Изминаха 30 години от трагедията със совалката "Чалънджър"


Изминаха точно 30 години от едно от най-зловещите и катастрофални напомняния на човечеството, че космическите полети и изследването на космоса е опасно начинание.




В мразовитетото утро на 28 януари 1986г. американската космическа совалка "Чалънджър" се разпадна на парчета само минута след старта. В експлозията загинаха всички на борда, включително учителката Криста Маколиф, която трябваше да е първият цивилен в орбита и да преподава на децата уроци от орбита.


Пред ужасените зрители и близки на астронавтите във Флорида и стотици хиляди, наблюдаващи от телевизионните екрани, аварията уби 7-членния екипаж 73 секунди след излитането.


В паметта на цяло поколение се запечатват кадрите с разпадащата се ракета в небето над Кейп Канаверал и всеки, който го е гледал, си спомня къде точно е бил в този момент. За американците това е трагедия с мащабите на убийството на президента Джон Кенеди и атентатите от 11 септември.


Разследването стига до извод, че причината е повреда на гумено уплътнение в дясната ракета на твърдо гориво, вероятно причинена от ниските температури в деня на старта. При излитането то се скъсва и през него започват да излизат горещи газове, които повреждат масивния централен резервоар и окачването на ракетата към него.


Последиците са не само уволнения на ръководители, но и преосмисляне на амбициозната космическа програма на САЩ и нейния затлачен от бюрокрация и политически натиск бизнес модел, изграждан с идея да изведе страната през орбитална станция, полети до Луната и Марс.


Полетите са спрени за 3 години, но последвалата реформа в NASA и редизайнът на ракетите не спестяват втора такава трагедия 17 години по-късно.


На 1 февруари 2003г. совалката "Къламбия" изгаря високо в атмосферата при навлизането за приземяване. Накърнена при излитането част от лявото крило става причина за разпадането на целия кораб и гибелта на 7 астронавти. Малко по-късно цялата програма е закрита и останалите совалки са изпратени в музеи.


Загиналият екипаж на 9 януари 1986г. по време на тренировка.

© NASA.gov

Загиналият екипаж на 9 януари 1986г. по време на тренировка.

Коментари (54)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Bai nik
    Bai nik
    Рейтинг: 2325 Неутрално

    усвояването на космоса е трудно начинание

  2. 2 Профил на 2easy
    2easy
    Рейтинг: 466 Неутрално

    УСА нациаонализмът няма да ни доведе до никъде (копирам коментар относно български истирически събири) !

    Парадоксалните възвишения на човешката мисъл доведоха до леснопредвидими вдлъбнатини в окръжността на ирационалното оригиналничене.
  3. 3 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Важното е да се върти коллото!
    Какво тук значи,някаква си личност-както би казал комунето Вапцаров!
    Бог да прости загиналите,времето минава бързо!

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  4. 4 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 581 Любопитно

    Спомням си добре...голяма трагедия!
    Кво стаа с тия минуси, бре!????

  5. 5 Профил на pipon
    pipon
    Рейтинг: 459 Неутрално

    Заради селския инат на реднековете в ръководното тяло на НАСА . Инженерите многократно предупреждават за проблем с гумените уплътнения и демпферите при ниска температура с процес наречен скорчинг ,който ще доведе до фатални последици с носителя ....... Въпреки това бетоните глави нареждат изстрелване ........

  6. 6 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Да, имало е предупреждения още от преди това от част от инженерите, че при ниски проблеми може да възникнат повреди заради гумените уплътнения, но за съжаление ръководните кадри не предприемат нищо.

  7. 7 Профил на manu_chao
    manu_chao
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Ако тази трагедия се беше разиграла в Русия - тук щеше да има фиеста на получовеци, въргалящи се в помия, грозни квалификации и жлъчна злоба.....
    Модератора, знам, че ще го изтриеш този коментар, но сам знаеш, че е вярно това, което съм написал.
    Бог да прости екипажа на "Чалънджър" - те са част от неспирният устрем на Човека да покори други планети.

  8. 8 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#7] от "manu_chao":
    ++++
    Дълбок поклон и почит към американските астронавти и всички загинали в името на прогреса на Човека

  9. 9 Профил на bgmusquetaire
    bgmusquetaire
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Пред очите ми е новинарската емисия по Канал 1, излъчващ кадрите и гласът на водещия, който мелодраматически от силен ентусисзъм стигматизира до печално напевен. А бяхме малки деца..

  10. 10 Профил на matera
    matera
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#7] от "manu_chao":Трагедиите по света нямат цвят,нито принадлежност към която и да било нации.Излишно по литизиране на една човешка трагедия в името на прогреса.

  11. 11 Профил на Ian Smith
    Ian Smith
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    [quote#7:"manu_chao"]Ако тази трагедия се беше разиграла в Русия - тук щеше да има фиеста на получовеци, въргалящи се в помия, грозни квалификации и жлъчна злоба..... [/quote]

    Защо се чудиш бе дрОгарЬО:
    1.Тук ВИНАГИ, АМА АБСОЛЮТНО ВИНАГИ има фиеста на получовеци, въргалящи се в помия, грозни квалификации и жлъчна злоб против Запада и САЩ.
    2.Вие това горното го правите вече 100 години. Лично аз помня много години по времето на Соца какво беше. ЧУДО !
    Защо се чудиш тогава ! КАКВОТО ПОВИКАЛО ТАКОВА СЕ ОБАДИЛО !

    В нормалните държави лудите са в психиатриите, а в Русия са в Кремъл.
  12. 12 Профил на Ian Smith
    Ian Smith
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    [quote#7:"manu_chao"]получовеци, въргалящи се в помия, грозни квалификации и жлъчна злоба..... [/quote]

    Добре се описахте кремълоидите.

    В нормалните държави лудите са в психиатриите, а в Русия са в Кремъл.
  13. 13 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3379 Неутрално

    До коментар [#7] от "manu_chao":


    [quote#7:"manu_chao"]Ако тази трагедия се беше разиграла в Русия - тук щеше да има фиеста на получовеци, въргалящи се в помия, грозни квалификации и жлъчна злоба..... [/quote]Това са пълни глупости.Смъртта на всеки човек е трагедия.

  14. 14 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    Руснаците са виновни. (с)(R)

    [quote#9:"bgmusquetaire"]Пред очите ми е новинарската емисия по Канал 1[/quote]
    Какъв "Канал 1" те гони, казваше се "Първа програма".

    Апокалипсисът апокалиптичен
  15. 15 Профил на manu_chao
    manu_chao
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#10] от "matera":

    Под вашият коментар - може да прочетете, това което имам предвид.
    Иначе, съм съгласен с написаното от теб.

  16. 16 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    До коментар [#4] от "Коки":

    От вчера нещо троловете и орките са се развилнели и шляпат ли шляпат минуси.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  17. 17 Профил на Ian Smith
    Ian Smith
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    [quote#15:"manu_chao"]Под вашият коментар - може да прочетете, това което имам предвид. [/quote]

    Какво имаш предвид, хайде кажи, ще ти разберем мъката.
    Значи вие, определена категория хора, да можете цял век да разпространявате лъжи и клевети, ЗЛОБНИ ЛЪЖИ И КЛЕВЕТИ, а другите да ви мълчат.
    Ти си пръв във този форум да ръсиш слюнка наляво и надясно.
    Ние не сме ви казали за вашата Русия нищо което да не е вярно.
    И сега учуденко питаш защо било така !
    Обърни внимание, че пак вие я намесихте Русия, не ние !
    Свърши тази в която ви се мълчеше, свиквай !

    В нормалните държави лудите са в психиатриите, а в Русия са в Кремъл.
  18. 18 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#7] от "manu_chao":

    ману,
    явно не познаваш демократите в България и нашето мислене.

    ние никога не се радваме на загубата на човешки животи.

    ние порицаваме поведението на вашите лидери, които щяха да замажат подобен случай, ако се беше случил в СССР/Русия. да ти припомня ли Чернобил, Курск, смъртта на наемниците в Източна Украйна и още много примери? за вас цената на човешкия живот клони към нула. "няма човек, няма проблеми". ето това е, което винаги осмиваме и на което винаги се подиграваме.

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  19. 19 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#6] от "zero_day":

    да, случаят с Чалънджър е влязъл в учебниците по инженерни науки, мениджмънт, управление на риска и дори по организационна психология. и задължително трябва да се изучава в много курсове, защото е показателен за мисленето на групата, индивидите и възприемането на рисковете с ниска вероятност, но с голямо въздействие.

    е, болшевиките няма защо да се потят над този казус. там няма психология на групата, индивидите и бла-бла рискове. каквото каже вождът, това става. или това се е случило.

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  20. 20 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    България беше можеби, единствената страна в света (без да се брои КНДР), която през 1969 не мфудпд мф ЙЛ първото кацане на Луната. В изданието на в-к Работническо дело, на другия ден, 22 Юли, беше публикувано едно каренце с размера на 4 пощ. марки на последна страница

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  21. 21 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Помислете докъде са стигнали технологиите на американската косм програма оттогава.Тия дни се появиха кадрите от близките снимки на Церера, преди няколко месеци видяхме Плутон отблизо, две косм станции предават данни от извънслънчевата система, на Марс и около него работят 3-4 станции, корабът Орион върви по план и тази година предстои изпитание на първата, по-лека степен и т.н. и т.н.
    Представлявате ли си другари, каква мощ се крие зад тези факти и каъв поразителен напредък.
    И това въпреки спънките от страна на неадекватните чиновници от НАСА (да не говорим за огромните и в до голяма степен ненужни огромни ресурси хвърлени в МКС - 75% от парите там са на НАСА). Да не говорим за огромния скок в частните косм полети...
    НЕВЕРОЯТНО!

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  22. 22 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 533 Неутрално

    До коментар [#19] от "полувишис":

    Естествено, би трябвало всички управленски кадри да са запознати с множество подобни случаи, например за множеството от авио инциденти, породени заради липсата на комуникация между капитана и по-ниско стоящите по чин в кабината или заради това, че по-ниско поставените не смеят да оспорят решенията на капитана или да му покажат, че греши в преценката си. Друго полезно нещо, което би трябвало да се знае от всеки мениджър е че за ефективно управление трябва да се използва подхода от теория на управлението, където наличието на обратна връзка е задължително - тоест би трябвало да се допитват до подчинените как според тях трябва да станат нещата и какво не е наред и да се вземе в предвид при решенията. А комунетата няма какво да ги коментирам, при тях най-добре е да има бащица, който да взема всички решения, а те просто да изпълняват...

  23. 23 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Дори и днес форумната агентура на ЧервеноРуската орда цъка минуси

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  24. 24 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 894 Неутрално

    Хайде, пак се напълни с политутки от двата вида!

    „Товарете портокалите в бурета. Братя Карамазови”
  25. 25 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Много ЗДРАВЕ на авторите:
    след спирането на полетите при втората катастрофа, бяха построени две нови совалки и полетите бяха продължени. Бяха спрени преди около 7-89 години или около този период (лесно може да се направи справка)

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  27. 27 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    ПОПРАВКА:

    България беше можеби, единствената страна в света (без да се брои КНДР), която през 1969 НЕ ПОКАЗА по ТВ първото кацане на Луната. В изданието на в-к Работническо дело, на другия ден -22 Юли 1969, беше публикувано едно каренце с размера на 4 пощ. марки на последна страница

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  28. 28 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    ТРЕПЕРЕТЕ форумни агенти на ЧервеноРуската Орда

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  29. 29 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 581 Любопитно

    [quote#16:"Bulgarische Motoren Werke"]От вчера нещо троловете и орките са се развилнели и шляпат ли шляпат минуси.[/quote]
    Ммм-не, проблемът е в софтуера на Дневник! Под друга статия постнах коментар, който "пристигна" в листа с 12 минуса! Как стаат тия раоти?!

  30. 30 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 294 Весело

    До коментар [#26] от "Уточнител":

    да, минусите изглеждат точно като връх, в ИТ/уеб дивелъпмънт експертизата на комунетата... все още не могат да си нагласят ботовете какво да правят, как да гласуват. това явно е пилотният им проект как ботовете да гласуват минуси на всички, докато разберат кои са свои, кои са чужди постове. и често надминават гласуванията по очебиен и подозрителен начин.

    но такива са нашите комунета. нека не ги съдим. това са същества с ограничени възможности...

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  31. 31 Профил на blue_apollo
    blue_apollo
    Рейтинг: 439 Любопитно

    Едно уточнение.
    В началото на текста пише: "В експлозията загинаха всички на борда..."

    Всъщност екипажа не загива при експлозията. Кабината с екипажа се откъсва и дъъъълго пада към океана. Някои от членовете даже са успели да си задействат аварийното подаване на кислород. Но при удара във водата не е било възможно някой да оцелее.

  32. 32 Профил на Момчил89
    Момчил89
    Рейтинг: 651 Гневно

    Типичен пример, че големите умове могат да направят ЕЛЕМЕНТАРНИ ГРЕШКИ! Егати абсурдния пропуск дето правят да излетят в студено време, което не е подходящо за така наречените o-rings...

    Драконови закони ще оправят държавата!
  33. 33 Профил на Сталкер
    Сталкер
    Рейтинг: 273 Неутрално

    Е, не ги спряха веднага след Колумбия, ами чак към 2011 г. ли беше, свършиха известна работа по МКС още известно време. Само че след всеки старт щателно оглеждаха корпуса за възможни проблеми и имаше готовност за аварийно връщане на екипажа включително и с руските Съюз ако трябва.
    Иначе колкото и да отричате, нима някой има съмнение какво щеше да се пише тук ако такива големи катастрофи с загуба на толкова човешки животи бяха руско дело...

  34. 34 Профил на Сталкер
    Сталкер
    Рейтинг: 273 Неутрално

    И като фен на Жан Мишел Жар нека се включа с неговата композиция по темата, последната от Rendez-Vous, "Ron's Piece":

    https://www.youtube.com/watch?v=-TkFCkHsvIM

    Единия от астронавтите беше Рон Макнейр, саксофонист който е трябвало да се включи от орбита в концерта на Жан Мишел Жар в Хюстън (може би при следващ полет щото концерта е лятото). След гибелта му друг саксофонист изпълнява неговата пиеса и е включена в Rendez-Vous и други концерти.

  35. 35 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    [quote#31:"blue_apollo"]Всъщност екипажа не загива при експлозията. Кабината с екипажа се откъсва и дъъъълго пада към океана. Някои от членовете даже са успели да си задействат аварийното подаване на кислород. Но при удара във водата не е било възможно някой да оцелее.[/quote]

    Сигурно ще прозвучи ужасно, но бих предпочела да бяха загинали при експлозията, а не при удара във водата. Тези минути, през които са падали сигурно са били ужасни - да осъзнаваш смъртта си и да знаеш, че не можеш да направиш нищо... можеше поне това да им се спести, но...
    Бог да ги прости, хората никога няма да ги забравят.
    Наскоро гледах филм за тази, учителката, много добре беше направен.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  36. 36 Профил на Сталкер
    Сталкер
    Рейтинг: 273 Неутрално

    А да, сега чета че е трябвало записа да направи точно на Чалънджър, още един интересен цивилен проект за този полет наред с орбиталния урок на учителката Криста Маколиф...

  37. 37 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#32] от "Момчил89":

    Наистина! Толкова сложна техника и да се провалят заради някаква си гумичка?

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  38. 38 Профил на Жълтопаветник
    Жълтопаветник
    Рейтинг: 287 Неутрално

    До коментар [#37] от "Умерена джихадистка с канибалски наклонности":

    Има запис от пресконференцията, на която Файнман показва нагледно проблема с гумичката.

  39. 39 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    ВНИМАВАЙТЕ Хора,
    Установено е наличие на форумни агенти на ЧервеноРуската Орда, които автоматизирано манипулират гласуването...

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  40. 40 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#33] от "Сталкер":

    Всъщност рашъните са дали повече жертви отколкото всички останали нации тръгнали да покоряват космоса.

    Само във една ракетна експлозия на площадката за изстрелване дават фира 100 човека!
    https://en.wikipedia.org/wiki/Nedelin_catastrophe

    Отделно имат доста "изгубени космонавти" като дори се говори и лунни такива:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Judica-Cordiglia_brothers
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lost_Cosmonauts

  41. 41 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4060 Неутрално

    Създаването и експлоатацията на совалките е една от най-големите технологични постижения на човешкия ум.Само помислете първият старт е на 12.04.1981!!!!!!Само ограничени мозъчно хора могат да омаловажават този прогрес на САЩ.

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  42. 42 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4510 Неутрално

    [quote#33:"Сталкер"]Иначе колкото и да отричате, нима някой има съмнение какво щеше да се пише тук ако такива големи катастрофи с загуба на толкова човешки животи бяха руско дело... [/quote]

    По съветско време подготовката за изстрелването на ракети и космически тела , както и самото изстрелване беше дълбоко засекретено. За тези събития се съобщаваше едва тогава , кога се разбере ,че изстрелването на ракетата е успешно. Ако обаче изстрелването се окажеше неуспешно това си оставаше дълбока тайна. След перестройката и разпадането на СССР тези тайни се разкриха и тогава стана ясно , че съветските космически катастрофи и аварии са били многобройни и са свързани с много жертви от порядъка на десетки загинали и стотици ранени. Ракети са се взривявали на самия космодрум Байконур. Заснети са ужасяващи кадри на горящи като факел хора , които панически бягат и в един момент се строполяват на земята , за да доизгорят окончателно. Има загинал генерал, който е ръководел полета, както и десетки от обслужващия персонал военни , защото в съветско време с космонавтика са се занимавали само военните.
    Би трябвало да почитаме не само загиналите от американска страна , но и много по-големият брой загинали от руска страна при усвояването на космоса.

  43. 43 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално


    УТОЧНЕНИЕ

    "гумичката" представлява силиконов О-пръстен, с диаметър на обиколката 10 метра и диаметър на пръстена 40 мм. Той уплътнява отделните секции на гигантския ТГРД (ТвърдоГоривен Ракетен Двигател), който е един от двата твърдогоривни ускорители на системата.
    Това е най-мощният ТГРД, който е създаван някога (той ще се монтира на лекия вариант на КК "Орион", а пък на тежкия вариант ще се монтира още по-мощен ТГРД, който се разработва в момента). Тягата му е ок 1300 тона!!!, т.е. - ДВА пъти по-мощен от най-мощния ТРРД (Течно Реактивен Ракетен Двигател) Ф-1 на Сатурн 5.
    Споменатия по-горе ТГРД се монтира на совалката - 2 броя и височината му е 50 м., затова корпусът му е разделен на няколко секции, уплътнени помежду с въпросната "гумичка". Този О-пръстен би трябвало да се сменя на всеки полет, но мисля, че са го сменяли на два...
    По принцип силиконът слабо се влияе от температурата, но при отрицателни започва да се втвърдява. Подобен инцидент е бил регистриран (намерен в архивните документи)и при полета на предишната совалка, но никой по това време не го е забелязъл. Тогава лпропускът на газове е бил много кратък, след което уплътнението се е възстановило (този род хидравлични уплътнения имат такова свойство, но в известни граници). При случая със совалката "Чалънджър", утечката, както показват видеоматериалите от една камера (която също никой не е наблюдавал) факлата от горящи газове бързо се е самоликвидирала, но само след 1 минута е настъпило случайно и фатално събитие - мощна въздушна турбуленция се е опитала да отклони системата от траекторията на полета. Мигновенно са се задействали с пълна мощ стабилизиращите двигатели на самата совалка (при излитане работят двата ускорителя - ТГРД, прлюс трите ТРРД на совалката - общо 2870 тона тяга, системата се управлява от 16 стабилизиращи двигатели на совалката ), за да не позволят излизането на системата от зададената траектория на полета. Корпусът на цялата система, вкл корпусите на двата ТГРД са подложени на мощни силови въздействия, които причиняват еластични деформации, ксоито пък от своя страна стават причина отнова да се отвори процеп между корпуса и О-пръстена на същото място, където първоначално е имало утечка. Пропускът обаче е вече невъзстановим, поради деформацията и пламъкът от горящи газове бие върху носещата конструкция на корпуса на ТГРД и върху корпуса на огромния резервоар за течен водород, снабдяващ двигателите на совалката с гориво. Вследствие на това, част от носещата конструкция поддава, ТГРД се измества под влияние на компонент от силата на тягата, разрушава резервоара и започва изтичане на течния водород, който с въздуха от атмосферата образува гърмящ газ, който се запалва от факела на изтичащата струя. Взривът е гигантски, но въпреки това кабината на совалката остава невредима...
    Интересен факт е, че гл инженер на фирмата "Тиокол", прозводител на въпросния ТГРД, рязко се е възпротивил на искането на НАСА, да се даде разрешение за излитане при минусови температури (изкл рядко явление за Стартов комплекс 39), но накрая, под натиска на НАСА, ръководството на Тиокол се съгласява. Тогава на гл инженер не остава нищо друго освен да депозира писмено паметна записка със своето несъгласие...

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  44. 44 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    До коментар [#43] от "Уточнител":

    Интересно, благодаря.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  45. 45 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    ЧервеноРуска злоба, има опасност от печални изходи...

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  46. 46 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7996 Неутрално

    Космоса е за смелите и дръзките.Поклон пред тези,които работят за прогреса на човечеството,ризкувайки живота си.

  47. 47 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 5751 Неутрално

    Помня случая, това е риска на професията, а тяхната е супер рискована.

  48. 48 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    ЧервеноРуска злоба, има опасност от разрив на пружината с печален изход...

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  49. 49
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  50. 50 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Сега нацвъкаха 13 минуси за 2 секунди!

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  51. 51 Профил на pleven
    pleven
    Рейтинг: 237 Неутрално

    [quote#50:"Уточнител"]а нацвъкаха 13 минуси за 2 секунди! [/quote]
    от мене "+"

    https://www.pleven.pro
  52. 52 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Изминаха 30 години от трагедията със совалката "Чалънджър"!
    Последиците са не само уволнения на ръководители, но и преосмисляне на амбициозната космическа програма на САЩ и нейния затлачен от бюрокрация и политически натиск бизнес модел, изграждан с идея да изведе страната през орбитална станция, полети до Луната и Марс!

    Спомням си този ден! Почит към загиналите от екипажа и поука към поколенията - усвояването на космоса е високо рисково начинание вземащо жертви, но всеки който иска да върви напред трябва да ги предвиди!!! Може би след тази катастрофа и последвалата през 2003 г. се слага край на тази програма - най-добрата след "Аполо"! Жалко, че за момента не се виждат ракетни конструктори от класата на фон Браун и Каральов!!! След "шатъл" програмата очаквах да видя нещо по-ново, за което само сме чували че съществува - космически кораби от ново поколение с антигравитационни двигатели движещи се безинерционно и със скорости близки до светлинната - това е бъдещето, но за сега все още е отложено?!!!!

  53. 53 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    скотина

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  54. 54 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Какъв Каральов, какви 5 лева

    истината е по-важна от честта на Великая Россия




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK