
© Reuters
В България Kaufland и Lidl вече са отворили над 120 обекта, като компаниите понастоящем се намират съответно на първо и второ място в класацията по големина на вериги за търговия на дребно. Kaufland стъпи на българския пазар през 2006 г., а Lidl го направи през 2010 г.
Германските търговски вериги Lidl и Kaufland са били финансирани с над 800 млн. евро по програми за обществено развитие за последното десетилетие, разкрива разследване на "Гардиън".
За развиване н абизнеса си, включително в България, компаниите, притежание на търговския концерн Schwarz Group, са получили заеми от поделение на Световната банка, както и от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
И двете публични институции са собственост на правителства и са финансирани от данъкоплатци, като имат изричната задача да повишат местното развитие в страните, където инвестират средствата си.
Банките заявяват, че финансовата им подкрепа за Lidl и Kaufland ще помогне на компаниите да разширят бизнеса си в Централна и Източна Европа. Според тях по този начин ще бъдат създадени работни места и нови пазари за местните производители, а супермаркетите ще предлагат "хранителни продукти в добро състояние и на достъпна цена" на бедни потребители.
В България Kaufland и Lidl вече са отворили над 120 обекта, като компаниите понастоящем се намират съответно на първо и второ място в класацията по големина на вериги за търговия на дребно. Kaufland стъпи на българския пазар през 2006 г., а Lidl го направи през 2010 г.
В Румъния Lidl е открила повече от 185 магазина от 2011 г. насам, което прави средно по един на седмица в продължение на четири години. В Букурещ почти всички обекти на веригата са на пешеходно разстояние от по-стар местен пазар.
© Юлия Лазарова Банките заявяват, че финансовата им подкрепа за Lidl и Kaufland ще помогне на компаниите да разширят бизнеса си в Централна и Източна Европа.
Разкритията на "Гардиън" провокират негативни реакции у специалисти. Според Ян Чажасти, професор във Варшавското училище по икономика, количеството на обществени средства, които Schwarz Group е получила, е шокиращо.
"Навсякъде, където отворят нови магазини, излизат наяве истории, свързани с работните условия, а удовлетворението от труда като цяло е ниско. Това изглежда като част от бизнес модела, наложен от Lidl като компания".
Според записите на Международната финансова корпорация (МФК), която е по-малко известно, но все по-влиятелно, крило на Световната банка, Schwarz Group е получила първия си заем през 2004 г. на стойност 90 млн. евро.
През 2009 г. следва финансиране на стойност 68 млн. евро за подмомагане на развитието на Kaufland в България и Румъния, както и 59 млн. евро през 2011 г. за това на Lidl в Румъния. През 2013 г. нови 95 млн. евро са били отпуснати за плановете на Lidl за развитие в България и Хърватска и за отварянето на първите й магазини в Сърбия.
По информацията на "Гардиън" общата стойност, осигурена от МФК за разрастването на Schwarz Group в Европа, е 316 млн. евро. От своя страна ЕБВР, която често финансира проекти в сътрудничество с търговски банки, е събрала общо 631 млн. евро за Lidl и Kaufland за последното десетилетие, като за тази сума лично е допринесла с 451 млн.