Защо 500 монахини карат колела из Хималаите

Защо 500 монахини карат колела из Хималаите

© Handout, Reuters



500 монахини от будистки орден карат колела по Хималаите в Непал – тази гледка учудва местните хора, но жените го правят с определена цел, пише фондация "Томсън-Ройтерс".


"Докато работехме в Непал след земетресенията миналата година, разбрахме как момичета от бедните семейства биват продавани, защото родителите им не могат да си позволяват да ги задържат", казва една от монахините. "Искахме да направим нещо, за да променим мисленето, че момичетата са по-малко ценни от момчетата и че е приемливо да ги продаваш". Според нея велосипедистките им преходи са показали, че жените могат да са също толкова силни, колкото мъжете.


Монахините правят вече четвърти такъв преход, по време на който се срещат с местните хора и говорят с тях за това, че двата пола са равни. Освен това доставят храна, дават медицинска помощ и учат бойни изкуства, за да се защитават, понякога от други будисти.




По традиция отношението към монахините е различно от това към монасите – жените готвят и чистят, освен това не им е позволено да практикуват бойни изкуства. След нападения от мъже монаси обаче, жените от ордена Друкпа са започнали да учат кунг фу. В последните 12 години броят на дамите в ордена е нараснал на 500 от 30.


"Хората си мислят, че щом сме монахини, трябва да стоим в храма и през цялото време да се молим. Но молитвите не са достатъчни", разказва една от тях, посочвайки, че трагедията след земетресенията миналата година ги е подтикнала да вършат повече обществена работа.


Защо 500 монахини карат колела из Хималаите

© Handout, Reuters

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2925 Неутрално

    Хората си мислят, че щом сме монахини, трябва да стоим в храма и през цялото време да се молим. Но молитвите не са достатъчни".Браво,разбрали сте истината-Не става само с молитви.

  2. 2 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    Имаше един виц за монахини и колела... ама е нецензурен.

  3. 3 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    Кога ли ще чуем за подобен поход в Саудитска Арабия?

  4. 4 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 458 Неутрално

    По психосексуални причини.

    властта ражда паразити
  5. 5 Профил на Д Д
    Д Д
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Четох една книга за Тибет, в която обясняваха традициите в Хималаите и че една жена има до трима мъже. Сега разбирам, че това е специфика на Тибет и не отговаря за всички страни от хималайите.

    http://prikachi.com/images/35/8935035K.jpg
  6. 6 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2723 Неутрално

    [quote#0:"0"]Монахините правят вече четвърти такъв преход, по време на който се срещат с местните хора и говорят с тях за това, че двата пола са равни. Освен това доставят храна, дават медицинска помощ[/quote]
    Не е много, но сигурно е достатъчно, за да се чувстват полезни за другите.

  7. 7 Профил на mahjongg
    mahjongg
    Рейтинг: 458 Весело

    [quote#2:"niakoi_si"]Имаше един виц за монахини и колела... ама е нецензурен.[/quote]
    Кажи го де. На нецензурните места ползвай "бип"

  8. 8 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1319 Неутрално

    Това, че са рещили да ходят сред хората и да помагат е похвално. Но ме учуди факта, че от 30 ордена е станал 500!! Ето това е себеотдаване.

  9. 9 Профил на Goblin
    Goblin
    Рейтинг: 571 Неутрално

    И тея монахини явно пречат на пионерско-чавдарското ви атеистично възпитание в комсомола, нали, скъпи ми коментиращи съфорумци?

  10. 10 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12073 Неутрално

    Всеки, който е посветен на идеята си да помага го прави. В суровата планина това е още по-важно, особено след бедствие. Браво на монахините!

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  11. 11 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1423 Неутрално

    Похвално начинание.
    "Хората си мислят, че щом сме монахини, трябва да стоим в храма и през цялото време да се молим. Но молитвите не са достатъчни."
    Също като българската поговорка: "Лозето не ще молитва, а мотика."

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  12. 12 Профил на the_axel
    the_axel
    Рейтинг: 288 Неутрално

    И какво излиза , монаси нападат монахини и последните трябва да се отбраняват? Досега имах по-различно мнение за монасите , поне от гледане на филми .

  13. 13 Профил на mitkokitkata
    mitkokitkata
    Рейтинг: 289 Весело

    До коментар [#2] от "niakoi_si":

    ...и седалки ...

  14. 14 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3265 Неутрално

    Бих се разходил там, независимо със или без монахини, със или без велосипед.

    Еретик
  15. 15 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3944 Неутрално

    До коментар [#11] от "Lady Zeppelin":

    Майка Тереза има послания, написани под надслова "Въпреки това". Завършва с:
    "Дай на света най-доброто от себе си, но те никога няма да са доволни;
    въпреки това, давай на света най-доброто от себе си."
    Смисълът е точно в правенето на нещо смислено, а не единствено съзерцанието.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  16. 16 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2063 Неутрално

    До коментар [#5] от "ДД":И повече от трима - зависи от броя на братята в семейството и дали тя ражда деца. Това се прави за да не се дели имотът, но в същото време да му се осигури наследник. Така че вторият син се праща в манастир, но ако са повече, те всички имат обща жена. Ако обаче нямат деца се взема в семейството един допълнителен мъж, а ако пак няма деца - втори. Такива обикновено стават младшите синове в многодетни семейства. Едва при приемането на двама допълнителни мъже и липса на деца се включва в семейството втора жена, а ако пак няма ефект - трета. Към осиновяване на дете се прибягва едва когато семейството е разширено с двама допълнителни мъже и две допълнителни жени.
    Впрочем, познато е и обратното - няколко жени споделят общ мъж /две и повече сестри, майка и дъщеря, леля и племеница, баба, майка и внучка/. Това пък се прави когато в семейството няма синове, за да не серазкъса имотът между наследничките.

  17. 17 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    До коментар [#16] от "patsis":

    Не само в Тибет, в Индия също има такива случаи, особено през последните години, след като "благодарение" на видеозона, масово се абортират женски ембриони и равновесието мъже-жени, е силно нарушено.
    Интересен материал по темата:
    http://www.obekti.bg/chovek/trimata-bratya-i-tyahnata-spruga-0

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  18. 18 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2063 Неутрално

    До коментар [#17] от "Умерена джихадистка с канибалски наклонности":
    Индия демографски не може да се разглежда като едно цяло.
    В Южна Индия, дравидска, при някои народи, полиандрията /многомъжието/ е била нормална и в миналото.
    В Северна Индия - не.
    Съотношението на половете в Индия си е нарушено поне откакто има преброявания.
    Интересно е, че в Южна Индия, точно при народите, които практикуват многомъжието, жените са били и са повече от мъжете.
    В Северна Индия, където поради разпространеното детеубийство /засягащо почти само момичетата/ и лошото отношение към момичетата /обуславящо високата им смъртност "по естествени причини", жените винаги са били в недостиг - въпреки това многомъжието не съществувало.
    Недостигът на жени, по горните причини, е бил и е най-силен при индийските мюсюлмани - въпреки това точно при тях е най-разпространено многоженството.
    Интересно е, че в Китай, където мъжете винаги са били повече от жените /със 5 до 25 и повече процента през последното хилядолетие/ многомъжие не се допуска. В същото време в традиционен Тибет мъжете са били по-малко от жените, като освен това недостигът на мъже на брачния пазар е бил подсилен от широко разпространеното монашество /в основното направление на ламаизма няма женско монашество/, а многомъжието е било практика.
    Така че пряка връзка между съотношението на половете и наличието на многоженство или многомъжие няма. Дисбалансът на половете на брачния пазар се урежда чрез различната възраст при първи брак при двата пола, различното разпространение на окончателното безбрачие и различната честота на повторните бракове. Тук често реалността се разминава с религиозните предписания - примерно в Британска Индия около 55% от индуистките, овдовели до 45 години, са се омъжвали повторно, въпреки, че религията им го забранява /освен, ако се омъжат за по-млад брат на починалия съпруг/. В Китай конфуцианството и будизмът са против повторните бракове на жените - но ето че в Тайван, по данни от началото на 20-ти век, повторните бракове са били по-чести при жените, отколкото при мъжете по простата причина, че мъжете са били с 20% повече от жените. Към средата на века съотношението на половете се подобрява и повторните бракове стават по-чести при мъжете.
    Строгото разделение на работата на мъжка и женска е налагало и многомъжието и многоженството и повторните бракове - както казала на шведския изследовател Ян Мюрдал една китайска селска баба през 1960-те: "Че ако една вдовица не се омъжи повторно кой ще й носи вода? Затуй при нас всички вдовици до 60 години се омъжват пак." /В изследвания от него район носенето на вода се смята за чисто мъжка работа/.

  19. 19 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2063 Неутрално

    До коментар [#17] от "Умерена джихадистка с канибалски наклонности":
    Прочетох и статията от "Обекти", която не ми казва нищо ново, освен това, че поради нарушения баланс между половете в Северозападна Индия се възражда това, което индуизмът разрешава - съпругата всъщност е потенциална жена на своя по-малък девер /за по-големите от мъжа си девери тя е дъщеря и те не могат да й бъдат мъже/ - това, което се нарича левират.
    От обичая са били запазени следи и в България в началото на 20-ти век - на третия ден от сватбата младоженката преспивала в Самоковско "со малио девер".
    При католиците /и протестантите, произлезли от тях/ браковете между по-малкия брат и вдовицата на по-големия са разрешени, поради което в районите, където е бил разпространен майоратът /наследяването от първородния син/ такива бракове са били разпространени при селското население.
    При българските цигани отношението към такива левиратни бракове е отрицателно, но моето наблюдение е, че те се срещат - по-малкият брат, който има трудности в намирането на жена, намира такава в жената, която по-големият е изоставил. Наблюдавал съм при тях и друг случай - по-големият брат преспива с бъдещата жена на по-малкия /имало го е и при българите и даже като остатък при образовани и заможни семейства в началото на 20-ти век - големият брат проверявал дали булката била достойна за брат му/. От този обичай произлиза и добре известното "право на първата нощ" през феодализма, нали?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK