата на планетата Земя. Гребете роби, фараона ще кара водни ски!
  20. 20 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#7] от "Дедо Либен":

    Може би са били изненадани, че изобщо сме имали грамотни хора, в предвид общата бройка на училищата в България тогава. През онези години, в Англия и Франция е имало вече установени образователни системи. Не само това, те вече са изграждали образователни системи в колониите си. Малко хора знаят, че в деня на освобождението ни, на териториите, населени с българи е имало повече медресета (ислямски училища), отколкото български светски училища. Логично е, защото Османската империя не е дала и един грош за каквото и да е светско училище на територията си.

  21. 21 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Опасявам се, че написалите изобщо не познават Финландия, финландците и образованието им.
    То е напълно безплатно. Както ми сподели една тамошна българка: "Детето ми стана в 9 клас, без една химикалка да съм купила. Само го изпращам сутрин на училище. Там му дават всичко."
    Учебната обстановка действително е раздвижена и близка до домашната. От 2 училища имам впечатление, и двете бяха еднакво оборудвани: учебните стаи се редуват със "домашни" пространства, с хладилници, печки, масички, можеш да си направиш кафе, чай, да хапнеш, амфитеатрална заличка за дискусии, интересни предмети за украса като в частен дом и пр. Атмосферата е някак неслужебна, училището прилича на къща с учебни стаи.
    Не много голямо, за разлика от нашите, които не могат да не бъдат големи, защото делегираният бюджет не позволява съществуването на училища под 400 ученика, желателно е да са колкото се може над 400.

  22. 22 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    А най-важни са манталитетът и традиционното възпитание на финландците, които са много сдържани, тихи, самовзискателни, със стремеж "да не се изложат", с уважение към правилата. При тях е много силно развита културата на подразбирането, контеста, мълчаливото вникване, по това се сравняват с японците. Ако на българина трябва да му се караш, на финландеца е достатъчно леко да му намекнеш, че нещо е нередно. Поведението на един български или английски ученик у финландците е просто изключено.

  23. 23 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#18:"chichka"]Ех наборе, ама това никак не се вързва с мита 500 г са ни клели, робство, ..... [/quote]

    Не би трябвало да се връзва, а в действителност се.
    Просто в едно Панагюрище е имало същият, да не и по-голям брой училища и ученици, момчета и момичета, какъвто е имало в селище с този размер в свободна Европа.
    Пнагюрище е изклано и изгорено.
    И не е само Панагюрище.
    Когато говорим за 500 години, трябва да имаме предвид, че толкова дълъг период не бива да се разглежда като еднакво проявен. Развитието на светски училища в България бележи бум през 19 век, когато турските власти го разрешават или ако трябва да бъдем точни - не му пречат особено много.

  24. 24 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 625 Неутрално

    До коментар [#12] от "m17":
    Дедо ти Либен е прав, колега.

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  25. 25 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 625 Неутрално

    До коментар [#18] от "chichka":

    Мит? Ходил ли си в Батак, чичка?

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  26. 26 Профил на Коле Гурлеф
    Коле Гурлеф
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#13] от "gianni":

    Казах не че ще се интегрират,а НАДЕЖДАТА ДА СЕ ИНТЕГРИРАТ!
    Но няма нищо по -лесно от това, да се дават съвети!
    А ние българите, точно там сме царе!
    Ако обаче, аз и ти сме на мястото на Меркел и Оланд например,щяхме да водим същата политика-повярвай ми!!!
    Каквото и да говорят,както и да го извъртат,всичко това е следствие на демографският апокалипсис който ръфа Европа!!!

    Великата Тексаска правда сочи верният път,на младата българска демокрация.
  27. 27 Профил на Коле Гурлеф
    Коле Гурлеф
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#16] от "gogaroga":

    В България да,но така ли е в богатите страни на Западна Европа!?

    Великата Тексаска правда сочи верният път,на младата българска демокрация.
  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  29. 29 Профил на Slick
    Slick
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Нямат 1800 матури, извънкласни занимания, частни уроци, класни и контролни, както и Лиска Миска с Мицубишито? Толкова са изостанали... Я ги вижте наш'те ученци - като слънца са!

  30. 30 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Весело

    [quote#7:"Дедо Либен"]След освобождението на България от турско робство у нас идват различни комисии от Англия и Франция, които са силно изненадани от процента и степента на грамотност на българското население, защото по тези показатели сме били по-добре от англичаните. [/quote]Глупости. Би ли посочил източник? Всъщност, няма нужда - източникът най-многи да е наш източник - нашата преса открай време се слави с качество и достоверност.

  31. 31 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Полезността на статията не е относно въпросите за същината на образователната система във Финландия или другаде.

    Същинската ценност на статията е другаде, тя ясно показва един от най-сериозните проблеми на днешното информационно общество - че голяма част от информацията в това общество, особено тази през социалните мрежи и бързи медии, е всъщност просто нечий преразказ, пречупен през собствените му виждания. Информация, волно или неволно, манипулираща, но не и информираща.
    За съжаление никой никъде не учи децата как да се справят с този сериозен проблем, който им предстои в живота в това "информационно" общество.

  32. 32 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    Най-после някой напише статия за финландксия образователен мит. Статиите за "финландското образоватено чудо" започнаха да се появяват в Дневник и Капитал отпреди година и аз май бях единственият, който писа във форума, че статиите са заблуждаващи.

    Финландия нашумя през 2000-та, когато се проведе първата ПИЗА и Финландия оглави класациите и в трите дисциплини. Да, но в първата ПИЗА азиатски страни почти не участваха. После започнаха да участват и Финландия се смъкваше с по едно-две места във всяко следващо издание на ПИЗА. Днес даже не са в челната десятка.

  33. 33 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1869 Неутрално

    До коментар [#25] от "olexander":
    По света, дори в по-нови времена, са се случвали и по-ужасяващи трагедии. Избивани са не села, а нации, цели народи.... но после разума е оценявал случилото се, и се стараят да не се повтарят, а не на база този случай да се насъсква омраза срещу следващите поколения! Разгледай историите на Франция и Германия- поне 1000 години са воювали и са се клали! Опитай сега да скараш германец и французин с подобен мотив като нашия Батак.
    Извел стария глист малкото червейче от ануса и му показва света- птички, синьо небе, зеленина, буйна река, природа...а малкото пита: Тате толкова е прекрасно навън, защо трябва да се връщаме в ужасния гъз?Бащата: Какво да правиш сине, Родина!

    Русия- проказата на планетата Земя. Гребете роби, фараона ще кара водни ски!
  34. 34 Профил на maginka
    maginka
    Рейтинг: 388 Неутрално

    този проблем не е само там. за съжаление проблема започне ли от образованието причината се крия някъде дълбоко.

  35. 35 Профил на bored2009
    bored2009
    Рейтинг: 435 Неутрално

    До коментар [#4] от "lalleen":

    Да провали се, затова купи Алкател.

  36. 36 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    [quote#17:"zuramode"]Много обичаме да гледаме в чуждата паница, ей! Кога ли ще си напълним собствената??? [/quote]
    не си съвсем прав. Много обичат да ни дават чуждата паница за пример - колко е пълна, колко е либерална, колко е красива и умна, колко нашата паница е ксенофобска, и тн... та барем като ни я дават за пример нека да я огледаме добре, да си извлечем поуките..дали не е прекалено солена примерно

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  37. 37 Профил на basilicum
    basilicum
    Рейтинг: 857 Неутрално


    Англичаните открай време проучват сполучливия и човечен скандинавски модел и после "развенчават" митовете за него. В британската преса се виждат доста подобни статии през последните няколко години. Явно са им трън в очите. Ако не могат да обяснят пред собствените си гласоподаватели защо Англия все повече затъва в мизерията, то поне им кажи, че на други места нещата никак не са розови - така, че свиквайте!

  38. 38 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#1] от "Алф":
    [quote#1:"Алф"]Без учене, без определени правила не става.
    [/quote]
    Напълно съм съгласна с коментара.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  39. 39 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 625 Неутрално

    До коментар [#33] от "chichka":
    Желязната логика на нихилиста. Няма какво да си говорим с теб, живеем в различни вселени.

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  40. 40 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 793 Любопитно

    До коментар [#39] от "olexander":
    До коментар [#33] от "chichka":

    [quote#33:"chichka"]Разгледай историите на Франция и Германия- поне 1000 години са воювали и са се клали! Опитай сега да скараш германец и французин с подобен мотив като нашия Батак. [/quote]

    Чичката, както и всички други даващи Франция и Германия за пример, деликатно пропуска, че едната страна е приела ролята си на победена и виновна и си е посипала главата с пепел за векове напред. Другата пък подхожда с благоволението на победителя.
    Инак примерът е налице - реакцията към коментарите на Жан-Мари льо Пен за Втората световна, газовите камери и режима във Виши.
    Що ли така му се връзват тия французи, а, чиче?

  41. 41 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    В интерес на истината, Финландия може да не е на първо място в света, но е на първо място в Европа. Дори само за това си струва да се проучи техния опит. Друг е въпросът до колко е приложим у нас. Всеки опит за сляпо копиране рискува да изпусне най-важната съставка на финландската образователна система - финландците. Същата рецепта ако бъде оставена на други народи няма да доведе до същия резултат.

  42. 42 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1869 Неутрално

    До коментар [#39] от "olexander":
    Явно и говорим на различни езици! Отново, поизучи как след ВСВ немци и французи, англичани... решават да не допуснат повече конфликт между тях. Създаването на Четвъртия Райх е този резултат.

    Русия- проказата на планетата Земя. Гребете роби, фараона ще кара водни ски!
  43. 43 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1869 Неутрално

    До коментар [#40] от "forza":
    И в Полша и във Франция има цели градове избити и изгорени от нацистите! Но в учебниците на 6-10 г деца не пише "убий германеца"!

    Русия- проказата на планетата Земя. Гребете роби, фараона ще кара водни ски!
  44. 44 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 793 Неутрално

    До коментар [#43] от "chichka":
    [quote#43:"chichka"]И в Полша и във Франция има цели градове избити и изгорени от нацистите! Но в учебниците на 6-10 г деца не пише "убий германеца"! [/quote]

    Излишно е да коментираме, че говорихме за Франция и Германия, а изведнъж се появява и Полша, където и окупацията, а и отношението към ВСВ и Германия са доста по различни, отколкото във Франция (припомнете кой френски град е изгорен, а населението му избито?).
    Но, все пак, преди всичко, може ли малко конкретика - в кой български учебник пише, че трябва да бъде убит който и да е???
    На Ваше място бих спрял дотук с пропагандните народопсихологически клишета.

  45. 45 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6930 Неутрално

    Скоро Дневник беше публикувал статия за идеалното образование във Финландия.Децата им били на първо място в света по математика,почти всички училища държавни,не им давали домашни,нямало специални училища и всички учели еднакво.Сега пък друго.

  46. 46 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    До коментар [#45] от "rosiraycheva50._":

    В случая няма лошо, защото е редно едно издание да представя различни, даже противоположни гледни точки.

  47. 47 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#27:"Трендафил лети с ракета"]В България да,но така ли е в богатите страни на Западна Европа!?[/quote]

    Донякъде сте прав. Обаче в повечето богати държави отпускът по майчинство е много кратък. Но пък помощите за деца могат да бъдат яки, та може да сте напълно прав. Затова не съм привърженик омъжената жена да работи наравно с мъжа. Такъв модел ограничава раждаемостта до 2 деца на семейство, третото вече прави крайно трудно съчетаването на майчинството с пълен работен ден. А никое общество не може да се възпроизведе чрез zwei Kindern System. Пък и жената, вместо да ражда навреме, трябва да се съобразява години наред с образование, специализации и кариера. Просто не се получава.

  48. 48 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#30:"Николай Николов"]Глупости. Би ли посочил източник?[/quote]
    Феликс Каниц, Януариус Макгахан, Григорович и всъщност повечето чуждестранни пътешественици и дипломатически представители на българска земя отбелязват наличието на много и добри по тяхната преценка основни училища, особено през втората половина на 19 век. Това е едно от постиженията, с които нашата народност може да се гордее: под чуждо владичество и без каквато и да е държавна помощ, дори в противодействие на властта, българите за кратко време изграждат широка мрежа от училища и създават съвременно образование на роден език.

  49. 49 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    До коментар [#30] от "Николай Николов":

    "В това отношение те (българите) са постигнали толкова много, че едва ли има в България село без училище. Райка е учила четири години (годините са само за учението ѝ в Стара Загора) и получила повидному много добро възпитание. Може би по-добро от това на много английски девойки, обучавани в богати училища."
    "Училищата в Панагюрище по това време са имали прекрасни условия. След срещата ни с Райка аз посетих градчето и се постарах да проуча този въпрос. В Панагюрище съществуват 3 училища - едно девическо и две мъжки. Ако се съди по развалините, които видях, те са били широки сгради, с които никое градче от същата големина в цивилизована Европа не би се срамувало. Общо е имало 6 учителя, трима мъже и две жени. Броят на децата, посещаващи училищата, достигал 680, от които 500 момчета и 180 момичета. Учителите били добре платени. По-добре, мисля аз, като се вземе всичко предвид, отколкото учителите в Англия, Франция или Германия."
    Из "Панагюрище: със знаме всичко е възможно"
    Я. Макгахан
    10 август 1878

  50. 50 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#48:"gogaroga"]повечето чуждестранни пътешественици и дипломатически представители на българска земя отбелязват наличието на много и добри по тяхната преценка основни училища[/quote]Тези пътешественици не са провежали тестове ала ПИЗА. Добрите отзиви (ако ги е имало) не са идвали с количествена оцена - напр. "средното българско дете изкарва 125 точки на математика, докато средното английско изкарва 122." Отзивите (ако ги е имало) са резултат на сравнения с другите народи на Отоманската империя - напр. турци, албанци и т.н.

    За нивото на нашето образование, култура и пр. са писали и наши интелектуалци - напр. авторът на "Пази Боже сляпо да прогледа" описва как българче по случайност било изкъпано от майка си и впечатлило минаващия консул с необичайна за местното население чистота.

    И изобщо, намирам за страшно нелепо да си създаваме митове за това колко сме били образовани - няма никаква конкретна информация, която да показва какви са били знанията на средния български ученик.

  51. 51 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#49:"gogaroga"]Общо е имало 6 учителя, трима мъже и две жени. Броят на децата, посещаващи училищата, достигал 680, от които 500 момчета и 180 момичета. [/quote]Ти даваш ли си сметка, че това прави по над 100 ученици на учител? Опитваш ли си да си представиш как би изглеждала класна стая с толкова ученици? И дали има класна стая, която може да събере толкова много хора?

    Накратко, силно се съмнявам, че това Макгахан го е казал. Възможно е някой наш "патриотар" да си го е измислил и да му е приписал тези думи. Другата алтернатива е Макгахан да е преувеличавал заради симпатии, които безспорно е изпитвал към българите.

  52. 52 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    До коментар [#50] от "Николай Николов":

    За тестовете ПИЗА е така, но сравненията, както показва горният цитат от Макгахан, много често са със западните училища.

  53. 53 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#51:"Николай Николов"]Опитваш ли си да си представиш как би изглеждала класна стая с толкова ученици? [/quote]

    Както е изглеждала в други държави. Броят на учениците в клас доста често си е бил големичък за днешните представи.
    Не е речено, че са в една стая по едно време. По онова време учителят е имал помощници, подидаскали. Взаимоучителната метода позволява един учител да обучава повече ученици, защото за по-малките му помагат напредналите ученици от горните класове.

  54. 54 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#52:"gogaroga"]сравненията, както показва горният цитат от Макгахан, много често са със западните училища.[/quote]Нелепо е изобщо човек да си мисли, че образованието в България е било по-добро от това на запад. Нищо в политическото или икономическото развитие на България след Освобождението не говори за каквото и да превъзходство спрямо Запада. На избори в Плевенско в края на 19-ти век местни селяни издигат за депутат руския цар. Това със сигурност е защото са можели да четат и са имали превъзходно за времето си образование. Изобщо как Ви хрумват такива глупости?

    Това с Макгахан и Каниц си е жив пример за избирателно цитиране. През нашите земи са минали стотици пътешественици, но в нашите учебници цитираме само 5 или 6. А другите? Те дали са били на същото мнение? И ако да защо не ги цитираме?

  55. 55 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#51:"Николай Николов"]Накратко, силно се съмнявам, че това Макгахан го е казал. [/quote]

    Изключено. Цитатът е от книгата на Макгахан "Turkish Atrocities in Bulgaria". Прилагам ви отворена на този текст я в линк. Ако не ви се отвори точно там, търсете го на 72-74 стр."

    http://archive.org/stream/TurkishAtrocitiesInBulgaria/bulgaria_macgahan1876#page/n37/mode/2up/search/everywhere+horrors+upon+horrors

  56. 56 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#54:"Николай Николов"]През нашите земи са минали стотици пътешественици, но в нашите учебници цитираме само 5 или 6. А другите? Те дали са били на същото мнение? И ако да защо не ги цитираме?[/quote]

    Господине, има сборници от материали, запознайте се с тях, включени са доста повече пътешественици от 5-6.

  57. 57 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#53:"gogaroga"]Както е изглеждала в други държави. Броят на учениците в клас доста често си е бил големичък за днешните представи. Взаимоучителната метода позволява един учител да обучава повече ученици[/quote]Взаимоучителната метода почти не се е използвала на Запад след 1850-та (Уикипедия слага края и дори по-рано - през 1825-та). А у нас горе-долу по това време се въвежда. На Запад тя е била вече изместена от системата на Ман, която е основана на малки класове и голям брой професионални учители - това е системата, която се използва и днес.

    Т.е. абсурдно е да се твърди, че българските училища през който и да е момент са били съпоставими със западните.

  58. 58 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#54:"Николай Николов"]Нелепо е изобщо човек да си мисли, че образованието в България е било по-добро от това на запад.[/quote]

    Никой не спори, че гимназиалното образование в свободните западни държави е било по-добро от българското. Висше пък въобще не сме имали. Става въпрос училища, които днес наричаме начални и основни. Да не забравяме също, че достъпът до образование в западните държави съвсем не е бил еднакъв за всички обществени прослойки и по-ограничен за момичетата.

  59. 59 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#55:"gogaroga"]Прилагам ви отворена на този текст я в линк. Ако не ви се отвори точно там, търсете го на 72-74 стр.[/quote]Благодаря. Ако прочетете въпросните страници би трябвало да Ви направи впечатление, че въпросната Райка е била изпратена от Панагюрище да учи в Стара Загора заради доброто училище там основано от американски мисионери. Което хич не се връзва с Вашите доводи, че "всяко село е имало добро училище". Ако е било така защо се е налагало Райка да напусне Панагюрище и да ходи в Стара Загора?

    Имайте предвид, че Панагюрище тогава е бил сравнително добре развит български град - по население не много по-малък от София. Ако в Панагюрище не е имало достатъчно добро училище не искам да си мисля каква е била ситиацията по селата.

  60. 60 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#58:"gogaroga"]Става въпрос училища, които днес наричаме начални и основни. Да не забравяме също, че достъпът до образование в западните държави съвсем не е бил еднакъв за всички обществени прослойки и по-ограничен за момичетата. [/quote]Е то това е доста произволно тълкуване на термина "образование". Но дори и да приема, че става дума само за начално образование не виждам никъде доказателства, че то е било по-добро от западното. Мнението на Макгахан за мен не е меродавно защото той определено заема про-българска позиция (не че това е нещо лошо). Просто не мисля, че трябва да приемаме преценките на българофили за непременно обективни. Не казвам, че са непременно погрешни - просто, че това е само едно мнение.

  61. 61 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Любопитно

    [quote#58:"gogaroga"]Никой не спори, че гимназиалното образование в свободните западни държави е било по-добро от българското.[/quote]Въпросната система на Ман се отнася не само до гимназиалното образование, а и до началното. Което ще рече, че на Запад още през първата половина на 19-ти век учениците са имали достъп до повече учители.

    Как от това може да се направи извод, че образованието на Запад е било по-лошо?

  62. 62 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#57:"Николай Николов"]Взаимоучителната метода почти не се е използвала на Запад след 1850-та (Уикипедия слага края и дори по-рано - през 1825-та). [/quote]

    В периода 1845-50 година Ирландия губи 2 милиона от 8-милионното си население. Счита се, че половината от тях са измрели от глад и съпътстващите го болести, другата половина са успели да емигрират. Как мислите, дали им е било до учене и методи или до оцеляване? Положението в процъфтяваща и господстваща над половината свят Англия по това време е описано от Чарлз Дикенс, които твори 1830-70 и ни най-малко не представя приличното образование като достояние на бедните класи. Нищо чудно, че на чужденците им е правило добро впечатление, че има масово посещавани училища в българските села и градчета.

  63. 63 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#59:"Николай Николов"]Ако прочетете въпросните страници би трябвало да Ви направи впечатление, че въпросната Райка е била изпратена от Панагюрище да учи в Стара Загора заради доброто училище там основано от американски мисионери.[/quote]

    Да, знам.

    [quote#59:"Николай Николов"]Което хич не се връзва с Вашите доводи, че "всяко село е имало добро училище". [/quote]

    Не е мое, а на Макгахан.

  64. 64 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#62:"gogaroga"]В периода 1845-50 година Ирландия губи 2 милиона от 8-милионното си население. Счита се, че половината от тях са измрели от глад и съпътстващите го болести, другата половина са успели да емигрират. Как мислите, дали им е било до учене и методи или до оцеляване? [/quote]30 години по-рано в България върлуват кърджалиите. Как мислите дали на местните им е било до образование?

    Вижте, катаклизми е имало в различни страни по различно време. Никакъв съществен извод не може да се направи по отношение на образованието възоснова на тях.

  65. 65 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#62:"gogaroga"]Положението в Англия по това време е описано от Чарлз Дикенс, които твори 1830-70 и ни най-малко не представя приличното образование като достояние на бедните класи. [/quote]Оставете Англия. Англия по-същото време изобретява машини, превзема света. Това няма как да стане ако населението е поголовно необразовано.

    Докато в развитието ни след Освобождението нищо не свидетелства за голям брой образовани хора. И не е само до масите, няма и индивидуални постижения (нито в науката, нито в технологиите, нито в изкуството) като за народ от няколко милиона. Накратко - това с доброто образование (пък било само начално) е наш мит. Удобно изваждаме цитати от техния контекст за да обосновем тезата, но балонът генерално издиша. Дори бегло познаване на историята на България през 19-ти век ясно показва, че това е била една изостанала за европейското ниво страна.

  66. 66 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#63:"gogaroga"]Не е мое, а на Макгахан.[/quote]Което демонстрира това, което имах предвид - че Макгахан е леко пристрастен. Дали от състрадание, дали от друго - не знам. Но сам се опровергава, че образованието в България навсякъде било добро.

    Накратко - нелепо е да се базираме на неговата преценка. Или ако го правим, то поне би трябвало да вземем предвид всичко, което казва, а не да изваждаме цитат от контекста му.

  67. 67 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#59:"Николай Николов"]Ако е било така защо се е налагало Райка да напусне Панагюрище и да ходи в Стара Загора?
    [/quote]
    За да я изпратят в гимназия. Райна Попгеоргиева (Райка, Райна Княгиня) е била 13-годишна, завършила училището в Панагюрище и училищните настоятели решават да я изпратят на общински разноски да се учи нагоре, за да имат по-високообразована учителка за девическото училище.
    "Те (училищните настоятели) възложиха на моята учителка да състави слово за предстоящия последен изпит, с което аз публично трябваше да благодаря на своите родители за всички положени от тях старания, след което да напомня за ползата, която учението ще принесе на нашето многострадално отечество, и накрая да ги помоля от името на всички граждани да ми разрешат да продължа своето образование, та с това да мога да поднеса и своя дял от необходимата жертва за бъдещото благо на нашата родина. Речта, произнесена от 13-годишното момиченце, направи добро впечатление на всички присъстващи."
    Из "Автобиография на панагюрската учителка Райна Георгиева, наречена от турците Райна Княгиня." 1877 г.

  68. 68 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#59:"Николай Николов"]Имайте предвид, че Панагюрище тогава е бил сравнително добре развит български град - по население не много по-малък от София[/quote]

    Не споря, че е имало по-развити български селища и по-изостанали.

  69. 69 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    Апропо, извинявам се за грубия тон на някои от постингите си. Просто съм прекалено алергичен към наши любими национални митове. Не за друго, а защото като по-млад съм им вярвал. Но след като живях в различни страни имах възможност да осъзная заблудите, които сме си внушили.

    Ясно е защо го правим - избиваме национални комплекси (по доста сходен начин по който го правят и братовчедите ни край Вардара). Но полза от това голяма няма. Тези митове дори са вредни защото ни пречат да видим проблемите и да намерим решение за тях.

  70. 70 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#64:"Николай Николов"]30 години по-рано в България върлуват кърджалиите. Как мислите дали на местните им е било до образование? [/quote]

    Не им е. Въпреки това Априловото училище е открито 1835, а Гюлханският хатешериф 1839 и Хатихумаюнът 1856 дават повече права на българите (всъщност на всички поданици) и това е основна причина бентът на промените, включително в образованието да се отприщи.

  71. 71 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#68:"gogaroga"]имало е по-развити български селища и по-изостанали.[/quote]Преливаме от пусто в празно. Тезата ми е много проста - нищо в нашето развитие след Освобождението не свидетелства за превъзходство на образователната ни система. Останалото е словесна еквилибристика - имало развити и неразвити градове, не било цялото образование, а само основното и т.н.

    Фактът е - ако България имаше по-добра образователна система от Запада това щеше да проличи в политическото и икономическото развитие. Такава разлика има, но не е в наша полза. Това е, което има значение защото образованието не е самоцел - то има за задача да подготви граждани и работещи. И по това какви са гражданите и какви са работещите можете да съдите и за образованието.

  72. 72 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#65:"Николай Николов"]Оставете Англия. Англия по-същото време изобретява машини, превзема света.[/quote]

    Никой не оспорва развитието на висшето образование в Англия и отсъствието му в България.

  73. 73 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#65:"Николай Николов"] нито в изкуството) [/quote]

    Това си е ваше мнение.

  74. 74 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#71:"Николай Николов"]Фактът е - ако България имаше по-добра образователна система от Запада това щеше да проличи в политическото и икономическото развитие. [/quote]

    При пряк военен сблъсък ние сме били англичаните, а не обратното. При това с много жертви от тяхната страна и с малко от нашата. Което е станало с умение и техника, а не с късмет.

  75. 75 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#72:"gogaroga"]Никой не оспорва развитието на висшето образование в Англия и отсъствието му в България. [/quote]Не е само висшето образование. Няма как една империя (или дори просто една развита държава) да се създаде само от висшисти ако останалите са проста и необразована маса. Ако беше така в Африка отдавна щяха да построят развити страни. На тях висшистите не им липсват - и нямам предвид тези от техните ВУЗ-ове, а възпитанници на Оксфорд и Кеймбридж каквито е имало немалко всред колониалната администрация (включително и всред местните). Но факт е, че повечето бивши африкански колонии след като стават независими рязко дръпват назад. Именно защото масата е дива и безпросветна, а не защото е нямало висшисти.

  76. 76 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#71:"Николай Николов"]Фактът е - ако България имаше по-добра образователна система от Запада това щеше да проличи в политическото и икономическото развитие. Такава разлика има, но не е в наша полза.[/quote]

    Все пак, при всички превратности на историята, от Освобождението насам България се разширява, а Англия от Англо-бурската война насам се свива. При това България се е разширила двойно, а Англия се е свила незнамсиколкократно.

  77. 77 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#74:"gogaroga"]При пряк военен сблъсък ние сме били англичаните, а не обратното.[/quote]Глупости. Говорите за едно или две сражения. Пределно ясно е кой кого е бил. Окупирана е била България, а не Англия.

  78. 78 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#64:"Николай Николов"]Вижте, катаклизми е имало в различни страни по различно време.[/quote]

    Ама Ирландия по това време не е различна от Англия страна, една държава са.

  79. 79 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#77:"Николай Николов"] Окупирана е била България, а не Англия.[/quote]
    Защото ни увътрят германците.

  80. 80 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#75:"Николай Николов"]На тях висшистите не им липсват - и нямам предвид тези от техните ВУЗ-ове, а възпитанници на Оксфорд и Кеймбридж каквито е имало немалко всред колониалната администрация (включително и всред местните). Но факт е, че повечето бивши африкански колонии след като стават независими рязко дръпват назад. Именно защото масата е дива и безпросветна, а не защото е нямало висшисти.[/quote]
    Ей затова всяка народност трябва сама да си създава училищата, като в България. По почит отдолу, със самофинансиране, на собствен език и по собствен тертип. То с преписване не се поумнява.

  81. 81 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    [quote#76:"gogaroga"]Все пак, при всички превратности на историята, от Освобождението насам България се разширява, а Англия от Англо-бурската война насам се свива. При това България се е разширила двойно,[/quote]WTF? Явно си губя времето - България в никакъв случай не е увеличила двойно територията си - поне не от Съединението насам. Увеличението е 20-30%. Но по-важното е, че поне една трета от преимуществено българските територии принудително остават извън пределите на страната. На Англия това не и се е случвало, ако и да е губила войни.

    Изобщо как може да правите подобни глупави сравнения? За момент се заблудих, че говоря с някой образован, макар и леко объркан човек. А сега все едно слушам някой атакист с промит мозък.

  82. 82 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    Мога ли да позная - никога не сте живял за повече от година на запад?

    Препоръчвам Ви го. Примете го като приятелски съвет. Ще Ви помогне да се освободите от поне някои от митовете, които сте си внушили. На мен ми помогна. Надявам се да помогне и на Вас.

    Желая Ви късмет.

  83. 83 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Мене степента на образованост на Петко Славейков, на Левски, който е минавал за сравнително неук, на Иван Вазов и други от видните ни личности, получили образование изцяло и само в българските училища преди Освобождението, напълно ме удовлетворява. Даже намирам, че ние съвременниците сме доста изпростели в сравнение с възрожденците.

  84. 84 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#82:"Николай Николов"]Мога ли да позная - никога не сте живял за повече от година на запад? [/quote]

    Ми, не познахте. Живял съм, работил съм и даже съм учил, ако броим допълнителните квалификации за учене.

  85. 85 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#82:"Николай Николов"] Примете го като приятелски съвет. Ще Ви помогне да се освободите от поне някои от митовете, които сте си внушили. [/quote]
    Благодаря за съвета. Смятам, че е искрен и доброжелателен.
    Освободил съм се. От някои митове за Запада.
    И на вас успех!

  86. 86 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#80:"gogaroga"]По почит отдолу[/quote]

    По почиН.

  87. 87 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#81:"Николай Николов"]За момент се заблудих, че говоря с някой образован, макар и леко объркан човек. А сега все едно слушам някой атакист с промит мозък.[/quote]

    Е, не е задължително всеки, чието мнение е различно от вашето, да е леко объркан, атакист или с промит мозък. На това ли ви научиха на Запад?

  88. 88 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#61:"Николай Николов"]Как от това може да се направи извод, че образованието на Запад е било по-лошо?[/quote]
    Това е нещо, което никога не съм твърдял. Макгахан е този, който смята, че Райна Княгиня е получила по-добро образование от мнозина английски момичета в добри училища, за което навярно си има основания. От една страна всеки ученик учи според собственото си старание, от друга девическите училища често са се ограничавали до определени предмети и равнище.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK