Брюксел ще защити Uber и Airbnb пред националните правителства

Брюксел ще защити Uber и Airbnb пред националните правителства

© Sergio Perez, Reuters



Европейската комисия ще защити "споделената икономика" и услуги като Uber и Airbnb пред националните правителства, гласи позиция, видяна от агенция "Ройтерс".


Брюксел ще препоръча те да бъдат забранявани само в краен случай, като регулацията им трябва да бъде пропорционална на обществения интерес.


Еврокомисията посочва, че забраната за отдаване под наем за кратки срокове (услугата, която Airbnb предоставя) е "трудна за обосновка" и че е по-удачно да се наложат ограничения за максималния брой дни, в които апартаментите или стаите могат да бъдат наемани.




Публичното оповестяване на тези насоки ще бъде добра новина за Uber и Airbnb, пише агенция "Ройтерс". Дейността на двете американски компании бе ограничена или изцяло забранена в редица европейски държави.


Фотогалерия: Таксиметровите шофьори в Лондон протестираха срещу "Юбер" >


Сред страните, възпрепятствали дейността на фирмата, бе и България – у нас Uber не работи временно, след като Върховният административен съд потвърди решение на Комисията за защита на конкуренцията за това. Очаква се окончателно съдебно решение по същество в спора между Uber и КЗК.


Критиците ѝ я обвиняват, че с модела на работа - чрез мобилно приложение, компанията избягва строгите регулации, на които са подложени таксиметровите превози. Протести срещу нея имаше също в няколко страни, като във Франция те прераснаха в нападения на таксиметрови шофьори срещу служители на Uber.


Самата фирма спря услугата си UberPOP в Брюксел след съдебно нареждане, но започна да работи отново в Мадрид след победа в съда. Airbnb разгневи местните власти в Париж и Барселона заради влиянието си върху имотния пазар.

Коментари (75)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на luliak
    luliak
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Браво! Точно така трябва!!!

  2. 2 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 570 Неутрално

    До коментар [#1] от "luliak":

    Защо така да трябва? Ако някакви хора могат да използват колите си за публичен превоз без да е нужно да покриват никакви регулации, тогава защо таксиджиите да трябва да покриват определени изисквания? Да махнат изискванията и за таксиджиите и готово, да може всеки с личната си кола да сложи една хартиена табелка "такси" и да чака където си поиска.

  3. 3 Профил на Wagner
    Wagner
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Тези фирми нарушават редица закони в държавите-членки. Като се почне от избягване на данъци, мине се през защита на наематели и се стигне до нарушения на трудови условия. Ако Европейската Комисия ги защитава, то първо ще трябва да се обоснове юридически, а ако това стане гражданите ще се питат чии интереси обслужват Брюкселските бюрократи.

    И това идва май точно на време преди британския референдум.

    Знанието е велика сила. Само незнанието може да до обори.
  4. 4 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2370 Неутрално

    Един тарикатлък. В него има всичко друго; не и "споделено пътуване".

  5. 5 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 784 Неутрално

    [quote#2:"blaf"]Да махнат изискванията и за таксиджиите и готово, да може всеки с личната си кола да сложи една хартиена табелка "такси" и да чака където си поиска.[/quote]

    Няма лошо - стига да таксуват колкото ясно е обявено. При Юбър знаеш колко плащаш, а при копърките с помпите?

  6. 6 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2962 Неутрално

    ПРАВИЛНО !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  7. 7 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2370 Неутрално

    До коментар [#1] от "luliak":

    Питам пак /колкото и минуси да отнеса/. В какво се състоти това "споделено" пътуване.

  8. 8 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 918 Любопитно

    А кога Европейската комисия ще защити Юбер? Срок нещо казаха ли? Дали е реалистично да се каже - след 5 години или е много кратък този срок?

  9. 9 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 918 Весело

    [quote#7:"gmbh"]Питам пак /колкото и минуси да отнеса/. В какво се състоти това "споделено" пътуване.[/quote]

    Е как в какво? Споделеното пътуване е нещо като замяната в кръчмата. Как да ти кажа по-просто - като отидеш да пиеш кафе, помолваш мацката да ти донесе и споделено извършвате една размяна - тя ти дава кафенце, а ти и даваш парички. Това не е покупко-продажба, а е замяна - кафе срещу банкноти или монети

    Принципа е същият. Например, отишъл си по работа в НАП Овча Купел, отваряш си телефона, цъкваш и гледаш дали някой друг клиент на Юбер има път към НАП Младост. Обикновено човека идва, взема те, и си споделяте разходите.
    На мен ми е странно, че разходите за Мерцедес са колкото разходите за Опел или Шкода Октавия, но щом таблета с GPS-а казва, че е така, да споря ли?

  10. 10 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1085 Весело

    До коментар [#2] от "blaf":

    еволюция бе бейби... динозаврите кат са измирали да не е било справедливо...?

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  11. 11 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2370 Неутрално

    До коментар [#9] от "Управляващ опозиционер (реформатор)":

    Наемам кола на Uber до точка А, попътно си променям плановете и решавам първо да отида до т.В и т.С, най- накрая пристигам в т.А.
    И всичко това е "споделено пътуване" ли? За всички е ясно, че това е скрита транспортна услуга.

  12. 12 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2091 Неутрално

    http://www.dnevnik.bg/biznes/2016/06/02/2770316_sauditska_arabiia_investira_35_mlrd_dolara_v_juber/

    Дали инвестицията на Саудитска Арабия няма връзка с тази "Защита"?

    Panta rhei....
  13. 13 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1085 Весело

    До коментар [#7] от "gmbh":

    имаш апп на телефона, кат решиш да пътуваш вадиш апа и казаваш къде... апа ти дава цена, след колко време колата ще е при тебе и ти показава карта на която виждаш свободните коли... ако си съгласен плащаш на апа (имаш 5 мин. да се откажеш), шофьора на най-близката кола те вижда и ако е съгласен тръгва към тебе... колата идва, качваш се и те закарва... благодариш, пожелаваш приятна работа и слизаш... нема кинти, нема ресто, нема бакшиши... след няколко минути апа те моли да оцениш шофьора, който те е возил (звездички, от 0 до 5)...
    не всичко е точно така и не навсякъде, ма горе-доле туй е...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  14. 14 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2370 Неутрално

    До коментар [#13] от "tucker case":

    Изглежда пиша на чужд език. Нека си оправят терминологията.
    От там нататък всичко е ясно.
    Процедурите за наемане на кола , не ме интересуват.

  15. 15 Профил на Handy
    Handy
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#2] от "blaf":

    Убер имат много по-стриктно следене на превозвачите и следенето на правила от страна на шофьорите, отколкото бълагрските фирми.

  16. 16 Профил на Борислава (be_free)
    Борислава (be_free)
    Рейтинг: 823 Любопитно

    До коментар [#13] от "tucker case":

    Това не е ли същото като да си поръчаш такси?

    Абсолютната свобода дава абсолютна власт, а власта покварява, а абсолютната власт абсолютно покварява!
  17. 17 Профил на tediblabla
    tediblabla
    Рейтинг: 326 Неутрално

    До коментар [#7] от "gmbh":
    До коментар [#13] от "tucker case":

    Не само, споделено пътуване за мен е по-скоро платеният автостоп тип блаблакар във Франция-шофьорът нищо не печели, защото има лимит на цената, която може да вземе от другите пътници, но поне пътуването му излиза безплатно. Използва се при междуградско пътуване или пък до работа. В България доколкото знам не съществуват все още такива сайтове, но пък има ФБ групи за пътуване между определени градове. За Юбер не бих казала, че е споделено пътуване, защото шофьорът го прави с цел печалба, тоест нищо споделено няма Естествено обслужването е много по-добре от такситата, а и наистина не могат да те излъжат с цената поне. Дневник за пореден път са се органичили до превод на някаква информация, без грам журналистически коментари.

  18. 18 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 652 Неутрално

    много ясно.
    бойко борисов ги поряза, защото разчита
    на гласовете на бакшишите.
    нали си спомняте прослувутата демонстрация на двеста ли бяха
    колко бяха таксита, след като един техен колега беше убит.
    мафиотски пъчения. и борисов със задоволство гледаше как всички се огъват пред тормоза и направи нула за да възвърне реда. ама като протестираме срещу ограбването на целия народ е провокация.
    ужасен мерзавец.

  19. 19 Профил на tediblabla
    tediblabla
    Рейтинг: 326 Неутрално

    До коментар [#2] от "blaf":

    Те пък нашите такситата понеже покриват регулации, плащат данъци, осигуровки и т.н. За други държави съм съгласна, че интересите на редовните таксита са накърнени- във Франция например лицензът е изключително скъп, курсовете за таксиджии също, има си строги изисквания за поведение, чисто съдебно минало, облекло и т.н. В България е пълна анархия, да те е страх да се качиш в такси, особено ако не познаваш града...
    До коментар [#15] от "Handy":

  20. 20 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 570 Неутрално

    До коментар [#15] от "Handy":

    Имат трънки. Затова юбърските пишман шофьори масово изнасилват, щото имат контрол.

  21. 21 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3450 Неутрално

    Брюксел ще защитава потребителите от собствените им правителства и тяхната загриженост от кого да свалят някой рушвет, как да я избутат за още един мандат.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  22. 22 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1085 Весело

    До коментар [#16] от "Борислава (be_free)":

    в началото усещането и чувствата вълнуващи пътническата душа са същите... но след края настроението е много по-добро...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  23. 23 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1085 Весело

    До коментар [#20] от "blaf":

    извинете, вие какъв модел копърка карате...?

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  24. 24 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2880 Неутрално

    До коментар [#5] от "Камен":

    Ясно, че вас ви интересуват само цените... А замисляли ли сте се какво се случва с застраховката на една такава "таксиметрова" услуга? Отговора е много прост - НЕ ВАЖИ!

    Ама какво ви пука на вас, важното е да спестите левчето.

  25. 25 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2880 Неутрално

    И моля някой да ми обясни, какво общо има Юбер със споделеното пътуване?

    Последното е ясно - Пешо и Гошо имат общ маршрут, делят си разходите и ползват колата на Пешо или Гошо.

    Къде тук се намесва схемата на Юбер, която си е чиста таксиметрова услуга и няма нищо общо със споделено пътуване?

  26. 26 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 570 Неутрално

    До коментар [#23] от "tucker case":

    Защо трябва да карам копърка, за да забележа очевидното неравноправие в ситуацията? Такситата минават регулации и плащат такси. Юбърменшите вършат същата работа, но не плащат такси и регулациите(ако ги има) са по-различни.

    Моето становище е, че ако се позволи на някакъв човек да си ползва колата за публичен превоз без да е нужно да минава регулации и да плаща данъци, то това трябва да се позволи и на такситата. Другият вариант е шофьорите на юбърменшите да трябва да плащат данъци и да минат регулации.

  27. 27 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 2647 Неутрално

    На феномени като Юбер им викат disruptive tecnology. Не може да пуснеш нещо, което по съществото си е подривно, без да помислиш предварително за плюсовете и минусите. Това е все едно да пуснеш на таблетки бактерия, която при половината хора лекува тежки заболявания, а при другата половина убива на място.
    Мисля, че ЕК не са прави и избързват, това трябва да се обмисли много по-задълбочено, преди таксиджии да започнат да нападат коли на Юбер и обратно.

    Доброто е заразно
  28. 28 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 2647 Неутрално

    До коментар [#21] от "cinik":

    Не знам за какви рушвети говориш, но ако компании като Юбер бъдат пуснати на пазара без всякаква регулация, това ще остави няколко милиона души в Европа без работа само за 2 години.

    Доброто е заразно
  29. 29 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 652 Неутрално

    До коментар [#27] от "dogwoman":

    аа не така.
    след словосъчетанието по същество
    не четох.
    трябва аргументи малко.
    не да ми представяш твои фантасмагории за аксиоми.
    това по принцип. не с лошо.

  30. 30 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 652 Неутрално

    До коментар [#28] от "dogwoman":

    а колко ще дръпне икономиката.
    ти малко италиански социализъм те бие.

  31. 31 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 2647 Неутрално

    До коментар [#29] от "mihail_p":

    Кое точно наричаш "Мои фантасмагории"? Що не четете малко повече бе, хора. Само с писане не става. Щяла да дръпне икономиката. Въпросът е коя точно икономика ще дръпне? На тия "драйвери" на Юбер кой точно им плаща застраховки и осигуровки? Какви се водят? Кой е поел ангажимент към тях, че и утре ще има някой "в тяхната посока"? Какво ще правят, ако по някаква причина спре нетът в цяла България за 4 дни? Какво ще правят, ако Юбер по някакви си саудитски причини реши да свали платформата завинаги?
    Я дай малко по-сериозно по сериозни теми.

    Доброто е заразно
  32. 32 Профил на npocmaka
    npocmaka
    Рейтинг: 456 Неутрално

    До коментар [#28] от "dogwoman":

    Те така или иначе ще останат без работа.Всеки голям автопроизводител инвестира в автономни автомобили(и не само).
    Услуги като убер дори могат направят идването на този момент по-меко и постепенно.

  33. 33 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 652 Неутрално

    До коментар [#31] от "dogwoman":

    да.
    италианска социалистка.
    само въпроси задаваш.
    капиталистите са с отговорите.

  34. 34 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 2647 Неутрално

    До коментар [#32] от "npocmaka":

    Как точно "по-меко" и "постепенно".
    Моля да обясниш какво имаш предвид.
    Това с автономните автомобили ми е ясно, че е бъдещето, след някоя и друга година.
    Но със сигурност няма да стане за 3 дни.
    Та как Юбер помага??
    И още нещо - работните места на бъдещето ще са почти само за хора с творчески/научни възможности.
    Какво да правят таксиджиите - да се гръмнат масово, да се пропият, да се отдадат на риболов?
    И това при гарантиран базов доход, разбира се, т.е. в най-„лекия“ вариант.

    Доброто е заразно
  35. 35 Профил на Kalin
    Kalin
    Рейтинг: 497 Весело

    ПИБ и Георгиус Георгиу не харесват това ...

    it comes from inside, just listen ...
  36. 36 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Невероятно - ЕС срещу местната корупция

  37. 37 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#2] от "blaf":

    Убер контролира колите си по-добре отколкото такситата биха могли. Всеки маршрут е записан, таксува се с ГПС, всяко плащане е с кредитна карта. Ако такситата могат да направят нещо подобно - да заповядат, и никой да не ги гони за това работят ли им таксиметровите апарати. Но те искат хем да не плащат данъци, хем държавата да ги пази от конкуренция.

  38. 38 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8671 Неутрално

    Първо да спрат нелегалните таксита, дето возят на 5 пъти по-висока цена и после да се занимават с Uber. Защото не се протестира за това, че не плащат данъци /това е формалната причина/, а затова, че возят евтино.

  39. 39 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2131 Весело

    [quote#34:"dogwoman"]Какво да правят таксиджиите - да се гръмнат масово, да се пропият, да се отдадат на риболов?[/quote]
    ше завършат вишу и ше гледат овци, какво толкова, ем че Катар от пърия успешен още са ги заискали... г-н Борисов откога ви я обясни хватката и пак питате

  40. 40 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 652 Весело

    Направо да премахнат всички данъци за всички дейности и бизнеси . Хазартът е вид споделено забавление например .
    Пенсиите ще ги изплащат от Брюксел , болниците и училищата също от там ще се издържат . Кой ще плаща заплатите на президент , премиер , министри , депутати , чиновници , полиция ....
    Абе направо да закрият държавата и всеки да се оправя - споделено .

  41. 41 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1520 Неутрално

    До коментар [#5] от "Камен":

    Това е за България.

    В уредените градове на запад знаеш също както и в Юбер колко ще платиш, колите са нови и чисти, шофьорите са любезни... Само дето таксиметрите плащат лиценз, спец. застраховка, данъци, подлежат на законови регулации... а тези на Юбер - не. Оттам идва и по-ниската цена на превоз, един куп разходи се спестяват. Но не са шофьорите най-големия губещ. Държавата е. Съответно има по-малко пари за здравеопазване, образование, пътища... В България това е добре, означава че ще има по-малко за крадене, в другите страни обаче, където не се краде чак толкова го отнася обикновения гражданин. Ама нали не е пряко, та не го вижда и си мисли че е на кяр...


  42. 42 Профил на zcu00469861
    zcu00469861
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#2] от "blaf":

    Какво значи публичен превоз... ти като каниш гости у вас или на заведение плащаш ли някакви лицензи ?!
    Никой не може да забранява на хората как да управляват личната си собственост ако не злоупотребяват с това. В България злоупотребите се вършат от именно публичния транспорт - плащаш си за пътуване, но се возиш в вунящ транспорт и ако нямаш късмета да излезеш в някоя нива, може и да пристигнеш. И да не ми обясняваш как заради Убер , транспортните компании нямат пари за инвестиция, защотот Убер същесвува от 1-2 години, а автопаркът е от Балканската война.

  43. 43 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2880 Неутрално

    До коментар [#42] от "zcu00469861":

    Ти у вас приятелите като ги каниш - плащат ли си? Е това е то БГ гостоприемство

  44. 44 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2880 Неутрално

    До коментар [#42] от "zcu00469861":

    А ако се издържаш от канене на приятели у вас, тогава аналогията ти е точна, ама горките ти приятели

  45. 45 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1094 Любопитно

    Ако разполагах с историческото време да заснема сутрешният автопоток, щях да покажа, как в колите се возят предимно шофьорите им...
    Да допуснем, че 1/4 от тях биха се возили с друг, пътуващ в посоката им, това предполага поне 1/4 от колите да си останат на паркингите...
    Не ми се правят сметки и анализи в този момент, но това освен икономия за самите придвижващи се, е и спасена околна среда от по-малкото емисии, които биха отлетели във въздуха...
    Тоест, ефектът от "споделеното пътуване" е двупосочен...

    Подкрепям решението на експертите...!!!

    Форумът е в будна кома...
  46. 46 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3592 Любопитно

    и какво става при птп с пострадал потребител

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  47. 47 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 2647 Неутрално

    До коментар [#39] от "extraCACA":

    Аз се опитвам да говоря сериозно по една тема, която би трябвало да е в центъра на политическия дебат.
    Иначе ще сме тотално неподготвени.
    Лиготии с Борисов, овчари и таксиджии продавай някъде другаде, даже не е смешно.

    Доброто е заразно
  48. 48 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Като чета какво пише в коментарите, се отчайвам, честно...

    Отчайвам се, че хората не могат да разграничават проблемите един от друг, и че ако решението на един проблем създава втори, това не го прави с нищо по-добро.

    Имаме 2 проблема:

    1. Такситата в България лъжат в цената, укриват данъци, колите са скапани и т.н. да не изреждам
    2. Юбър отказва да се обяви за транспортна услуга и да се подложи на регулациите, на които са подложени всички останали превозвачи (не само такситата!! - важи и за автобуси и т.н.)

    Проблем 1 е специфичен за България. Проблем 1 не важи за Юбър поради начина, по който функционира услугата. Това не значи, че Юбър е създаден с цел да реши проблем 1, понеже в държавата, откъдето идва Юбър, проблем номер 1 не съществува по принцип.

    Това значи ли, че Юбър е решение на проблем 1? Да, той е ЕДНО ВЪЗМОЖНО решение, което обаче носи със себе си проблем 2. Проблем 2 по-маловажен ли е от проблем 1? За крайния клиент може би - докато не стане катастрофа или друг проблем по време на пътуване. При лицензирано такси отговорността носи таксиметровата фирмата, която при Юбър формално не съществува.

    Проблем 2 коректен ли е спрямо легитимните и честни таксита (дали ги има или не, е отделна тема.), които си плащат лицензите и данъците, поддържат си колите и т.н.? Според мен не.

    И точно ТУК е причината, поради която цяла Европа е против Юбър.

  49. 49 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1085 Весело

    До коментар [#44] от "niakoi_si":

    и туй го има... очеквайте скоро у вашио заден двор...
    https://www.shareyourmeal.net/

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  50. 50 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#44:"niakoi_si"]А ако се издържаш от канене на приятели у вас, тогава аналогията ти е точна, ама горките ти приятели[/quote]

    Хм, малко крайно го интерпретираш. По-скоро е като "терен" или "купон" - осигуряваш мястото, а гостите ти си носят пиенето и мезето. Е, и от теб има нещичко.

    Сега не знам как е, но преди 30-на години в САЩ (по пътепис на руски журналисти от "Комсомольская правда" по определени магистрали е било забранено в колата да има само един човек, т.е. само шофьорът. Задължително и безплатно е трябвало да вземе пътник (обикновено на бензиностанция).

    Без имитации и извращения, споделеното пътуване би трябвало да означава точно това - пътуваш сам от А до Б, обявяваш го в апп-а и чрез апп-а си взимаш спътник/ци по този маршрут. Има някаква цена (не знам как се формира), която удовлетворява пътниците, пък и за шофьора има пари за част от разходите, които така и така ще направи за себе си.

    Не знам доколко Юбер контролират дали този принцип на работа се спазва, или пишман далавераджии се опитват да го превърнат в машинка за дребни парички. За мен последното е единственият проблем с този вид услуга. Иначе идеята е добра. При това НЕ засяга масово потребителите на обикновените таксита. Нека първо таксиджиите докажат, че Юбер им взима поне 10% от ТВЪРДИТЕ клиенти, тогава да реват. Що не реват, когато с комшията ходим с едната кола на работа, че офисите ни са на съседни преки?

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  51. 51 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1085 Весело

    До коментар [#46] от "дерибеев":

    сатндартната автомобилна застраховка на собственика покрива щетите на всички пътници...
    убър не сключва договори със шофьори без застраховка, абсолютно чиста шофьорска книжка и сертификат от оторизиран сервиз за състоянието на колата...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  52. 52 Профил на Stoytcho Vlaykov
    Stoytcho Vlaykov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#48] от "Mike":

    Проблем 3:Юбър назначава преди 1 месец на заплата Нели Крос която беше КЗК-то на Европейската Комисия. Нели-то успешно си "пуска връзките в Брюксел" и светкавично ЕК препоръчва на държавите Юбър. Апропо от вчера заплатата на Нели и разходите да лобира в Брюксел вече се плащат от Саудитска Арабия (http://bloom.bg/1t25ZaI).

    Пита се (ако забравим за услугата) разликата между Юбър/Нели Крос и Цеко/Жълтите таксита по отношение на корупцията..

  53. 53 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#17] от "tediblabla":

    Браво, най-после един, който е разбрал за какво става дума!

    БлаБлаКар (където между другото се предлагат и пътувания до България) е това, което е наистина "споделена икономика". Пътувам от София за Бургас и вземам двама други с мене, делкаме си горивото и всички са хепи. Включително и околната среда. БлаБла се грижи за това аз да взема достатъчно малко пари, така че да НЕ съм на печалба, но все пак да си заслужава усилието. Обикновено ако си напълниш колата до горе (с 3 или 4 пътиници) си избиваш парите или си минимално на плюс.

    Юбър обаче няма това ограничение и хората там открито работят за пари. Което е неминуемо, защото Юбър поставя сериозни изисквания към шофьорите си, и никой няма да се занимава с това, ако не е на печалба. БлаБла няма такива изисквания, там сам си преценяваш дали да се качиш при някой, дали му имаш доверие, или пък дали да спрете в крайпътен хотел да се изклецате в движение (и това се случва).



  54. 54 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#48:"Mike"]Юбър отказва да се обяви за транспортна услуга и да се подложи на регулациите, на които са подложени всички останали превозвачи (не само такситата!! - важи и за автобуси и т.н.) [/quote]

    Грешка - Юбър НЕ е точно транспортна услуга, НЕ това ИМ Е БИЗНЕСА, а е организация на хора с подобни маршрути. Трудното е за възприемане, защото много хора не схващат как технологиите (информационнит, джаджите) превръщат Света в едно голямо Село. В пред-технологичните времена това ставаше между съседи, сега съсед ми е всеки, който има съответния апп и физически е на разумно разстояние (в случая с Юбър). Толкова.

    Колкото за сигурност - май доста строг контрол има при Юбър кой и как да се включи като "превозвач" и как се държи. Доста по-строго, отколкото регулациите предвиждат.

    Защо всъщност таксиджийте не се опитат да се включат в Юбър? Да направят два-три курса по техните стандарти, за да видят стават ли или не?

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  55. 55 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#52] от "Stoytcho Vlaykov":

    Мерси за информацията, това не го знаех.

    Ако Нели Кроос, която едно време се хвалеше с глобите за Майкрософт и Гугъл, сега е на работа в Юбър, начи работата е ясна.

    Тъжно...

  56. 56 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#55] от "Mike":

    Прочетох със закъснение последните ти коментари - явно си доста по-наясно по въпроса (от мен, пък и от регулаторите ). Все пак не мисля, че "динозаврите" имат шанс срещу "бозайниците" (аналогията е с еволюцията при живите същества). В крайна сметка - кой в днешно време си прави записи на песнички на касетка, пък дори на магнитна лента (старите големи професионални магнетофони)?

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  57. 57 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1085 Весело

    всъщност убър е многолика компания и в някой райони е регистрирана и като обикновена таксиджийница...
    ма явно там си струва... или пък правилата не са в полза на някой транспортен любимец... или пък пазарът е толкоз важен, че щат не щат играят както им налагат...
    едно е ясно - щом ги нема по вашия край, или сте в гори тилилейски или копърката е акула под прикритие...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  58. 58 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#48:"Mike"]Юбър отказва да се обяви за транспортна услуга и да се подложи на регулациите, на които са подложени всички останали превозвачи[/quote]

    Можеш ли да направиш сравнение между държавните регулации за превозвачите и изискванията на Юбър към собствените им участници в услугата? Като за начало - САМО от гледна точка сигурност на пътниците и гаранции за изплащане на законовите обезщетения? Данъците и прихода в бюджета са последното, което вълнува таксиджиите (освен, че им бърка в джоба). Питам от най-истинско любопитство, не се заяждам.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  59. 59 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#54] от "Музар":

    [quote#54:"Музар"]Грешка - Юбър НЕ е точно транспортна услуга, НЕ това ИМ Е БИЗНЕСА, а е организация на хора с подобни маршрути. Трудното е за възприемане, защото много хора не схващат...[/quote]

    На мен лично, а и на доста хора, тази разлика им е пределно ясна. БлаБлаКар също не е превозвач, и никой от пътниците им не ги възприема като такива,. И никой конкурент не ги съди, че не се подлагат на регулация като превозвач.

    БлаБлаКар е платформа, която само свързва търсещи с предлагащи. НИЩО повече. Вие си се уговаряте както намерите за добре, срещате се където намерите за добре и плащате директно помежду си. Може и в натура. Ако искате и не си плащате изобщо, или си плащате двойно. Това БлаБла няма как да го знае и не го контролира.

    Всичко това Юбър го предлага, както и много други допълнителни услуги, както за клиентите, така и за шофьорите. Юбър решава кой да му е шофьор и кой не. (Нещо като интервю за работа.) Всичките пари минават през Юбър. Юбър знае във всеки момент къде са му шофьорите и кого возят. И куп други неща. Най-вече: Юбър позволява на шофьорите си да работят с цел печалба.

    Част от класическите такси-оператори също не возят хора. Те предлагат "само" маркетинг, хотлайн номер, телефонен център с оператори, GPS координация, продажба на апарати за таксиметрови коли. Някой от тях предлагат и лизингова услуга с коли изплащане, други работят с външни лизингови къщи. Самите шофьори много често са ЕТ, което се явява подизпълнител на такси-оператора.

    А сега ми кажи каква е разликата между Юбър и тях, освен че допълнително и плащанията минават през Юбър?

  60. 60 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#56] от "Музар":
    До коментар [#58] от "Музар":

    Честно казано не съм много сигурен дали това е ирония или не, но ще приема, че не е

    Всъщност не твърдя, че познавам добре материята. За БлаБла говоря със сигурност, защото съм ги ползвал и като пътник, и като шофьор. Като цяло съм доволен, но наистина трябва да си отваряш очите, защото се случва хора в последния момент да се откажат да пътуват, или да тръгнат 1-2 часа по-късно, и ти увисваш. Но точно това е, което го прави "споделено пътуване", а не транспортна услуга - шофьора си пътува, когато му изнася на него, или не пътува изобщо, а на пътника проблема си е негов.

    Юбър честно казано не съм ползвал никога, и не искам и да ползвам, от принципни съображения. Това, което говоря за тях, е каквото съм чел (от достоверни източници) и съм чувал от хора, които го ползват. Плюс малко обективно разсъждение от моя страна.

    Конкретно за регулаторните изисквания не мога да ти отговоря какви са разликите. За таксиджийте в БГ само знам, че трябва колата да е до 5 годишна, че трябва да се подлагат на психо-тест на някакво време (май всяка година), да са с чисто съдебно минало, и други подобни.

    Спокойно мога да си представя, че изискванията на Юбър са еквивалентни или дори по-високи от законовите. Но ако е така, защо просто не се лицензират? Според мен просто защото тогава няма да са по-евтини от нормалните таксита. Може би пак ще имат пазар, но ще е на принципа "повече пари - по-добро качество", което го има навсякъде. В момента хората налитат на Юбър, защото са "по-добро качество за по-малко пари".

    Също така голяма част от шофьорите на Юбър не им се занимава да се подлагат на лицензиране за професионален шофьор. Тези, които имат нужните документи, и сега могат да станат бакшиши, не им трябва Юбър.Така че ако Юбър се лицензират, ще изгубят и част от шофьорите си.

    Както и да го въртим, самия факт, че упорито отказват да се признаят за превозвач, дори с цената на това да ги забранят в редица държави (= загубени пазари!) и на купища дела, които се точат с години, значи че има нещо и ако се лицензират, ще са още по-навътре. Според мен това говори за себе си.

  61. 61 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#59:"Mike"]А сега ми кажи каква е разликата между Юбър и тях,[/quote]

    На първо място - в използваната технология! След това - във формАта и условията на договора, който Юбър сключва с граждански лица, а такси-операторите с юридически (ЕТ).

    Така, задавам (отново) следния въпрос: има ли проверими данни с колко пари/клиенти/печалба Юбър ощетява класическите таксиметрови оператори? Това е проблем, за който таксиджиите могат да надигнат глас.

    Друг въпрос: каква е ролята на "регулациите"? Без да изследвам въпроса предполагам, че целта им е защитеност на участниците в дейността - шофьор и пътници. В каква степен изикванията на оператора Юбър покрива тези регулационни условия за сигурност? Ами ако дори предлага по-добри?

    Следващ въпрос: приходите в бюджета на съответната държава. Ами... по един брадясал виц - "и на вас да ви *пиюк, пиюююк*". Защото когато отделните граждани и бизнеси са на печалба, тогава цялата държава е на печалба. Другото е обирджийство. Ако таксиджиите и другите превозвачи толкова обичат оковите си... никой не може да им помогне.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  62. 62 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#60:"Mike"]лицензиране [/quote]

    Погледни Закон за държавния бюджет. Най-грубо казано - основните приходи идват от ДДС (близо половината от бюджета, или поне най-най-големия дял), след това са (без ред): акцизи, лицензи и глоби. Данък печалба (юридически лица) и данък доход (физически) са най-малките пера, при това за България са съизмерими. За мен проблемът с лицензирането е проблем "граждани vs държава". Да, точно "срещу" държавата, защото тук става дума просто за прибиране на едни пари от хора, които предлагат търсена услуга. Не знам каква е икономическата и юридическа обосновка на избора лиценз или данък печалба, но или е едното, или другото. Ако Юбър плаща данък печалба, то защо юридически не трябва да плаща лиценз.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  63. 63 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#62:"Музар"]Ако Юбър плаща данък печалба, то защо юридически не трябва да плаща лиценз.[/quote]

    ПОПРАВКА: Защо ще трябва да плащат И лиценз?

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  64. 64 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Управниците и разни лентяи дето искат да ограничават конкуренцията тепърва ще почнат да установяват, че информационното общество и пзарната икономика постоянно измислят как да е по-евтино и удобно за потребителя

  65. 65 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3592 Неутрално

    До коментар [#51] от "tucker case":
    отговорността е съвсем друга . в пъти .

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  66. 66 Профил на Stoytcho Vlaykov
    Stoytcho Vlaykov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#56] от "Музар":

    За мен Юбър не е особена тех иновация. Със сигурност е голяма иновация на бизнес процес и ниво на обслужване. Както и ПР и лобиране...

  67. 67 Профил на zcu00469861
    zcu00469861
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#44] от "niakoi_si":

    Не ама може би усигорява терена и останалото си го делят и така ощетяват горките ресторантьори, които упорито отказват да издават касови бележки (не всички, но има бая тарикати).

  68. 68 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 570 Неутрално

    До коментар [#42] от "zcu00469861":

    Пределно ти е ясно, че повечето от хората работещи с юбер (забележи, че не казвам работещи В юбер, защото тези хора не работят там и съответно не получават осигуровки и не са на трудов договор) го правят целодневно/нощно. Т.е. те извършват таксиметрова услуга, която обаче поради подмолния характер на юбер не е регистрирана като таксиметрова услуга. За това става въпрос. Иначе, че два пъти седмично Пешо си вози познатите с колата не е таксиметрова услуга, а точно споделено пътуване. Ако Пешо обаче започне да вози не само приятелите си, а и непознати, и то го прави продължително време всекидневно, вече е таксиметрова услуга и съответно Пешо е длъжен да се регистрира, както и да мине определени тестове пред КАТ и да плаща данък. Юберменшите искат държавата да гледа на тях като на споделени пътуване, докато реално извършват таксиметрова услуга.

  69. 69 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#66] от "Stoytcho Vlaykov":

    Да, сама по себе си не е тех-иновация, но ползва новите технологии в бизнеса. Което за мен е добро. Явно ги използва успешно, особено предвид бесния рев от динозаврите. А щом има клиенти - значи им върши работа. Чисто и просто - развитие в услугите и бизнеса. Ако има някаква измама - то този "бизнес" ще замрЕ за година-две. Ако няма - ще си заеме своето място. Ако има измама, ама към клиентите, не към държавата - да ги атакуват по надлежния ред, а не чрез официални измамни техники.

    Колкото до данъците - май не могат да им намерят съществен дефект и затова активират неформални форми на съпротива .

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  70. 70 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#68:"blaf"]работещи с юбер (забележи, че не казвам работещи В юбер, защото тези хора не работят там и съответно не получават осигуровки и не са на трудов договор) го правят целодневно/нощно. [/quote]

    Не, но Юбър регистрира приходите им и в нормалните държави съответните (денонощно) работещи С Юбър трябва да го отразят в данъчните си декларации. Отново - въпрос на технология, която отчита (!) заработеното и няма как да го скриеш - всичко е налично онлайн. Не е като да "помпаш" и да правиш черни курсове. Оттам насетне всеки, работещ С Юбър си прави сметка как му е по-изгодно - дали да пътува сам или да вземе пътник/ци и да плаща социални и данък доход, или да си пътува за своя сметка същите километри и разход на бензин, консумативи и подръжка. Ако на накой му е изгодна тази схема - ми нека си я работи. Стига да не стават сакатлъци, което май е по-добре защитено, отколкото с държавните регулации.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  71. 71 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#70] от "Музар":

    Човек, в началото мислех, че дискутираш сериозно, но от време на време започваш да тролиш - съжалявам, че трябва да го кажа.

    [quote#70:"Музар"]Не, но Юбър регистрира приходите им и в нормалните държави съответните (денонощно) работещи С Юбър трябва да го отразят в данъчните си декларации[/quote]

    Това е пълна глупост. Във всяка една т.нар. "развита" държава, всеки човек сам, и единствено лично, си подава данъчната декларация. ("Лично" може да значи и онлайн с електронен подпис, както правя аз.) В никакъв случай няма Юбър да тръгне да декларира твоите доходи - нито им се занимава, нито им е работа, нито пък имат право.

    Разбира се, че ще искат да им издадеш фактура за шофьорлъка, за да могат да си признаят разхода. Но вече ти дали ще я декларираш тая фактура, е съвсем друг въпрос, който Юбър не го вълнува ни най-малко.

    И другото, което каза, че такси-операторите сключват договор с ЕТ, а Юбър с физически лица - Да, и това още повече улеснява укриването на доходи. Юридическите лица, дори да са "само" ЕТ, са подложени много по-често на проверки и ревизии, отколкото физическите.

    Относно лицензирането: Ролята на регулацията е, както сам каза, да защити двете страни, пътници и шофьори. Това, че в БГ тази регулация е манипулирана и се използва от съществуващите играчи в бранша за защита от нови конкуренти, е голям проблем, но е проблем в ИЗПЪЛНЕНИЕТО на регулацията, а не в ПРИНЦИПА. Това не дава право на тоз или оня да каже "Това не важи за мене, щото аз съм по-готЕн от вас". Ако Юбър само в България не искаха да се лицензират, щото наште са корумпирани - ОК, бих разбрал. Но на тях това им е политика, и го правят систематично по цял свят, и си ядат пердах навсякъде.

  72. 72 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2046 Неутрално

    [quote#28:"dogwoman"]Не знам за какви рушвети говориш, но ако компании като Юбер бъдат пуснати на пазара без всякаква регулация, това ще остави няколко милиона души в Европа без работа само за 2 години. [/quote]
    Мда, и дападжийските таксиджии така разправяха за КООП-такситата (обикновени хора с личните си автомобили), ама се оказа че дявола не е толкова черен... А за плащането на данъци, то точно нашите таксиджии шмекеруват яко, докато в Юбер парите минават през банка, и данъците може да се спират още преди банката да направи превода към шофьора. Няма помпене, няма копърки, шофьорите са с рейтинг, а не който ти се падне...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  73. 73 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2046 Любопитно

    [quote#71:"Mike"]И другото, което каза, че такси-операторите сключват договор с ЕТ, а Юбър с физически лица - Да, и това още повече улеснява укриването на доходи. Юридическите лица, дори да са "само" ЕТ, са подложени много по-често на проверки и ревизии, отколкото физическите. [/quote]
    Обаче е най-лесно да се проверяват банковите трансфери, и всички юберджии да излязат на светло моментално, което няма как да се случи с плащането на ръка в таксито. Мда, знам че такситата имат касови апарати, ама знам че може да се заобикалят... а това не се хваща толкова лесно както е със справките от банковите преводи...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  74. 74 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#71:"Mike"] В никакъв случай няма Юбър да тръгне да декларира твоите доходи - нито им се занимава, нито им е работа, нито пък имат право. [/quote]

    Ами, не е съвсем така. У нас, в бг, така си сключвам договорите, че счетито на фирмата ми оправя всичката подоходна документация - аз с това не се занимавам. И имат право да ми оформят документите за данъците, дори когато доходите ми са от друга дейност.


    [quote#71:"Mike"]Относно лицензирането: Ролята на регулацията е[/quote]

    Тук смесваш абсолютно различни неща:

    1) Лицензиране е форма на данък печалба - когато реално е невъзможно да се направи точно осчетоводяване на разходи/приходи. Или е твърде трудоемко и скъпо (откъм време и пари). Просто се определя, че на маса (капанче на тротоара) или такси-кола се плаща твърда сума, пък на който му изнася - да действа.

    2) Регулация е съвсем в друга сфера - защита на здраве, сигурност, околна среда... Просто няма общо с данъците. Е, покрай глобите се пълни бюджета, ама това е страничен (но пък обемен) ефект.

    Не ги слагай в една кошница. Ще се сбият.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  75. 75 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 343 Неутрално

    До коментар [#48] от "Mike":

    Всъщност не само Европа. Дори и във Щатите има отделни градове където е забранен.

    На практика обаче има още няколко тънки момента "удобно" пропускани от Юбер феновете - липсата на ТОЧНА цена. Там се казва "dynamic pricing". Т.е. поръчваш си, качваш се и после установяваш че няколко стотин долара са заминали по направление:
    http://fox17online.com/2015/12/09/uber-customer-gets-handed-490-bill-for-an-18-mile-ride/
    https://www.washingtonpost.com/news/dr-gridlock/wp/2016/01/24/why-this-uber-driver-was-out-in-the-middle-of-a-blizzard/
    има още МНОГО примери из нетя.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK