Хелзинки и Талин планират тунел под Балтийско море

В момента повечето пътници между Хелзинки и Талин ползват фериботите.

© Lehtikuva, Reuters

В момента повечето пътници между Хелзинки и Талин ползват фериботите.



Самолет или ферибот – това са възможностите, ако искате да пътувате между Хелзинки и чаровната естонска столица Талин. Двете страни обаче обмислят и създаването на трета алтернатива – тунел под балтийско море.


Пътуването ще продължава половин час по дългата 80 км влакова линия между станциите "Пасиля" в Хелзинки и "Улемисте" в Талин.


Сега билетите за един пътник без кола на борда на фериботите струват тридесетина евро, а корабите изминават пътя за около два часа.




Линията може да бъде свързана и към друг мащабен железопътен проект - Rail Baltica, който ще обхване трите балтийски държави и Полша.


В тунела под Балтийско море биха пътували 11 млн. души годишно, цената му ще бъде между 9 и 13 млрд. евро, а цената на еднопосочния билет – около 36 евро, показват данни на властите, цитирани от електронното издание Yle.


Той ще промени целия регион, в който има около 17 млн. жители, твърди предварителното проучване за осъществимостта на плана. Строежът трябва да започне между 2025 и 2030 г. и да отнеме между 8 и 10 години.


Около 8 млн. пътници изминават разстоянието между Хелзинки и Талин всяка година. 60 000 естонци работят във Финландия и повечето от тях се прибират всеки уикенд. Властите се надяват, че именно тези пътници ще осигурят успеха на линията.


Засега повечето от тях пътуват веднъж седмично или веднъж месечно, като целта на проекта е да направи голяма част от тези пътувания ежедневни. Анализаторите предвиждат, че пътниците може да достигнат 41 млн. души годишно в следващите 70 години. Влаковете ще превозват и товари, но се очаква фериботите да запазят преимуществото си там, както и при транспорта на туристите.


Прокопаването на тунела ще струва около 3 млрд. евро, техническите системи и системите за сигурност – още 2-3 млрд. Влаковете и другата екипировка ще струват около 1 млрд., предвидени са и между 1 и 3 млрд. за извънредни разходи, твърди Улла Тапайнен – експерт по логистика в местната власт в Хелзинки. Следващата стъпка от проекта е анализ на риска.


Релсовата линия ще бъде широка 1435 мм - за нея ще се използва европейският стандарт, а не финландският, който е 1524 мм. Идеята е в бъдеще тя да може да се свързва с европейските мрежи и особено с Rail Baltica, която цели да изгради жп връзка между Талин и Варшава, която да минава през Рига и Каунас в Латвия и Литва. Строежът на Rail Baltica трябва да започне през 2020 г., като се очаква секторът между балтийските страни да бъде завършен през 2025 г., а този до Варшава – през 2030 г.


Хелзинки, Талин и естонският град Харю, който също участва в проучването, се надяват да осигурят поне 40% от необходимата сума чрез фондовете на ЕС. Тина Хапсалу – главен съветник по транспорта и инфраструктурата в Конфедерацията на финландските индустриалци (Elinkeinoelämän Keskusliitto – EK), смята, че това е скромна цел, при положение че Rail Baltica получава 85% финансиране от ЕС.


"Макар че все още има прекалено малко информация, за да бъдат изчислени рисковете, мисля, че все пак ще ни е трудно да дадем над 5 млрд. сами. По-сигурно би било европейският дял да е доста над половината сума", казва тя.

Коментари (50)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3761 Неутрално

    И да стане, аз пак ще взимам ферибота на Tallink Silja - ако се случат Белите нощи, преживяването е НЕЗАБРАВИМО!!

    Фериботите им са като цели градове, с петзвездни каюти, по десетина заведения, вкл. ирландски пъбове, италиански ресторанти, фитнес... А от Стокхолм е още по-гот, щото е по-дълго!

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  2. 2 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3761 Неутрално

    Ето за какво става дума: http://wikitravel.org/upload/shared/7/77/Silja_Serenade.jpg

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  3. 3 Профил на voltron
    voltron
    Рейтинг: 262 Неутрално

    Нямат пари, пък и оттам минават руски подводници.

    ПУТИН АКБАР
  4. 4 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 2559 Весело

    До коментар [#3] от "voltron":

    Абе те нямат пари, ама току-виж построили тунела преди Кримския мост...

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  5. 5 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3761 Неутрално

    [quote#3:"voltron"]Нямат пари, пък и оттам минават руски подводници.[/quote]

    Искаш ли да се хванем на бас, че ще го завършат преди моста при Керч?

    А за подводниците - скоро руснаците ще си ги варят в петрол на яхния...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  6. 6 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3761 Неутрално

    [quote#4:"vesolr"]Абе те нямат пари, ама току-виж построили тунела преди Кримския мост...[/quote]

    Хаха, същото ми хрумна и на мен!

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  7. 7 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 787 Неутрално

    Ние пък до края на този век може би ще си построим тунел под Шипка.

  8. 8 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 740 Весело

    И тези како Бойко, мечтаят за хъбове. Могат да пътуват 11млн, но ще го направят ли?
    Ето статистика за нощувките във Финландия през 2014г:
    Russia 1.3 million
    Sweden 534,000
    Germany 498,000
    United Kingdom 446,000
    France 215,000
    USA 203,000
    Estonia 198,000
    Japan 191,000
    Norway 179,000
    Netherlands 159,000
    Виждате ли 11 милиона мераклии?

  9. 9 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 322 Весело

    Рано или късно ще се случи, защото е замислен от бели хора в бели държави. Във всеки случай ще се случи преди моста над керченския проток, където путя се напъва като глист на успоредка.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  10. 10 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1185 Неутрално

    80 км. за 3 милиарда евро!!! А помните ли колко ще струва мъничък /в сравнение с този/ тунел в България, изграден от Пеевски-Златев и Сие мародери?

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  11. 11 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3761 Неутрално

    [quote#10:"Георги"]80 км. за 3 милиарда евро!!! [/quote]

    Това ме подсеща, че покрай олимпиадата в Сочи дружките на Путин бяха построили 14 км обходно шосе за 7 милиарда долара.

    Тогава от ВВС се бяха изгаврили, че за тия пари вместо с асфалт могат да го застелят с 4 инча белута черен хайвер...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  12. 12 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 740 Весело

    До коментар [#10] от "Георги":

    Не обръщай внимание на статията. За 3 милиарда не могат нищо да построят. Тунела под Ламанш е с подобна дължина и би струвал 12 милиарда евро в днешни пари.

  13. 13 Профил на Müller
    Müller
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Ето супер влака между Швеция и Финландия. Ще се движи с над 1000 км/час и ще измести всички фериботи, които и без това са стари и непопулярни.

    http://www.dn.se/ekonomi/planer-pa-supersnabb-taglinje-mellan-sverige-och-finland/

    The structure of the EU today is based on the Nazi plans published in Berlin in 1942 - Rodney Atkinson
  14. 14 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 740 Весело

    Преди години Фарьорски острови, които са част от Дания но сами се управляват, бяха се побъркали да строят мостове и тунели. Докато един ден не фалираха. Обърнаха се към Дания за помощ, но датчаните им казаха сами да се оправят.
    Мостове и тунели се строят за да свързат хора, а не като пропагандни съоръжения, както моста при НДК.

  15. 15 Профил на voltron
    voltron
    Рейтинг: 262 Неутрално

    [quote#14:"dissident"]Мостове и тунели се строят за да свързат хора, а не като пропагандни съоръжения, както моста при НДК.
    [/quote]
    Да разчитали на 60 хиляди гастарбайтери да направят инвестицията от 13+ милярда успешна, прибирали се всеки уикенд

    ПУТИН АКБАР
  16. 16 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 759 Весело

    ,,Пътуването ще продължава половин час по дългата 80 км влакова линия между станциите "Пасиля" в Хелзинки и "Улемисте" в Талин.''

    - С около 1.5 час ще се ускори придвижването на финландците до най-близкия бар в Талин, за седмичния им алкохолен туризъм, през уикенда. Инак чудесна идея и дано го реализират скоро прокопаването и изграждането на тунела. А нас ни касае по- пряко и повече тунелът под Босфора, дано и той стане скоро.

  17. 17 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 759 Весело

    [quote#13:"Müller"]Ето супер влака между Швеция и Финландия. Ще се движи с над 1000 км/час и ще измести всички фериботи, които и без това са стари и непопулярни. [/quote]
    -Голям залък лапни, но само на т.н. ,,влак в епруветка'' не разчитай. За да изчезнат ,,всички фериботи'' преди това трябва да изчезнат всички морета. А и откъде толкова ,,епруветки'' за влакове /?/, за един два може и да стигнат.

  18. 18 Профил на Тишо
    Тишо
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#8] от "dissident":

    Пак прочети статията и виж дали някъде става въпрос за 11 млн. туристи, или за 11 млн. пътници. После го свържи с пасажа, където пише, че 60 хил. естонци работят във Финландия.

  19. 19 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#18] от "Тишо":

    Прав си, и voltron го е казал, разчитат на 60-те хиляди. Ще трябва да намерят работа на всички в Хелзинки, да ги преселят в Естония в Талин и нещата ще се уредят.

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  21. 21 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3761 Неутрално

    [quote#20:"vesolr"]ама здраво цъкат минуси путинофилите, а?[/quote]

    На първия си постинг - за преживяното на ферибота през Белите нощи - получих 3 минуса още през първата 1 минута. Не знам с какво толкова ги раздразни съдържанието.

    Жалки червени душички, техният житейски маршрут е бил до близкото поделение, чат-пат на учения, а сега - до бакалията с бастончето и до пейката пред банята, за да "детронират долара като световна валута"...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  22. 22 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1546 Неутрално

    [quote#1:"Norman Granz"]Фериботите им са като цели градове, с петзвездни каюти, по десетина заведения, вкл. ирландски пъбове, италиански ресторанти, фитнес... А от Стокхолм е още по-гот, щото е по-дълго![/quote]Аз съм пътувал с ферибот между Хелзинки и Талин и не си спомням да имаше индивидуални каюти. Пътуването е около 2 часа така, че от кабини няма кой знае какъв смисъл.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  23. 23 Профил на Ватник
    Ватник
    Рейтинг: 586 Неутрално

    Бригадата москаля не закъсня, теглят путински локуми и натЪйкват минусите като луди.

    До коментар [#14] от "dissident":

    А тоя нужният, дето щял да свързва Крим с рассия, до къде стигнахте с него?

    http://most.krym.es/ БАХАХАХА

    Every cradle is a grave.
  24. 24 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3761 Неутрално

    [quote#22:"Николай Николов"]Аз съм пътувал с ферибот между Хелзинки и Талин и не си спомням да имаше индивидуални каюти.[/quote]

    Вероятно бъркам с този от Стокхолм, който пътува близо 18 часа. Но от Хелзинки за Талин съм пътувал точно по време на белите нощи и е много красиво.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  25. 25 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1525 Неутрално

    Доколкото си спомням тунела под Ла Манша фалираше. Та този който ще е на подобна цена го чака същото. Общо взето мегаломански проект. Достоен за боце.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  26. 26 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3761 Неутрално

    [quote#23:"Ватник"]А тоя нужният, дето щял да свързва Крим с рассия, до къде стигнахте с него? [/quote]

    Вече има готов чертеж!!!

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  27. 27 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3761 Неутрално

    До коментар [#22] от "Николай Николов":

    Ето един ферибот по тия маршрути, който има всичко изброено от мен, плюс АПАРТАМЕНТИ:
    https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Baltic_Queen

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  28. 28 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1546 Неутрално

    [quote#10:"Георги"]80 км. за 3 милиарда евро!!![/quote]Струва ми се доста невероятно. Под Ламанша е 50км и е струвал по сегашни цени над 15 милиарда евро. Абсолютна утопия е да направят 80км тунел за 5 пъти по-малко пари.

    А и трафикът между Талин и Хелзинки ми се вижда силно преувеличен. Това са градове малко по-големи от Пловдив. Заедно като население са по-малки от София. То е все едно да се обоснове 80км метро за град като София. Не, че не е възможно, но е леко изхвърляне.

    Друг е въпросът, че Финландия е в момента леко изолирана - тя няма пряка жп връзка с останалата част от ЕС. В Лапландия има връзка с Швеция, но на юг връзката е само с Русия. Така, че може по тези съображения ЕС да се съгласи да финансира такъв проект.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  29. 29 Профил на naiden_pravdev
    naiden_pravdev
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Преди няколко години бях в Талин. Пристигнах по обяд в петък. Цяла нощ от Финландия на тълпи пристигаха предимно мъже, които веднага си купуваха огромни количества твърд алкохол. За целта от пристанището до центъра на Талин от двете страни на широката улица има безброй магазини, в които се продава само алкохол. Направи ми впечатление в един от тези магазини дама, която беше напълнила цяла количка като тия от Билла с най-различни бутилки. Посред нощ по улиците на Талин се търкаляха пияни до козирката финландци. Така беше и в събота. В неделя си тръгнах, а заедно с мен и финландските "туристи".

  30. 30 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 708 Неутрално

    [quote#14:"dissident"]Мостове и тунели се строят за да свързат хора, а не като пропагандни съоръжения, както моста при НДК.
    [/quote]
    не е удачен примера.
    слизащите пешеходци от долни лозенец минават баш през моста.
    на това му се вика пешеходен мост.
    че е направен да минават танкове и катюши е друга тема.
    ето примерно място, на което трябва такъв мост, а няма от
    спирка ропотамо до борисовата градина. хората от кв. Гео Милев, Яворов горна част няма как да стигнат до там.

  31. 31 Профил на ueberaschung
    ueberaschung
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#14] от "dissident":

    И се оправят доста добре. Ако си ходил там и имаш лични впечатления няма да го отречеш.

  32. 32 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 2559 Весело

    До коментар [#26] от "Norman Granz":

    Лъжеш сорсоид! Видях компютърна анимация по една от руските програми. Изглеждаше величествен! Почти като обещания Турски пАток и редица други ударни обекти от програмата "ЩЕ построим".

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  33. 33 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3761 Неутрално

    [quote#32:"vesolr"]Видях компютърна анимация по една от руските програми. Изглеждаше величествен! [/quote]

    А не мина ли по него с този звяр?
    http://www.diseno-art.com/news_content/wp-content/uploads/2014/11/LADA-Raven-concept-car-1.jpg

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  34. 34 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 785 Весело

    [quote#12:"dissident"]Не обръщай внимание на статията. За 3 милиарда не могат нищо да построят. [/quote]
    Аз мисля, че никой никъде нищо не може да построи, защото няма пари и всички западни държави са затънали в дългове. Скоро ще се сромоляса гнилия капитализъм, те тръгнали тунели да строят ... а и не са питали Путин.

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  35. 35 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3283 Неутрално

    Ама че тъпотия! Не че ми пука, разбира се. Но това са две рядко населени държави, а морето е много широко. Икономическият ефект е твърдо отрицателен. Условията за строителство ще са жестоки. Рискът е главозамайващ. Абе, майната им!

  36. 36 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 677 Неутрално

    [quote#30:"mihail_p"]не е удачен примера[/quote]

    Да, правешкия мост е доста по удачен
    За съжаление съоръжение, по-дълго от Евротунела, няма шанс на това място.

    Eddie lives... somewhere in time!
  37. 37 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Вижте офертите на Лилето съвместно със Златев и Пеевски,ако искате да строите тунели разни!

  38. 38 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    Основната употреба на този тунел ще бъде евтино поркане за финландците при събратята им оттатък морето.

  39. 39 Профил на Nazlim S
    Nazlim S
    Рейтинг: 322 Любопитно

    До коментар [#35] от "Judjuk": Ама ти знаеш ли някъде по широкия свят, морето да е тясно? Я ни го кажи, че барем кът хората научим едно или две неща за моретата.

  40. 40 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1219 Неутрално

    само да не катастрофира някоя подводница с почерпен екипаж

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  41. 41 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3283 Неутрално

    [quote#39:"Nazlim S"] Ама ти знаеш ли някъде по широкия свят, морето да е тясно?[/quote]
    Ама госпожо, това са 80 км, два пъти повече от Ламанша, повече и от Керченския провлак. Там просто си е открито море. Освен това трафикът ще е стотици пъти по-слаб от Евротунела.

  42. 43 Профил на varna_11
    varna_11
    Рейтинг: 374 Неутрално

    [quote#22:"Николай Николов"]Аз съм пътувал с ферибот между Хелзинки и Талин и не си спомням да имаше индивидуални каюти.[/quote]
    Има има... Рецепцията на хотелската част на ТАЛЛИНК СТАР бе на 7-а палуба...

  43. 44 Профил на .
    .
    Рейтинг: 985 Неутрално

    Балтийските дьржави са на сьщия хал като и ние, изчезват.

  44. 45 Профил на rde32513083
    rde32513083
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#6] от "Norman Granz":

    Помня как едно време, на комсмолските събрани, някой като тебе, Грънчо, зреваваше: "Мина ми една мисъл през ума"! Втора едва ли ще се появи. Но от Талин до Хелзинки действително е добре да се пътува по-дълго, стига да е пролет или лято. Иначе съм висял часове в бара на ферибот сред пияни фини - в СССР Талин оставаше без алкохол в събота и неделя от тях.

  45. 46 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2173 Разстроено

    До коментар [#7] от "murttle":
    [quote#7:"murttle"]Ние пък до края на този век може би ще си построим тунел под Шипка.[/quote]

    Не съм толкова голям оптимист. Дано поне завършим околовръстното на София.

  46. 47
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  47. 48 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1504 Весело

    [quote#16:"Бенк-Бенк"]С около 1.5 час ще се ускори придвижването на финландците до най-близкия бар в Талин, за седмичния им алкохолен туризъм,[/quote]

    Но пък ще загубят час и половина за безпаметно наливане с безмитен алкохол на борда на ферито. И още толкова на връщане

    Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.
  48. 49 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7145 Неутрално

    Боко пак изостана.Таман взе да наваксва с магистралите и Талин взе да планира тунел под Балтийско море.Сега ще трябва и той да измисли друго.Може би тунел до Крим.

  49. 50 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 2559 Весело

    До коментар [#42] от "hasanço":

    Изцяло е построен. На компютърна анимация.

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK