Великобритания даде зелена светлина за разширяването на летище "Хийтроу" (допълнена)

Великобритания даде зелена светлина за разширяването на летище "Хийтроу" (допълнена)

© Reuters



Великобритания днес даде зелена светлина за изграждането на нова писта на летище Хийтроу на стойност 22 милиарда долара след 25 години дебати, предаде БТА, като цитира "Ройтерс".


"Хийтроу" се конкурираше с по-малкото лондонско летище "Гетуик" за разширяване, след като няколко правителства не успяха да вземат решение за нова писта заради природозащитни и политически протести.


В изявление правителството заяви, че предлага законово задължителни ограничения на шума в отговор на противопоставянето на местни жители, които се притесняват от шума и замърсяването на въздуха.




Проектът най-вероятно ще се изправи пред законови спънки и окончателно одобрение в парламента в срок от една година, което означава, че новата писта може да бъде открита най-рано през 2025 година.


Предпочетената от правителството опция ще бъде обект на цялостна и честна обществена консултация, обяви министърът на транспорта Крис Грейлинг.


Той заяви, че разширяването на Хийтроу е най-ясният знак, че Великобритания е отворена за бизнеса след решението на британците да излязат от ЕС.


Според независимо тригодишно проучване нова писта на "Хийтроу" ще създаде 70 000 нови работни места до 2025 година и ще увеличи брутния вътрешен продукт с между 0.65 и 0.75 процента до 2050 година, което е подкрепа за икономиката от 146 милиарда британски лири (180 милиарда долара) за 60 години.


Преди днешното заседание на масата имаше три възможности - нова писта на "Хийтроу", удължаване на съществуващите две писти или нова писта на "Гетуик". Правителството беше намекнало, че ще избере нова писта на "Хийтроу" - по-амбициозната и скъпа опция


Кметът на Лондон Садик Кан се противопоставя на решението.

© Reuters

Кметът на Лондон Садик Кан се противопоставя на решението.


Решението на британското правителство за нова писта на летище "Хийтроу" показва, че Великобритания може да бъде отворена, глобална, успешна страна, след като напусне Европейския съюз, заяви след гласуването премиерът Тереза Мей.


Пред лондонския в. "Ивнинг стандард" Мей посочи, че стъпката показва готовността на правителството да "взима големи решения".


"Разширяването на летището е жизненоважно за икономическото бъдеще на цялото Обединено кралство (...) Компаниите ще знаят, че изграждаме инфраструктурата, от която се нуждаят, за да инат достъп до световните пазари", цитира думите й изданието.


"Решението показва, че след като напуснем ЕС, можем да постигнем успех от Брекзит и Великобритания може да бъде онази отворена, глобална, успешна страна, която всички ние искаме да бъде", отбеляза Мей.


Нейна говорителка информира, че правителствената комисия от министри е решила единодушно да позволи строителството на трета писта на "Хийтроу".


Това е вторият мащабен бизнес проект, разрешен от Мей, след като през септември кабинетът одобри новата ядрена централа при Хинкли Пойнт на стойност 24 млрд. долара.


Кметът на британската столица Садик Хан обаче коментира решението като погрешно и се закани да го оспорва в съда през идните месеци.


Външният министър Борис Джонсън пък го определи като неизпълнимо и изрази предположение, че ще бъде спряно.


Какво следва?


Британското правителство разреши на Heatrhrow Airport да построи трета писта – първото подобно съоръжение от 40-те години насам в Югоизточна Англия, моторът на британската икономика.


ПАРЛАМЕНТЪТ
Ще има публични консултации, докато правителството подготвя специална позиция, която ще внесе в парламента за гласуване в края на 2017 или началото на 2018 г. През август повечето депутати поддържаха разширяването на Heathrow. Но проектът има гласовити противници като външния министър Борис Джонсън и министъра на образованието Джъстин Грийнинг.


HEATHROW AIRPORT
Компанията, управляваща летището, ще започне собствени публични обсъждания през следващото лято, докато разработва изразяващия консенсус документ Development Consent Order, който е част от проектирането на толкова голям обект. Този документ се очаква да е факт през 2021 г.


ОПОЗИЦИЯТА
Пет местни общински съвета около Хийтроу са наели адвокати да се борят с разширяването. Правни действия ще предприемат и други организации. Очакват се и протести с опити за прекъсване работата на летището.


ФИНАНСИРАНЕ
Heathrow се притежава от испанския инфраструктурен гигант Ferrovial, Qatar Holding, China Investment Corp и други инвеститори, които твърдят, че ще финансират строителството. Авиокомпаниите се опасяват, че това ще стане за сметка на повишаване на техните такси. Британският авиационен регулатор обещава да работи с летището и авиокомпаниите, за да останат таксите близки до сегашните нива.


ПОДВЕЖДАЩА ИНФРАСТРУКТУРА
Правителството вероятно ще се включи с разходи за пътища и жп връзки с третата писта. Според Heathrow те са около 2 млрд. паунда, но според Airports Commission сумата ще бъде 5 млрд. паунда.


КОЙ ЩЕ СТРОИ
През март Heathrow Airport посочи 4 компании. Строителството, дизайнът и управлението на проекта ще са в ръцете на британските Arup, MACE и Turner & Townsend и на американската CH2M. Договорите за възлагане на дейности ще се сключат по-късно.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK