Напредъкът в образованието по света е затруднен от 100-годишна пропаст в стандартите

Напредъкът в образованието по света е затруднен от 100-годишна пропаст в стандартите

© Reuters



Разликата в образованието между развития и развиващия се свят остава голяма. Изравняват се нивата на учениците, които се записват в училищата, достъпът до образование в по-бедни държави става все по-голям. Що се отнася до устойчивостта обаче – какво са научили децата и колко време остават в училище – пропастта е огромна, пише Би Би Си.


Именно по този показател – средно години, прекарани в училище – развиващият се свят е около 100 години след развитите държави. Много от тези по-бедни страни имат нива на образование, достигнато от много западни държави още в началото на 20-и век.


Ако се запази настоящият подход към образованието по света, тази едновековна разлика ще продължи да съществува и в бъдеще. Разбира се, тя е различна в различните държави и региони, отбелязва Би Би Си.




Напредъкът в образованието по света е затруднен от 100-годишна пропаст в стандартите

© Reuters


И макар че тази пропаст не е морално приемлива, от историческа гледна точка е разбираема.


Идеята, че всички млади хора, не само тези в елита, трябва да получат образование, се разпространява в Европа и Северна Америка в средата на 19-и век. Един век по-късно, при приемането на Декларацията за правата на човека през 1948 г., започва налагането на принципа за масово образование в развиващия се свят. Това означава, че вече има 100-годишна пропаст.


През последните 50 години прогресът при записванто на начално училище беше значително по-бърз. В резултат на това 90% от децата по света получават или са получили начално образование.


Това обаче не означава, че всички те учат и напредват еднакво добре. Нивото на образование сред трудоспособното население, което често се измерва с годините, прекарани в училище, в развития свят е два пъти по-високо отколкото в развиващия се. В развитите държави икономически активните хора са прекарали средно 12 години в училище, а в развиващите се – 6 години и половина.


Пропастта не се очаква да се затвори скоро. Ако глобалното развитие продължи със същия темп, ще изминат поне 70 години, докато населението в развиващите се години достигне до средно 12 години, прекарани в училище.


Голямата разлика е показателна и за това, какво научават учениците в различните части на света.


Анализът припомня, че е необходимо спешно да се преосмисли начинът, по който се постигна напредък в образованието, коментира Би Би Си. Въпросът е как да се затвори тази 100-годишна пропаст – могат ли да се прескочат някои етапи в развитието за, да се постигне по-бърз напредък? Може ли да има коренно различни модели, който да ускорят промените в положителна посока.


Би Би Си дава пример с технологичния напредък в някои развиващи се държави, където в банковия сектор например се премина директно към мобилно банкиране, пропускайки етапа, в който първо се изгражда клонова мрежа.


Напредъкът в образованието по света е затруднен от 100-годишна пропаст в стандартите

© Reuters

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 465 Неутрално

    Законодатели, четете!!! Не само жълтата и партийната преса!

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  2. 2 Профил на ръмжо
    ръмжо
    Рейтинг: 640 Неутрално

    Е, някой стопяват тази разлика, други като България я увеличават.

  3. 3 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1800 Неутрално

    А при мирните мюслита разликата е седем века.

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  4. 4 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 802 Любопитно

    За неразбралите които пишат горе: България е сред развитите държави, колкото и да не се вярва на някои. А задължително и безплатно образование за всички има в България от 1878...

  5. 5 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4288 Неутрално

    Някои нации/държави се възползват от възможността за скок през историческите етапи на развитие благодарение на новите технологии (leapfrogging), други не. Примерът на Сингапур може да бъде много поучителен.

  6. 6 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    До коментар [#4] от "antikommunist": Аз бих добавил към този правилен коментар дори една еретическа мисъл. Нивото на образованието в комунистическа България беше най-високо в българската история. Вярно, по своему, но общото и професионалното образования бяха много добри. Доколкото имам сведения по-високо от средното сегашно ниво. Сега има отделни качествени учебни заведения, но те са недостъпни за повечето деца.

    heruvim




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK