Двама учени си поделят Нобела за физика за 2015 г.

© Reuters

Канадецът Артър Макдоналд и японецът Такааки Кажита са двамата носители на Нобеловата награда за физика през 2015 г., обяви преди минути Нобеловият комитет.

Наградата им се присъжда за "откриването на метаморфозите (осцилациите) на неутриното, които доказват, че то има ненулева маса".

"Това откритие промени представите ни за материята и може да се окаже от ключово значение за разбирането ни за Вселената", обявиха от Шведската кралска академия на науките.

Експериментите на учените са доказали съществуването на нов феномен - преобразуванията (осцилациите) на неутриното. Това се смята за повратен момент във физиката на елементарните частици.

Неутриното е елементарна частица без електричен заряд с много малка маса, която рядко си взаимодейства с нещо друго. Това прави изучаването му изключително трудно. Има три вида неутрино, наричани още "аромати": електронно неутрино, мюонно неутрино и тау неутрино.

"По време на нашия експеримент наистина имаше момент, в който си казахме: "Еврика!" Тогава успяхме да наблюдаваме как частиците неутрино преминават от един вид в друг, докато пътуват от Слънцето към Земята", заяви Макдоналд по телефона по време на пресконференцията в Стокхолм.

Кажита е директор на института за изследване на космическите лъчи и преподава в университета в Токио. Макдоналд е почетен професор в университета Куинс в Канада.

В началото на 21 век Кажита обявява откритието си, че частиците неутрино в атмосферата преминават от един вид в друг. Междувременно екипът на Макдоналд в Канада стига до заключението, че частиците неутрино от Слънцето не изчезват по пътя им към Земята. Вместо това те преминават от едно състояние в друго. Това означава, че неутриното, противно на прогнозите, все пак има маса.

След фотоните неутриното са най-многобройните частици в Космоса. Земята постоянно е бомбардирана от тях. Откритието на Кажита и Макдоналд е от особено значение за физиката на елементарните частици и нейния стандартен модел, според който неутриното няма маса. Доказването на противното от страна на двамата учени означава, че стандартният модел не е съвършена теория, която обяснява основните характеристики на Вселената.

Откритието на Кажита и Макдоналд даде тласък на по-нататъчните експерименти с неутрино. Резултатите от тях могат да променят сегашните ни разбирания за историята, структурата и бъдещето на Вселената.

Нобеловата награда за физика е раздавана 108 пъти на 199 лауреати (от тях само две жени) между 1901 г. и 2014 г. Средната възраст на отличените към момента на връчване на наградата е 55 години.

1. 1 Профил на angevins
    angevins

Някой физик ще ни разясни ли на общо достъпен език моля?!

...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  2. 2 Профил на gogo2011
    gogo2011

Не разбрах дали ще дадоха наградата за мир. Спокойно може да я дадат на Путин или Ким Чен Ун след като решиха, че един друг президент-миротворец я заслужава.

3. 3 Профил на save_knforest
    save_knforest

При всички положения научната работа е била много сериозна. Няма да е зле на по-преводим за повечето хора да се обясни приноса на двамата учени.

4. 4 Профил на 123
    123

До коментар [#1] от "angevins":
    Не съм физик, но открих това:

Опитвайки се да се съвмести втория закон на Нютон със Специалната теория на относителността, Айнщайн открил друго следствие от теорията си: масата на едно тяло зависи от неговата скорост. Масата на движещо се тяло от гледна точка на "неподвижен" наблюдател е по-голяма в сравнение с масата на покой на същото тяло или масата, която тялото би имало в отправната система на наблюдателя.

Колкото скоростта на тялото е по-близка до скоростта на светлината, толкова по-голяма става маса му и ако тялото може да се движи със скоростта на светлината, масата му ще се увеличи до безкрайност. От това следва, че няма тяло с ненулева маса на покой (m0), което да се движи със скоростта на светлината, тъй като за това ще е нужна безкрайно голяма енергия.
    ----------

Това ще рече, че съществуването на "ненулева маса" опровергава по-горното твърдение.
    Ако е така, първото нещо, което (като на лаик) ми хрумва, е, че има нещо по-"бързо" от скоростта на светлината.

Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  5. 5 Профил на angevins
    angevins

До коментар [#4] от "Никола Георгиев":

Тоест демек извънземните може наистина да ни посещават?

...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  6. 6 Профил на ck2013
    ck2013

каква е масата на неутриното беше в продължение на няколко десетилетия много важен въпрос. грубо казано от нея зависеше дали ще имаме безкрайно разширяваща се или свиваща се вселена.

7. 7 Профил на galapagas
    galapagas

Следете тази страница, скоро там ще обяснят сравнително просто за какво става дума.

8. 8 Профил на Judjuk
    Judjuk

Моето скромно мнение е, че само един човек на планетата заслужава нобелова награда. Откривателят на гроздовата ракия.

9. 9 Профил на hodounski
    hodounski

До коментар [#6] от "ck2013":

Тя не е ли пулсираща? Разширява се докато се намалят ядрените сили ,а после се свива от гравитацията до космическото яйце?

10. 10 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

[quote#3:"save_knforest"]Няма да е зле на по-преводим за повечето хора език да се обясни приноса на двамата учени. [/quote]
    От моя гледна точка едва ли нещата са толкова елементарни, за да се обяснят на по-прост език. Зная, че във Вселената всичко е просто но теориите, с които си служат учените към този момент не позволяват някой неща да се обяснят максимално просто! Това, което се наблюдава в този случай според мен е преход на неутриното от материална форма в антиматерия и от ново към материална форма, при което то се движи със скорости по-високи от светлинната и като резултат се получава тази осцилация регистрираща се като наличие на маса при неутриното?!!!

11. 11 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

[quote#5:"angevins"].... демек извънземните може наистина да ни посещават? [/quote]
    А защо си мислиш, че ние сме единствената цивилизация във Вселената?!!!

12. 12 Профил на rio
    rio

Съществуват три типа неутрино –
    електронно, мюонно и тау-неутрино.
    През 1957 г. Бруно Понтекорво предсказва, че неутриното от различни типове могат да преминават едно в друго – този процес се нарича осцилация на елементарните частици.

Но в случая с неутриното съществуването на осцилация е възможно само ако тези частици имат маса, а от момента на тяхното откриване физиците смятали, че неутриното са безмасови частици.

Намеци за съществуване на неутринни осцилации в измерените потоци слънчеви неутрино съществуват отдавна, но експериментално явлението е открито чак след 40 години на неутринния детектор Super-Kamiokande в Япония. Екипът изследователи е ръководен от един от сегашните лауреати – Такааки Каджита.

Практически едновременно екип физици начело с втория лауреат Артър Макдоналд анализирали данните от канадския експеримент SNO, събрани в обсерваторията в Съдбъри. Обсерваторията наблюдавала потоците неутрино, летящи от Слънцето. Звездата излъчва мощни потоци електронни неутрино, но във всички експерименти учените наблюдавали загуба на около половината от частиците.

По време на експеримента SNO било доказано, че едновременно с изчезването на електронните неутрино в потока лъчи се появяват приблизително толкова тау-неутрино. Тоест Макдоналд и колегите му доказали, че протича осцилация на електронните слънчеви неутрино в тау-неутрино.

Доказателството, че неутриното има маса, изисква пренаписване на Стандартния модел – базова теория, която обяснява свойствата на всички известни елементарни частици и техните взаимодействия.

13. 13 Профил на mdaa
    mdaa

[quote#4:"Никола Георгиев"]Не съм физик, но открих това:[/quote]

Николчо, ти си за две нобелови награди бе, чуек!
    Не само не разбираш от физика, ами и "открития" правиш!

14. 14 Профил на galapagas
    galapagas

До коментар [#12] от "rio":

Браво, добре си го обяснил! Сайтовете за прогнози отново се издъниха, никой не предсказа неутринните осцилации. Да видим утре дали ЯМР ще отнесе Нобела по химия или ще е литиевата батерия.

15. 15 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

[quote#12:"rio"]Но в случая с неутриното съществуването на осцилация е възможно само ако тези частици имат маса ....[/quote]
    Интересно е дали приемаш, че тази маса на неутриното може да е фиктивна и да се дължи на нещо друго например на промяна в скоростта и ако неутриното преминава от светлинни скорости към по-висока скорост при определени условия и след това се връща към светлинна скорост ще се получи подобен ефект.