Евтиният петрол ще пришпори реформите в Саудитска Арабия

Доскоро приходите от суровината смазваха щедрата държавна машина.

© Andrew Biraj, Reuters

Доскоро приходите от суровината смазваха щедрата държавна машина.



Напрежението между Саудитска Арабия и Иран измести фокуса от друго важно развитие - в Рияд върви тиха петролна революция.


Доскоро приходите от суровината смазваха щедрата държавна машина. Миналата година те паднаха с 23% и това е важно за икономика, в която 73% от приходите идват от петрола.


Няма изгледи скоро цените да скочат, така че може би подразбиращия се социален договор - материален комфорт за саудитците в замяна на ограничени политически свободи, е в опасност, отбелязва Би Би Си.




Крал Салман действа смело – в бюджета за декември присъстваха първите стъпки от голям план за икономическа реформа, който трябва да бъде обявен изцяло през януари. Целта му е да осигури политическа стабилност, докато страната свиква с много по-ниските цени на петрола.


Миналия месец той вдигна цената на субсидирания от държавата евтин петрол с 40%. Други субсидии също ще бъдат орязани заедно със заплатите на държавните служители. Транспортните проекти в редица малки градове са отложени или отменени.


Досега в страната нямаше данък върху приходите и министрите настояват, че той няма да бъде въведен.

© Sultan Al Fahed, Reuters

Досега в страната нямаше данък върху приходите и министрите настояват, че той няма да бъде въведен.


Досега в страната нямаше данък върху приходите и министрите настояват, че той няма да бъде въведен. За сметка на това ще има други данъци – върху тютюна и други вредни стоки, казва се в изявление на финансовото министерство. Очакват се и приватизации.


Това е голяма промяна – въпреки икономическия растеж, консервативните управляващи не смятат, че паричния резерв и приходите, които доскоро бяха над 150 млрд. долара, ще бъдат достатъчни, за да покрият разходите им.


Ниските цени вредят и на политическите врагове на Рияд, така че страната смята да продължи да произвежда толкова петрол, колкото ѝ позволява квотата, като складира по танкери излишното количество.


Един от синовете на краля и министър на отбраната - Мохамед бин Салман, на среща с държавния секретар на САЩ Джон Кери. Принцът е част от новото поколение политици, застанали начело на реформите.

© U.S. Department of State

Един от синовете на краля и министър на отбраната - Мохамед бин Салман, на среща с държавния секретар на САЩ Джон Кери. Принцът е част от новото поколение политици, застанали начело на реформите.


Бизнесът от години призовава за реформи, възпрепятствани от процеса на взимане на решения в държавата. Традиционното бавното навлизане на промените в Саудитска Арабия обаче може да се ускори заради критичната финансова ситуация.


"Икономическите реформи вероятно ще бъдат тласнати напред от поевтиняването на петрола, но те не са резултат от него. От дълго време има дългосрочен план за тях, но Саудитска Арабия се движи със свой собствен ритъм", казва Амир Маруа – директор по стратегиите и инвестициите в риядската фирма Dayim Holdings.


Вече има и ново поколение политици, застанало начело на реформите, включително любимия син на краля – 30-годишният Мохамед бин Салман. Така че ниските цени на суровината могат да се окажат и добър шанс за саудитците.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (79)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1039 Весело

    Ах, РРеферрми! И на тях да им. **** ******!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  2. 2 Профил на civis_eu_sum
    civis_eu_sum
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Реформи...С какво точно Риад смята да замести 95% от бюджетните си приходи?

    ЕС не е пансион за социално слаби от третия свят, нито благотворителна организация.
  3. 3 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 968 Неутрално

    Един от тези чаршафосаните преди 2-3 месеца тупна в Париж с 64 лимузини мерцедес....Нищо ,ще ги намали двойно за другия път на 32...

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  4. 4 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2213 Неутрално

    ''Единството'' между десетките племена до сега се заплащаше богато.Като се вземе предвид религията и особенно сунитския и модел,манталитета и традициите.....реформите нямат голям шанс.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  5. 5 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1120 Неутрално

    И другите дето само помпят петрол ще трябва да се реформират . Не че е възможно де

    Няма шики-мики.
  6. 6 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    И какво да се притесняваме, нали ни убеждават постоянно че умно са си инвестирали парите в .....
    коли и златни тоалетни

  7. 7 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3492 Неутрално

    А в Русия?

    Или там положението е beyond hope...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  8. 8 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    Какво му е евтиното на петрола !!!???
    Нека Америка, Канада, Япония, Германия Франция, Италия и Англия да започнат до карат автомобили на ток, тогава ще видят, какво значи евтино.

  9. 9 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 458 Весело


    Ако петролът остане ефтин по-дълго, не само СА ще трябва да се реформира, но и други "демокрации", които се издържаха от петрол и газ - Венецуела, Русия, половината от арабския свят, Индонезия, Малайзия.

    И моят любимец, Бруней.


  10. 10 Профил на civis_eu_sum
    civis_eu_sum
    Рейтинг: 571 Неутрално

    [quote#7:"Norman Granz"]Или там положението е beyond hope... [/quote]

    Е не всеки може да се намира в завидното положение на СА, където надеждата струи от всеки nook and cranny

    ЕС не е пансион за социално слаби от третия свят, нито благотворителна организация.
  11. 11 Профил на x3me
    x3me
    Рейтинг: 233 Неутрално

    "реформите в Саудитска Арабия"

    Мен реформите в СА изобщо не ме топлят. Да правят реформи в България заради евтиния петрол в полза ан гражданите.

    "Без революция сме загубени во веки веков." Смърт за всички мюсюлмани по Земята !!!
  12. 12 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 2402 Неутрално

    [quote#7:"Norman Granz"]А в Русия?

    Или там положението е beyond hope...[/quote]
    И там, само че в сатрапията реформи не вървят, доказано е от руската история. Единственото, което се наблюдава през вековете е твърдата ръка на бащицата, водката и скотският живот на по-голямата част от руснаците. Така че, не само тези цени на петрола не могат да въздействат на россияните, ами 25 цента да стане все тая, реформи няма да има, виж по-нататъшно обосяване, изгладняване и голодомор ще има.

  13. 13 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 740 Неутрално

    излишни надежни.. ония там са такива фанатици, че нищо не може да ги притесни..

    А нали и са първи приятели на маккейн..

  14. 14 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1751 Любопитно

    До коментар [#8] от "442":

    Петрола не се използва само за гориво. Между другото има идно интересно изказване на Менделеев:
    "Да се горят нефт и въглища е все едно да се горят пари."

  15. 15 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 2402 Неутрално

    [quote#8:"442"]Какво му е евтиното на петрола !!!???
    Нека Америка, Канада, Япония, Германия Франция, Италия и Англия да започнат до карат автомобили на ток, тогава ще видят, какво значи евтино. [/quote]
    Така е, ама още преди да почнат на запад масово да карат на ток, цените на петрола ще ударят тази година 20 долара. По-нататък може да се мисли за 10 долара на барел и под тази граница.

  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  17. 17 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3492 Неутрално

    [quote#12:"GreenEyes"]И там, само че в сатрапията реформи не вървят, доказано е от руската история.[/quote]

    Не си прав - ето, за 15 години Путин ги върна от посткоунизма в старообредния феодализъм.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  18. 18 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3512 Неутрално

    с един замах - две глави , камъните да станат за многократна употреба , камшиците от китай след обществена поръчка ... само с тези реформи и биха спестили много

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  19. 19 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3492 Неутрално

    [quote#15:"GreenEyes"]цените на петрола ще ударят тази година 20 долара.[/quote]

    Под тази прогноза има 4 минуса?!

    Вместо да ти се зарадват, антибългарите са пожелали да плащат скъпи горива, но да пълнят джобовете на руската олигархия.

    Затова сме толкова бедни - защото е пълно с национални предатели, които служат на вражеска държава.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  20. 20 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1952 Весело

    До коментар [#1] от "ДСБ+Москов фармацевтична МАФИЯ! Реекспорт-300 млн":

    аз отдавна съм убеден че ще има "пролет " в С.А. тая година
    Вече задухаха гиблите на промяната

    гошо
  21. 21 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 2402 Неутрално

    [quote#19:"Norman Granz"]Вместо да ти се зарадват, антибългарите са пожелали да плащат скъпи горива, но да пълнят джобовете на руската олигархия.
    [/quote]
    Още древните са казали - нищо ново под слънцето. За небългарските задунайци най-важното на тоя свят е Магучая (не че те изкат да живят там). Останалото като България, българи, просперитет на българската нация и прочее "простотии" не са важни. Още от времето на дядо Благоев е така.

  22. 22 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 735 Неутрално

    [quote#19:"Norman Granz"]цените на петрола ще ударят тази година 20 долара.- цитат на коментар #15 от “GreenEyes”

    Под тази прогноза има 4 минуса?! [/quote]

    Минусите са вероятно защото хората не вярват тази цена да се задържи дълго. Ако останат без приходи, сатрапите от СА, ще започнат война за да избегнат "демократичния гняв на народа" и ще повлекат целия близък изток.

    Евроатлантида
  23. 23 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#14] от "1001":

    Прав сте - на вероятно днес около 50-60% от петрола и газа се използва именно за гориво, и за добиване на електричество.
    С новите източници на електричество и новите технологии нуждата от петрол и газ намалява.

    Та така.

  24. 24 Профил на vicovnic
    vicovnic
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Русия е враг на целия свободен свят!
    СА е съюзник на свободния свят!Едни реформи в СА ще направят свободния свят много по-устойчив и привлекателен и ще поставят на мястото и Русия с нейната враждебна агресивна политика.
    Русия е враг на целия свободен свят!

  25. 25 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3492 Неутрално

    [quote#22:"sa6"]Ако останат без приходи, сатрапите от СА, ще започнат война за да избегнат "демократичния гняв на народа"[/quote]

    Като Путин в Украйна и Сирия?

    Показателно е, че и това не му помогна.

    Само преди 5 години една война в Близкия Изток би изстреляла петрола на 300 долара за барел; сега - ц.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  26. 26 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Камиларите мислят....

    malart.blog.bg
  27. 27 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Доскоро приходите от петрол смазваха джобовете на уахабитската кралска фамилия. Никой не казва че в САрабия има и много бедна и средна класа. Реформите както се вижда ще ударят точно тази част на САрабия и нищо повече. Те са им нужни, даже задължителни. Но дали ще успеят да утвърдят абсолютната власт на крал Салман и неговите наследници. И понеже има поне още 100 други принцове, претенденти за престола нищо не се знае. А и това е огромния проблем на тази държава. Ще успее ли краля, да запази абсолютната си кралска власт или някоя пролет или есен ще я срине, така както навремето беше срината в Иран.

  28. 28 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1952 Весело

    До коментар [#4] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    да, но да ти кажа новите племенни вождове искат ново раздаване на картите /като в Либия стана ,а при нас 90те, за ония от Майдана да не говорим/

    гошо
  29. 29 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 735 Неутрално

    [quote#24:"vicovnic"]СА е съюзник на свободния свят![/quote]

    когато този "демократичен съюзник" фалира брутално, не ми се мисли когато саудитските главорези - имигранти, налазят свободния сват тласкани от глад и война.

    Евроатлантида
  30. 30 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2682 Неутрално

    Тези ще се реформират колкото се е реформирала Османската империя която между другото е била в перманентна финансова криза след прекратяването на експанзията си през 17 век.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  31. 31 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 853 Неутрално

    "Миналия месец той вдигна цената на субсидирания от държавата евтин петрол с 40%."
    ============
    Леле какво сташно вдигане на цените - направо с 40%!
    Само една малка подробност: след вдигането, литър бензин 91 струва 20 цента. А литр 95-го бензина -24 цента!

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  32. 32 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Може ли едно предсказание?
    Поредното. Другите се изпълниха.

    Та това което може да се очаква там е: Някой с колан с експлозиви, някой от царската фамилия дал фира, размирици и вече истинска арабска пролет, независеща от САЩ!

  33. 33 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1229 Неутрално

    До коментар [#4] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Икономическите реформи все пак имат някакъв шанс, просто няма как иначе... Други реформи - както ние казваме, "надявай се Маро на панаира"... И може би бавното им развитие е добро - предпочитам чаршафосани, пред тези от ИДИЛ и то с много петрол!!

  34. 34 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2682 Весело

    [quote#24:"vicovnic"]СА е съюзник на свободния свят![/quote]
    По-голяма глупост не можа ли да измислиш? Повечето от терористите взривили двата боинга в кулите бяха саудитци.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  35. 35 Профил на vicovnic
    vicovnic
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#29] от "sa6":

    Стига си се вайкала бе!Това няма да са диви емигранти.Тези може да ги използваме като готови обучени и морално твърди ядра на едни бъдещи сили от емигранти за разправа с империята на орките Русия.За какво си мислиш се акумулира в Европа такъв радикален потенциал от няколко десетки милиона.Няма само едропейците да сстават пушечно месо в столетната борба с Русия.Ще ги пуснем тези да свършат малко работа.
    Русия е враг на целия свободен свят!

  36. 36 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 735 Весело

    [quote#33:"charlesdegaulle"]кономическите реформи все пак имат някакъв шанс, просто няма как иначе... Други реформи - както ние казваме[/quote]

    Разреши ми да не се съглася частично. Икономическите реформи са свързани с финансовия сектор, а той в СА е ограничен от шериата - исляма не разрешава капитализма най-общо казано. А колкото за реалния сектор, не виждам какво може да се произвежда или отглежда в пустинята.

    Евроатлантида
  37. 37 Профил на civis_eu_sum
    civis_eu_sum
    Рейтинг: 571 Неутрално

    [quote#24:"vicovnic"]СА е съюзник на свободния свят![/quote]

    !!!!!!! АХАХА!!! Леговището на сунитския екстремизъм, родината на Бен Ладен, спонсора на половината брадати уроди по тоя свят мястото където бият жени, понеже са били изнасилени, където могат да те осъдят на смърт за това че си "вещица", където режат ръце и осъждат блогъри на 1000 бича...Алелел майко ебати тъпотията, просто...

    ЕС не е пансион за социално слаби от третия свят, нито благотворителна организация.
  38. 38 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3527 Неутрално

    Реформите ще се пришпорят на много места, вследствие падането на цената на петролчето. В СА промените ще са болезнени, особено за принцовете...

  39. 39 Профил на civis_eu_sum
    civis_eu_sum
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#35] от "vicovnic":

    Ако кажа "тъпо копеле" бих обидил жестоко милиони свестни тъпи копелета по широкия свят ... но да.

    ЕС не е пансион за социално слаби от третия свят, нито благотворителна организация.
  40. 40 Профил на vicovnic
    vicovnic
    Рейтинг: 458 Гневно

    До коментар [#37] от "civis_eu_sum":

    Ти кво, толкова ли си незнаещ че СА са СТРАТЕГИЧЕСКИЯТ СЪЮЗНИК НА САЩ НОМЕР ЕДНО?!?!?!

  41. 41
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  42. 42 Профил на faraon
    faraon
    Рейтинг: 946 Неутрално

    [quote#21:"GreenEyes"]За небългарските задунайци най-важното на тоя свят е Магучая (не че те изкат да живят там). Останалото като България, българи, просперитет на българската нация и прочее "простотии" не са важни. Още от времето на дядо Благоев е така.[/quote]

    Доста нескопосана лъжа. Надали съществуват българи, които да не мечтаят нашата нация да просперира. Но всеки що годе интелигентен човек знае, че това не може да се случи, ако не изградим солидно образование, ако солидни инвестиции не бъдат вкарани в технологични производства, не само в производство на марципанчета, кока кола, в най-добрият случай на дребни детайли за автомобили. При тази сбъркана концепция скоро българската нация няма шанс да просперира.

    Надали има българи, които не желаят САЩ, Германия, Англия и други напреднали държави да инвестират в нашата икономика. Но със сигурност има такива българи, които не желаят руски инвестиции у нас. А те към момента като че ли са реално възможните.

  43. 43
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  44. 44 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3492 Неутрално

    [quote#24:"vicovnic"]СА е съюзник на свободния свят![/quote]

    Стига си тролил бе! Ти си като оня, дето се пише "израелец", за да може покрай него хората да намразят истинските израелци.

    Класически агент провокатор.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  45. 45 Профил на vicovnic
    vicovnic
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#43] от "Julian Mall":

    Европа ще трябва да похарчи част от своите ресурси в тази битка с Русия.Това безспорно.Даже част от източвите си територии, това българия,румъния, източна украина.Целта обаче си заслужава - разпрама с Русия.Като я налегнат сунитите през отстъпената от Европа част и през осигурената от Турция коридор към каспия, тожгава да видиш истински нов световен ред и шествие на свободния свят върху ресурсите за съществуване на цялата планета!

  46. 46 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1952 Разстроено

    До коментар [#24] от "vicovnic":

    е неможе да си толкова хем тъп ,хем заблуден Това и корана не го разрешава

    гошо
  47. 47 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1842 Весело

    "Вече има и ново поколение политици, застанало начело на реформите, включително любимия син на краля ..."

    ...плюс останалите му синове, както и синовете на братята му ... еталон за демокрация

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  48. 48 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3512 Весело

    До коментар [#24] от "vicovnic":

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  49. 49 Профил на vicovnic
    vicovnic
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#46] от "гошо":

    Гледай географската карта и сам си прави изводите.
    На враговете ми тук дето си мислят да ме компрометират с оплювене им казвам: не ми нивама номерът московски агентчета.Сами се осветлявате рубладжии.Като ви се казват исините за вашето бъдеще и веднага нервничите!

  50. 50 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1163 Неутрално

    От чаршафите не могат да се очакват истински реформи.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  51. 51 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 914 Неутрално

    До коментар [#22] от "sa6":

    Какво значи дълго? Когато за последните две години имаш по 100млрд. дефицит, колко време мислиш, че ще изкараш с резерва си? Ако тия цени останат 5 години, ще видим камили във всеки български зоопарк.

  52. 52 Профил на today
    today
    Рейтинг: 846 Неутрално

    Да видят хубаво ли е! Искрено се надявам петрола да си остане евтин още дълго време, макар че ниските цени забавят реформите в нормалните държави, имам предвид навлизането на зелени технологии.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  53. 53 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 985 Любопитно

    До коментар [#45] от "vicovnic":

    [quote#45:"vicovnic"]Даже част от източвите си територии, това българия,румъния, източна украина.Целта обаче си заслужава - разпрама с Русия.Като я налегнат сунитите през отстъпената от Европа част и през осигурената от Турция коридор към каспия[/quote]
    Чакай да видим дали те разбирам правилно. Трябва да си отстъпим страната на чаршафосаните терористи, за да се борят те с рашастан, така ли?
    Имаш проблем, знаеш ли?

    Мома, връщай 12 и 12А!
  54. 54 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9048 Неутрално

    Даже и СА разбра,че трябват реформи,само Боко,не.

  55. 55 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 2402 Неутрално

    [quote#42:"faraon"]Но със сигурност има такива българи, които не желаят руски инвестиции у нас.[/quote]
    Е, и аз съм един от тези българи. Българската история тав. Фори е доказала, че "инвестициите" на Русия-СССР у нас са били или азиатски деспотизъм и крепостническо мислене или човеконенавистен болшевизъм. За това толкова ревете при всеки прекратен руски проект за източване на български пари, като почнем от локвата в Белене, минем през газопровода Бургас-Александрия и завършим със споминалият се Южен Паток, защото тези проекти бяха банковата сметка на петата колона в България, работеща срещу националните ни интереси в полза на враждебна на българите държава. Не ви щем ни меда, ни жилото.

  56. 56 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1952 Весело

    До коментар [#49] от "vicovnic":

    да ти кажа извода който се налага като ти прегледа човек коментарите е :
    -Всеки които е тръгнал срещу Русия ,Господ първо му взима акъла и ти си ,ама типично доказателство

    гошо
  57. 57 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1952 Весело

    До коментар [#53] от "CINZANO":

    и аз това му казва виж ком.56

    гошо
  58. 58 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 831 Неутрално

    До коментар [#22] от "sa6":

    Кои ще започнат война? Саудитска арабия ли? В която средно ефективното работно време на един саудитец е 20 минути на ден? И където като роби, без всякакви права се трудят индийци, пакистанци, филипинци, малайзийци? Те ли ще започнат война?
    Това да не е пребиване с камъни на вързана беззащитна жена? Или обезглавяване на безпомощен, пребит и дрогиран мъж?

    Де този късмет да започнат!

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  59. 59 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#19] от "Norman Granz":

    Под моя коментар [14] - също минуси.

    homo sovieticus това прави, праска минуси ...

  60. 60 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#19] от "Norman Granz":

    извинете под моя коментар [23]

  61. 61 Профил на vicovnic
    vicovnic
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#53] от "CINZANO":

    Ти имаш проблем.За какво се мислиш?За някаква велика суверенна сила?Няма такова нещо.Имаш ограничен суверенитет в рамките на Европейския съюз!Интересите на европейския съюз са над някакви дребни национални интереси на отделна страна!В този ЕС водещи са Западните могъщи икономики и държави.Изтокът е само придатък присъединен по милост!Разбира се и за да се намали моща на Русия след студената война.Точка.НЕ напразно се дефинира Европа на две скорости.Това е двоен стандарт, който е крайно необходим за интересите на истинските европейци, а не на разни такива като тебе.Европа има интерес от Турция като водеща за едни модерни ислямски конгломерати от държави опозиционни не на Европа ами на Русия.Така че Европа ще енаправи необходимото точно Турция да е удовлетворена включително и с териториални надмощия но да стигне до границите на Русия тази мощна ислямска сила, която ще я унищожи.Нищо не можеш да направиш.Евроатлантическите интереси го изискват.
    РПусия е враг целия свободен свят!Като ти е известно врагът на моя враг е мой приятел.Примири се.

  62. 62 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#26] от "malart":

    Шшшшшт ...

    Не им пречете. Това за тях е голямо усилие, и то съвсем ново.

  63. 63 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3144 Неутрално

    Най- смешното е, че консервативна Саудитска Арабия прави реформи, които са пазарни и адекватни. Точно на мястото! Докато пък, прогресивна Венецуела и Русия девалвират валутите си.

    От това мога да ви кажа очевадното, Саудитска Арабия очаква ниски цени на петрола за дълго. Аз бих добавил, че и разчиства пазара, защото знае, че петрола е суровина с намаляващо влияние и Саудитска Арабия изка да продава своят евтин петрол до края.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  64. 64 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 233 Неутрално

    ...подразбиращия се социален договор - материален комфорт за саудитците в замяна на ограничени политически свободи...
    От къде се подразбира?!
    Саудитска арабия е една мракобесна монархия и няма никакъв социален договор!
    След изчезването на материалния конфорт нищо няма да се промени с политическите свободи!
    Няма власт ,която да се промени от самосебе си!

  65. 65 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 570 Неутрално

    Най-хубавото нещо, което може да се случи на саудитците, е да слязат на земята и да осъзнаят, че нищо не струват без петрола, на който седят. Да си пасат кротко камилите, да си правят петте дневни молитви на рогозки от палмови влакна и да спрат да се бъркат в работите на света.

  66. 66 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#63] от "Realist":

    Докато Саудитска Арабия купува оръжие за милиарди,води войни и спонсорира ислямистки въоръжени терористични групировки,както и докато се мъчи да разпространява ислям като строи джамии и спонсорира мюсюлманите навсякъде по света-няма да има никакви шансове да остане на повърхността!
    Всички тези дейности са много скъпи и не са им вече по джоба при тази цена на нефта!

  67. 67 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3144 Любопитно

    [quote#66:"rurade"]Докато Саудитска Арабия купува оръжие за милиарди,води войни и спонсорира ислямистки въоръжени терористични групировки,както и докато се мъчи да разпространява ислям като строи джамии и спонсорира мюсюлманите навсякъде по света[/quote]

    Също като Иран? И също като мАмашката ви рАшка. Всички изнасят някаква революция, финансирана с доларите получени от продажбата на ресурси, които не са изработили. Е, и това ще е ден до пладне!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  68. 68 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#67] от "Realist":

    Саудитска арабия се мъчи да носи не две ,а много дини под една мишница и няма как да не ги изтърве!
    Не произвежда нищо!Няма какво да реформира също-единствената реформа ,която може да я спаси е да стане нормална държава с нормална форма на управление,идеята за което най-вероятно няма да се хареса на принцовете !

  69. 69 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3144 Весело

    До коментар [#68] от "rurade":

    Смени Саудитска Арабия с Русия в коментара си и ще получиш същата истина.

    С тази разлика, че СА поне опитва реформи!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  70. 70 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#69] от "Realist":

    Стремежа ти да подмениш темата и да отклониш вниманието в друга посока не минава!
    Ако разгледаш фактите за Саудитска арабия ще видиш,че няма как да се правят на някой друг!Може би им се иска ,но нямат нито материални ,нито интелектуални възможности да играят някаква съществена роля на световната сцена!
    Затова трябва да се откажат и да се примирят с положението си,което им е отредила историята!Съжалявам те-виждам,че си им фен,но това е истината!

  71. 71 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3512 Весело

    До коментар [#44] от "Norman Granz":
    е ти като го/ги наемаше що не ги притегли ? верно не мъчени пари ама все пак и резултати трябват ...

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  72. 72
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  73. 73 Профил на ipsofacto
    ipsofacto
    Рейтинг: 8 Неутрално

    [quote#58:"serafin"]индийци, пакистанци, филипинци, малайзийци? Те ли ще започнат война? [/quote]Забравяш, че в СА има не малко шиити(10–25%), които по време на арабската пролет протестираха, и само наливането на пари($35млрд) в социални програми от тогавашния крал успокои положението. Също и в Бахрейн бяха се вдигнали, и се наложи саудитската армия да въведе ред там. Така че иима кой да се вдигне, като му дойде времето.
    До коментар [#58] от "serafin":

  74. 74 Профил на ipsofacto
    ipsofacto
    Рейтинг: 8 Неутрално

    [quote#8:"442"]Какво му е евтиното на петрола !!!???
    Нека Америка, Канада, Япония, Германия Франция, Италия и Англия да започнат до карат автомобили на ток, тогава ще видят, какво значи евтино[/quote]Кога смяташ да стане това? От какво ще произвеждаш ток? Само от перки и слънце? Петролът(както и въглищата) НЕ може да бъде заменен в близките деситилетия, защото се използва не само за бензин/дизел за ЛЕКИ коли. С какво ще замвниш горивото за тирове, индустриални машини(като багери, фадроми и т.н.), кораби, самолети...Ами другите му приложения, като пласмаса, гуми, торове, дори лекарства? Причината цената на нефта да пада е, че световната икономика е в Депресия. Дори и в Китай има спад на икономиката им, а той влияе на над 20% от световната икономика! Почне ли да бумти отново икономиката(основно западната), цената пак ще фръкне към $100-на за барел.
    До коментар [#8] от "442":

  75. 75 Профил на Wagner
    Wagner
    Рейтинг: 402 Неутрално

    "Най-опасното време за един диктаторски режим настъпва тогава, когато той реши да се реформира".
    Алексис дьо Токвил, френски публицист, приятел на САЩ и автор на класическия труд "Демокрацията в Америка", написан по време когато в Европа не е имало и помен от демокрация.
    Точно това време настава сега в Саудитска Арабия.

    Знанието е велика сила. Само незнанието може да до обори.
  76. 76 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 985 Любопитно

    До коментар [#61] от "vicovnic":

    Що не запееш Интернационала, другарю?
    По нищо не се различаваш от националния предател Жоро Тарабата.
    Комунисти, какво да ви прави човек...

    Мома, връщай 12 и 12А!
  77. 77 Профил на Wagner
    Wagner
    Рейтинг: 402 Весело

    Цитат от статията: "Крал Залман действа смело - в бюджета за декември присъстваха първите стъпки от голям план за икономическа реформа...".

    Не става въпрос за някакъв тайнствен "бюджет за декември", а за обявения през декември годишен бюджет на държавата за 2016 година. А в какво се състои икономическата реформа никак не е ясно, освен ако не се смятат наистина смелите стъпки за ограничаване на някои разходи, отчасти споменати в статията, отчасти не. Освен това, увеличението с 40% и дори с 50% не се отнася за цената на петрола, както пише в статията, а за цената на бензина.
    Как обаче саудитската икономика наистина ще намали зависимостта си от цената на петрола все още се числи към държавните тайни. Както е тайна и заложената в бюджета цена на петрола. Експерти предполагат да е 40 долара на барел, което поставя заложения в бюджета дефицит още от сега под въпрос.
    Голям проблем е курсът на риала към долара, фиксиран на 3.75 риала за долар. Ако той не се освободи чрез обезценка на риала, Саудитска Арабия ще продължи да държи световния рекорд по бюджетен дефицит като дял от БНП. За миналата година беше 15%, за текущата е заложен 13%, ама може и да подобрят рекорда си от 2015 година.
    МВФ вече предупреди, че ако продължават в този дух, до 6-7 години ще са си профукали натрупаните пари. Миналата година са изтеглили от инвестиционни фондове 70-80 милиарда долара за покриване на текущи разходи.

    Знанието е велика сила. Само незнанието може да до обори.
  78. 78 Профил на Wagner
    Wagner
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#2:"civis_eu_sum"]Реформи...С какво точно Риад смята да замести 95% от бюджетните си приходи? [/quote]

    За миналата година бяха 90%, за текущата са заложени "само" 73%. Е, не е съвсем ясно как ще го постигнат, но както четем в статията, предвиждали "смели действия".
    За сравнение - в новия ирански бюджет приходите от петрола са заложени с 27%. Ама и там не е ясно как ще устискат, щом изхождат от цена на петрола 70 долара на барел (!?). Иран обаче е заложил и обезценка на валутата си спрямо долара, което помага на бюджета. Саудитците все още държат на фиксиран курс.

    Знанието е велика сила. Само незнанието може да до обори.
  79. 79 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 831 Неутрално

    До коментар [#73] от "ipsofacto":

    Не става дума за това кой ще се вдигне в СА. Става дума за война.
    Иначе принципно съм съгласен с вас.

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK